Werk & Studie alle pijlers

HBO studie naast fulltime baan

16-01-2014 20:30 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit eraan te denken om nog een HBO studie te doen. Ik heb een opleiding gedaan, maar uiteindelijk ben ik een andere richting op gegaan. Er waren op dat moment namelijk banen te vinden in dat vakgebied. Nu wil ik doorgroeien en dat versnellen door weer een studie te gaan doen.

Hebben jullie ervaring met een fulltime baan en daarnaast een studie?

Hoeveel tijd besteed je per week aan je opleiding?

Lukt het je te combineren met je sociale leven?

Alvast bedankt voor de reacties
Ja en het lukt niet om het met en sociaal leven te combineren. Ik raad je aan om in ieder geval 32 uur te gaan werken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Eens met Viva-amber.

Je moet uitgaan van minimaal 20 uur per week voor een deeltijdstudie. Naast een baan van 40 uur is het erg zwaar, zeker als je nog eens wil gaan sporten of afspreken met mensen.
Mijn man is bezig met zijn postdoctorale graad en zit in het derde jaar van een andere universitaire studie.

En werkt 40 uur per week op 1.5 rijden enkele reis van huis.

Dus het kan heel goed

Vooral als je ook hulp krijgt.
Mijn man heeft dat gedaan, naast zijn drukke full time baan. Hij heeft het kunnen doen omdat IK alles ernaast gedaan heb. (terwijl ik ook 24 uur werk en wij een kind hebben) Zijn sociale leven was overigens nul tijdens werk en studie.

Dus als hij het kon, kan jij het ook

(beetje zuur bericht van mij, hè, haha)
Haha tantejo, some old hier.

En ik werk ook fulltime met twee kinderen, wel ouder dan 10.

1 voordeel, vader zit altijd met zijn zoons aan het huiswerk samen, heeft ook weer zijn charmes.
Ik heb het gedaan. Combi werk (toen ca 60 uur per week) en studie (ca 40 uur per week) was prima te doen. Maar een sociaal leven of sporten of ontspannen... Neuh! Ik reed om half 7 's ochtends naar mijn werk, van werk naar studie of studieprojectgroep, en was rond 11 uur 's avonds weer thuis. En dan was het weekend voor studeren, en als het een keer kon voor bijslapen.
Ik ben alleen dat scheelt. Mannen hebben vaak wel een vrouw het grootste deel an het huishouden doet...of dat andersom ook zo werkt hangt van je partner af.

Er gebeuren vaak in de 3 tot 4 jaar onverwachte dingen waar je niet op rekent en die moet je er ook maar naast doen en verwerken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Klopt hoor, mijn man zijn vader is ook pas overleden. Dat soort zaken maken het wel lastiger inderdaad.

Man hoeft heel weinig te doen, behalve zichzelf voeden en verzorgen en aandacht geven aan de kinderen.

Dus ik doe voor de rest alles, ik scheer hem nog niet

Maar ik doe het hem dus niet na.
Mijn man doet nu een hbo studie naast zijn fulltime baan. Studielast is zo'n 20 uur per week. Ikzelf werk fulltime in 4 dagen, we hebben een zoontje van bijna 2 en een pasgeboren dochtertje ( ik ben nu dus nog met verlof). Zoon gaat vier dagen per week naar Kdv, op vrijdag ben ik thuis met kinderen.

Het is heel heel druk maar het is te doen. Toverwoord is heel strak en slim plannen. Sociale dingen kunnen wel maar niet elke dag. Sporten doen we beiden niet. En inderdaad, ik neem meer taken op me dan hij.

Maar het kan dus wel.
Als toevoeging: maar ik zal blij zijn als hij klaar met zijn studie, daar niet van!!
Deze berichten maken me niet positiever haha

Ik ben (nog) alleen en op dit moment zit 32 uur werken er niet in. Het is gewoon zo dat ik door wil groeien en niet jaren lang in deze positie wil zitten.

Maar in principe zou het moeten kunnen. Moet even een grote dosis doorzettingsvermogen krijgen om er vijf jaar tegenaan te gaan
Hoezo 5 jaar? Ik deed het in 4 jaar en dat staat er geloof ik overal voor?

Ik wil je niet ontmoedigen. Het was pittig, maar ook heel erg leuk. Op school maak je vrienden, waarmee je daar ook een soort van sociaal leven opbouwt. Ik heb echt enorm veel pret gehad. Toen ik klaar was, heb ik het de eerste tijd zelfs gemist, en dat voelden mijn studievrienden net zo. Als je er voor gaat, en er een feestje van maakt, dan is het echt alle moeite en tijd meer dan waard.
Ik heb een paar jaar gestudeerd naast een 50-urige werkweek. Ik had weinig tijd voor mijn vriend, vrienden en familie, last staan om te sporten. Ik vond het zwaar, maar wel heel leuk. Ik ben nu bijna aan mijn scriptie toe en heb gelukkig een 32-urige werkweek. Ik vind het nog steeds leuk en wil graag een master doen, maar ik denk dat vriend dat niet zo kan waarderen (laat staan dat ik het kan betalen, helaas).
Ja, kan prima. Maar zoals velen voor mij al gezegd hebben, niet met een sociaal leven ernaast. Mijn man heeft het gedaan en ik heb eigenlijk ervoor gezorgd dat het mogelijk was door thuis alles te doen en af en toe gewoon een bord onder zijn neus te schuiven. Ik had trouwens wel een bloeiend sociaal leven toen. Het was niet altijd leuk natuurlijk, soms zelfs best eenzaam voor ons allebei, maar dat is helemaal goedgekomen.

Mijn beste vriendin doet het nu ook en we hebben nu momenteel een app-vriendschap en soms schuift ze hier aan met het eten na haar werk en gaat ze daarna gelijk door naar huis. Ik mis haar wel, maar het is maar een paar jaar en dit moet ze gewoon doen. Dit gaat ook weer helemaal goedkomen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:Zusenzoo, 42 minuten geleden

Klopt hoor, mijn man zijn vader is ook pas overleden. Dat soort zaken maken het wel lastiger inderdaad.

Man hoeft heel weinig te doen, behalve zichzelf voeden en verzorgen en aandacht geven aan de kinderen.

Dus ik doe voor de rest alles, ik scheer hem nog niet

Maar ik doe het hem dus niet na.

Wij hebben inderdaad ook een aantal sterfgevallen er tussendoor gekregen en dat maakt het wel heel zwaar. Dan is de ogen op de bal houden en ze allemaal in de lucht houden best moeilijk.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:NummerZoveel schreef op 16 januari 2014 @ 21:46:

Hoezo 5 jaar? Ik deed het in 4 jaar en dat staat er geloof ik overal voor?.De opleiding die ik zou willen doen wordt omschreven als een avondstudie die je in 4,5-6,5 jaar doet. Vind vijf jaar dan wel een goed streven ;)
Dat vind ik wel lang voor een HBO-studie. Wellicht is de studiebelasting dan ook wat lager?
Poeh, ik schrik van bovenstaande reacties.

Ik doe momenteel een HBO-studie in deeltijd, maar de meeste klasgenoten werken 24 uur ernaast.

De klasgenoten die meer werken hebben nog geen enkel tentamen of maar 1 tentamen gehaald van de 6 die we al gehad hebben.

20% is al gestopt.

Ik merk dat veel mensen de studie er 'even naast' willen doen, maar vergeten dat je gewoon een volledige HBO opleiding volgt met minder contacturen.

Ik wil je echt niet ontmoedigen, want waar een wil is, is een weg. Bekijk je situatie goed en bereken de uren die voor de studie staan eens heel concreet. Maak een fictief rooster: werk, studie, slaap, eten, vrije tijd.
Hi Pienternella,

Wat goed dat je wilt doorgroeien. Dat is allereerst een goede voornemen. Een extra studie is een zeer goede investering in je toekomst, maar het vergt inderdaad de nodige inspanning. Er zijn daarom ook opleidingen die bijv. eerst een intake/scan willen houden om te kijken of het bij de desbetreffende persoon past.

Welke opleiding heb je op het oog en waar?

Ik zie dat je geïnteresseerd bent naar hoe andere personen het aanpakken en hoe ze het combineren. Misschien vind je het dan leuk om deze video te zien: http://www.han.nl/opleidingen/bachelor/chemie/dt/. Dit is een deeltijdstudent van de HAN die vertelt over hoe hij zijn deeltijd studie heeft gecombineerd met werk en privé. Voor jou wel leuk om te zien . Als je het interessant vindt om meer van zulke filmpjes, of wellicht de filmpje die meer past bij de opleiding die je wilt doen, laat het me dan weten. Dan kijk ik of er daar ook zo’n video bij is .

Groetjes,

Zohal
Met doorzettingsvermogen kom je een heel eind! Gewoon beginnen en van te voren tegen jezelf(en tussendoor nog heeeel vaak) wat er gebeurt ik ga deze studie afmaken.

Daarnaast moet je niet schrikken van de reacties dat je geen tijd meer hebt voor vrienden. Natuurlijk heb je daar wel tijd voor. Oke, misschien kun je niet elke dag met je buurvrouw koffie drinken, maar als je creatief ben kom je een heel eind. Je zou op zaterdagavond een uurtje wat kunnen gaan drinken met een goeie vriend(in). Of misschien heb je tussendoor een uurtje vrij van school, vraag of iemand dan die kant op kan komen zodat jullie samen kunnen lunchen. Of tijdens vakantietijd van de schoolperiode ben je ook wat flexibeler. Dus je vrienden nooit zien, is maar net waar je prioriteit heb liggen.

Ik zie sommige mensen die nooit tijd hebben in real life, maar wel de hele dag op forums hangen.

Succes.

Het zal niet makkelijk worden, maar dat hoeft ook niet. Niet alles hoeft makkelijk te zijn.
Ik heb het gedaan naast een meer dan fulltime baan en dat was prima te doen. Het eerste jaar was wel even inkomen, maar aan het eind vh vierde jaar vond ik het gewoon jammer dat het voorbij was. Je moet wel duidelijk je prioriteiten stellen, en echt heel gedisciplineerd tijd aan je studie blijven besteden. Alleen op die manier houd je tijd over om aan die sociale dingen te besteden die je echt belangrijk vindt. Minder belangrijke dingen houd je weinig tijd voor over.
Ik heb het gedaan toen ik nog alleen was (bij de start van de studie in ieder geval) en ik werkte er 32 uur bij. Meer uren had ik echt niet gered. Ik ben 4 jaar lang 2 avonden per week naar school geweest. Daarnaast was ik nog gemiddeld 1 avond per week met mijn werkgroep bezig aan verschillende opdrachten en daarnaast nog studeren, 1 a 2 avonden per week en in het weekend natuurlijk ook nog. Dus een sociaal leven zat er echt niet heel erg in. Maar ik kreeg er een nieuw/ander sociaal leven voor terug, want wat heb ik een lol gehad met mijn studiegenoten! Vaak aten we samen voor de lessen en met sommigen ben ik nog steeds bevriend (zo'n acht jaar na het afronden van de studie). Maar pittig was het wel, zeker rond de tentamenperiodes. Maar voor mij was het het zeker waard. Het belangrijkste is dat je heel erg gemotiveerd bent en inderdaad gefocust bent op het eindresultaat. Bij mijn studie haakte meer dan 50% af na het eerste jaar. Veel mensen hadden het toch wel onderschat. Dus denk er goed over na en succes met het maken van een keuze!
Hier ervaring met deeltijdstudie en 32-urige werkweek. In onderwijs, dus die 32 uur is eigenlijk alleen op papier. Het is mij niet bevallen, zeker omdat het werkveld (waarvan ik van tevoren heel zeker wist dat dat het was), het toch helemaal niet blijkt te zijn. Studie is daarnaast ook stoffig en niet leuk. Je voelt 'm vast aankomen... Ik ben gestopt. Zonde misschien, omdat ik al best een eind onderweg was, maar ik trek het niet meer en vind het het ook allemaal niet meer waard. Maar goed, de eerste jaren dat ik het nog wel allemaal geweldig vond, vloog ik door de studie heen. Dus het is te doen, maar je moet er wel wat voor over hebben. Geld en tijd, heel veel tijd. En (al is deze tip misschien meer voor mijzelf bedoeld ) ook de moeite waard om uit te zoeken of dit het echt voor je is... Succes met het maken van een keuze!
Eat stars for breakfast and glitter for lunch
Ik werk officieel niet fulltime, maar 24 uur, alleen door de combinatie van werk met verschillende vrijwilligersfuncties kom ik gemiddeld aan de 36 uur per week. Vorig jaar ben ik daarnaast begonnen aan een deeltijdstudie rechten, variant met weinig onderwijs en veel zelfstudie. Ik heb nu net mijn propedeuse gehaald (gewoon in 1 jaar dus ) en ga beginnen aan mijn tweede jaar.

Ik vind het goed te doen. Heb enorm veel plezier in het studeren en heb niet het gevoel te weinig tijd voor andere dingen over te houden. Ik werk onder schooltijden, dus ben er na schooltijd altijd voor de kinderen, vrijwilligerswerk is voornamelijk 's avonds en dan is mijn man thuis. Studie is 1 dag in de week en verder zelfstudie, vooral op de avonden dat ik dus niet werk en in het weekend.

Een sociaal leven lukt ook nog prima, ik ga 2x per week zwemmen, regelmatig uit eten met een vriendin en een studie leverd ook de nodige sociale contacten op. Wij hebben elke 5 weken tentamen en gaan een paar dagen van te voren een avond met elkaar studeren en bij elke tentamenuitslag uit eten. Verder blijven we met een groep vaak hangen aan het einde van onze studiedag.

De zaterdagavond hou ik vrij voor ons gezin en de woensdagavond is zoveel mogelijk vrij voor mij en man samen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven