Werk & Studie alle pijlers

hoe vaak bloemetje naar zieke collega?

19-12-2022 11:25 48 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was dit weekend bij een zieke vriendin van me. Zij is nu 11 maanden ziek thuis en heeft 2 keer een bosje bloemen ontvangen van de werkgever. Een andere vriendin, die mee was, vond dat behoorlijk karig. Ik weet zelf niet wat gangbaar is hierin, maar dat lijkt me bij nader inzien eigenlijk ook. Edit: mij lijkt het vooral goed om te zorgen dat er af en toe contact is, een appje, belletje. Iig blijk dat er aan iemand gedacht wordt, hoeft niet per sé een cadeau of bos bloemen te zijn.

Vandaar dat ik me zat af te vragen: wat is normaal; hoe vaak stuur je als werkgever een bloemetje/kaartje/blijk van steun aan een collega die langdurig ziek is?
milesdavis wijzigde dit bericht op 19-12-2022 11:28
17.22% gewijzigd
Vaak is het in een bedrijf zo dat iemand dat op moet pakken.
Toen ik destijds ziek werd( kanker) kwamen er geregeld kaarten en bloemen als ik weer een behandeling had gehad. Terwijl in de tussentijd wel op kwam werken ( arbeidstherapeutisch). Toen mijn man heel ernstig ziek werd heeft hij 1 fruitmand en 1 kaart gehad. Zelfs toen ik de directie op de hoogte had gesteld van zijn overlijden, namen ze niet te moeite om even te contacten. ( klein bedrijf met 30 medewerkers). Gelukkig was er wel 1 collega die regelmatig even langs kwam. Dat heeft mijn man toen heel veel goed gedaan…..
jerima schreef:
19-12-2022 12:57
Toen ik destijds ziek werd( kanker) kwamen er geregeld kaarten en bloemen als ik weer een behandeling had gehad. Terwijl in de tussentijd wel op kwam werken ( arbeidstherapeutisch). Toen mijn man heel ernstig ziek werd heeft hij 1 fruitmand en 1 kaart gehad. Zelfs toen ik de directie op de hoogte had gesteld van zijn overlijden, namen ze niet te moeite om even te contacten. ( klein bedrijf met 30 medewerkers). Gelukkig was er wel 1 collega die regelmatig even langs kwam. Dat heeft mijn man toen heel veel goed gedaan…..
Nou ja zeg, wat naar!
Gique schreef:
19-12-2022 11:28
Ik vind twee keer een bos bloemen niet heel karig.
Nee, heel netjes.
Ik heb tijdens mijn burn-out bij een grote bekende multinational nooit wat ontvangen. Wel heeft mijn leidinggevende vanaf een bepaald moment wekelijkse korte telefoontjes met me gevoerd (kreeg ik erg veel stress van, maar was goed dat hij het deed). Toen ik vanuit ziekte op heb gezegd om voor mezelf te beginnen (zou het nooit iemand aanraden, maar heeft goed uitgepakt) werd ik bij het terugbrengen van mijn spullen door mijn team actief genegeerd, weigerden ze mijn hand te schudden en me aan te kijken.

Nogmaals, grote, bekende organisatie. Leidinggevende speelde mensen tegen elkaar uit (zijn eerste management rol) en ik vermoed dat hij mijn ziek zijn heeft gebruikt als reden waarom zij meer werk moesten doen. Dat ik ondertussen paniekaanvallen had, maandenlang nauwelijks op kon staan, bij de psych en de bedrijfsarts liep, aan de medicatie zat... Daar was allemaal weinig begrip voor.

Dus ik zou 2x een bloemetje heel netjes vinden. Tenzij er verder echt helemaal geen contact is, dat is natuurlijk niet de bedoeling.
jerima schreef:
19-12-2022 12:57
Dit is echt ongelooflijk. Valt dit in de categorie niet-weten-wat-te-zeggen?
Ik 2 x tussen uitvallen en starten met reïntegratie. Was meer dan genoeg, ik wilde gewoon met rust gelaten worden.
dianaf schreef:
19-12-2022 11:38
Ik kreeg één boeket, dat was er een teveel, want ik heb niets met bloemen, dus geen goede vaas, gekut met afsnijden van de stengels. Over de zeik ervan, dus aan de buurvrouw gegeven.
Wat een verwende reactie...Heb je dit ook aan je werkgever gemeld, kunnen ze jouw meteen van de lijst halen.
Het lijkt me niet zo zwartwit. Als je bijvoorbeeld kanker hebt, en allerlei chemo's ondergaat, kan ik me voorstellen dat je als werkgever iets stuurt na een behandeling of een ander "moment". Dan kom je misschien op meer dan twee keer uit. Als je een burnout hebt, dan kan zo'n bloemetje een verkeerde trigger zijn en doe je het misschien juist niet.
Altijd een bloemetje en kaartje gehad van het team als ik door omstandigheden wat langer ziek was.
2x bloemetje in een haar tijd is prima toch.

Nu ken ik een andere kant nl bij een operatie was niemand op de hoogte terwijl ik ze ingelicht had weken van te voren. Qua planning was het wel rond maar ze waren het 'vergeten' toen ik nadien contact op nam.
Dat terwijl een normale ziekte beleid verschrikkelijk is want ze willen elke dag weten of je weer komt werken.
Ze zitten te veel boven op wat averechts werkt maar hier zelf nog geen hinder van ervaren.

Het idee dat je vergeten wordt maakt het ook duidelijk toch?
Het maakt voor mij het werk relatie alleen maar makkelijker.
ik vind twee bossen bloemen heel netjes. wat ik dan weer gek vind is dat je als je bij een zieke vriendin op visite bent gaat zitten afgeven op haar werkgever en haar aanpraat dat ze niet genoeg krijgt.

zelf ben ik niet zo'n fan van bossen bloemen. een fruitmand is leuker, want je krijgt al genoeg bloemen als je ziek bent. en echt leuk zijn natuurlijk de persoonlijke kaartjes van het team.
Ik heb nooit iets gehad van mijn eigen werkgever. Van mijn mans werkgever krijg ik af en toe een bos bloemen of een ander aardigheidje. Superlief!
Het gaat erom of eraan je gedacht wordt, het maakt dan eigenlijk niet uit wat je krijgt. Een leuke attentie is altijd fijn.
Hier valt toch helemaal niets over te zeggen afgaande op de informatie in de openingspost?

2x een bloemetje in 11 maanden, niks karigs aan. En een appje, contact of whatever hoeft niet enkel vanuit werkgever te komen natuurlijk, maar werkt wel 2 kanten op!

Sommigen hebben wel hele hoge verwachtingen……
Live Life to the fullest
GeweldigWeer schreef:
22-12-2022 22:26
Hier valt toch helemaal niets over te zeggen afgaande op de informatie in de openingspost?

2x een bloemetje in 11 maanden, niks karigs aan. En een appje, contact of whatever hoeft niet enkel vanuit werkgever te komen natuurlijk, maar werkt wel 2 kanten op!

Sommigen hebben wel hele hoge verwachtingen……
ja je hebt helemaal gelijk! Ik heb er zelf (gelukkig) geen ervaring mee, dus geen idee wat gewoonte is in dit soort situaties, maar idd ik kan me heel goed voorstellen dat de context alles uitmaakt! En als ik de verhalen hier soms lees, is 2 keer een bloemetje in haar situatie heel netjes en attent. (En om even te reageren op de comment dat we haar werkgever afkraakten; de vriendin van mij vond het weinig, ik sta er wat meer open in. De zieke vriendin is zelf best tevreden met werkgever, wat het belangrijkste is! En ik heb dit topic geopend omdat ik vooral benieuwd was naar wat gangbaar is in zijn algemeenheid).

Wat vreselijk om te lezen trouwens, sommige verhalen hier. :hug:
Weet je wat pas karig is? Als je er zelf om moet vragen. (Omdat een collega voor een blije gebeurtenis wel wat kreeg en jij met een best wel pittige diagnose niets)
puntillita schreef:
22-12-2022 22:41
Weet je wat pas karig is? Als je er zelf om moet vragen. (Omdat een collega voor een blije gebeurtenis wel wat kreeg en jij met een best wel pittige diagnose niets)
Wauw.. dat is inderdaad wel heel triest
Ik lees nu 2 dingen en denk : oeps.

Wij hebben ooit een fruitmand gestuurd naar een collega die liet weten corona te hebben. En we hebben ooit een bloemetje gestuurd naar een medewerker met een gebroken been (met notitie voor de bezorger dat het wegens een beenbreuk wat langer kon duren voordat de deur werd geopend).

Ik was degene die dit moest regelen, maar wel met toestemming van de werkgever. Sommigen kregen niets en dit vond ik zeer onterecht. Er was namelijk nooit een goede reden voor, alleen een voorkeursbehandeling voor de lievelingen.

Toen ik zelf wat langer uit de running was kreeg ik in eerste instantie niets vanuit het werk maar wel heel lief wat cadeautjes en een lieve kaart van collega's zelf.

Wij hadden een soort 'schema'.
Bij ziekte na 4 dagen een kaartje
Bij langdurige ziekte/breuken/operaties een bosje bloemen/ fruitmand met kaartje
Bij ernstige ziekte eerst een bloemetje, later nog even een vriendelijk en bemoedigend kaartje, afhankelijk van de situatie.
Bij intensief ernstige en langdurige ziekte een bloemetje, kaartje, dan een klein cadeautje, soms weer een bloemetje. (en dit wil je allemaal niet hoeven sturen en ging in overleg of de ontvanger het zou waarderen). En ook nam de werkgever dan even contact op met de familieleden of een bezoekje zonder verwachtingen op prijs werd gesteld, waarbij namens ons team ook een cadeautje werd meegegeven.
Ik ben inmiddels 17 maanden ziek thuis, ik zal waarschijnlijk worden afgekeurd.
In al die tijd heb ik welgeteld één keer een fruitmand gehad, vergezeld van een kaartje.
Ik heb wel wekelijks telefonisch/mail/app contact. Bijna nooit met leidinggevende, wel met HRM en collega's.
2 keer bloemen vind ik niet karig. Mijn collega was met de gladheid voor de deur van het werk uitgegleden. Ze had er niks aan over gehouden. Toch kreeg ze later een bos bloemen. Heel lief maar vond het overdreven.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
dianaf schreef:
19-12-2022 11:38
Ik kreeg één boeket, dat was er een teveel, want ik heb niets met bloemen, dus geen goede vaas, gekut met afsnijden van de stengels. Over de zeik ervan, dus aan de buurvrouw gegeven.
:rofl:
puntillita schreef:
22-12-2022 22:41
Waarom zou je om iets vragen? Dat begrijp ik echt niet. Dan heb je toch alsnog een naar gevoel bij die bos bloemen die je krijgt omdat je er om vraagt?
Cherubijn schreef:
23-12-2022 12:31
Waarom zou je om iets vragen? Dat begrijp ik echt niet. Dan heb je toch alsnog een naar gevoel bij die bos bloemen die je krijgt omdat je er om vraagt?

Ik heb er ook niet letterlijk om gevraagd, maakte een onschuldige opmerking tegen een directe collega toen mij gevraagd werd de kaart te tekenen voor de collega met de blije gebeurtenis (ik werkte deels op AT basis om operaties en chemokuren heen). Die heeft toen met de manager gesproken zonder mijn medeweten.
Heeft ze naast die bloemen ook ander contact met haar collega's? Af en toe een kaartje of appje?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven