Werk & Studie alle pijlers

hbo 21+ test

15-04-2015 22:06 3 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik ben 23 jaar en wil graag een hbo studie gaan volgen, maar daarvoor moet ik eerst een toelatingsonderzoek doen.

Dat wordt gedaan bij het aobcompaz. Het bestaat uit een capaciteitentest.

Wie weet wat ik op de test zou kunnen verwachten?

Hebben jullie nog tips hoe ik me het best erop kan voorbereiden?

Alle ervaringen zijn welkom..

Bedankt alvast!
De capaciteitentest die ik moest doen (voor het MBO, lang verhaal) was een soort IQ test. Ze zeiden tegen mij ook: "we willen niet testen welke kennis je al hebt, maar of je in staat bent nieuwe kennis op te nemen". Oftewel, of je kan leren. Bij een studie is voorkennis namelijk vaak minder belangrijk dan nieuw aangeboden stof (en de echt belangrijke onderwerpen worden alsnog herhaald).

Het waren vooral van die 'logisch nadenken' puzzeltjes. Wat is de volgende in de rij. Welk stuk van het figuur ontbreekt. Etc... Daarnaast moest ik ook een toets NL' en Engels doen omdat je daarbij voor die opleiding wel een bepaalde basis nodig had.

Ik weet natuurlijk niet of dit in dit geval vergelijkbaar is. Maar ik zou het eerlijk gezegd redelijk onzinnig vinden als je bijvoorbeeld HAVO toetsen krijgt.
Ik heb op 7 april een 21+ test gedaan bij het Fontys in Eindhoven.

Wat ik gehad heb is:

Woordbeeld: dus jou inzicht in spelling.

Hierbij krijg je vragen als welk woord is verkeerd geschreven.

Taalgebruik: de zin is in stukken gedeeld en nu is een deel verkeerd ( bijvoorbeeld verkeerde tijd gezet)

Analogieën : tegenovergestelde woorden zoeken

Ruimtelijk inzicht: figuren bekijken en daarna juiste figuur kiezen bij het voorbeeld

Praktisch inzicht over moeren als punt a naar links draait hoe draait moer c dan

Rekenvaardigheid: formules maar ook 'simpele' sommen

Snelheid en nauwkeurigheid: je hebt ABCD en een hiervan is onderstreept. Kleur zo snel mogelijk de onderstreepte in.

Het is belangrijk dat je de tijd in de gaten houdt.

Dat je niet te lang op een sommetje blijft hangen want die tijd heb je echt niet.

Je kunt op internet bij 123test een account aanmaken om eventueel te oefenen maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven