Werk & Studie alle pijlers

Hoe solliciteren bij een uitzendbureau?

16-05-2010 16:59 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was net aan het kijken naar vacatures en ik heb er een gezien die me wel aanspreekt. Maar de vacature is dus geplaatst door een uitzendbureau voor een van hun opdrachtgevers. Dat uitzendbureau heeft geen vestiging in mijn woonplaats.

Het lijkt me niet nodig om een hele sollicitatiebrief te sturen dus zit ik er aan te denken om ze een mailtje te sturen met mijn CV als bijlage. Of is het verstandiger om eerst te bellen morgen en dan mijn CV te mailen?

Zou eventueel ook nog de trein kunnen pakken en langsgaan maar dat vind ik een beetje zonde van m'n geld als blijkt dat ze mij niet in willen schrijven/de vacature al weg is.
Je kunt niet rechtstreeks solliciteren bij dat bedrijf? :-)
Ik zou morgen gewoon even bellen. Mijn ervaring is dat vacatures erg vaak al verlopen zijn of dat ze gewoon al voldoende mensen hebben die ze kunnen gaan voorstellen aan het bedrijf.

Als je belt geven ze wel aan hoe je moet solliciteren.
Even bellen inderdaad. Niet zomaar langs gaan, want vaak geen tijd.
Nee, Pilous, jíj geen tijd.

Bij mijn intercedente kan ik altijd even binnenlopen.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Ik ben geen intercedente hoor
In mijn ervaring hebben uitzendbureaus vaak wel tijd als je binnenloopt (zeker als je gericht komt solliciteren). Ik heb wel meegemaakt dat de vacature al was ingevuld, opeens on hold werd gezet of gewoon niet bestond. Ik heb weleens gevraagd waarom ze dan adverteren. Het lantwoord was dat ze dan mensen nodig hebben voor hun bestand

Kortom, zonde van de tijd om langs te gaan, ik denk dat je beter even kan bellen.
ja idd...vooral voor studentenbaantjes...hadden ze met giga grote letters op het raam geplakt dat ze mensen nodig hadden voor callcentre/bediening etc. dan loop je naar binnen en zeg je dat dat precies is wat je zoekt...hebben ze dus helemaal niks!

Als het om een 'serieuze baan' gaat, zou ik morgen gewoon even bellen en om meer info vragen en kijken hoe je kunt solliciteren...
Dat is ook vaag zeg.. Kom je langs bestaat de vacature niet eens.

Het raarste wat ik met uitzendbureaus heb meegemaakt is dat ze me op belden of ik mijn CV even kon mailen en de volgende dag ergens op gesprek kon gaan. Stond niet eens ingeschreven. Of dat ze mij ergens op gesprek wilde sturen waar ik 2 weken eerder al op gesprek was geweest n.a.v. een open sollicitatie. En dan nog het bedrijf niet willen noemen om een rare situatie te voorkomen.

Afgelopen vrijdag had ik ook iets vaags trouwens. Ik had wat vacatures gezien bij een uitzendbureau dus ik er heen om me daar in te schrijven en te reageren op die vacatures. Werd ik ten eerste al weggekeken omdat ze naar huis wilden (was nog ruim voor sluitingstijd). Vraagt ze wat ik zoek en naar mijn ervaring/opleidingen. Ik vertellen dat ik een paar jaar ervaring heb maar geen gerichte opleidingen gevolgd heb. "Sorry we zoeken alleen hoger opgeleide mensen, we hebben niks voor je helaas". Sloeg nergens op want ze hadden vacatures op mijn niveau en ze namen niet eens de moeite om mijn CV te bekijken.
Eerst bellen. Sommige uitzendbureaus willen niet dat je zonder afspraak komt. Dus bellen, scheelt tijd en energie. Want het komt voor dat er vacatures lang op internet blijven staan, zodat op deze manier wellicht meer mensen zich gaan inschrijven
Keroppi: Een uitzendbureau wordt niet voor sluitingstijd gesloten, dus dat is een verkeerde aanname die je doet. Daarnaast kan het zijn dat ze al veel mensen van jouw niveau in hun database hebben staan en jou niet het type vonden. Dan nog is het niet netjes natuurlijk.

Gewoon altijd eerst even bellen, scheelt een hoop tijd
Hé, fijn al die info Ik ga zelf ook maar eens bij een uitzendbureau kijken, want afgestudeerd en nog geen werkervaring. Zou het helpen eerst wat ervaring in verschillende kortdurende betrekkingen op te doen? Of is dat niet slim?
Voor jezelf is het wel fijn, wat korte baantje. Dan kan je voor jezelf uitvinden wat je leuk vindt en wat absoluut niet.
Kortdurende baantjes kunnen je helpen om uit te zoeken wat je wilt. En als je je werk goed doet kan een vakantiebaantje leiden tot een jaarcontract ofzo :-)

En ik snap ook wel dat sommige uitzendbureaus het niet fijn vinden dat je gewoon binnenloopt maar dan moeten ze ook geen posters op plakken dat je gerust even binnen mag lopen.

Maar ik ga maandag dus wel even bellen om te vragen of ze die vacature nog hebben.
Je kan wel merken dat de klantvriendelijkheid en servicegerichtheid van de uzb's in deze crisistijd een stuk minder is geworden. Ze hebben gewoon geen reet te doen en hebben te veel mensen in hun bestand staan. Veel vacatures op internet zijn wat ik noem "spook of lok vacatures" Dan vind je wat en dan is die al vervuld maar blijft dan nog wel weken op hun site staan. Dat doen ze om te laten zien "van kijk eens hoe goed het wel niet gaat met ons bureau, wij hebben meer vacatures dan de concurent" in de hoop daar meer opdrachtgevers mee aan te trekken. Als je ze dan op de man afvraagt hoeveel vacatures ze nou daadwerkelijk open hebben staan dan is het antwoord niet meer dan drie bijvoorbeeld.

Maar als je een leuke vacature ziet staan, bel ze dan even op. Mailen heeft geen zin, dan hoor je er nooit meer wat van en langsgaan stellen ze niet vaak op prijs. Dan hebben ze het druk (met nietsdoen) Sorry dat ik zo negatief doe maar ik ben inmiddels "ervaringsdeskundige" nu ik 8 maanden thuisloop en mijzelf suf solliciteer, ook bij de uzb's. En ik merk het verschil met nu en een aantal jaren geleden toen het wel heel goed ging met de economie.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Mutsje, begrijpelijk dat je negatief doet als je al zo lang aan het zoeken bent. In een ander topic geef ik aan dat vriendlief eindelijk een baan heeft gevonden na ruim een jaar werkeloos te zijn geweest.

Hij heeft dus inmiddels ook de nodige ervaring met uzb's. Hij was bij zo'n 90 (!) bureau's ingeschreven! De ervaring per bureau wisselt enorm. Hij had gauw genoeg in de gaten waar hij zijn energie in moest steken, welke bureau's goed bezig waren. Zeker, ze zullen het heel moeilijk hebben met zo weinig aanbod maar het zou wel fijn zijn als ze rekening houden met de mens die een baan zoekt. Een beetje begrip voor de soms moeilijke situatie. En dat ze niet moeten vergeten dat jij ook een klant bent.

Overigens ging hij regelmatig spontaan de uzb's langs om even binnen te lopen, even laten zien dat hij nog beschikbaar was. Even weer in de aandacht komen. Dat scheelt soms ook al.

Nu dus eindelijk gelukt! Veel succes!
Ik heb van de week een uitzendbureau gebeld. Ik moest ze toch nog even terug bellen om wat dingetjes door te geven. Had een vacature gezien als administratief medewerkster.

Dus ik geef door wat ik zoek qua werk want dat wilden ze weten en vroeg of ze een vacature hadden. Nee ze hadden op het moment niks voor me. Nouja die vacature stond er al een paar dagen dus misschien was ie al weg. Vraag me wel af of ik dat nou als sollicitatie mag rekenen of niet aangezien ik sollicitatieplicht heb en het soms wel erg lastig is.

Had ook gereageerd op een vacature als administratief medewerkster in dezelfde sector als waar ik gewerkt heb. Maar bij die vacature was kennis van een bepaald pakket een pre. Aangezien ik al in die sector heb gewerkt en dus in ieder geval weet wat het pakket globaal inhoud had ik zoiets van reageren want tja ik heb al iets van kennis en ik vind het wel leuk om dat uit te breiden. Kreeg als reactie dat ik het pakket niet kende dus ik ook niet voorgesteld ging worden aan de opdracht gever. Vind ik ook maar stom hoor dat er niet gewoon naar mijn werkervaring werd gekeken wat in ieder geval al in de richting is aangezien dat pakket wel heel specifiek is.

Echt uitzendbureau's letten er steeds meer op dat je echt tot in het kleinste detail aan de eisen voldoet anders wordt je al afgewezen. Relevante werkervaring of niet.
Een opdrachtgever geeft zijn eisenpakket aan, niet een uitzendbureau.
Ja dat snap ik maar ik heb dan zoiets van zet er bij dat het dat een eis is en niet een pre...
Keroppi, dat soort vacatures zou ik gewoon in een wordbestand gooien, zolang je er telefonisch of schriftelijk op hebt gereageerd telt het gewoon als sollicitatie (zolang je bijhoud met wie je hebt gesproken enz.)

Verder herken ik al je frustraties......... werkgevers kunnen de eisen helaas flink opschroeven in deze tijden (bijvoorbeeld WO vragen voor tijdelijk administratief werk.... ook al meegemaakt....)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven