Werk & Studie alle pijlers

hoe weet je of...

07-11-2011 18:59 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
je tegen een burn out aanzit?

Ik worstel hier al een aantal weken mee. ik ben ontzettend moe, kan om alles huilen. zat van de week op t werk te huilen. elke vraag is me teveel.ik doe ook soms oonaardig tegen collegas en ik weet gewoon niet wat het is. ik denk dat ik op ben, maar hoe kom ik daarachter en wat doe ik eraan? ik kan me toch niet zomaar ziek melden? of stel ik me gewoon aan? we zijn een tijd onderbezet geweest en nog is het niet ideaal op de afdeling. soms denk ik dat ik gewoon klaar ben met deze baan en iets anders moet zoeken maar aan de andere kant heb ik daar gewoon geen fut voor als ik thuiskom. ik ben wel eens een dagje vrij, maar dan heb ik ook allemaal dingen die ik graag wil doen plus mn huis moet ook bijgehouden worden. een leuke hobby heb ik wel en ook sporten doe ik, maar het lijkt allemaal teveel te zijn. wie kan me raad geven??
Ik denk dat je even rust moet nemen. Dat kan zijn ziekmelden, maar ook een paar vrije dagen nemen. Zorg dat je op je vrije dag niet alleen in het huishouden bezig bent.

Slaap lekker uit, verwen jezelf met een goed boek of sauna.

je kunt maar beter vroeg aan de bel trekken en even rust nemen dan te laat.

Ik heb mezelf ook wel eens een week ziek gemeld, om daarna weer fris aan de slag te gaan. (Nu woon ik wel in een land waar je je makkelijk ziek kunt melden.)

Sterkte
Je kan ook overwegen om met een vertrouwenspersoon op het werk te gaan praten, of met de huisarts. Gewoon om te checken hoe je in het plaatje burnout/overspannen/overwerkt past.
Ik zou als ik jou was naar de huisarts gaan.

Een burn-out moet je zeker niet onderschatten.

En het lijkt wel op dat je het gewoon allemaal even niet meer aan kan.Het wordt je te veel je moet er niet mee blijven rond lopen. Een collega van mij heeft ook een burn-out gehad bij hem ging het zo ver dat hy gewoon verdwaasd door de stad liep had geen idee meer wat ie aan het doen was Dat is natuurlijk heel heftig maar zo zie je maar vat het nooit te licht op en maak optijd een afspraak misschien dat je tegen een burn-out aan hangt en met de juiste tips van je huisarts weer op de rail kan komen.succes
Aangeven bij je leidinggevende dat je 't nu niet trekt en een week bijtanken. Na die week opnieuw samen met leidingggevende kijken of je meer tijd / rust nodig hebt. Heb precies dit gedaan in juli, in samenwerking met leifinggevende en arbo. 4 wk thuis geweest en toen in 6 weken weer rustig aan opgebouwd. Ik zou persoonlijk geen vrije dagen hiervoor hebben willen geven. Ook omdat wel bleek dat ik 'oververmoeid' was en tegen burn out aan hing. Toi toi!!
En om je vraag te beantwoorden: dat weet je niet.
bedankt voor de tips zover. ik zou me best ziek kunnen melden maar dan is er niemand meer op kantoor, voel me dan gewoon te verantwoordelijk. als ik een dag vrij ben check ik ook mn werkmail, maar als ik savonds thuiskom na t werk heb ik geen vut meer om te koken of iets te doen.. zo lastig allemaal. bedankt voor de tip over vertrouwenspersoon, maar die hebben wij niet op t werk, ik zou dan meteen bij de baas uitkomen!
Misschien knelt het juist in dat verantwoordelijkheidsgevoel. Mensen met burnout/overspanning zijn hier vaak aan gekomen doordat ze zich te verantwoordelijk voelden voor allemaal dingen waar ze misschien niet (of niet in zulke mate) verantwoordelijk voor zijn. Meestal is het een combi van factoren, maar deze is bovengemiddeld vaak aanwezig. Ga hulp erbij halen, met piekeren over of je wel of niet ziek bent los je niets op.

Ga naar de huisarts en bel ook meteen de arbodienst even op. Ws is er bij personeelszaken wel iemand die weet welke arbodienst jullie hebben.
neem een weekje vrij en ga leuke dingen doen...
quote:sneeuwvrouw schreef op 07 november 2011 @ 19:27:

bedankt voor de tips zover. ik zou me best ziek kunnen melden maar dan is er niemand meer op kantoor, voel me dan gewoon te verantwoordelijk. als ik een dag vrij ben check ik ook mn werkmail, maar als ik savonds thuiskom na t werk heb ik geen vut meer om te koken of iets te doen.. zo lastig allemaal. bedankt voor de tip over vertrouwenspersoon, maar die hebben wij niet op t werk, ik zou dan meteen bij de baas uitkomen!

Hier zit jouw probleem. Zit ik er naast als ik zeg dat je altijd alles onder controle wilt hebben, dat je perfectionistisch bent en je altijd afvraagt wat anderen van jou vinden?

Jij moet allereerst aan jezelf denken, dan aan anderen. Meld je gewoon ziek en rust uit. Echt, anders wordt het erger en dan ben je nog verder van huis.
Ha,

Ik ben een burn out denk ik net voor geweest. Beetje zelfde verhaal als jij, daarnaast ook veel ernstig zieken in de familie (pa en zus) en dus veel zorgen. Na de zomervakantie die wel lang genoeg had moeten zijn om normaliter bij te tanken (twee weken), zat ik echter na thuiskomst te janken dat ik weer moest gaan werken. Helemaal niks voor mij!!!

Anyway, ben na mijn vakantie naar mijn baas gestapt en gezegd dat ik er doorheen zat en het zo niet langer kon. Samen hebben we gekeken wat beste oplossing was. Helemaal thuis gaan zitten zag ik namelijk niet zitten. We hebben afgesproken dat ik naar de bedrijfsmaatschappelijkwerker zou gaan (vgl vertrouwenspersoon) en niet naar de bedrijfsarts. Die heeft me geholpen in te gaan zien wat ik fout doe en ook waarom.

daarnaast afgesproken dat ik tijdelijk gewoon minder werk en dingen voor mezelf moet doen waar ik energie uit haal. In mijn geval met mijn paardaan de slag, creatief bezig zijn, dansen etc. Geregeld kijken we hoe het gaat en kijken we of ik weer meer aan de slag kan of niet. Ik en mijn baas hebben afgesproken dat ik mezelf de tijd gun tot januari om op kracht te komen en ik zeg je.... het werkt!!!

Nu heb ik wel het geluk denk ik een toffe baas te hebben. Maar ik zou wel degelijk aan de bel gaan trekken. Liever iemand die half werkt dan iemand die maandenlang helemaal niet meer werkt. Misschien kan je ook een coachingstraject ingaan. Dat helpt ook en zo kom je er ook achter of je misschien inderdaad wat anders moet gaan doen.

Succes!

Helemaal stil gaan zitten geloof ik niet in omdat je de connectie kwijt raakt met je werk en collega's en je de vloer onder je voeten vandaan trekt.
A friend is one of the nicest things to have and one of the nicest things you can be.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven