Werk & Studie alle pijlers

Heb ik een keuze?

24-06-2010 15:41 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben nu al bijna 2 maanden werkloos en ik ben het thuis zitten helemaal zat. Ik wil hartstikke graag weer aan het werk. Maar aangezien de banen niet voor het oprapen liggen ben ik wel op zoek naar iets wat ik op lange termijn ook leuk vind.

Vandaag heb ik gesolliciteerd naar een functie die mij telefonisch werd uitgelegd. In eerste instantie is het de bedoeling dat ik teksten op websites ga plaatsen, dit is een project zijn van 3 maanden. En daarna word de functie uitgebreid naar commercieel medewerkster/secretaresse.

Tijdens het gesprek vroeg ik wat mijn werkzaamheden na die 3 maanden zouden worden. Ze vertelden dat het dan vooral telefoonaanname, facturatie, acquisitie en teksten op websites plaatsen is.

Dit is totaal niet wat ik zoek. Ik wil contact houden met mensen en ik zoek werk als receptioniste/secretaresse. Als ik aangenomen word ben ik wel onder de pannen maar aan de andere kant ben ik bang dat ik dit niet lang leuk blijf vinden.

Maar vinden jullie dat ik, als ik aangenomen word, de baan moet accepteren?
Als je last hebt van de crisis zou ik hem aannemen.

Je kan altijd nog verder zoeken naar wat je wel leuk vindt.
Telefoonaanname en acquisitie is toch klantencontact?

Eigenlijk vind ik dat wanneer je een uitkering hebt, dat je een baan moet accepteren als die je aangeboden wordt.

En je kunt toch altijd vanuit een werkende positie doorsolliciteren? Werkenden vinden makkelijker een baan dan niet werkenden. Als je thuiszitten gekmakend vind, dan is werken als snel leuker, toch? en het levert meer op.
Ik vind dat je het moet aannemen, je kunt in de tussentijd verder zoeken, maar zo blijf je wel in het arbeidsproces en werkritme.
Als je graag aan het werk wil, zou ik het wel doen, misschien valt het wel hartstikke mee? Vanuit een baan naar een andere baan zoeken geeft in elk geval meer zekerheid en vooral meer inkomen dan vanuit een uitkering oid. Het klopt dat het lastig is, ben zelf ook druk op zoek. Maar heb na een aantal maanden nu wel mijn wensen voor een baan erg verruimd omdat het hebben van werk/structuur/inkomen op dit moment meer telt dan of het mijn droombaan is.

Wat wél zo is; als je de baan echt helemaal niks vind zul je het ook niet zo goed doen daar, dus kijk wel of je een aantal aspecten tenminste leuk eraan vindt.
Maar aangezien de banen niet voor het oprapen liggen ben ik wel op zoek naar iets wat ik op lange termijn ook leuk vind.

wat onlogisch..
..popcorn?
't Is trouwens ook niet zo dat je nu gelijk je ideale baan voor de rest van je leven hoeft te vinden toch?

Ik bedoel, soms kun je doorgroeien of verandert je functie.
Aangezien de banen inderdaad niet voor het oprapen liggen zou ik het wel aannemen, of overlaten aan iemand die wat minder kritisch is in een positie waarin je niet kritisch kunt zijn.
Als je wordt aangenomen, zou ik de baan zeker accepteren. Misschien niet helemaal precies wat je wilt,maar verder solliciteren kan ook als je al een baan hebt natuurlijk. Je hoeft er niet tot je 65e (of 67e ) te blijven zitten.

Succes en ik hoop dat je wordt aangenomen.
@ Katherina

Ik heb een commerciële opleiding afgerond. Vervolgens heb ik een opleiding directiesecretaresse gedaan omdat ik toch niet zo commercieel ben ingesteld als ik dacht.

Bij acquisitie heb ik het idee dat ik mensen wat opdring. Ik wil juist meer dienstverlenend bezig zijn.

En verder heb je natuurlijk wel gelijk dat werkende mensen sneller een baan vinden. Alleen heb ik het idee dat ik niet eerlijk ben tegen deze werkgever als ik binnen 2 maanden weer weg ben en zij in mij hebben geïnvesteerd.
Als je nu een WW-uitkering ontvangt en je ziet het niet zitten, zou ik het niet doen. De WW is er niet om je direct aan het werk te krijgen ongeacht de functie. Het is de bedoeling dat je in eerste instantie zo snel mogelijk weer aan het werk gaat in je eigen functie en na verloop van tijd op een lager niveau.

Echter zeg jij dat je het thuiszitten zat bent. Tja dan is het kiezen of delen. Of nog even langer thuis of aan het werk. Die keuze lijkt mij niet zo moeilijk toch?
quote:nola schreef op 24 juni 2010 @ 15:47:

Maar aangezien de banen niet voor het oprapen liggen ben ik wel op zoek naar iets wat ik op lange termijn ook leuk vind.

wat onlogisch..Nola, wat is hier zo onlogisch aan? Mocht het zo zijn dat ik elke dag ongelukkig naar mijn werk ga dan is dat toch niet vol te houden? En dan zou ik uiteindelijk precies weer in dezelfde positie zitten als waar ik nu in zit.
quote:domnaiefmutsje schreef op 24 juni 2010 @ 15:50:

Aangezien de banen inderdaad niet voor het oprapen liggen zou ik het wel aannemen, of overlaten aan iemand die wat minder kritisch is in een positie waarin je niet kritisch kunt zijn.Gelukkig is dit jouw mening en niet de feiten. Vanuit de WW heb je de eerste periode namelijk wel een positie waarin je kritisch kunt zijn. Zeer terecht ook naar mijn mening...
@Leja87 Acquisitie hoeft niet persé erg opdringering te zijn, ligt aan het bedrijf. Ik werk nu weer één dag in de week (iets is beter dan niets) en doe acquisitie bij een bedrijf dat veel met scholen samenwerkt.

Het valt me tot nu toe best mee. Natuurlijk krijg je wel eens een vervelende reactie en hebben niet alle scholen zin in ons of budget voor wat we aanbieden (theaterstukken) maar over het algemeen is het hartstikke leuk werk.

Dat gevoel tegenover je werkgever is altijd lastig, als je wat anders zoekt. Als je echt denkt dat je het vanaf dag één moeilijk zult hebben met deze werkzaamheden zou ik iets anders gaan doen. Heb je verdere werkervaring in andere functies? Misschien kun je daar eerst een baan in vinden tot je werk als directiesecretaresse vind?
quote:Jippertje schreef op 24 juni 2010 @ 15:54:

Als je nu een WW-uitkering ontvangt en je ziet het niet zitten, zou ik het niet doen. De WW is er niet om je direct aan het werk te krijgen ongeacht de functie. Het is de bedoeling dat je in eerste instantie zo snel mogelijk weer aan het werk gaat in je eigen functie en na verloop van tijd op een lager niveau.

Echter zeg jij dat je het thuiszitten zat bent. Tja dan is het kiezen of delen. Of nog even langer thuis of aan het werk. Die keuze lijkt mij niet zo moeilijk toch?Ik heb gelukkig nog niet eerder in de WW gezeten dus ik heb geen idee of ik deze baan van het UWV moet accepteren. Verder is de keuze natuurlijk aan mij. Of ik neem nu een baan aan die me helemaal niks lijkt. Of ik laat deze schieten met het risico dat ik nog een half jaar thuis zit. Toch best moeilijk..

@Leja87 Die banen die het UWV je toestuurt zijn als ondersteuning bedoelt in je zoektocht naar werk. Je kunt ook een gesprek met je werkcoach aanvragen over wat precies voor jou is bepaald, het is tegenwoordig veel meer persoonlijk toegespitst op de persoon die werkloos is geworden. Hoeveel keer moet je solliciteren per week nu?
Lastige situatie, er is gewoon niet veel werk

.

Persoonlijk zou ik de baan accepteren en ondertussen verder zoeken naar iets wat meer bij me past. Thuis zitten lijkt me namelijk helemaal 3x niets.
Stay with me, let\'s just breathe.
quote:eefje1980 schreef op 24 juni 2010 @ 15:58:

@Leja87 Acquisitie hoeft niet persé erg opdringering te zijn, ligt aan het bedrijf. Ik werk nu weer één dag in de week (iets is beter dan niets) en doe acquisitie bij een bedrijf dat veel met scholen samenwerkt.

Het valt me tot nu toe best mee. Natuurlijk krijg je wel eens een vervelende reactie en hebben niet alle scholen zin in ons of budget voor wat we aanbieden (theaterstukken) maar over het algemeen is het hartstikke leuk werk.

Dat gevoel tegenover je werkgever is altijd lastig, als je wat anders zoekt. Als je echt denkt dat je het vanaf dag één moeilijk zult hebben met deze werkzaamheden zou ik iets anders gaan doen. Heb je verdere werkervaring in andere functies? Misschien kun je daar eerst een baan in vinden tot je werk als directiesecretaresse vind?

Als je echt achter het product staat wat je aan moet bieden zal het vast ook minder erg zijn. Alleen bouwen zij websites en daar heb ik helemaal niks mee.

Ik ben 22 en ik heb hiervoor ervaring opgedaan als receptioniste en als secretaresse. Daar ben ik nu dus ook hard naar op zoek, maar dat is er hier zo weinig ;)
@Eefje1980

Ik heb geen idee hoe vaak ik moet solliciteren. Ik kijk elke dag op de websites waar vacatures staan en ik sta bij alle uitzendbureaus ingeschreven.
@Leja87 het is ook hartstikke lastig hoor, passend werk vinden. Heb je ook gekeken bij gemeentes en andere instellingen? Daar is vaak ook wel werk als baliemedewerker/receptioniste of administratief medewerker.

Sollicitatieplicht hangt tegenwoordig ook af van hoeveel werk er in die functie te vinden is maar ik zou gewoon even contact opnemen met je plaatselijke Werkbedrijf (CWI) over wat voor jou geldt. Heb je ook een elektronisch werkdossier waar je je sollicitaties in moet zetten en waar je kunt mailen met je werkcoach?

Inschrijving bij uitzendbureau telt als een sollicitatie inderdaad en verder is open sollicitaties doen soms ook best wel goed. Zo heb ik ooit ook een baan gevonden. Ja, inschrijving op die websites is ook een hele goede manier ik heb zelf altijd het meest aan nationale vacaturebank.

De omgeving waar je woont maakt inderdaad ook uit of er banen te vinden zijn die bij je opleiding passen.
quote:Leja87 schreef op 24 juni 2010 @ 15:52:

Alleen heb ik het idee dat ik niet eerlijk ben tegen deze werkgever als ik binnen 2 maanden weer weg ben en zij in mij hebben geïnvesteerd.

Mijn eerste reactie is: tsja jammer dan voor hen. Andersom geredeneerd: jij investeert ook in je nieuwe baan en wie weet sta jijzelf wel binnen 2 maanden op straat omdat je werkgever: niets in je zag, geen werk meer voor je had, failliet gegaan is, enz. (Hoop het voor niemand hoor.)

Ik heb inmiddels geleerd dat je soms niet te veel compassie moet hebben met een werkgever. Jij bent ook maar een van de vele medewerkers en voor jou 1000 anderen (zeker nu). Begrijp me niet verkeerd: ik werk met veel plezier voor mijn werkgever en doe dit met toewijding...

Dus ik zeg: gewoon doen (gaan met die banaan) en zie maar waar het schip strandt. Succes ermee!
quote:eefje1980 schreef op 24 juni 2010 @ 16:12:

Sollicitatieplicht hangt tegenwoordig ook af van hoeveel werk er in die functie te vinden is maar ik zou gewoon even contact opnemen met je plaatselijke Werkbedrijf (CWI) over wat voor jou geldt. .

Volgens internetbronnen (UWV-site) krijg je alleen ontheffing als je 64 jaar bent, mantelzorger bent of ergens werkt als vrijwilliger (en dan nog heb je speciale eisen). Van bovenstaande heb ik nooit iets gehoord.

Ik vraag me ook af in hoeverre je kunt zeggen: 'nou deze baan voldoet niet aan mijn eisen, dus die neem ik niet'.

(Als je in de bijstand zou zitten moet je - op een gegeven moment- iedere baan aannemen, weet ik uit ervaring. Dat vind ik persoonlijk ook wel ver gaan.

(Ik was net afgestudeerd aan de universiteit en had al 2 HBO-diploma's op zak en kon toch geen baan vinden: óf te weinig ervaring óf te hoog opgeleid enz. En toen wilden ze me dwingen om schoonmaakwerk te gaan doen. Op zich heb ik daar geen problemen mee, heb het ook al eerder gedaan, maar zo kom ik natuurlijk nooit aan de ervaring die ik nodig had. Kortom hoever ga je in zoiets?)
quote:Leja87 schreef op 24 juni 2010 @ 16:05:

@Eefje1980

Ik heb geen idee hoe vaak ik moet solliciteren. Ik kijk elke dag op de websites waar vacatures staan en ik sta bij alle uitzendbureaus ingeschreven.

Is het niet 1 sollicitatie per week? En hoef je hoef je het niet bij te houden van het UWV/werkbedrijf?

En anders gewoon navragen.
@eefje1980

Ik heb mijn CV al op verschillende internetsites staan. Zoals werken bij het rijk en nationale vacaturebank.

En ik ben ook regelmatig aan het kijken op websites die vooral vacatures van de gemeente etc. hebben. Ik zag laatst een vacature voor mdw. Burgerzaken. Leek me heel erg leuk, maar ze zochten iemand die daar al ervaring mee had. Helaas.

Ik heb geen officieel dossier bij het UWV waar al mijn sollicitaties in staan. Ik heb wel gevraagd aan mijn werkcoach of dit moest maar ze zei dat ik dat zelf bij moest houden. Ik hou haar wel op de hoogte en als ik op gesprek mag komen dan mail ik haar.
Ik ken meerdere personen die dachten de ww tijd te gebruiken voor werk wat ze wel leuk vinden en daarom andere gewoon goede banen afwezen. Deze mensen hebben nu nog steeds geen werk.

Mss was ik wat kort door de bocht. Ik denk wel dat je vanuit een werkende positie veel sterker staat in de toekomst naar banen die je wil dan werkeloos. Vanuit die positie kan je makkelijk kritischer zijn dan vanuit de ww.

Ik raad je dus aan het wel te doen. Bovendien doe je veel werkervaring op buiten je huidige comfortzone. Dat kan een waardevolle aanvulling zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven