Werk & Studie alle pijlers

Hoe ben ik in hemelsnaam zo kapot na 1 werkdag?

28-11-2020 19:47 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Ik studeer nog en daarnaast werk ik als bijbaantje op de zaterdag bij een tankstation. Ik werk alleen in het weekend doordat de tijden van het tankstation niet goed matchen met mijn schooltijden, ook zelfs met corona dus ben ik ‘verplicht’ te werken in het weekend. Wat ik overigens geen probleem vind, maar nu het volgende.

Ik werk meestal van 06:00/14:00 en dan sta ik 05:00 uur op. Ik vind het opzich fijn omdat ik dan vroeg klaar ben in het weekend, maar ik ben gewoon HE-LE-MAAL kapot na 1 werkdag. Ik overdrijf niet als ik het gewoon vergelijk met een hele erge kater van alcohol, wanneer je gewoon katje lam bent geweest de vorige dag. Ik kan niet meer normaal nadenken, ik begin te trillen, word chagrijnig, en gewoon dood en dood moe. Ik snap er helemaal niks van, zelfs wanneer ik thuis ben en even een ‘powernap’ doe heb ik het gevoel dat mijn ‘kater’ alleen maar erger word. Ik baal hier van want hierdoor is mijn hele dag naar de verdoemenis en heb ik geen puf meer om nog maar iets te doen of met iemand of vrienden af te spreken. Het werk zelf stelt geen reet voor, zie het als een dag werken in een supermarkt en dezelfde soort werkzaamheden.

Ik heb al van alles geprobeerd, gezonder eten, meer water drinken, nog eerder naar bed, minder koffie op werk, minder roken op werk, etc etc etc. Maar ik word er gewoon gek van dat ik van dit baantje wat helemaal niks voorstelt, en ik ook maar 1 dag werk met mijn 22jaar, terwijl er mensen 4/5dagen werken die 50+ zijn en helemaal geen problemen ondervinden.

Is het dan gewoon het contact met mensen wat mij zo ontzettend brak maakt? Ik heb gewoon geen idee, ik zou mezelf beschrijven als ambivert. Ik wil meniet aanstellen, maar ik voel me gewoon helemaal op. Dit is toch niet normaal voor mijn leeftijd?

Misschien is het handig om ook even naar de dokter te gaan, maar wilde het ook gewoon even hier van me afschrijven omdat ik het idee heb niet door collega’s te worden ‘begrepen?’

Bedankt voor het lezen.
Xxx
boterbloempje2 wijzigde dit bericht op 28-11-2020 19:47
Reden: Foutje
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is dit de enige dag in de week dat je zo vroeg je bed uit gaat? Daar kan het ook aan liggen.. Dat je vaste ritme gewoon in de war is..
Alle reacties Link kopieren
Zit er veel verschil in je bedtijden? Als je doordeweeks bijvoorbeeld om middernacht gaat slapen en rond 8 uur opstaat en dan 1 keer per week om 5 uur op moet kan dat een dermate grote verstoring van je ritme zijn dat je daar moe van wordt.
5 uur opstaan
en de andere 6 dagen ?
Alle reacties Link kopieren
Het is vaak ook een kwestie van wennen zulke tijden. Op jouw leeftijd heb ik dat ook een tijdje gehad en man ook, die begon zelfs een uur eerder nog.
Maar misschien kan jij er gewoon helemaal niet tegen.
Hoe laat ga je slapen?
Alle reacties Link kopieren
K79 schreef:
28-11-2020 19:50
Is dit de enige dag in de week dat je zo vroeg je bed uit gaat? Daar kan het ook aan liggen.. Dat je vaste ritme gewoon in de war is..
Dit is inderdaad de enige dag in de week dat ik vroeg uit bed ga en rond 10 probeer te slapen. Doordeweeks als ik les heb beginnen mijn lessen pas vanaf 13:00 dus ga ik inderdaad doordeweeks rond 12/01:00 uur naar bed. Hier heb ik zelf nog niet eens aan gedacht maar misschien dat dit inderdaad grote invloed erop kan hebben. Bedankt voor jou bericht!
Alle reacties Link kopieren
Ah de andere dagen veel te laat naar bed lees ik. Beter meer regelmaat invoeren dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg al veel reacties met bedtijden, als ik moet werken probeer ik om 22:00 echt te slapen, en doordeweeks rond 12 of 01:00. Bedankt allemaal voor het meedenken, misschien toch even een vast ritme proberen te krijgen door vaker rond 22:00 naar bed te gaan.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
28-11-2020 19:55
Ah de andere dagen veel te laat naar bed lees ik. Beter meer regelmaat invoeren dus.
Bedankt!
Het heeft dus echt invloed, die 2/3 uur verschil?
Boterbloempje2 schreef:
28-11-2020 19:56
Ik krijg al veel reacties met bedtijden, als ik moet werken probeer ik om 22:00 echt te slapen, en doordeweeks rond 12 of 01:00. Bedankt allemaal voor het meedenken, misschien toch even een vast ritme proberen te krijgen door vaker rond 22:00 naar bed te gaan.
Op niet werkdagen zou ik 23 uur doen. Dan is 22 uur echt te vroeg.
En s ochtend op tijd er uit.
Het is ook wel heel vroeg hoor, 05:00 uur. Als je dat niet gewend bent, al helemaal. Sta je de rest van de week later op? Neem aan van wel?

Ik ben gewoon geen ochtend mens. Heb mijzelf in een ochtend ritme “gedrukt”. Vanwege werk en jong kind. Doordat ik in een ritme zit, is het te handelen. Maar toch snap ik je “brakke” gevoel ergens wel. Soms heb ik dat ook nog wel eens.
Zoonlief om 05:15 wakker, dan hele dag werken. Om 15:00 voel ik mij dan vaak ook, alsof ik de hele nacht op de bar heb staan dansen😂.

Afijn. Enige wat ik kan verzinnen is. Of een ander baantje zoeken. Waarbij je later kunt beginnen.... of andere dagen ook vroeg opstaan, zodat je een ritme krijgt.
anoniem_640edf0a2dd7a wijzigde dit bericht op 28-11-2020 20:00
0.07% gewijzigd
Boterbloempje2 schreef:
28-11-2020 19:57
Bedankt!
Het heeft dus echt invloed, die 2/3 uur verschil?
Ben je de heledag al bekaf of na je werk pas?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou doordeweeks rond 22:30 gaan slapen en dag voordat je vroeg op moet uurtje eerder dus rond 21:30 naar bed.
Dan zaterdagmiddag ff een uurtje (maximaal) plat.
Wij lagen toen doordeweeks om 21:00 /21:30 in bed toen we zo vroeg op moesten en gingen elk weekend 2 dagen plankgas op stap en dan zondagavond weer vroeg naar bed.
Man ging elke middag even 1,5 uur of zo slapen toen. Maar die moest dus om 4:00 op.
gizzmo-returns schreef:
28-11-2020 19:58
Op niet werkdagen zou ik 23 uur doen. Dan is 22 uur echt te vroeg. En s ochtend op tijd er uit.
Dit gaat je echt helpen.
Alle reacties Link kopieren
Hunebed schreef:
28-11-2020 19:59
Ben je de heledag al bekaf of na je werk pas?
Het begint er altijd in te slaan na een uur of 6/7 werken. Dus in mijn geval rond 11 uur ‘s ochtends begint het ‘brakke’ gevoel op te komen en wanneer mijn dienst erop zit, zit het gevoel toch wel aan het maximale, wanneer ik thuis kom dan douche ik en ga ik mijn bed in, waar ik eigenlijk de gehele dag in wil blijven en ook echt de hele tijd kan slapen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
28-11-2020 19:58
Op niet werkdagen zou ik 23 uur doen. Dan is 22 uur echt te vroeg.
En s ochtend op tijd er uit.
Bedankt voor het meedenken! Ik ga dit eens proberen aan te houden.
Boterbloempje2 schreef:
28-11-2020 20:20
Het begint er altijd in te slaan na een uur of 6/7 werken. Dus in mijn geval rond 11 uur ‘s ochtends begint het ‘brakke’ gevoel op te komen en wanneer mijn dienst erop zit, zit het gevoel toch wel aan het maximale, wanneer ik thuis kom dan douche ik en ga ik mijn bed in, waar ik eigenlijk de gehele dag in wil blijven en ook echt de hele tijd kan slapen.
Je wordt oud :P
Alle reacties Link kopieren
rozekoek1988 schreef:
28-11-2020 19:58
Het is ook wel heel vroeg hoor, 05:00 uur. Als je dat niet gewend bent, al helemaal. Sta je de rest van de week later op? Neem aan van wel?

Ik ben gewoon geen ochtend mens. Heb mijzelf in een ochtend ritme “gedrukt”. Vanwege werk en jong kind. Doordat ik in een ritme zit, is het te handelen. Maar toch snap ik je “brakke” gevoel ergens wel. Soms heb ik dat ook nog wel eens.
Zoonlief om 05:15 wakker, dan hele dag werken. Om 15:00 voel ik mij dan vaak ook, alsof ik de hele nacht op de bar heb staan dansen😂.

Afijn. Enige wat ik kan verzinnen is. Of een ander baantje zoeken. Waarbij je later kunt beginnen.... of andere dagen ook vroeg opstaan, zodat je een ritme krijgt.
Ik ben ook totaal geen ochtend mens, ik begin echt energie te krijgen na het avondeten dus ben ook echt een avondmens. Rest van de week sta ik inderdaad later op, rond een uurtje of 11:00. Ik werk er bijna een jaartje nu maar merk de laatste maanden dat het alleen maar erger word. Bedankt voor het meedenken x!
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
28-11-2020 20:01
Ik zou doordeweeks rond 22:30 gaan slapen en dag voordat je vroeg op moet uurtje eerder dus rond 21:30 naar bed.
Dan zaterdagmiddag ff een uurtje (maximaal) plat.
Wij lagen toen doordeweeks om 21:00 /21:30 in bed toen we zo vroeg op moesten en gingen elk weekend 2 dagen plankgas op stap en dan zondagavond weer vroeg naar bed.
Man ging elke middag even 1,5 uur of zo slapen toen. Maar die moest dus om 4:00 op.
Bedankt voor het meedenken! Ik ga toch maar even werken aan mijn slaapritme.
Boterbloempje2 schreef:
28-11-2020 20:23
Ik ben ook totaal geen ochtend mens, ik begin echt energie te krijgen na het avondeten dus ben ook echt een avondmens. Rest van de week sta ik inderdaad later op, rond een uurtje of 11:00. Ik werk er bijna een jaartje nu maar merk de laatste maanden dat het alleen maar erger word. Bedankt voor het meedenken x!
5 uur is zelfs voor ochtendmensen al vroeg, laat staan voor avondmensen.

Dus daar heb je je antwoord al.
Eerder naar bed kan helpen. Als je dat maar maar nog 2 uur naar het plafond ligt te staren..
Alle reacties Link kopieren
Overigens ben ik ook echt iemand waarbij slaap erg belangrijk is, ik moet echt 8 uur slapen wil ik goed functioneren. Een vriendin van mij kan prima dagen leven op 3 uur slaap, ik vraag me altijd af hoe ze dit volhoud, maar ze ervaart totaal geen problemen daarvan. Ik daarintegen ben dan niet vooruit te branden.

Dat ik een avondmens ben wil ook niet echt meewerken met mijn vroege dienst, maar goed, ik ga zorgen dat ik mijn slaapritme in orde krijg en hopen dat het een stuk beter gaat worden.

Bedankt allemaal voor jullie reacties en het meedenken! Dit doet mij erg goed!
Ik draai zelf vroeg , dag en late diensten. De ene keer kom ik om 02:30 pas thuis en de week erop moet ik juist om 03:00 mijn bed uit voor een vroege dienst. Zolang ik maar zorg dat ik per etmaal minimaal 7 uur slaap pak, gaat het goed. Dus op tijd naar bed en voldoende slapen.
Boterbloempje2 schreef:
28-11-2020 20:29
Overigens ben ik ook echt iemand waarbij slaap erg belangrijk is, ik moet echt 8 uur slapen wil ik goed functioneren. Een vriendin van mij kan prima dagen leven op 3 uur slaap, ik vraag me altijd af hoe ze dit volhoud, maar ze ervaart totaal geen problemen daarvan. Ik daarintegen ben dan niet vooruit te branden.

Dat ik een avondmens ben wil ook niet echt meewerken met mijn vroege dienst, maar goed, ik ga zorgen dat ik mijn slaapritme in orde krijg en hopen dat het een stuk beter gaat worden.

Bedankt allemaal voor jullie reacties en het meedenken! Dit doet mij erg goed!
Van 22.00 tot 5.00u is 7 uur.... :idee:
Wat de rest zegt dus. Maar dat besefte je zelf ook al.
Alle reacties Link kopieren
Ah, je zegt dat je normaal om 11:00 uur opstaat. Dat is 6 uur verschil.

Dat is dus hetzelfde als iemand met een kantoorbaan die iedere dag om 7 uur opstaat en eens per week om 1 uur ‘s nachts.

En je compenseert die 6 uur door 2 uur eerder te gaan slapen.

Dan begrijp ik het wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven