HBO Human Resource Management, Associate Degree - deeltijd
zaterdag 20 februari 2021 om 12:52
Hoi!
Ik ben net klaar met mijn MBO 4 Manager Retail, ik wil graag doorleren.
Ik ben filiaalmanager bij een drogisterijketen, en wil me verder ontwikkelen.
Werken met mensen, opleiden van personeel, conflicthantering etc heeft mij altijd al enorm getrokken.
Ik heb me verdiept in HBO studies, en ik wil de HBO HRM gaan doen, wel de associate degree eerst.
Ik heb een gezin, 2 dochters van 6 en 10 en een lieve man. Daarnaast werk ik 32 uur per week.
Zijn er hier mensen die dezelfde studie doen/hebben gedaan?
IK ben op zoek naar ervaringsdeskundigen
Groetjes!
Ik ben net klaar met mijn MBO 4 Manager Retail, ik wil graag doorleren.
Ik ben filiaalmanager bij een drogisterijketen, en wil me verder ontwikkelen.
Werken met mensen, opleiden van personeel, conflicthantering etc heeft mij altijd al enorm getrokken.
Ik heb me verdiept in HBO studies, en ik wil de HBO HRM gaan doen, wel de associate degree eerst.
Ik heb een gezin, 2 dochters van 6 en 10 en een lieve man. Daarnaast werk ik 32 uur per week.
Zijn er hier mensen die dezelfde studie doen/hebben gedaan?
IK ben op zoek naar ervaringsdeskundigen

Groetjes!
"Maximum effort" - Deadpool
zaterdag 20 februari 2021 om 16:59
De associate degree is gewoon onderdeel van de volledige bachelor. TO kan dus prima eerst AD doen, waarbij ze ook de bachelor propedeuse haalt, en later beslissen of ze doorstroomt naar de laatste fase van de bachelor.
Je hebt dan een extra safe point, waarop je dus twee jaar eerder al je HBO niveau aantoonbaar kunt maken. Het is voor werkende mbo-ers de perfecte route.
Je hebt dan een extra safe point, waarop je dus twee jaar eerder al je HBO niveau aantoonbaar kunt maken. Het is voor werkende mbo-ers de perfecte route.
- Fight for your right to party -
zaterdag 20 februari 2021 om 18:19
ZonnedauwRegenboog schreef: ↑20-02-2021 16:59De associate degree is gewoon onderdeel van de volledige bachelor. TO kan dus prima eerst AD doen, waarbij ze ook de bachelor propedeuse haalt, en later beslissen of ze doorstroomt naar de laatste fase van de bachelor.
Dat was ook mijn insteek. Ik ben natuurlijk al een hele poos uit het leren, ik ben 36 jaar en werk sinds mijn 18e in de retail (HAVO destijds niet afgemaakt .. I know ..STUPID, maar ja .. jong, experimenteren etc, kortom I KNOW)
Ik heb nu de kans en middelen om verder te leren, ik ben ook trots op mezelf dat ik MBO 4 af heb gerond, icm kids, man die een zwaar ongeluk heeft gehad + revalidatie, en tussendoor switch van eigen filiaal naar een 'probleem-fililaal', waar heel veel uitdagingen liggen wb personeel.
Ik wil graag doorpakken, maar ben tegelijkertijd ook 'bang' om te falen.
De studiekeuze-adviseur gaf aan dat AD iets minder 'heftig' kan zijn dan Bachelor..? Ik heb er dus nog geen ervaring mee; vandaar deze topic ..

Thanks alvast voor het meedenken!
zaterdag 20 februari 2021 om 18:22
PizzaVreter schreef: ↑20-02-2021 17:14TO ik doe een andere studie en ben single zonder kinderen. Ik wil alleen tegen je zeggen dat ik rete trots op je ben![]()
Welke studie doe je, als ik vragen mag? En is dat dan Bachelor, of AD?
Ik probeer een beeld te krijgen van de daadwerkelijke verschillen

Zo'n studieadviseur heeft me wel van alles verteld, maar de twijfel is er nog steeds ..

Asking for a friendddd

zaterdag 20 februari 2021 om 18:26
I know STUPID zou zijn als je nooit meer wat aan je ontwikkeling had gedaan. Ik denk dat je het prima hebt beredeneerd wat het beste pad voor jou is.
Je bent een doorzetter en hebt veel meer in je mars, dan komt het wel goed.
Het enige nadeel van een AD is dat er nog best veel werkgevers niet zo bekend mee zijn. Maar in jouw situatie en achtergrond is dit een prima keuze. Maar een 17-jarige die vers van de havo is zou ik wel aanraden gewoon direct de hele bachelor te doen.

Het enige nadeel van een AD is dat er nog best veel werkgevers niet zo bekend mee zijn. Maar in jouw situatie en achtergrond is dit een prima keuze. Maar een 17-jarige die vers van de havo is zou ik wel aanraden gewoon direct de hele bachelor te doen.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.

zaterdag 20 februari 2021 om 18:32
zaterdag 20 februari 2021 om 18:36
Klopt, zo heeft de studieadviseur het ook een beetje aan me uitgelegd. Stap voor stap lijkt mij de beste keuzen, gezien de hele situatie thuis en op werk .. ik heb geen zin in een burnoutJackyBee schreef: ↑20-02-2021 18:32Ik heb begrepen dat een AD tussen het mbo en het hbo in zit, dus de stap is schijnbaar goed te doen. Als dat je goed afgaat, kan je weer de volgende stap naar het hbo zetten. Stap voor stap lijkt me in jouw situatie niet verkeerd, omdat je nogal wat om handen hebt.

zaterdag 20 februari 2021 om 18:39
Dan heeft die adviseur jou goed geadviseerd denk ik. Een hbo studie naast alles wat je al hebt is te doen, maar wel pittig. Het is heel goed om daarnaar toe te werken d.m.v. die AD. Mocht je toch besluiten dat je het daarbij laat, dan kan ik me zomaar voorstellen dat je met jouw werkervaring en daarbij die AD toch wel echt een meerwaarde hebt. Je bent dan een leidinggevende in de retail met kennis van hr. Je zou op je werk kunnen kijken of je een aantal uren op de HR-afdeling mee kan draaien per week. Zoiets?daydreamer85 schreef: ↑20-02-2021 18:36Klopt, zo heeft de studieadviseur het ook een beetje aan me uitgelegd. Stap voor stap lijkt mij de beste keuzen, gezien de hele situatie thuis en op werk .. ik heb geen zin in een burnout![]()
zaterdag 20 februari 2021 om 18:47
JackyBee schreef: ↑20-02-2021 18:39Dan heeft die adviseur jou goed geadviseerd denk ik. Een hbo studie naast alles wat je al hebt is te doen, maar wel pittig. Het is heel goed om daarnaar toe te werken d.m.v. die AD. Mocht je toch besluiten dat je het daarbij laat, dan kan ik me zomaar voorstellen dat je met jouw werkervaring en daarbij die AD toch wel echt een meerwaarde hebt. Je bent dan een leidinggevende in de retail met kennis van hr. Je zou op je werk kunnen kijken of je een aantal uren op de HR-afdeling mee kan draaien per week. Zoiets?
Klopt, ik heb onlangs ook een gesprek gehad met de HR adviseur van ons bedrijf, gewoon ter kennismaking en vrijblijvend vragen/vertellen wat ik wil, wat mijn ambities en doelen op termijn zijn.
Bedankt voor je input, ik kan hier zeker wat mee!

zaterdag 20 februari 2021 om 18:49
Ik zou vooral onderzoeken hoeveel studie-uren er gemiddeld in kruipen.
Mij lijkt 32u werken + 2 kinderen + studie namelijk behoorlijk heavy.
Zeker in periodes van examens, groepswerken, ...
Je hebt toevallig geen recht op een halve of 1 dag per week studieverlof?
Mij lijkt 32u werken + 2 kinderen + studie namelijk behoorlijk heavy.
Zeker in periodes van examens, groepswerken, ...
Je hebt toevallig geen recht op een halve of 1 dag per week studieverlof?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 20 februari 2021 om 18:53
Er zitten gemiddeld 10-15 uur studie uren in, daarnaast elke maandag naar school.
Ik ga nog wel in gesprek met mijn leidinggevende, of ik inderdaad een halve of hele dag studieverlof mag opnemen.
Dit zou zeker schelen in de planning

zaterdag 20 februari 2021 om 20:02
Informatica aan de OU, bachelor. Net begonnen, echt net. Kan je dus geen zinnige dingen zeggen, stoere vrouw dat je me er bentdaydreamer85 schreef: ↑20-02-2021 18:22Welke studie doe je, als ik vragen mag? En is dat dan Bachelor, of AD?
Ik probeer een beeld te krijgen van de daadwerkelijke verschillen..
Zo'n studieadviseur heeft me wel van alles verteld, maar de twijfel is er nog steeds ..
Asking for a friendddd![]()

zaterdag 20 februari 2021 om 20:07
Ik heb de HBO deeltijd HR (toen nog P&A) gedaan, 32 uur werken, ruim 7 tot 10 uur per week studiebelasting en een halve tot hele dag naar school naast gezin. Na 3 jaar en best soms druk en vermoeid de eindstreep gehaald, maar geen spijt van. Maar als ik het zo lees, heb je dezelfde belasting voor een associate degree, waarom zou je dan niet kiezen voor direct een volledig HBO?
zaterdag 20 februari 2021 om 20:21
Kan me voorstellen dat een volledige hbo, lang lijkt. En twee jaar aanpoten voor een AD makkelijker te behappen is.happyr schreef: ↑20-02-2021 20:07Ik heb de HBO deeltijd HR (toen nog P&A) gedaan, 32 uur werken, ruim 7 tot 10 uur per week studiebelasting en een halve tot hele dag naar school naast gezin. Na 3 jaar en best soms druk en vermoeid de eindstreep gehaald, maar geen spijt van. Maar als ik het zo lees, heb je dezelfde belasting voor een associate degree, waarom zou je dan niet kiezen voor direct een volledig HBO?
zaterdag 20 februari 2021 om 21:48
Hoi, ik volg precies de opleiding die je noemt op het Avans. Voordeel is dat je na je AD kan kiezen of je stopt en later doorgaat voor je bachelor (2+ jaar) of meteen. Als het dus best zwaar valt in combi met je werk/huishouden heb je nog een soort realistischer streefmoment na 2 jaar waarin je de vrijheid hebt om toch met een diploma te kunnen stoppen.
zaterdag 20 februari 2021 om 21:55
Tevens is het trouwens de 1e 2 jaar van je bachelor meteen, als je je meteen voor je bachelor in schrijft kom je in dezelfde klas als mensen die zich eerst alleen voor het AD hebben ingeschreven.
Ik vind het niveau vanaf MBO naar HBO (ad) echt wel flink. Ik kan goed leren al zeg ik het zelf maar de manier van verslagen schrijven en de zelfstandigheid en het tempo (vooral deeltijd, veel zelfdiscipline nodig) maakt het wel pittig en het vereist zeker doorzettingsvermogen.
Ik vind het niveau vanaf MBO naar HBO (ad) echt wel flink. Ik kan goed leren al zeg ik het zelf maar de manier van verslagen schrijven en de zelfstandigheid en het tempo (vooral deeltijd, veel zelfdiscipline nodig) maakt het wel pittig en het vereist zeker doorzettingsvermogen.
zaterdag 20 februari 2021 om 23:21
Als het onderdeel is van de propedeuse, dan zou ik die route doen. Kun je geleidelijker in komen. Het klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht.ZonnedauwRegenboog schreef: ↑20-02-2021 16:59De associate degree is gewoon onderdeel van de volledige bachelor. TO kan dus prima eerst AD doen, waarbij ze ook de bachelor propedeuse haalt, en later beslissen of ze doorstroomt naar de laatste fase van de bachelor.
zondag 21 februari 2021 om 07:47
Fijn om te lezen dat jij hier over mee kunt praten!Amanthe schreef: ↑20-02-2021 21:48Hoi, ik volg precies de opleiding die je noemt op het Avans. Voordeel is dat je na je AD kan kiezen of je stopt en later doorgaat voor je bachelor (2+ jaar) of meteen. Als het dus best zwaar valt in combi met je werk/huishouden heb je nog een soort realistischer streefmoment na 2 jaar waarin je de vrijheid hebt om toch met een diploma te kunnen stoppen.

Liever langzaam opbouwen, dan niet mee kunnen komen en op termijn op moeten geven ..

Mag ik vragen wat jij vooral pittig vindt aan de opleiding?
Liefs!
zondag 21 februari 2021 om 09:12
Ik heb de volledige bachelor HRM gedaan naast een fulltime baan (minimaal 40 uur, maar vaak veel meer) en een gezin. Qua tijdsbesteding vond ik het echt prima te doen, maar ik ben ook niet zo sociaal onderlegd. Het was voor mij dus de ultieme smoes om al die jaren niet meer op te draven op verjaardagen en andere sociale verplichtingen.
Het gedisciplineerde paste mij wel goed, maar ik ben ook wel van het typen ‘niet zeiken en doorgaan. Ik kon me dan ook best storen aan het gezeur van klasgenoten die parttime werkten en zeiden geen tijd te hebben. In mijn ogen heb je altijd tijd, maar moet je prioriteren.
Het gedisciplineerde paste mij wel goed, maar ik ben ook wel van het typen ‘niet zeiken en doorgaan. Ik kon me dan ook best storen aan het gezeur van klasgenoten die parttime werkten en zeiden geen tijd te hebben. In mijn ogen heb je altijd tijd, maar moet je prioriteren.
zondag 21 februari 2021 om 17:26
Ik heb van mezelf ook veel discipline, maar weet tegelijkertijd dat er in mijn baan van de een op andere week iets kan veranderen. Zo ben ik in een week tijd overgeplaatst naar een nieuw filiaal, vanwege problemen in dat filiaal. Geen assistent die je kan ondersteunen, dus alles alleen plannen en organiseren. Het lukt me prima op dit moment, maar ik weet ook dat dat icm een HBO studie wel een flinke uitdaging kan worden.bambam38 schreef: ↑21-02-2021 09:12Ik heb de volledige bachelor HRM gedaan naast een fulltime baan (minimaal 40 uur, maar vaak veel meer) en een gezin. Qua tijdsbesteding vond ik het echt prima te doen, maar ik ben ook niet zo sociaal onderlegd. Het was voor mij dus de ultieme smoes om al die jaren niet meer op te draven op verjaardagen en andere sociale verplichtingen.
Vandaar mijn overweging om eerst de associate degree te doen, doel is wel uiteindelijk die bachelor te behalen

Maar ik hou wel graag wel een 'slag om de arm', playing it safe, zeg maar

zondag 21 februari 2021 om 23:40
Tuurlijk!daydreamer85 schreef: ↑21-02-2021 07:47
Mag ik vragen wat jij vooral pittig vindt aan de opleiding?
Liefs!
Ik vind de combinatie (ik heb 2 part-time banen in HR van in totaal 24 uur) tussen school en werk moeilijk, en dan heb ik nog niet eens een gezin en zou ‘t qua werkuren goed te doen moeten zijn. Nu moet ik wel erbij vermelden dat ik vorige zomer een Burn-Out heb opgelopen waar ik nu nog steeds mee worstel dus dat tilt ook wel zwaar.
Ik ben absoluut geen ster in plannen maar dat is juist wat alles wel haalbaar en overzichtelijk maakt. Mijn tip is dus juist om een planning te maken die realistisch is (niet een waarbij je iedere dag met school of werk bezig bent... dat is mentaal echt niet gezond) en je daar zo goed mogelijk aan te houden.
Ik vind de opleiding inhoudelijk niet te moeilijk en reuze interessant, dat is echt wel goed te doen. Het APA verslagen schrijven vind ik daar in tegen echt vreselijk en daar ben ik veel tijd aan kwijt, maar dat is voor alle HBO opleidingen zo.
De combinatie tussen de praktische lessen (coaching, slecht nieuws gesprekken, functioneringsgesprekken e.d) en de theorie (arbeidsrecht voornamelijk natuurlijk) is ook bij het Avans in ieder geval per periode goed met elkaar afgestemd.
maandag 22 februari 2021 om 10:25
Super, dank voor je heldere uitleg! Ik kan me goed voorstellen dat het pittig is, helemaal na een burnout .. Ik wil mezelf daar ook voor behoeden..Amanthe schreef: ↑21-02-2021 23:40Tuurlijk!
Ik vind de combinatie (ik heb 2 part-time banen in HR van in totaal 24 uur) tussen school en werk moeilijk, en dan heb ik nog niet eens een gezin en zou ‘t qua werkuren goed te doen moeten zijn. Nu moet ik wel erbij vermelden dat ik vorige zomer een Burn-Out heb opgelopen waar ik nu nog steeds mee worstel dus dat tilt ook wel zwaar.
Ik ben absoluut geen ster in plannen maar dat is juist wat alles wel haalbaar en overzichtelijk maakt. Mijn tip is dus juist om een planning te maken die realistisch is (niet een waarbij je iedere dag met school of werk bezig bent... dat is mentaal echt niet gezond) en je daar zo goed mogelijk aan te houden.
Ik vind de opleiding inhoudelijk niet te moeilijk en reuze interessant, dat is echt wel goed te doen. Het APA verslagen schrijven vind ik daar in tegen echt vreselijk en daar ben ik veel tijd aan kwijt, maar dat is voor alle HBO opleidingen zo.
De combinatie tussen de praktische lessen (coaching, slecht nieuws gesprekken, functioneringsgesprekken e.d) en de theorie (arbeidsrecht voornamelijk natuurlijk) is ook bij het Avans in ieder geval per periode goed met elkaar afgestemd.
Ik kan wel goed plannen, maar weet ook dat er van alles tussendoor kan komen, zoals een nieuw filiaal, of een zwaar ongeluk van een partner .

Ik ben er nu klaar voor, ik wil graag verder leren, dus ik ga er ook voor.
Verslagen schrijven vind ik ook niks aan ... als je maar eenmaal op dreef bent, dan kan ik zo aan een stuk door schrijven .. maar ik moet er altijd eerst even inkomen