Werk & Studie alle pijlers

Hoe werk los te laten?

08-12-2021 22:28 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al. hoe? Ik merk dat ik er last van begin te krijgen. Nog even mail lezen/krijgen, nog even denken over vraag oplossing mail.
Please, geef me tips!
Alle reacties Link kopieren
Je laptop/werktekening niet meer openen na werktijd
En nadenken over een oplossing voor een mail: ik denk dat je dat niet helemaal kunt voorkomen, maar komt dat zo vaak voor dan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Zorgen dat je er niet bij kan. Werkmail dus niet op privetelefoon/laptop bekijken en werklaptop wegleggen buiten werkuren.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee, want heel herkenbaar. Helaas geen tips dus.
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Alle reacties Link kopieren
Als je je werkmail op je telefoon binnenkrijgt dat meteen eraf halen.
Als je thuiswerkt echt alles opruimen zodat het uit het zicht is als je werkdag er officieel opzit.
Alle reacties Link kopieren
Een leuker privéleven creëren!!
Alle reacties Link kopieren
Afschermen inderdaad. Realiseer je dat alles gewoon morgen kan en je nu niks hoeft.
Sterker nog: als je dingen laat liggen lossen ze zich vanzelf op. Hartstikke makkelijk is dat 😬
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad zorgen dat het niet mogelijk is om nog even terug te kijken in mails, om nieuwe mails te openen of telefoontjes te krijgen.

Zorgen dat je voldoende afleiding hebt. Neem een hobby, spreek af met anderen, zorg dat je fysiek bezig bent met andere dingen.

Schrijf alles dat nog in je hoofd zit als je thuis komt op. Zo kun je letterlijk je hoofd leegmaken en weet je de volgende werkdag waar je nog mee verder moet.
Alle reacties Link kopieren
TheeMetChocolade schreef:
08-12-2021 22:33
Sterker nog: als je dingen laat liggen lossen ze zich vanzelf op. Hartstikke makkelijk is dat 😬
Dit klopt ook zeker! Niet alles hoeft direct een antwoord of een oplossing. Vaak helpt het om de tijd te nemen voor je reageert of handelt. Als je dat door hebt voel je minder de drang om toch nog ergens mee door te gaan of maar direct op te pakken ook al is het buiten werktijd.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor soort werk doe je? En wat gaat er nog door je hoofd?

Ik werk heel projectmatig en ik merk dat ik soms nog met mijn hoofd bij het werk zit als ik niet de tijd heb genomen de dag goed af te sluiten. Voor mij is dat, weten welke afspraken ik de volgende dag heb, weten dat ik tijd heb die voor te bereiden en weten welke 5 acties ik verder wil doen en wanneer ik die ga doen.

En ik vind het oprecht belangrijk om al mijn mail te doen, maar ik heb een hele periode niet vaker dan 1 keer per dag mijn mail beantwoord zodat ik niet alleen maar de hele dag bezig was met mijn emails lezen.
Alle reacties Link kopieren
Stap 1: je realiseren dat als jij mail buiten werk tijd gaat beantwoorden, je dat blijkbaar normaal vindt en van andere verwacht

Stap 2: het is eigenlijk onbeschoft mensen privé te storen.

Ik ben nu eenmaal beter in andere beschermen dan mezelf. Dus ik antwoord niet en als ik dat stiekem we doe om wat achterstand weg te werken, dan stel ik in dat hij 8.00 pas verzonden wordt.

Dan is het mail probleem opgelost, dat je werk soms in je hoofd duikt dat is verder niet echt te vermijden ben ik bang. Althans niet zo als ik mijn carrière ingericht heb. Hoeft ook niet perse wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar helaas.. toevallig had ik vanavond bedacht dat ik echt mijn laptop opberg na het werk. Hij staat nu vaak nog op de tafel, dan is het toch nog even kijken… ook realiseer ik me steeds meer dat mijn baas echt niet ziet dat ik dit doe, du waarom doe ik dit!? Wat voor werk doe je als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
Interessant, een vraagstuk waar ik mij ook afgelopen jaar (jaren) mee bezig heb gehouden. Randvoorwaarden (voor mij) zijn een laptop en een telefoon van het werk. Alles strikt gescheiden houden, dus letterlijk 2 telefoons en 2 computers. Wanneer ik mijn parttime dag heb staat mijn werktelefoon uit. Volgende werkdag zijn ze de eerste (of de tweede). En wanneer mij iets te binnen schiet of in mijn hoofd blijft hangen dan mail ik het naar mijn eigen werkmail. Dan is het uit mijn systeem en heb ik ook de geruststelling dat ik het niet kan vergeten. Zaligmakend is het niet, maar het helpt mij met deze kunstgrepen wel om de balans te houden.
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk is dat hê! Liep er zelf ook op vast.
Nu zet ik een wekker. Als die afgaat mag ik nog 30 min werken. Dan rond ik inhoudelijk werk af. Daarna gaat de wekker weer. Dan mag ik nog 15 min mails beantwoorden. Als die wekker gaat, doe ik de laptop en de telefoon meteen uit.
En wandel dan een half uurtje of doe boodschapjes. Bijzonder hoe snel je je werk dan vergeet.

Ben nog nooit de volgende dag opgestart met het idee dat er een brandje is ontstaan.
Realiseer je ook dat het werk nooit af is. Er is altijd wel wat. En je houdt het op deze manier ook in stand, omdat een andere collega ook weer later afsluit door jouw mail.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Tijd of dagdelen blokkeren waarin je sowieso niet werkt.
Alle reacties Link kopieren
Gizimo schreef:
08-12-2021 22:36
Inderdaad zorgen dat het niet mogelijk is om nog even terug te kijken in mails, om nieuwe mails te openen of telefoontjes te krijgen.

Zorgen dat je voldoende afleiding hebt. Neem een hobby, spreek af met anderen, zorg dat je fysiek bezig bent met andere dingen.

Schrijf alles dat nog in je hoofd zit als je thuis komt op. Zo kun je letterlijk je hoofd leegmaken en weet je de volgende werkdag waar je nog mee verder moet.

Nog beter: doe dit in het laatste kwartier / half uur voor je je werk afsluit.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee voor tips. Hier een deelbaan in het onderwijs en steeds met werk worden geconfronteerd op mijn vrije dagen. Apps veel mails. Ouders balen dat ik mijn privé nummer niet geef, want mijn naaste collega doet dat wel. Tja daar ga ik dus echt niet aan beginnen....
Alle reacties Link kopieren
Laptop dicht, deur achter me dicht en ik kijk er niet meer naar om. Mijn mail kan ik alleen op die laptop in zien als ik ook via de vpn contact maak met mijn pc op kantoor. En op de dagen dat ik niet werk, gebruikt iemand anders die pc dus kan ik er niet in. Nu heb ik ook geen werk waarbij ik belangrijke mails krijg enz. En mijn werk is aan het eind van de dag ook gewoon af voor die dag. Heb geen deadlines ofzo. Denk dat dat al veel scheelt.
Alles staat op mijn laptop en die open ik niet als ik vrij ben. Als ik over bepaalde dingen ga nadenken dan spreek ik mezelf ook echt toe: morgen!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mijn werkmail niet als ik thuis ben, dat scheelt stukken.
En in heb de VGZ mindfulness app op mijn telefoon staan. Daar staat oa een oefening loslaten op. Heeft mij echt wel geholpen. Misschien helpt het jou ook?
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Heb je hier met thuiswerken meer last van? Of werk je op locatie?
In het eerste geval: na mijn werkdag gaan werktelefoon en laptop uit en worden opgeborgen. Daarna ga ik meteen sporten of wandelen buiten, om een buffer te creëren tussen werk en privé. Eigenlijk is het een soort vervanging van mijn reistijd, die onbedoeld ook als afschakeling gebruikt werd. Als ik ga wandelen doe ik ook lekker oordopjes met muziek in. Over het algemeen lukt het mij dan prima om weer helemaal in de privésfeer te komen.
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
09-12-2021 05:27
Ik lees mee voor tips. Hier een deelbaan in het onderwijs en steeds met werk worden geconfronteerd op mijn vrije dagen. Apps veel mails. Ouders balen dat ik mijn privé nummer niet geef, want mijn naaste collega doet dat wel. Tja daar ga ik dus echt niet aan beginnen....

Maar dan heb je blijkbaar een werktelefoon, en die kun je toch uitzetten dan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het best mooi dat je je werk zo belangrijk vindt. Vindt je baas jou ook zo belangrijk, persoonlijk gezien? Of ben je vervangbaar en zijn ze je daarna snel vergeten.

Dat laatste wil je natuurlijk niet maar in de praktijk is dat wel zo: jij bent daar voor hun winst.

Ik zou niet cynisch worden, dan heb je ook geen leuk leven, maar alles wel in perspectief blijven zien. Je vertelt op je werk dat je 's avonds geen werkgerelateerde berichten meer leest.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
09-12-2021 05:27
Ik lees mee voor tips. Hier een deelbaan in het onderwijs en steeds met werk worden geconfronteerd op mijn vrije dagen. Apps veel mails. Ouders balen dat ik mijn privé nummer niet geef, want mijn naaste collega doet dat wel. Tja daar ga ik dus echt niet aan beginnen....
Wat onbeschoft van die ouders. Ik vind het juist beleefder om te mailen op de werkmail, dan weet je zeker dat de juf het leest als ze wil.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je met jezelf afspreken maximaal een half uurtje nog iets voor werk te doen thuis en daarna niet meer. Dan kun je het daarna misschien los laten omdat je al dingen beantwoord hebt.

Ik denk ook altijd maar: die mensen snappen toch zelf ook dat ik niet 24/7 werk. En wie dat niet snapt, die mag fijn een ander bedrijf zoeken die dat volgens hen wel doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven