Werk & Studie alle pijlers

Hoe maak je gebruik van je netwerk?

04-04-2010 19:43 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als bijna-afgestudeerde ben ik inmiddels aan het rondkijken naar vacatures. Het solliciteren is nog niet echt dringend (ik ben nog wel een paar maanden met mijn scriptie bezig) maar als ik écht een hele leuke vacature voorbij zie komen, laat ik die natuurlijk niet zomaar schieten.

Die situatie doet zich nu dus voor. Een topbaan (voor een starter), bij een ontzettend interessante organisatie op een gebied wat aansluit bij mijn studie, en mijn vaardigheden die voor een groot deel passen bij het functieprofiel.

Het schijnt te helpen als je mensen kent die bij de organisatie werken. Ook dat is het geval: ik ken er iemand die er nu werkt (op een andere afdeling) en een aantal mensen die een paar jaar geleden voor de betreffende organisatie hebben gewerkt. Dat is natuurlijk handig voor het vragen van informatie, tips voor de sollicitatie etc. Maar op welke manieren kun je zo'n netwerk nog meer inzetten?

Ik ben niet zo'n geboren netwerker. Wel als het 'perongeluk' gebeurt maar zo duidelijk profiteren van je netwerk gaat een beetje tegen mijn aard in vrees ik, terwijl je daar toch veel profijt van kunt hebben.

Heeft iemand tips?
Mijn tip zou zijn om te gaan praten met de mensen die je kent. Netwerken is zeker niet alleen je netwerk inzetten voor jezelf, maar vooral ook mensen samenbrengen en open zijn over waar jij mee bezig bent, wat jij zou willen in de toekomst etc. Vooral veel investeren ipv alleen willen 'gebruiken'. (niet dat ik zeg dat je dat doet hoor, maar mensen merken het gelijk als ze alleen als middel worden ingezet).

Dus: ga eens praten, vraag naar hun baan, hun ervaringen met die organisatie, vertel dat je een vacature heb gezien en of zij iets weten over de inhoud etc. Wie weet kunnen ze je doorverwijzen naar iemand die dichter op de functie zit en je weer nieuwe info kan geven. Ik zou je netwerk hier vooral inzetten om informatie te zoeken en aan te geven dat het je leuk lijkt (als dat dan nog steeds zo is) en daarna 'gewoon' gaan solliciteren.

Afhankelijk van de indruk die jij maakt en de mensen in je netwerk zullen ze misschien al iets roepen tegen de manager van die afdeling of je voorstellen aan iemand die invloed heeft, maar daar zou ik niet vanuit gaan!
Dat zeg ik....
Ik kreeg onderstaande lijst een tijdje geleden toegestuurd. Goede tips over wat wel én wat niet te doen!

Tien netwerkblunders

1. Een titel zegt niet alles

Iedere verkoper weet dat je bij degene moet zijn die de macht heeft. en dat is niet altijd degene met de mooiste functietitel. Laat u niet misleiden.

2. Bekend is niet altijd bemind

Sluit u niet bij een organisatie aan alleen omdat die bekend is zonder dat u er verder iets mee heeft. Uw motieven zijn dan pijnlijk duidelijk. Bovendien hoeft de bekendheid van een organisatie niets te zeggen over de populariteit en/of de betrouwbaarheid ervan. Kies uw netwerk zorgvuldig.

3. Wees niet te hebberig

Sommige mensen willen altijd meer dan waar ze recht op hebben. bewaar uw grote verzoeken voor grote zaken. Houd bij wat u heeft gekregen en wat u heeft gegeven en zorg dat die twee in balans blijven.

4. Denk niet voor een ander

Goed, u heeft een gunst nodig. Ga er niet meteen van uit dat de ander die toch niet zal verlenen. Als het voor u de moeite waard is en de ander ertoe in staat zou zijn: vraag het gewoon. Ja, hij of zij kan nee zeggen, maar er is geen enkele reden om dat voor hen te doen.

5. Houd uw contacten warm

Vergeet niet wie u verder geholpen heeft en u geïntroduceerd heeft bij invloedrijke figuren. Blijf in contact, ga hen niet negeren zodra u heeft wat u wou. Het maakt een slechte indruk op uw nieuwe kennissen en wie weet heeft u hen later opnieuw nodig.

6. Denk niet dat het bedrijfsnetwerk ook uw netwerk is

Doe niet alsof uw directeur uw beste vriend is als u hem zelfs nog nooit ontmoet heeft; ga er niet van uit dat u een goede band met iemand heeft omdat die goede zaken met uw bedrijf doet.

7. Wacht niet te lang met terugbellen

Ook al kost het verzoek dat u krijgt u tijd en moeite, negeer het niet en stel een reactie niet uit. Ook uw fouten gaan genadeloos rond in uw netwerk!

8. Blijf niet hangen in het verleden

Gaat die telefoon niet zo vaak als vroeger? Misschien moet u eens gaan e-mailen of faxen of sociale netwerksites bezoeken. U bent zo oud als uw netwerk. Blijf het verjongen en moderniseren.

9. Onderschat die persoonlijke noot niet

Een persoonlijke noot kan het verschil betekenen tussen succes en mislukking. Succesvolle bedrijven en mensen weten hoe ze hun klanten en relaties het gevoel moeten geven dat ze er echt toe doen.

10. Wees niet bang vragen te stellen

Veel mensen zijn bang dat ze dom overkomen als ze vragen stellen. Dat is echter niet zo. Integendeel. Alleen door te vragen komt u erachter wat uw klanten willen, wat uw relaties willen, en kunt u nog beter op hun wensen inspringen. En dat leidt tot succes.

Bron: Charles Powell
Dat zeg ik....
In je netwerk kunnen personen zitten die bij het bedrijf werken en personen die het bedrijf vanuit een andere hoedanigheid, bijvoorbeeld als klant of leverancier kennen.

Benader hen, leg uit dat je een interessante vacature hebt gezien en vraag hen om aanvullende informatie over bijvoorbeeld de bedrijfscultuur. Probeer concrete informatie te verzamelen en vermeld vervolgens in je sollicitatiebrief dat het bedrijf je aanspreekt, bijvoorbeeld, omdat je van enkele medewerkers die je kent hebt gehoord dat er zo'n positieve sfeer heerst, hetgeen onder meer tot uiting komt door het lage verloop en de goede onderlinge samenwerking. Zorg dat je tijdens je sollicitatiegesprek paraat hebt wie je gesproken hebt en op welke afdeling zij werken.

Tot slot: bedank de mensen die je hebt benaderd en stel hen na afloop van de procedure op de hoogte van het resultaat.

Succes met je sollicitatie!
Zorg ervoor dat je eerst zeker weet dat de vertrekkers een goede indruk bij het bedrijf hebben achtergelaten voordat je hen in je sollicitatie betrekt. Stel dat het bedrijf een slechte indruk van ze heeft, dan kun je met hun ervaringen ook de plank juist volledig mis slaan.
Websje en Wuiles, bedankt voor jullie snelle reacties. Natuurlijk heb ik mijn netwerk niet alleen om van te profiteren (al lijkt dat in de OP wel een beetje zo) maar ik vind het juist hartstikke leuk om mensen aan elkaar te 'koppelen'.

Ik ga binnenkort maar eens koffieleuten .

Wuiles, dat vind ik dus juist zo lastig, om de informatie die je hebt gekregen via informele wegen te gebruiken in formele contacten (brief, gesprek). Het noemen van namen is natuurlijk uit den boze (tenzij er in een gesprek naar gevraagd wordt, toch?) en het werk is ook van dien aard dat het door de organisatie totaal niet gewaardeerd zou worden als een medewerker allerlei details over de soort werkzaamheden zou delen met derden. Dat is wel een complicerende factor.

God wat zou het gaaf zijn als ik die baan zou krijgen, hoewel de kans daarop vrij klein is.

Nog even een kort vraagje; aan één van de eisen voldoe ik niet; de taaleis. Natuurlijk is dit vrij makkelijk op te lossen met cursussen, die ik natuurlijk bereid ben om te volgen. Wat vinden jullie? Dit al meteen in mijn brief vermelden met daarbij het risico dat ik meer nadruk vestig op

dit gebrek, of wachten tot een eventueel gesprek

met daarbij het risico dat ik niet eens door de eerste selectie heenkom vanwege dit gebrek?
Dat is ook een goede, nummerzoveel!
quote:CoffeePot schreef op 04 april 2010 @ 20:40:

Websje en Wuiles, bedankt voor jullie snelle reacties. Natuurlijk heb ik mijn netwerk niet alleen om van te profiteren (al lijkt dat in de OP wel een beetje zo) maar ik vind het juist hartstikke leuk om mensen aan elkaar te 'koppelen'.

Ik ga binnenkort maar eens koffieleuten .

Wuiles, dat vind ik dus juist zo lastig, om de informatie die je hebt gekregen via informele wegen te gebruiken in formele contacten (brief, gesprek). Het noemen van namen is natuurlijk uit den boze (tenzij er in een gesprek naar gevraagd wordt, toch?) en het werk is ook van dien aard dat het door de organisatie totaal niet gewaardeerd zou worden als een medewerker allerlei details over de soort werkzaamheden zou delen met derden. Dat is wel een complicerende factor.

God wat zou het gaaf zijn als ik die baan zou krijgen, hoewel de kans daarop vrij klein is.

Nog even een kort vraagje; aan één van de eisen voldoe ik niet; de taaleis. Natuurlijk is dit vrij makkelijk op te lossen met cursussen, die ik natuurlijk bereid ben om te volgen. Wat vinden jullie? Dit al meteen in mijn brief vermelden met daarbij het risico dat ik meer nadruk vestig op

dit gebrek, of wachten tot een eventueel gesprek

met daarbij het risico dat ik niet eens door de eerste selectie heenkom vanwege dit gebrek?

Ik zou geen namen noemen in de brief maar desgevraagd wel tijdens het sollicitatiegesprek. Uiteraard nadat je je contactpersonen hebt gevraagd of zij daarmee akkoord kunnen gaan.

Wat is precies de bedoeling van die taalkennis? Hoe noodzakelijk is die?
Of de talenkennis belangrijk is hangt erg af van het soort bedrijf. Bij ons kom je niet eens binnen als je een NL brief stuurt, bij andere bedrijven is het minder van belang en kun je het met een cursusje ook wel af. Probeer via je netwerk eerst duidelijk te krijgen hoe belangrijk het bij dit bedrijf is en stem daar je strategie op af. Als het heel belangrijk is, dan kun je beter voor een spoedcursus naar de nonnen in Vught voor je zelfs maar op gesprek gaat.
@nummerzoveel, zijn we dus weer vergeten de feestdagen op te nemen in ons rooster!

*off topic modus uit*
@Wuiles

Ik dacht: op stichtelijke dagen is een gezellig samenzijn gepast!
quote:nummerzoveel schreef op 04 april 2010 @ 20:55:

@Wuiles

Ik dacht: op stichtelijke dagen is een gezellig samenzijn gepast!

We passen ook zo goed bij elkaar:

Goed, ik ga eens even rondvragen hoe belangrijk die talenkennis is, en ik denk dat ik op mijn cv de bereidheid ga vermelden tot het volgen van aanvullende cursussen.

Bedankt voor alle tips so far!
Zo maar mijn persoonlijke mening, maar als ik een brief krijg met een CV waarop staat dat iemand bereid is cursussen te volgen zou ik toch denken: 'ja, dat lijkt me nogal logisch, zouden ze dat soms een zware taak vinden of zo'. Als het voor de functie echt essentieel is, dan heb je gewoon een achterstand als je de nodige taal niet spreekt en er is ook iemand die dat wel heeft, niks aan te doen. Maar als ze verder het allerliefste jou willen hebben, bedenken ze zelf ook wel dat je een taal vrij snel kunt leren. Ik kan me voor een beetje baan niet voorstellen dat ze daar moeilijk over zouden doen (tenzij we het over tolk/vertaler hebben of zo, maar het lijkt me niet dat je doro opzou solliciteren...).

Wat ik overigens wel zou doen, is via je cv benadrukken welke talen je allemaal wel spreekt (ervan uitgaande dat dat meer is dan nederlands en steenkolen-engels). Daar blijkt namelijk uit dat 1) je interesses daar wel liggen, en 2) de kans vrij groot is dat je ook een nieuwe taal vrij snel zult leren.
Bedankt voor je persoonlijke mening nausicaa . Je hebt wel een punt. Mijn Engels is uitstekend (zowel in woord als geschrift, actief en passief) maar daarnaast vraagt de vacature ook nog beheersing van het Duits en Frans, en dat beheers ik niet in die mate dat ik me er op professioneel niveau mee kan redden. Zeker Frans niet, helaas.

Ik vind het ook lastig om in te schatten hoezeer dit van belang is, want het gaat inderdaad niet om tolk/vertaalwerk. Als het gaat om het incidenteel bijwonen van een internationale vergadering (die hardnekkige Franstalige diplomaten ook ) of het bijhouden van nieuwsberichten kom ik er nog wel uit, maar als ik Duits- of Franstalige output moet leveren naar 'klanten' heb ik vooralsnog wel een probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven