Werk & Studie alle pijlers

Heb ik een keuze?

24-06-2010 15:41 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben nu al bijna 2 maanden werkloos en ik ben het thuis zitten helemaal zat. Ik wil hartstikke graag weer aan het werk. Maar aangezien de banen niet voor het oprapen liggen ben ik wel op zoek naar iets wat ik op lange termijn ook leuk vind.

Vandaag heb ik gesolliciteerd naar een functie die mij telefonisch werd uitgelegd. In eerste instantie is het de bedoeling dat ik teksten op websites ga plaatsen, dit is een project zijn van 3 maanden. En daarna word de functie uitgebreid naar commercieel medewerkster/secretaresse.

Tijdens het gesprek vroeg ik wat mijn werkzaamheden na die 3 maanden zouden worden. Ze vertelden dat het dan vooral telefoonaanname, facturatie, acquisitie en teksten op websites plaatsen is.

Dit is totaal niet wat ik zoek. Ik wil contact houden met mensen en ik zoek werk als receptioniste/secretaresse. Als ik aangenomen word ben ik wel onder de pannen maar aan de andere kant ben ik bang dat ik dit niet lang leuk blijf vinden.

Maar vinden jullie dat ik, als ik aangenomen word, de baan moet accepteren?
Dat hoeft ook niet altijd, een dossier. Maar het aantal sollicitaties wat je per week moet versturen staat op het formulier wat je na je intake hebt meegekregen. Ik moest 1 sollicitatiebrief per week versturen. (is overigens nooit gecontroleerd, maar het is een onderdeel van de plicht die je hebt als je een ww ontvangt).

In welke provincie woon je? Ik heb nog een leuke vacature gezien voor receptioniste/telefoniste.
[quote]domnaiefmutsje schreef op 24 juni 2010 @ 16:28:

Ik ken meerdere personen die dachten de ww tijd te gebruiken voor werk wat ze wel leuk vinden en daarom andere gewoon goede banen afwezen. Deze mensen hebben nu nog steeds geen werk.quote]

Daar ben ik ook bang voor. Daarom denk ik dat ik deze baan gewoon accepteer als ze besluiten om me aan te nemen. In de tussentijd doe ik ook nieuwe sociale contacten op. En wie weet zit daar nog wel een kruiwagen tussen ;)
Ik raad je ook aan om dit werk aan te nemen. Staat ook veel beter op je CV. En een half jaar is zo voorbij, echt waar. Dus dan kun je altijd nog weggaan. Dan heb je er weer werkervaring bij, en dat krijg je niet als je thuis zit.

Ik heb helaas zelf ook nog een uitkering, en het valt mij vies tegen. In het begin was ik ook kritisch en reageerde ik vooral op banen die hetzelfde niveau/werkzaamheden hadden als mijn laatste functie. Nu ben ik een paar maanden en sollicitatiebrieven/gesprekken verder en ben ik toch een heel stuk minder kritischer.

Succes!
quote:troetelbeertje30 schreef op 24 juni 2010 @ 16:30:

Dat hoeft ook niet altijd, een dossier. Maar het aantal sollicitaties wat je per week moet versturen staat op het formulier wat je na je intake hebt meegekregen. Ik moest 1 sollicitatiebrief per week versturen. (is overigens nooit gecontroleerd, maar het is een onderdeel van de plicht die je hebt als je een ww ontvangt).

In welke provincie woon je? Ik heb nog een leuke vacature gezien voor receptioniste/telefoniste.

Ik zal zo eens op dat formulier kijken wat erop staat.

Ik woon in Groningen. Omdat er hier niet zo gek veel te vinden is, solliciteer ik ook in Leeuwarden en Assen. Of ik nu een half uur op de fiets zit binnen Groningen of een half uur in de trein richting Assen. Dat maakt ook niks uit.
quote:troetelbeertje30 schreef op 24 juni 2010 @ 16:35:

Ik raad je ook aan om dit werk aan te nemen. Staat ook veel beter op je CV. En een half jaar is zo voorbij, echt waar. Dus dan kun je altijd nog weggaan. Dan heb je er weer werkervaring bij, en dat krijg je niet als je thuis zit.

Ik heb helaas zelf ook nog een uitkering, en het valt mij vies tegen. In het begin was ik ook kritisch en reageerde ik vooral op banen die hetzelfde niveau/werkzaamheden hadden als mijn laatste functie. Nu ben ik een paar maanden en sollicitatiebrieven/gesprekken verder en ben ik toch een heel stuk minder kritischer.

Succes!Ik ben wel heel erg benieuwd hoe ver je in eisen gezakt bent. Waar was je eerst naar op zoek? En waar neem je nu genoegen mee?
Ik zak nog niet te ver, hoor. Maar in het begin had ik er nog heel veel vertrouwen in, dat ik snel weer een leuke baan zou vinden. Dus ik reageerde vooral op vacatures waarvan ik helemaal enthousiast werd en die volledig aansloot bij mijn vorige werk op hbo niveau. Nu reageer ik ook op mbo banen (niks mis mee overigens), administratief medewerker, commercieel medewerker binnendienst etc.
Ik bedoelde eigenlijk dat er ook mensen zijn die bijvoorbeeld 5 x per week moeten solliciteren, het wordt inderdaad in het begin al aangegeven. Dat dossier hangt ook af van of je Digid hebt, dan kun je namelijk gelijk via werk.nl zo'n dossier in. Het verschilt nogal eens per Werkbedrijf.

Ikzelf zit nu op 2 x per week solliciteren ofwel ongeveer 10 sollicitaties per maand. Vandaar ook dat ik bijvoorbeeld veel open sollicitaties moet doen, soms zijn er gewoon niet genoeg vacatures.
Dat is dus precies wat ik nu ook doe. Reageren op banen die me helemaal geweldig lijken. Alleen ben ik op zoek naar minimaal 32 uur en ik reageer ook wel op wat minder uren. Wat dat betreft denk ik dan wel beter iets dan niets.
@Leja87 inderdaad, goede instelling hoor. En zolang je nog wordt aangevuld hoeft dat ook niet invloed te hebben op je inkomen. En wie weet dat je als je minder uren vind je na een tijdje die uren wel kunt uitbreiden.

Ik heb zelf twee verschillende opleidingen gedaan maar nóg is het best moeilijk. Daarom kijk ik nu ook wel meer naar MBO functies en BBL (beroeps begeleidende leerweg) banen omdat ik dan bijvoorbeeld in een sector als de zorg gelijk zou kunnen werken en leren.
Ik zou iemand van 22 jaar niet snel aannemen als directiesecretaresse. In mijn ogen beschik je als starter nog niet over voldoende werkervaring en senioriteit om een dergelijke functie op de juiste wijze in te vullen.

Ik zou deze baan zeker aannemen en er eer in stellen er zoveel mogelijk van te maken. Misschien lukt het je om via deze functie in een andere functie te rollen die beter aansluit. En als dat niet zou lukken dan ben je in elk geval weer aan het werk en onafhankelijk van een uitkerende instantie.
Ja natuurlijk, hoe wil je anders de kost verdienen?
Mijn eerste reactie is ook, nemen die baan! Je kan altijd nog verder kijken.

Maar hou wel je salaris in de gaten. Ik neem aan dat jij nu op 80% van je laatstverdiende loon zit. Stel dat deze baan wat minder verdient dan dat je gewend was, en je komt niet door je proeftijd heen, ga je weer terug naar 80%, en dat is dan natuurlijk minder dan wat je nu hebt...

Ik heb er (gelukkig) zelf geen ervaring mee, maar dit verhaal speelt in m'n kennissenkring.
quote:Leja87 schreef op 24 juni 2010 @ 15:55:

[...]

Nola, wat is hier zo onlogisch aan? Mocht het zo zijn dat ik elke dag ongelukkig naar mijn werk ga dan is dat toch niet vol te houden? En dan zou ik uiteindelijk precies weer in dezelfde positie zitten als waar ik nu in zit.Tja, je kunt deze baan aannemen en vandaaruit verder kijken. Je kunt ook niks doen en afwachten of die baan die je leuk vind voorbijkomt. En wees dan maar blij dat je niet langer dan een jaar werkloos bent, want dan val je onder een andere regeling en heb je niks meer te kiezen. Dan moet je alles aannemen wat je aangeboden wordt.
quote:pimpelmeesje67 schreef op 24 juni 2010 @ 19:32:

Mijn eerste reactie is ook, nemen die baan! Je kan altijd nog verder kijken.

Maar hou wel je salaris in de gaten. Ik neem aan dat jij nu op 80% van je laatstverdiende loon zit. Stel dat deze baan wat minder verdient dan dat je gewend was, en je komt niet door je proeftijd heen, ga je weer terug naar 80%, en dat is dan natuurlijk minder dan wat je nu hebt...

Ik heb er (gelukkig) zelf geen ervaring mee, maar dit verhaal speelt in m'n kennissenkring.geen argument natuurlijk, je kijkt toch niet naar de hoogte van de WW mocht je werkeloos worden. Het uitgangspunt is dat je werkt voor je geld en niet op een uitkering teert
quote:traincha2 schreef op 24 juni 2010 @ 21:57:

[...]

Tja, je kunt deze baan aannemen en vandaaruit verder kijken. Je kunt ook niks doen en afwachten of die baan die je leuk vind voorbijkomt. En wees dan maar blij dat je niet langer dan een jaar werkloos bent, want dan val je onder een andere regeling en heb je niks meer te kiezen. Dan moet je alles aannemen wat je aangeboden wordt.ja joh kan je wasknijpers in elkaar gaan zetten op de sociale werkplaats in het kader van Work First
quote:Leja87 schreef op 24 juni 2010 @ 16:04:

[...]

Als je echt achter het product staat wat je aan moet bieden zal het vast ook minder erg zijn. Alleen bouwen zij websites en daar heb ik nog helemaal niks mee.

Ik ben 22 en ik heb hiervoor ervaring opgedaan als receptioniste en als secretaresse. Daar ben ik nu dus ook hard naar op zoek, maar dat is er hier zo weinig ;)

Heb even het woordje "nog" toegevoegd. Je bent nog hartstikke jong dus je zult met 99 van de 100 producten nog niets hebben. Als je je er voor openstelt en je leergierig opstelt dan zul je zien dat je vanzelf wel iets met het product krijgt.

Ik had in het begin van mijn banen ook niets met het product, leer het product kennen en dat komt vanzelf. Stel nou dat dat er, ondanks je moeite om het te leren kennen, na een jaar nog niet is, kijk dan eens naar iets anders.

Kijk, als het bedrijf diensten of producten verkoopt die niet bij jouw normen en waarden passen, dan is het iets anders vind ik.

Maar zou je wel willen werken voor een bedrijf dat halffabrikaten voor de petrochemische sector maakt ofzo? Met dat product heb je toch neem ik aan ook niets.

Kortom, ik zou het doen, zou er alles aan doen om er zo veel mogelijk van te leren.
quote:meds schreef op 25 juni 2010 @ 00:53:

[...]

ja joh kan je wasknijpers in elkaar gaan zetten op de sociale werkplaats in het kader van Work FirstJa toevallig werkt dat wel zo als je meer dan een jaar werkloos bent. Dan van je onder de regeling PAWA en dan is ieder werk passend ongeacht opleiding en salaris. Wat in mijn geval dus zo is. Ik heb dus geen andere keuze dan al het werk aannemen wat me aangeboden wordt.
http://www.internetwerkt.nl/ontslagen/passende-arbeid/

Speciaal voor Meds die blijkbaar vindt dat ik onzin loop te verkondigen.
quote:wuiles schreef op 24 juni 2010 @ 18:49:

Ik zou iemand van 22 jaar niet snel aannemen als directiesecretaresse. In mijn ogen beschik je als starter nog niet over voldoende werkervaring en senioriteit om een dergelijke functie op de juiste wijze in te vullen.

Ik zou deze baan zeker aannemen en er eer in stellen er zoveel mogelijk van te maken. Misschien lukt het je om via deze functie in een andere functie te rollen die beter aansluit. En als dat niet zou lukken dan ben je in elk geval weer aan het werk en onafhankelijk van een uitkerende instantie.Ik begrijp dat een werkgever me nu nog niet aan zal nemen als directiesecretaresse. Daarom ben ik ook op zoek naar een baan als receptioniste en dan het liefst met wat administratieve werkzaamheden.
quote:Vl43inder schreef op 25 juni 2010 @ 01:07:

[...]

Heb even het woordje "nog" toegevoegd. Je bent nog hartstikke jong dus je zult met 99 van de 100 producten nog niets hebben. Als je je er voor openstelt en je leergierig opstelt dan zul je zien dat je vanzelf wel iets met het product krijgt.

Ik had in het begin van mijn banen ook niets met het product, leer het product kennen en dat komt vanzelf. Stel nou dat dat er, ondanks je moeite om het te leren kennen, na een jaar nog niet is, kijk dan eens naar iets anders.

Kijk, als het bedrijf diensten of producten verkoopt die niet bij jouw normen en waarden passen, dan is het iets anders vind ik.

Maar zou je wel willen werken voor een bedrijf dat halffabrikaten voor de petrochemische sector maakt ofzo? Met dat product heb je toch neem ik aan ook niets.

Kortom, ik zou het doen, zou er alles aan doen om er zo veel mogelijk van te leren.Ik denk ook dat ik de baan gewoon accepteer. Tenminste, als ze me aan willen nemen want dat weet ik nog niet eens. Ik kan er inderdaad alleen maar van leren. En op die manier doe ik toch weer wat werkervaring op. Het in in ieder geval beter dan thuis zitten
quote:Vl43inder schreef op 25 juni 2010 @ 01:07:

[...]

Kortom, ik zou het doen, zou er alles aan doen om er zo veel mogelijk van te leren.Ik denk ook dat ik de baan gewoon accepteer. Tenminste, als ze me aan willen nemen want dat weet ik nog niet eens. Ik kan er inderdaad alleen maar van leren. En op die manier doe ik toch weer wat werkervaring op. Het in in ieder geval beter dan thuis zitten
quote:Leja87 schreef op 25 juni 2010 @ 09:48:

[...]

Ik begrijp dat een werkgever me nu nog niet aan zal nemen als directiesecretaresse. Daarom ben ik ook op zoek naar een baan als receptioniste en dan het liefst met wat administratieve werkzaamheden.

"Tijdens het gesprek vroeg ik wat mijn werkzaamheden na die 3 maanden zouden worden. Ze vertelden dat het dan vooral telefoonaanname, facturatie, acquisitie en teksten op websites plaatsen is."

Wat is nou precies je probleem?
Als TO die baan niet wil, dan wil ik em wel
quote:Leja87 schreef op 24 juni 2010 @ 16:26:

@eefje1980

Ik zag laatst een vacature voor mdw. Burgerzaken. Leek me heel erg leuk, maar ze zochten iemand die daar al ervaring mee had. Helaas.

Behalve als erbij staat dat asl je hieraan voldoet je niet hoeft te solliciteren, zou ik altijd toch solliciteren. Zij zetten een beeld neer van hun ideale kandidaat. Als die niet bestaat zullen ze ook water bij de wijn moeten doen en misschien vinden ze dan die ervaring wel niet zo belangrijk meer. Of telt je ervaring als secretaresse en receptioniste ook. En misschien heeft degene die je cv onder ogen krijgt nog een andere functie die binnenkort open komt en waar jij de ideale kandidaat voor bent.

Nooit geschoten is altijd mis!
Zo is dat, Margaretha. Ik heb een keer gesolliciteerd op een baan waarbij nadrukkelijk gevraagd werd om iemand tussen de 30 - 35 jaar oud terwijl ik net 27 was, en die persoon moest ook aantoonbare ervaring als accountmamager hebben.

Dat had ik helemaal niet, maar ze vonden me zo enthousiast en passend bij de richting die hun bedrijf voor ogen had, dat ik ben aangenomen.

Als je dus iets ziet waarvan je denkt: wow, da's mijn droombaan, en je weet jezelf goed te verkopen en hebt gevoel bij de functie, dan kun je het zomaar worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven