Werk & Studie alle pijlers

HBO-V deeltijd

30-12-2005 15:59 2194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit eraan te denken de HBO-V opleiding in deeltijd te doen, omdat ik eigenlijk niets wil met mijn huidige studie. Ik heb helemaal geen ervaring in deze richting. Wie kan me hier iets meer over vertellen? Want ik heb al ff gekeken bij de school waar ik die wil volgen en daar hoef je 1 dag in de week naar school. Maar ik neem aan dat je ook stages moet lopen etc. Alle ervaringen zijn welkom.
Hallo, ik breek even in. Heb nl. een vraag. Ik overweeg om HBO-V in deeltijd te gaan doen, maar kan maar niet vinden wat de studiebelasting is. Voor de propedeusefase wil ik nl. weten of ik ernaast parttime kan blijven werken, aangezien ik niet in aanmerking kom voor stufi.

Alvast bedankt.
Hoi honey,

Ik denk dat de studiebelasting heel erg afhankelijk is waar je de opleiding gaat doen en of je al werkt in de zorg ivm met het wegschrijven van praktijkuren.

Toen ik 4 jaar geleden startte heb ik naast mijn stage van 24 u in de week nog ca 20 uur aan studie gedaan (incl 1 dag per week naar school). Maar nu hebben ze het systeem op mijn opleiding recentelijk omgegooid en loop je in het eerste jaar geen stage meer en ga je als deeltijder 1 dag per week naar school.

Waarschijnlijk kan je van de andere meiden hier op het forum wel weer andere reacties verwachten qua studie druk.

Veel suc6 met de beslissing. Ik vind het overigens wel waard geweest om deze beslissing te maken.
Hallo Honey.... ennogwat,

Ik denk dat je makkelijk nog een parttime baan erbij kan hebben. Ik heb een aantal jaar terug op de HBO-V de voltijd varriant gedaan, maar die kon toen net zo goed door voor deeltijd, omdat we maar 2,5 dag op school aanwezig waren, de rest was zelfstudie, ofwel bijbaantjes/ vrije tijd.

Zelf vond ik de studiebelasting niet hoog, maar anderen van mijn groep weer wel. Overigens heb ik nooit moeite gehad om theorie te leren (ook tentamens gehaald zonder te leren).

Waar wil je de opleiding gaan doen?

Groetjes MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Hoi, bedankt voor de reacties. Ik ga toch eens informeren of het ook in voltijd te doen is naast mijn (parttime) baan.

Miss Dubbelfris, ik wil de opleiding evt. in Amsterdam gaan doen.

Het kan ook duaal, maar dan moet je wel eerst aangenomen worden en dan ben je voor 4 jaar aan een ziekenhuis verbonden.
Maar je hebt een heel leuk ziekenhuis hoor in amsterdam waar je de opleiding kan doen!

Nee je moet zelf bepalen in welke vorm je de opleiding wil doen. En zeker als je duaal gaat doen moet je zeker weten dat je in een ziekenhuis wilt werken, aangezien je dat op en top gaat leren. Maar verpleegkunde kan je natuurlijk op veel meer plekken uitvoeren en dan is een voltijd of deeltijd variant beter, aangezien je dan verschillende stages hebt.

Ik heb de opleiding dus in Amsterdam gedaan en het eerste jaar volgde de duale en voltijd studenten samen. Ik vond het pittig het eerste jaar. Wij waren toch zeker wel vier dagen aanwezig op school, soms drie, nooit vijf. Maar in de weekenden was ik ook vaak druk met mijn huiswerk bezig. Ik was blij dat ik geen bijbaantje ernaast had, maar al een vergoeding kreeg vanuit het ziekenhuis waar ik was aangenomen (dit was ongeveer 800 euro netto). Ik heb wel alles prima gehaald, het was af en toe veel leren (en ik leer vrij makkelijk), maar ik vond het ook bijna allemaal erg interessant en dat maakt leren minder erg.

Overigens kon je op de hogeschool waar ik zat de opleiding niet deeltijd doen, volgens mij kan dat nergens in amsterdam. In het tweede jaar zijn er namelijk bij mij in de klas twee meiden gekomen die het eerste jaar in de deeltijdvorm in Leiden hebben gedaan en daarna dus zijn overgstapt naar duaal. Maar misschien is dat inmiddels veranderd.

Succes met je keuze!
Ook hier een Amsterdammer die duaal doet. Ik raad het aan, omdat je gewoon een maandelijks inkomen krijgt. Natuurlijk wel beperkt, maar het is goed te doen!

Ik ben momenteel bezig met het schrijven van een tussenbeoordelingsverslag. Dit wordt best een essentieel verslag omdat ik hier mee hoop aan te tonen dat ik mijn eerste leerwerkperiode zo goed als wat heb afgesloten. Heb je een speciaal format waar je je aan dient te houden? Ik heb nu een algemeen stukje hoe ik vind hoe het gaat, en vervolgens heb ik per leerdoel beschreven hoe het er voorstaat. Lijkt mij best prima toch?
Dubbel!
Hier een update op studiegebied:

Ik heb nu even herfst vakantie en wil na de vakantie van een week (ook geen stage!!!) 2 verslagen af hebben. Mijn praktijkonderzoek verslag moet echt af zijn en mijn visie document waar ik waarschijnlijk morgen op school een beetje commentaar ga krijgen op het plan van aanpak. Stelletje zeikers. Nog 3 maanden te gaan en ik ben echt aan het aftellen geslagen (op 3 manieren: 3 maand = studie klaar, 2 maand = verhuizen en 5 weken = datum sleutel krijgen nieuwe huis).

Update verhuizing e.d.:

Wat een stelletjes zeikers zijn die hypotheek verstrekkers. Aan de ene kant moet je eigen geld meenemen anders kan je niet eens een huis kopen, maar als je te veel meeneemt gaan ze zaniken waar dat dan vandaan komt en moet je ineens allerlei papieren laten zien dat je dit niet onderhands van iemand leent. PFFFFFFHHHHHH!!!!!!

Ik ga weer iets nuttigs doen.

Groetnis, Scheepje
Hoi dames,

Een korte update vanaf school. Mijn plan van aanpak is nu, na het aapassen van wel geteld 3 regels, wel goed gekeurd. Help me herinneren dat ik het volgende week af heb.

Grt, Scheepje
Hoi meiden,

Leuk om weer een stap verder in de goede richting te zijn, Scheepje!! En dat aftellen is herkenbaar hoor!

Ik ben nu ook aan het aftellen tot de laatste werkdag

@ Annelize,

Klinkt als een prima opzet. Je zou ook nog kunnen kijken naar de eisen die school stelt aan de stage. Wat moet je behaald hebben en in hoeverre voldoe je daaraan? Maar je zit zeker al op een goede weg te denken!! Weet je al waar je volgende stage is?

@ Discovery,

Hoe gaat het met je? Groeit je buik nog zo mooi? Is de kinderkamer al helemaal klaar? Begint nu echt al wel op te schieten he?

@ de rest,

Hoe gaat het??

**update**

Hier verloopt het best lekker! Ik heb afgelopen dagen enorm veel gewerkt. En eigenlijk was dat best lekker. Ik hoef geen leerdoelen aan te geven, ik vertel wat ik kan en wil doen op een dag en dat doe ik dan ook .

Leukste vond ik wel al die belangstelling van mijn collega's rondom het trouwen. Heb wel 100x verteld hoe de grote dag was (en dan beleef je het weer opnieuw) en hoe relaxed de vakantie was. Ook heb ik ze al een aantal foto's laten zien die gemaakt zijn. En zo leuk om te horen al die complimentjes..

Ik wil liever geen foto's hier plaatsen, dus als je in je mail een foto wil, graag even een berichtje sturen naar "nickname" op hotmail "punt" com. Let daarbij op de 2x dubbel S.

Nu tijd voor een beetje huishouden. Morgen ga ik me weer richten op de toekomst dan 2 afspraken staan om weer verder te gaan kijken.

Wel een vreemd idee om zondag mijn laatste dag te hebben!

Liefs MDF
Hoi dames,

Hier weer een update van achter de compu... Ik begin al helemaal stijve schouders, nek en boven rug te krijgen van al dat achter dit compu te zitten. maar het resultaat is wel dat ik mijn praktijkonderzoek verslag bijna af heb. Moet het voor en nawoord nog schrijven maar dan is het wel klaar. En de bijbehorende reflectie natuurlijk, voor het weg kan naar de desbetreffende docent. Daarnaast is mijn ego document ook in een aardig vorm van bijna af (een visiedocument over mijn visie op verplegen versus bestaande visies). Al met al best een productieve week zo, achter de compu zonder stage.

ga even wat bewegen, moet nog een cadeautje kopen voor een jarige vriendin. Greetz, scheepje
Hoi hoi hoi,

Hier een update compleet of topic, maar de hypotheek is rond. Kreeg vanochtend een sms van onze hypotheek adviseuse... Dat is een maand eerder dan gepland!!! Dus nu de makelaar proberen te bellen of hij kan regelen bi de notaris dat de datum van passeren ook vervroegd kan worden. Het kan maar zo zijn dat we volgende week of de week erop een huis hebben gekocht!!!

Ga gauw weer aan het werk met de verslagen.

Doei.
Hoi!!

@ Honey,

Als je nu al zeker weet dat je in het ziekenhuis wil werken zou ik zeker voor duaal solliciteren! Een duaal student heeft met haar diploma nl veel meer kansen om te blijven en heeft al veel meer kennis dan een voltijder of deeltijder.

@ Scheepje, wat een heerlijk berichtje van je hypotheek! Kun je vast wel goed gebruiken, nu je zo druk bent met al je verslagen!!

*update*

Hier effe een enorme dip! Hoewel ik echt zin had in mijn laatste dagen is dat nu even helemaal over. Ik voel echt niet happy. Wat er gebeurd is? Een schimmelinfectie. En het doet zo enorm veel pijn, dat ik het net red met 4 x 2 pcm en 3x diclofenac naast de creme die de schimmel moet bestrijden.

Alsof ik continue op een speldenkussen zit. Mijn nachtrust is echt minimaal (slaap nu 2,5 tot 3,5 uur). Ik heb me gisteren ziek gemeld, met het idee vandaag wel te kunnen werken. Nou vannacht wist ik al dat het niet zou gaan lukken. Moet nu morgen weer bellen met de afdeling of ik het weekend kom.

En echt ik wil zoooooo graag die laatste dagen werken, maar ik wil nog veeeeeeeeeel liever van die irritante pijn af. Je wenst zoiets je ergste vijand nog niet toe!!

En ik ben ook best boos op de HA post, ik mocht er 's avonds niet heen, moest maar wachten tot ik de volgende dag bij mijn eigen HA terecht kon, terwijl ik al zat te janken van de pijn.

Mijn humeur is om te schieten en ik ben geen uitkeringstrekker (jullie kennen mijn doorzettingsvermogen), maar momenteel kijk ik uit naar maandag! Geen ziekenhuis meer, werkeloos thuis zijn en vooral niet teveel zitten (liggen gaat nog het beste).

Liefs MDF
Nog meer goed nieuws... Ik heb ongelooflijk last van mn schouders en mn rug... maar heb verslag 5 ook afgekregen vandaag..... Zo nu ga ik verder nog een paar dagen genieten van de vakantie.

Doei.
Bah. Ik ben verdrietig. Ik ga bijna met zwangerschapsverlof, dus ik ben momenteel als een bezetene mijn leerdoelen aan het afronden. En deze heb ik gelukkig ook bijna zo goed als af. De hele gedachte achter de sprint, is dat ik dan na mijn zwangerschapsverlof op een verse afdeling kan beginnen en zo min mogelijk studievertraging oploop. Deze beslissing zou afhangen van mijn tussenbeoordeling. En die heb ik vanochtend gehad. Ik had alles zoooo mooi op papier! Ik heb zooooveel verslagen geschreven de afgelopen weken. En toch willen ze dat ik nog terug kom. Mede gebaseerd op de beoordeling van een begeleider met wie ik amper heb gewerkt. En dat terwijl ik van alle begeleiders met wie ik wel regelmatig heb gewerkt, alleen maar te horen kreeg dat dit absoluut moest lukken, omdat ik alles goed en grondig aanpak. Het lullige aan deze hele situatie was dat één begeleider tijdens deze periode, is overleden, en de anders nu thuis en het herstellen is van een operatie. En laten dat nou net de mensen zijn die het meest van mijn situatie op de hoogte waren...

Ik voelde vanochtend ook al, voor het gesprek uberhaubt was begonnen, dat mijn klinisch verpleegkundig opleider op voorhand al een beslissing had gemaakt. En dat terwijl ze een paar weken terug ontzettend enthousiast was over mijn doelen. Duidelijk merkbaar was dat ze heeft gesproken met de planner van het ziekenhuis, die alle studenten op afdeling inplant. Ik heb sterk het gevoel dat zij achter deze beslissing zit, aangezien zij niet echt enthousiast was. Sinds mijn kvo'er met haar heeft gepraat is ze 180 graden omgedraaid. En zeggen allebei dat zij niet over dit hele gebeuren beslissen. Nu moet ik puur uit een soort van bureaucratie mijn tijd daar nog uitzitten. Al mijn leerdoelen heb ik immers af! What a waste of time!

Als iemand nog tips heeft, dan houd ik me aanbevolen. En dan het liefst zo dat ik deze mensen niet tegen me in het harnas jaag. Ik schijn nog redelijk afhankelijk van ze te zijn de komende jaaaaaaaaaaaaaren.
Oh, EBP is trouwens binnen. Zelfs daar kan ik niet meer blij om zijn.
annelize!

Jeetje dit is ongelooflijk balen! Zeker omdat je je leerdoelen wel behaald hebt. Is er niet een vpk op de afdeling die een goed woordje voor je kan doen? Soms wil het helpen om je hart te luchten bij iemand die je goed vertrouwt en dat voor je wil doen.

(Weet niet of het succesvol is, maar bij mij had het wel eens gewerkt).

ik duik nu mijn bed in.
Hey MDF. Iemand heeft zeker een woordje voor mij gedaan. Sterker nog, deze persoon was ontzettend kwaad op de klinisch verpleegkundig opleider. Maar het heeft niets mogen uithalen. Ik wil alsog al mijn leerdoelen af hebben, en een voortgangsgesprek inplannen op mijn laatste dag (over drie weken). Dan weten we allemaal in ieder geval zeker dat ik niets te doen heb als ik terug kom. Grrrrr!
Hallo allemaal,

ik lees al een tijdje 'stiekem' mee, maar in september ben ik ook begonnen met HBO-V en wel de duale variant in Amsterdam. Het is voor mij mijn tweede studie. Ik heb eerder onderwijs/orthopedagogiek afgerond en na een periode van full-time werken is het weer even omschakelen om weer de schoolbanken in te gaan. Het lezen van dit forum geeft een goed beeld van het wel en wee van de (duale) HBO V student.

Na een vreselijke kinderachtig intro kamp, zijn de eerste verslagen ingeleverd en liggen de eerste tentamens op de loer... en ik heb er nog steeds heel veel zin in! Laat die eerste stage maar komen.

Wat ik me afvroeg, is jullie school ook zo chaotisch geregeld?

Onduidelijke literatuurlijsten voor tentamens, sheets die na het college pas op BB komen (of nooit) en in plaats van een afgesproken format, moet je zelf bedenken hoe verslagen/werkplannen etc opgebouwd moeten worden. Hoe kunnen docenten je ooit eerlijk vergelijken en beoordelen? Als onderwijspedagoog vraag ik me af wat het nut van deze tijdsverspilling is, of ben ik te negatief en heb je er juist later in je studie profijt van?
@ Annelize,

Jeetje, balen dat het niet geholpen heeft dat iemand je probeert te helpen!! Is er vanuit school een mogelijkheid om mee te praten? Wie weet kan studiebegeleiding je wel helpen. Ik zou het niet te snel opgeven en doorvechten voor wat je wil! Het zou van de zotte zijn als je moet vertragen zonder leerdoelen te hebben.

In het slechtste geval zou je ook advies kunnen inwinnen bij een vakbond als Nu '91.

Laat in ieder geval alles op papier vastleggen, zodat je keiharde bewijslast hebt!

@ SuperPrincess,

Leuk dat je mee komt schrijven. Heerlijk om je enthousiasme te lezen. Ik heb op een andere HBo gezeten, maar ook daar was het behoorlijk rommelig met sheets, tentameninschrijvingen, boekenlijsten, etc.

Wat betreft verslagen/werkplannen, daar kregen we wel duidelijke format omschrijvingen bij; van aantal pagina's tot puntgrootte van de letters en regelafstand en van opbouw tot wat hoort waar (inleiding, dankwoord, nawoord, conclusies, etc).

Ik vind wel dat je dergelijke verbeteringen mag aandragen hoor! Bij mij heeft het destijds wel iets geholpen (altijd maar met mate).

Liefs MDF
@ annelize,

Wat een klote streek... Maar wat MDF zegt, laat je helpen ook door een vakbond. Ze zijn er ook voor de rechte van stagiaires. Iig, steun vanuit het hoge noorden.

@Superprincess

In het hoge Noorden was het ook allemaal niet helemaal goed georganiseerd. Nix geregeld over de formats van verslagen ed, vaak ook helemaal geen idee hoe een opdracht er dan uit moest komen te zien, behalve dan dat er beoordelingscriteria waren. Maar hoe je die interpreteerde... Colleges door docenten die overduidelijk de avond ervoor in elkaar waren gezet, met plak en knipwerk van bestaande presentaties. Geen flauw benul van hoe lang het verhaal zou worden en dan op het laatst een presentatie er nog even doorheen moeten jassen.. Toetsresultaten die kwijt raakten ed. En toch ben ik bijna klaar en heeft de vertraging niet gelegen aan de kwaliteit van de opleiding. Wat mij wel heeft geholpen is dat ik mij vanaf het eerste jaar heb ik gezet in de klankbordgroep. Je bent dan de stem van de studenten naar de docenten toe om aan te kaarten waar we tegenaan liepen en konden op die manier wel invloed uitoefenen, de hbo deelraad is ook een optie.. Maar dat heb ik nooit gedaan. Suc6 iig.

Grt, Scheepje
Goedemorgen,

Mag ik nu nog wel meeschrijven nu ik geen verpleegkunde student meer ben? Haha, vast wel!

Hoe dat voelt? Nogal erg onwerkelijk! Mijn laatste dag was niet heel veel anders dan voorgaande dagen, tot de overdracht aan de late dienst.

Ik kreeg een afscheidscadeautje, altijd leuk! Toen we naar huis konden gaan, werd ik achterna gezeten door de collega's met spuiten water en ook was er eentje bij die klysma had gespoten (dat vond ik echt smerig). Ik was helemaal doorweekt en die zooi stinkt echt!

Gelukkig was ik wel voorbereid en had ik reserve ondergoed meegenomen (voordeel als je andere leerlingen/stagiaires hebt zien vertrekken). Na een heerlijke douche ben ik naar huis gegaan, was blij dat het erop zat.

Dan heb je sollicitatieplicht vanuit het CWI om recht te kunnen houden op je ww. Ik had daar vrijdag al voor gebeld. Volgens Internet zijn ze tot 17.00 uur bereikbaar. Nou niet dus, vanaf 16.30 uur heb ik ze steeds proberen te bellen, maar niemand gesproken dus.

Vandaag weer gebeld (weer heel lang in de wacht gestaan). Eindelijk kwam ik erdoorheen, gevraagd wat ik wilde vragen. Tevens ook gevraagd of ze nog een nieuwe telefoniste zochten. Die muts aan de andere kant was nogal traag van begrip.. pfff.

Verder heb ik vandaag een intake bij de GGZ, om te laten onderzoeken in hoeverre mijn problemen in de praktijk nou te maken hebben met autisme of aanverwante stoornissen.... Ben erg benieuwd.
Nee MDF, je bent hier niet meer welkom!

Ik denk dat we allemaal erg benieuwd zijn met het verloop van je carriere en de keuzes die je gaat maken, dus kom lekker spuien hier.

Annelize wat ontzettend kut. Ik herken het tegenwerken wel hoor. Bij mij in de klas zijn er drie zwanger geworden tijdens de opleiding, een heeft er wel een verlenging gekregen en de andere twee niet. Dat vond ik al zo krom en ondanks alle gesprekken die ze heeft gevoerd heeft ze niks kunnen veranderen. Af en toe praat je echt tegen een muur en wordt je gewoon niet gehoord. We fijn dat je collega's voor je opkomen, met hen werk je toch het meest en het lijkt mij erg fijn dat ze wel in je geloven. Heeft de mevrouw waarvan de voornaam met een D begint en de achternaam met de T zich er mee bemoeid, want zij heeft ook aardig wat macht, ondanks dat ze geen idee heeft hoe je werkt.

En Scheepje heb je de sleutel eerder gekregen?

Wij gaan vanmiddag ook voor de tweede keer een huis bezichtigen en waarschijnlijk wel een bod uitbrengen deze week. Ons eerste koophuis en vind het maar wat spannend. Vooral het kopen, het verhuizen zal meevallen, want het is 300m verder dan waar we nu wonen.

Ohja nog even ontopic wat mezelf betreft. Het gaat allemaal zijn gangetje. Drukke dagen gehad op het werk, maar wel interessante patienten voor mijn leerproces. Binnekort tussenbeoordeling, dus ben erg benieuwd.
Hoi allemaal,

Behoorlijk of topic... 12 nov krijgen we de sleutel. Blij blij. Verder op stage alles helemaal goed. Waren zeer verheugd te horen dat ik in de week vakantie zoveel aan mijn verslagen had kunnen doen.

@Disco

Heel leuk joh ook verhuizen... Kluswoning? Zal niet heel erg zijn gezien je zwangerschap denk ik?

@ MDF

Had je een mailtje gestuurd voor je trouwfoto, maar denk dat daar iets niet goed is gegaan (ben echt mega nieuwsgierig). Mail je me? grootschoot aapje hetemeel enzo..

Groeten, Scheepje
Bah! Die zinloze studievertraging gaat gewoon komen. Ik kan er niets meer aan doen. Ik heb met iedereen gesproken die ik kon spreken, en iedereen vindt het even maf en snapt er niets van. Er is van alles mis gegaan, en toch komen ze niet op hun besluit terug! En de mevrouw waarvan de voornaam met een D begint en de achternaam met een T en ieuw! ergens in midden heeft staan, heeft een heel groot aandeel in deze beslissing. En ze is slechts een planner! Zo belachelijk! Ik ga serieus twee maanden uit mijn neus eten (bij wijze van). Zo frustrerend. Ook dat gezeur van sommige vrouwen dat ik rustig aan moet doen na mijn verlof en bla bla bla. Mag ik dat even zelf bepalen? Mijn laatste werkdag voor verlof wordt in in ieder geval 18 november... We tellen af!

@discovery: wat spannend dat jullie misschien een bod gaan uitbrengen! Ik ben benieuwd! Hoeveel weken ben je trouwens alweer?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven