Werk & Studie alle pijlers

Hoe goed notuleren?

11-06-2018 14:56 9 berichten
Volgende week moet ik een vergadering notuleren. Ik ben nooit zo tevreden over de notulen van eerdere vergaderingen, in deze werkomgeving is het gebruikelijk dat bijna alles letterlijk genoteerd wordt. Ik mag hiervan afwijken. Maar hoe moet het dan wel? Of is die haast letterlijke weergave juist wel goed? Heeft iemand hier tips voor? Of weet iemand een goede website?

Aanvulling: het gaat om een MR-vergadering.
anoniem_366913 wijzigde dit bericht op 11-06-2018 15:06
5.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
niet notuleren,
maak een Actielijst (wie doet wat, wanneer af)
en een Afsprakenlijst (daar staan lange termijn zaken op als: we versturen nooit meer een blauwe nieuwsbrief)
lilalinda schreef:
11-06-2018 15:00
niet notuleren,
maak een Actielijst (wie doet wat, wanneer af)
en een Afsprakenlijst (daar staan lange termijn zaken op als: we versturen nooit meer een blauwe nieuwsbrief)
Dank voor je reactie. Ik denk alleen dat de aard van de vergadering zich daar niet voor leent. Het gaat om een MR-vergadering. Had ik misschien even in de openingspost moeten zetten.
Dat hangt helemaal van de omgeving en van het soort vergadering af. Moet de discussie bijvoorbeeld nog na te lezen zijn of is alleen het besluit belangrijk? Moeten er aan de hand van de notulen andere mensen geïnformeerd worden of is het alleen voor de groep zelf? Dat soort vragen maken uit hoe de notulen eruit zien.
Tjezus, wat vals
Lobeliaroze schreef:
11-06-2018 15:05
Dank voor je reactie. Ik denk alleen dat de aard van de vergadering zich daar niet voor leent. Het gaat om een MR-vergadering. Had ik misschien even in de openingspost moeten zetten.
Bij ons moeten notulen van een inspraakorgaan ook echt te begrijpen zijn voor mensen die er niet bij waren, dus dan wordt het niet letterlijk weergegeven, maar wel voldoende om te kunnen zien hoe een gesprek is verlopen en wie wat hebben ingebracht.
Tjezus, wat vals
Ik gebruik altijd de agenda om een indeling te maken en noteer steekwoorden per onderwerp (werkt alleen bij een uitgebreide agenda met subonderwerpen, waarbij je weet wat waar ongeveer besproken zal worden). Ik schrijf alleen hoofdzaken op en alleen indien relevant noem ik wie iets gezegd heeft. Verder inderdaad vooral actiepunten, afspraken en besluiten puntgewijs noteren.
Volgende of dezelfde dag nog uitwerken en meteen naar iedereen sturen (binnen 2 weken reageren, daarna zijn ze definitief). Dan is het nog vers, zowel voor jezelf als voor andere deelnemers aan de vergadering. Dat scheelt heel veel tijd in uitwerken en in een volgende vergadering met het bespreken. Bovendien kan iedereen er meteen mee aan de slag.

Niet notuleren is niet altijd een optie. Ik werk in een nogal bureaucratische omgeving waar notulen normaal gesproken bijna getranscribeerd worden en je nog van 10 jaar terug kan lezen wie wat wanneer gezegd heeft. Ik wijk daar dus flink van af, maar het is wel heel handig om bepaalde zaken zwart-op-wit te hebben.
Dat is een goede vraag. Ik denk dat de discussie ook wel belangrijk is. En inderdaad: het moet te volgen zijn voor mensen die er niet bij waren.
Hoe er genotuleerd wordt, is natuurlijk afhankelijk van de wensen van degenen in de vergadering en voor wie de notulen bedoeld zijn. Als het een korte vergadering is met standaard punten, dan zou ik meer aandacht geven aan de bijzonderheden. Een vergadering waarbij men nogal van mening verschilt, is het handig om dit in de notulen duidelijk te maken.

Bij het notuleren zelf probeer ik altijd uitgebreid te zijn, maar in de uitwerking sla ik rustig minder relevante zaken over of vat het een en ander samen. Afhankelijk van het doel van de notulen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik notuleer ook bij de MR-vergadering. Wat Mevr. Jack ook zegt, de notulen moeten leesbaar en te begrijpen zijn voor mensen die er niet bij zijn. De notulen zijn volgens mij officieel ter inzage voor ouders en personeel.

Ik laat wel vaak zaken vaag of weg, bijv. "De directie heeft uitleg gegeven bij de formatie van de groepen voor volgend schooljaar". De formatie wordt pas een paar weken voor het eind van het schooljaar bekend gemaakt aan ouders, dus dan los ik het zo op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven