Werk & Studie alle pijlers

HBO toegepaste psychologie via de LOI

18-04-2010 17:38 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk erover om toegepaste psychologie te studeren aan de LOI hogeschool.

Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die al bezig zijn met deze studie via de LOI en wat hun ervaringen zijn.

Aan de ene kant lijkt het me erg interessant, maar aan de andere kant ben ik bang dat het te hoog gegrepen is voor mij.

Qua intelligentie zal ik het wel aan kunnen, maar mijn gezondheid laat het nog wel eens afweten. (chronisch moe) Verder heb ik de zorg voor mijn kinderen. Dus ik twijfel of het niet "te veel" voor me wordt.

Daarom ben ik erg nieuwsgierig naar ervaringen met deze opleiding.
Kennis studeert nog ja, derde of vierde jaar nu. Ik spreek haar weinig dus weet er het fijne niet van. Weet alleen dat ze gezegd heeft dat ze tot op heden weinig direct contact heeft gehad met mensen.

Ik sta aan de andere kant, loop zelf bij GGZ en heb hulpverleners die HBO gedaan hebben. Eén is maatschappelijk werkster, de ander sociaal psychiatrisch verpleegkundige.

Hebben in de beroepsopleiding oa geleerd gesprekken te voeren en ik heb er veel aan. Voor mij is iemand die goed kan luisteren belangrijk.

Met tests e.d. heb ik nooit te maken gehad. Dat komt nog

Ik ben niet zo bekend met de psychologie, maar om een hulpverlenende functie uit te oefenen is m.i. HBO prima.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ik heb inmiddels contact met iemand die deze opleiding volgt bij de LOI, en zij zegt dat ze inderdaad niet mag interpreteren en dat haar functie vooral zal bestaan uit testen afnemen en intake gesprekken voeren. Dit valt haar erg tegen. De naam "hbo psycholoog" klopt dus eigenlijk niet. Het lijkt heel wat in te houden, terwijl "psychologisch assistent" de functie beter zou omschrijven.

xxx geeft aan dat je met deze opleiding misschien toch als "het sukkeltje" of de "net-niet...persoon" wordt gezien. Dat klinkt misschien hard, maar ik vrees dat het waar is. Degene die ik gesproken heb (en die de LOI opleiding volgt) merkt dat er veel achterdocht bestaat wat betreft deze opleiding en ze heeft toch het gevoel niet voor "vol" te worden aangezien door de universitair geschoolde psychologen. Met veel pijn en moeite heeft ze een stageplek weten te bemachtigen, en uitgerekend op die plek heeft ze toch het gevoel dat er op haar neer gekeken wordt. Ik denk dat dat ook komt omdat deze functie veel "vager" is dan de functie van bijvoorbeeld maatschappelijk werker. (In die functie mag je wel zelfstandig werken namelijk)

Ik weet het niet hoor. Ik geloof dat ik een verkeerd beeld van de opleiding had. Misschien moet ik nog wat verder rond kijken alvorens beslissingen te nemen.
quote:xxx schreef op 19 april 2010 @ 21:55:

Ik begrijp dat je het leuk vindt, echt waar, maar ik kan een 23-jarige HBO-self proclaimed levensloop coach echt niet serieus nemen..

Gelukkig nemen mijn clienten mij wel serieus, en ik hen ook. Zou jou ook niet mis staan overigens....
THcark ik wil je dan ook zeker aanraden om deze opleiding niet via een thuisstudie te volgen maar via de voltijd of deeltijd opleiding op een hogeschool.

Dat je via de LOI studeert maakt het er bij een nieuwe opleiding natuurlijk niet makkelijker op.

De functie die ik ga vervullen op mijn stage is een combinatie van SPH/Pedagogiek en diagnostisch onderzoek. Ik kreeg van veel stageplekken te horen dat ze het als een PLUS zien dat ik ook alles wat met testen te maken heeft mag doen.

Oh en ons vakkenpakket van de Minor Klinische Psychologie bestaat uit dezelfde lesstof als de Master Klinische Psychologie van de Universiteit in Nijmegen. We gaan er op een iets andere manier doorheen, meer praktijk gericht maar krijgen dezelfde boeken en hetzelfde onderwijs aanbod aangeboden.
Bedankt voor de informatie, Pixie Pink.

Is de opleiding verder wat je ervan verwachtte? Is testen afnemen je voornaamste doel? Of heb je ook "echte" gesprekken? (en dan bedoel ik niet alleen intake?)

Groetjes!
Wij hebben nu de opdracht om een cognitief gedragtherapeutisch proces te gaan doen. Dus 8 gesprekken met een cliënt van intake tot eindgesprek. Ik word NIET opgeleid tot intaker maar tot allrounder.

Vorig blok kennis gemaakt met de theorie van het gedragstherapeutisch proces van A tot Z. Nu in dit blok gaan we dit proces in de praktijk brengen. Waarbij we ook intervisie gaan doen als therapeut met meerdere therapeuten.

Dit noem ik geen kwakzalver of hulpje maar wel degelijk een goede basis om dit ook in het werkveld in de praktijk te brengen onder leiding van een GZ psycholoog.

Persoonlijk ben ik meer van de preventie en interventie kant en heb ik wat minder met het diagnostisch onderzoek. Maar dat is mijn persoonlijke "smaak" om het maar zo te noemen.

De opleiding is zelfs meer dan wat ik ervan verwacht had! Je leert gewoon zo ontzettend veel.

Als je het leuk vindt, kan ik wel wat readers doorsturen die we op dit moment tijdens de Minor gebruiken?
2 x is een beetje te veel
Dit zijn vakken uit de Propedeuse in Deventer.

Inleiding Psychologie

Inleiding Psychologie

Arbeid- en Organisatiepsychologie

Biologische Psychologie 1

Coaching, Counseling & Training 1A

Coaching, Counseling & Training 1B

Coaching, Counseling & Training 1C

Preventie 1

Toegepast Onderzoek 1A

Toegepast Onderzoek 1B

Togepast Onderzoek 1C

Toegepast Onderzoek 1C

Diagnostisch Onderzoek 1A

Levenslooppsychologie

Diagnostisch Onderzoek 1B

Psychogerontologie

Werkveldoriëntatie

Ontwikkelingspsychologie & Orthopedagogiek

Schriftelijke Communicatie

Schriftelijke Communicatie

Sociale Psychologie

Persoonlijkheidsleer

STUDIELOOPBAANBEGELEIDING
@ Pixie: Sorry dat mijn toon vervelend is overgekomen, dat is niet persoonlijk bedoeld. Ik blijf wel (misschien zelfs nog wel sterker) van mening dat de opleiding het gewoon niet is.

Je hebt een mooi vakkenlijstje gepost. Ik kan me voorstellen dat je het een leuke studie vindt. De megalange vakkenlijst typeert echter wat ik al wist, namelijk: je proeft overal aan en heus leer je wel over verschillen aspecten, maar het kán geen diepgang hebben. Er zijn in een studie maar zoveel uren en bijhorende punten te verdelen. Wanneer je dan zoveel vakken krijgt is alles erg oppervlakkig. (Waarbij ik dus nog niet eens spreek over het gegeven dat het een HBO en geen WO+postdoc-opleiding is).

Ik schrik er van dat Moordwijf met 23 jaar met nog niet eens een afgeronde HBO(!)-opleiding op zak, zichzelf gaat verkopen als levenloopcoach. Ik zie dat dit in de propedeutische fase slechts één van de 23(!) vakken is. Ik vind dat kwakzalverij ja. Van mij mag dat per direct verboden worden want ik denk dat veel cliënten in vol vertrouwen naar een 'psycholoog' of coach toegaan, maar in dit geval waarschijnlijk niet weten of beseffen dat ze net zo goed met hun buurvrouw of de cassiere een levenspad hadden kunnen uitstippelen.

Tot slot je link naar de NIP. Ik zie dat ze bezig zijn met een kwalificatie voor HBO-psycholoog. Wat ik vooral lees in je linkje is dat het er dús (nog) NIET is. Dat is mijns inziens niet voor niks. En zelfs als er toch een HBO-registratie komt, denk ik dat zowel instellingen als cliënten meer hebben aan een WO-er met goed CV en (werk)ervaring. Daarvan zijn er al teveel voor de Nederlandse markt.
@ Thcark: ik hoop dat je wat hebt aan dit topic en aan alle verhalen die je hier leest. Ik kan me voorstellen dat je het en interessante studie vindt. Ik, persoonlijk, zou je de HBO-variant afraden (maar wie ben ik). Ik zou je, zeker als je droom een eigen praktijk is, aanraden een WO opleiding Klinische psychologie of Orthopedagogiek te doen, afhankelijk van wat je precieze interesse is. Heb je daar al eens over nagedacht?
Vakkenlijst Propedeuse jaar Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen

14 vakken waarbij het grote verschil met het propedeuse jaar van de HBO opleiding is dat er weinig praktijk in zit.Verder vooral veel gelijkenissen. En dat spreekt mij zoveel aan bij de HBO variant. Gelijk gesprekken voeren én theoretische achtergrond krijgen ipv alleen met de theorie bezig zijn. De boeken die we gebruiken zijn dezelfde statistiek boeken als op de uni worden gebruikt.Op de uni merk je vaak dat mensen heel goed weten wat de theorie inhoudt maar het missen als het op praktijkkennis aankomt.

Wil je wetenschappelijk bezig zijn en een eigen praktijk oprichten met alle verantwoordelijkheden die erbij komen kun je beter UNI gaan doen. Wil je aan het werk in de GGZ op een SPH of Pedagogiek functie waarbij je ook allround testen kan afnemen en vanaf het begin van de opleiding al bezig wilt zijn met gespreksvoering en cliënten, dan kun je beter de HBO variant gaan doen.

Al doen wij wel Toegepast Onderzoek waarbij ook gebruik wordt gemaakt van statistiek en SPSS. Maar richten we ons meer op de mens dan op de theorie die we onderzoeken. Dat is meer iets voor uni studenten.

Overzicht van de

psychologie

(PSBA1-01)

Sociale en crossculturele

psychologie

(PSBA1-04)

Ontwikkelingspsychologie

(PSBA1-07)

Geschiedenis van de

psychologie

(PSBA1-02)

Psychologische

intuïties

(PSBA1-03)

Statistiek I A

(PSBA1-05)

Statistiek I B

(PSBA1-08)

Biopsychologie

(PSBA1-11)

Wetenschap en

praktijk: introductie

(PSBA1-06)

Wetenschap en

praktijk: werkvelden

(PSBA1-13)

Persoonlijkheid en

individuele verschillen

(PSBA1-12)

Gegevensverzameling

(PSBA1-10)

Gespreks- en groepsvaardigheden

(PSBA1-09)

Wetenschap en Praktijk: mentorgroep en
quote:PixiePink schreef op 22 april 2010 @ 00:07:Al doen wij wel Toegepast Onderzoek waarbij ook gebruik wordt gemaakt van statistiek en SPSS. Maar richten we ons meer op de mens dan op de theorie die we onderzoeken. Dat is meer iets voor uni studenten. Studeren doe je maar vier jaar, bij beide varianten. Werkzaam zijn ben je een veelvoud van die tijd.

Tenzij je na je studie de wetenschap in gaat, wat slecht een klein percentage WO-studenten doet, richt je je na de WO-studie minstens zoveel en altijd in de eerste plaats op mensen.Bij WO kun je hierbij alleen veel meer kanten op, kun je zelfstandig werken, kun je je netjes registreren, kun je met cliënten álle procesfasen doorlopen, ben je nooit het hulpje van, houd je je bezig met diagnosticeren en behandelen, etcetera etcetera.

Maar ik houd dit topic denk ik voor gezien. Het wordt een herhaling van zetten. Nogmaals, ik begrijp waarom mensen de HBO-studie leuk lijkt en HBO is natuurlijk in algemene zin niet niks. Deze studie alleen wel.

Thcark: veel succes met je maken van je keuze en veel plezier gewenst bij welke keuze je ook maakt .
.
@ xxx, HBO studie is in het algemeen niet niks, maar Toegepaste Psychologie wel volgens jou? Leg eens uit dan wat er zo "simpel" is aan deze studie.

Mensen met een HBO opleiding pedagogiek, SPH en Toegepaste Psychologie komen allemaal in dezelfde sector terecht waarbij de Toegepast Psycholoog het voordeel heeft dat hij/zij ook testen mag afnemen en kan helpen met het stellen van een diagnose.

Waarbij op het preventievlak bijvoorbeeld tijdens de intake testen worden afgenomen die een HBO Toegepast Psycholoog kan samenstellen, afnemen en kan overleggen met de GZ psycholoog binnen de instelling.

Een SPHer doet alle gesprekken gewoon zelf, cliënt begeleiding etc. Dat doet de Toegepaste HBO Psycholoog ook.
quote:Maneater schreef op 22 april 2010 @ 07:56:Volgens mij zijn de WO-psychologen bang dat hun functie wordt overgenomen door een HBO-er. En gezien een HBO-er goedkoper is is dat best realistisch.Zolang er een overschot aan WO-psychologen is, zolang een deel van deze studenten een kek CV blijft hebben, zolang de GZ-opleiding alleen toegankelijk is voor de excellente WO-ers, zolang een HBO-er geen discretionaire ruimte heeft....zal dat allemaal wel meevallen.

Pixie, sorry, ik ga niet meer in op je nieuwe post. Ik heb niet zo'n zin in een discussie waar we bij voorbaat niet uit gaan komen. Ik heb gezegd wat ik denk van de studie, jij ook en blijf jij dat vooral doen . Ik houd het even voor gezien wat betreft het meeschrijven hier. Ben wel benieuwd om te lezen wat Thcark zal besluiten te gaan doen.
@ xxx waarschijnlijk komen we er niet uit omdat jouw uitspraken op onwaarheden berusten. En als je zo star aan je mening vast houdt, tjah dan houdt t op. Maar ik hoop dat je wel beseft dat Toegepaste Psychologie geen eitje is en dat er wel wat meer bij komt kijken dan kwakzalverij en hulpje zijn van een "echte" psycholoog.
Thcark,

Ik heb via de LOI de PPA I en II gedaan.

Ik ben klaar en werk als psychodiagnostisch werker in een ziekenhuis.

Ik doe de onderzoeken en schrijf wel conclusies en adviezen (onder verantwoordelijkheid vd GZ-psycholoog).

Als psychodiagnostisch werker 'mag' je bij de ene instelling meer dan bij de andere, daar is heel veel verschil in, heb ik gemerkt.

Dat zal als HBOpsycholoog denk ik ook zo zijn.

Ik mag eventueel ook bij de adviesgesprekken zijn, vinden ouders vaak wel fijn omdat ik 2 ochtenden met de kinderen gewerkt heb.

De praktijkdagen van de LOI zijn overigens heel leerzaam en zijn heel goed opgezet.
xxx, het komt al vrij vaak voor dat een instelling voor een PDW-er kiest, waar een pas afgestudeerd psycholoog ook op solliciteert. Daar balen de psychologen erg van.

Dus ik denk inderdaad dat in de toekomst de HBO psychologen een goede kans op een baan hebben, precies om de reden die Pixiepink al noemt. Ik heb het al bij 3 instellingen zo meegemaakt.
Ook staat de PDW (psychodiagnostisch werker) zeer goed bekend aangezien deze opleiding 20 jaar bestaat en de huidige Toegepaste Psychologie opleiding in Deventer daaruit is voort gekomen. 20 jaar ervaring op het gebied van testen afnemen, scoren, interpreteren en rapporteren.

Bang voor concurrentie misschien?
Allemaal erg bedankt voor het meedenken en de info. Ik laat het allemaal bezinken en ga er over nadenken.

Pixie Pink, jij ook bedankt! Voorlopig heb ik genoeg info, mocht ik nog behoefte hebben aan meer, dan laat ik het je weten, goed?

Allemaal nog een fijne avond gewenst...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven