Hoe regelen jullie het?
woensdag 24 maart 2010 om 21:48
Ik lees hier dat velen een deeltijd studie volgen en ik vraag mij dan af: wat doe je nog meer?
Soms heb ik het behoorlijk druk, even in het kort:
- ik werk 36 uur per week
- ik ga 7 uur per week (op 1 middag/avond) naar school
- ik ga 2 x per week sporten na werktijd (moet ivm gezondheid)
- ik volg 2x per maand een soort therapie/groepsles, dit duurt van 19.30 tot 23 uur
- 1x per week acapunctuur
- daarnaast heb ik nog elke 3 weken wel een afspraak die ook nog eens voor 17 uur moet
Naast mijn huiswerk en huishouden, heb ik heus nog wel tijd om mijn vrienden te zien enzo, maar wel veel minder. En begrijp me niet verkeerd: de studie vind ik erg leuk!
Ik vraag me soms af hoe jullie het allemaal combineren.
Zeer binnenkort krijgen mijn vriend en ik de sleutel van ons nieuwe huis en gaan we verbouwen, maar hoe moet ik er dat nou nog tussen proppen? En is het echt overdreven luxe om ons onze leeftijd (nog geen 30, geen kinderen, wel een huisdier) een werkster te zoeken? Want eigenlijk is dat wel wat ik wil in het nieuwe huis. Dat zou me simpelweg veel tijd schelen die ik liever aan mijn huiswerk besteed.
Wat vinden jullie?
Soms heb ik het behoorlijk druk, even in het kort:
- ik werk 36 uur per week
- ik ga 7 uur per week (op 1 middag/avond) naar school
- ik ga 2 x per week sporten na werktijd (moet ivm gezondheid)
- ik volg 2x per maand een soort therapie/groepsles, dit duurt van 19.30 tot 23 uur
- 1x per week acapunctuur
- daarnaast heb ik nog elke 3 weken wel een afspraak die ook nog eens voor 17 uur moet
Naast mijn huiswerk en huishouden, heb ik heus nog wel tijd om mijn vrienden te zien enzo, maar wel veel minder. En begrijp me niet verkeerd: de studie vind ik erg leuk!
Ik vraag me soms af hoe jullie het allemaal combineren.
Zeer binnenkort krijgen mijn vriend en ik de sleutel van ons nieuwe huis en gaan we verbouwen, maar hoe moet ik er dat nou nog tussen proppen? En is het echt overdreven luxe om ons onze leeftijd (nog geen 30, geen kinderen, wel een huisdier) een werkster te zoeken? Want eigenlijk is dat wel wat ik wil in het nieuwe huis. Dat zou me simpelweg veel tijd schelen die ik liever aan mijn huiswerk besteed.
Wat vinden jullie?
woensdag 24 maart 2010 om 22:02
Ik werk 34 uur, heb twee kinderen , sport drie keer per week, heb 1 keer per week muziekles, zit in een band en spreek gemiddeld eens per 3 weken af met mensen voor de organisatie van weekendjes en andere uitjes voor de club en heb eens per maand intervisie van mijn laatste studie Over een maand begint mijn volgende opleiding, die een avond per week kost. Ik heb 1 kind op het speciaal onderwijs, daar moet ik elke drie weken naar toe voor overleg, en mijn andere kind moet eens per week naar judo en eens per week naar muziekles gebracht. Ohja en ik heb geen man. En ook geen werkster, maar dat zou ik best willen!
Als je de ruimte hebt meissie, waarom zou je niet? Heelrijk toch! Gewoon van genieten!
Als je de ruimte hebt meissie, waarom zou je niet? Heelrijk toch! Gewoon van genieten!
woensdag 24 maart 2010 om 22:03
Wat snel al die reacties!
Nou ik wil die werkster straks ook echt hoor. Dus ik ben blij dat het niet raar gevonden wordt. Het klinkt als overbodige luxe, maar voor mijn gevoel is het dat niet.
En na de zomer stop ik met de therapie 2x per maand. Maar nu is dat gewoon nog echt nodig, ik zit volop in de verwerking van een hoop oud zeer en dat wil ik afmaken.
Dus eigenlijk alles wat ik doe vind ik belangrijk, in elk geval wil ik zeker 2x blijven sporten.
Maar het dus wel best veel he als ik dat zo opschrijf?
Maar wat doen jullie dat zoal in een week?
Nou ik wil die werkster straks ook echt hoor. Dus ik ben blij dat het niet raar gevonden wordt. Het klinkt als overbodige luxe, maar voor mijn gevoel is het dat niet.
En na de zomer stop ik met de therapie 2x per maand. Maar nu is dat gewoon nog echt nodig, ik zit volop in de verwerking van een hoop oud zeer en dat wil ik afmaken.
Dus eigenlijk alles wat ik doe vind ik belangrijk, in elk geval wil ik zeker 2x blijven sporten.
Maar het dus wel best veel he als ik dat zo opschrijf?
Maar wat doen jullie dat zoal in een week?
woensdag 24 maart 2010 om 22:06
Nou Misspoez, ik lees dus dat ik niet de enige ben met zo'n drukke agenda, dat vind ik wel fijn.
En wuppie: dat gaat vanzelf, er komt steeds wat bij. Ik moet ook wel zeggen dat ik dus nauwelijks tv kijk, ik heb altijd haast en val soms spontaan in slaap als ik ergens ga zitten. Dus het valt mij soms ook zwaar hoor.
Maar daarbij ben ik geen type om elke dag op de bank te zitten de hele avond. Dat zou ik dan weer niet kunnen.
En wuppie: dat gaat vanzelf, er komt steeds wat bij. Ik moet ook wel zeggen dat ik dus nauwelijks tv kijk, ik heb altijd haast en val soms spontaan in slaap als ik ergens ga zitten. Dus het valt mij soms ook zwaar hoor.
Maar daarbij ben ik geen type om elke dag op de bank te zitten de hele avond. Dat zou ik dan weer niet kunnen.
woensdag 24 maart 2010 om 22:10
Aster, het lijkt alsof ik mijn eigen planning zit te lezen! hahah, wat een herkenbaarheid.
Ik weet soms ook niet hoe ik (wij) het doe hoor.
In ieder geval wel prioriteiten stellen. Dat houdt voor mij in dat ik mijn studie voor alle leuke dingen vóór laat gaan (dus afzeggen van niet zo belangrijke verjaardagen, en niet te vaak stappen).
Een goede balans tussen relatie en werk en studie, dus goede afspraken maken met elkaar.
Wij hebben zeker een huishoudster, want de schare vrije tijd die ik heb in het weekend besteed ik liever aan qualitytime met relatie of vrienden/familie.
Voor de rest accepteren dat je het nu voor een paar jaar bizar druk hebt met alles (voornamelijk door studie), maar dan wel weten dat er een einde aan komt (als je alles tenminste haalt). En nooit opgeven!
Ik weet soms ook niet hoe ik (wij) het doe hoor.
In ieder geval wel prioriteiten stellen. Dat houdt voor mij in dat ik mijn studie voor alle leuke dingen vóór laat gaan (dus afzeggen van niet zo belangrijke verjaardagen, en niet te vaak stappen).
Een goede balans tussen relatie en werk en studie, dus goede afspraken maken met elkaar.
Wij hebben zeker een huishoudster, want de schare vrije tijd die ik heb in het weekend besteed ik liever aan qualitytime met relatie of vrienden/familie.
Voor de rest accepteren dat je het nu voor een paar jaar bizar druk hebt met alles (voornamelijk door studie), maar dan wel weten dat er een einde aan komt (als je alles tenminste haalt). En nooit opgeven!
woensdag 24 maart 2010 om 22:14
En als ik het eens wat rustiger heb, heb ik ook een onbehaaglijk gevoel! Beetje raar, want misschien zou je zeggen dat je dan helemaal bijkomt, maar dat is ook niet waar. Ik heb een bepaalde drukte/stress ook gewoon nodig om te kunnen 'leven', dus ik heb inmiddels wel geaccepteerd dat dat onrustige gewoon in mij zit. Zo functioneer ik in ieder geval het beste!
woensdag 24 maart 2010 om 22:15
Ik doe geen studie erbij, maar werk wel ruim 60 uur en meestal zes dagen. Daarnaast een aantal dagen per maand in het buitenland, twee keer sporten en wat afspraken, en ik zit vol. Die werkster heb ik dus ook gewoon, die ene keer dat ik eens thuis ben heb ik geen zin om te soppen.Wat maakt het uit als anderen dat een overbodige luxe vinden? Ik heb geen dure merkkleding, maar als anderen daar hun lol uit halen moeten ze dat ook vooral doen.
woensdag 24 maart 2010 om 22:20
Heb je het geld ervoor? Dan gewoon doen! Ik heb een paar vrienden die of een drue baan hebben of naast hun werk een studei volgen en heel blij zijn met de schoonmaakster. Het lijk me heerlijk, maar ik heb genoeg tijd om het zelf te doen en ik wil het geld niet missen, maar als je het geld hebt, dan doen!
woensdag 24 maart 2010 om 22:21
Shattie en nausicaa...
Wat fijn om te merken hoor.
Nou die schoonmaakster gaat er gewoon komen hoor.
Nu had ook mijn moeder al aangeboden om te komen helpen, omdat ze bang is dat het me teveel wordt.
Ik zit er ook over na te denken om haar te vragen om af en toe te helpen als we nog met die verbouwing bezig zijn. Als mijn moeder dan hier het poetswerk doet, scheelt mij weer elk weekend 3 uur. En die was....doet jullie werkster dat ook?
En hoe vaak komt ze(of hij?) en wat kost ze(hij)?
Wat fijn om te merken hoor.
Nou die schoonmaakster gaat er gewoon komen hoor.
Nu had ook mijn moeder al aangeboden om te komen helpen, omdat ze bang is dat het me teveel wordt.
Ik zit er ook over na te denken om haar te vragen om af en toe te helpen als we nog met die verbouwing bezig zijn. Als mijn moeder dan hier het poetswerk doet, scheelt mij weer elk weekend 3 uur. En die was....doet jullie werkster dat ook?
En hoe vaak komt ze(of hij?) en wat kost ze(hij)?
donderdag 25 maart 2010 om 10:32
Ik werk ook 36 uur per week een volg een deeltijd HBO studie.
Aan mijn studie besteed ik denk ik 10 uur per week (dat probeer ik ieder geval).
In het weekend besteed ik meestal 1 dag aan van alles en nog wat. Bijvoorbeeld shoppen, bedrijfsuitje, familiebezoeken, klussen in het huis ed.
De andere dag probeer ik dan vrij te houden voor studie.
Vanuit mijn werk heb ik regelmatig een "educatieve avond" waarvoor ik op kantoor moet blijven.
De vrijdagavond is bij mij voor sociale activiteiten.
Ik zou graag willen sporten, maar dat zit er niet echt in. Ik probeer er namelijk ook voor te zorgen dat ik zo nu en dan lekker een avondje met mijn vriend heb, of gewoon ontspannen tijd voor mezelf met een goed boek of een filmpje op de bank.
Bij ons komt wel elke week een werkster. Aan het huishouden ben ik dus weinig tijd kwijt.
Ik weet nog wel dat de verhuizing bij mij destijds voor een hoop stress heeft gezorgd. Ik wordt namelijk altijd erg onrustig als ik eigenlijk te weinig tijd heb om te studeren. Ik heb heel veel van het klussen dus aan mijn vriend over gelaten (die daar ook wel een stuk beter in is).
Ik zou zeggen, neem die werkster, en kijk wat de mogelijkheden zijn om het verhuizen wat makkelijker te maken. Misschien kan je vriend ook wel het grootste deel op zich nemen, of kunnen er wat vrienden helpen? Het lijkt me belangrijk dat je ook tijd overhoudt voor je studie, het is zonde als je iets opnieuw moet gaan doen wegens tijdgebrek.
Aan mijn studie besteed ik denk ik 10 uur per week (dat probeer ik ieder geval).
In het weekend besteed ik meestal 1 dag aan van alles en nog wat. Bijvoorbeeld shoppen, bedrijfsuitje, familiebezoeken, klussen in het huis ed.
De andere dag probeer ik dan vrij te houden voor studie.
Vanuit mijn werk heb ik regelmatig een "educatieve avond" waarvoor ik op kantoor moet blijven.
De vrijdagavond is bij mij voor sociale activiteiten.
Ik zou graag willen sporten, maar dat zit er niet echt in. Ik probeer er namelijk ook voor te zorgen dat ik zo nu en dan lekker een avondje met mijn vriend heb, of gewoon ontspannen tijd voor mezelf met een goed boek of een filmpje op de bank.
Bij ons komt wel elke week een werkster. Aan het huishouden ben ik dus weinig tijd kwijt.
Ik weet nog wel dat de verhuizing bij mij destijds voor een hoop stress heeft gezorgd. Ik wordt namelijk altijd erg onrustig als ik eigenlijk te weinig tijd heb om te studeren. Ik heb heel veel van het klussen dus aan mijn vriend over gelaten (die daar ook wel een stuk beter in is).
Ik zou zeggen, neem die werkster, en kijk wat de mogelijkheden zijn om het verhuizen wat makkelijker te maken. Misschien kan je vriend ook wel het grootste deel op zich nemen, of kunnen er wat vrienden helpen? Het lijkt me belangrijk dat je ook tijd overhoudt voor je studie, het is zonde als je iets opnieuw moet gaan doen wegens tijdgebrek.
donderdag 25 maart 2010 om 10:39
wij zijn ook met zijn 2-en nog geen kinderen en voor 3 uur per week gewoon een werkster... We kunnen het betalen en weten dat als we het zelf moeten doen het gewoon niet gebeurt omdat we beide 40 uur in de week werken en ons weekenden en avonden wel aan iets anders willen besteden. Dat zijn onze rustmomenten en tijd voor leuke dingen dus...
Vind het dus absoluut niet raar hoor! Gewoon lekker doen...
Overigens doet ze bij ons niet de was. Die doen we nog gewoon zelf maar zou eigenlijk wel een strijkhulp willen nog.. Maar dat zit er niet in vrees ik...
Die van ons kost 10 euro per uur maar dat is geloof ik erg goedkoop...
Vind het dus absoluut niet raar hoor! Gewoon lekker doen...
Overigens doet ze bij ons niet de was. Die doen we nog gewoon zelf maar zou eigenlijk wel een strijkhulp willen nog.. Maar dat zit er niet in vrees ik...
Die van ons kost 10 euro per uur maar dat is geloof ik erg goedkoop...
donderdag 25 maart 2010 om 11:05
Heb ook 5 jaar lang een part-time HBO opleiding gedaan.In het buitenland, dus ook nog in een voor mij vreemde taal. Met twee kinderen ( was in het eerste jaar zwanger van de tweede)en een 40 urige werkweek plus een goed sociaal leven. Geen poetsvrouw, dus huis was meestal een zooitje.( Als je de kans krijgt zou ik zeker iemand nemen die huishoudelijke taken over kan nemen) Ik had vaak na een dag werken niet zoveel energie over, dus met partner afgesproken dat ik twee avonden per week gelijk aan de studie kon en dat hij dan voor de kinderen zorgde. In mijn laatste jaar stond ik ook vaak om een uur of 4 op om aan mijn scriptie te werken of om me voor te bereiden op de eindexamens. Ik begrijp nu niet hoe ik dat toen allemaal rond gekregen heb, maar het is me gelukt. Overigens kreeg ik vrij snel na mijn afstuderen allerlei kwalen, en uiteindelijk een nierbekkenontsteking. Ik kon daardoor niet bij mijn afstuderen zijn. Ik ben nog steeds ongeloofelijk trots op mezelf dat ik dit heb bereikt. Op de vraag of ik doorzettingsvermogen heb, kan ik in ieder geval JAAAAAAAAAAA zeggen. Maar het waren wel tropenjaren.