Werk & Studie alle pijlers

Hoe zit dit

27-09-2012 23:08 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een paar maanden afgestudeerd en druk aan het solliciteren, helaas tot nu toe geen succes. Ik moet echt snel een baan zaken anders kAn ik me kosten straks niet meer betalen. Is er iets van een uitkering waardoor je de tussenperiode kan overbruggen?
Ik waande me in goed gezelschap
quote:natonco schreef op 28 september 2012 @ 06:55:

@Vlinder: te allen tijde. Als we dan toch correct gaan spellen

Wist ik ook niet.

Dacht ook dat het ten was.

Weer wat geleerd.

Te allen tijde is juist. In deze zogenoemde staande uitdrukking zijn enkele oude naamvalsvormen behouden gebleven. Er zijn veel staande uitdrukkingen waarin nog oude naamvallen voorkomen: te allen tijde, uit hoofde van, met dien verstande. Er zijn vrijwel geen regels te geven om te bepalen welke vorm de juiste is, maar enkele vuistregels zijn er wel:

Ter hoort bij vrouwelijke woorden, ten bij mannelijke. Bij sommige woorden komt echter variatie voor; het woord tijd kon vroeger ook vrouwelijk zijn, tegenwoordig is het uitsluitend mannelijk. Daardoor bestaan naast elkaar ten tijde van en in de loop der tijd.

Ten/ter is een samentrekking van het voorzetsel te of tot en het verbogen lidwoord den/der. Ter of ten is alleen juist als het vervangen kan worden door de of het: ter waarde van (omdat de waarde van ook kan), maar te uwen kantore (want het uwen kantore/kantoor kan niet).
Ik vind het op z'n zachts gezegd apart dat je als pas-afgestudeerde geen baan kan vinden. Okay, misschien niet in het vakgebied waarin je opgeleid bent, als daar gewoon amper vacatures in zijn, maar je kunt toch wel iets anders vinden? Winkelmedewerker, schoonmaken, callcenter etc.

Mijn man is bijna 40 en werkeloos en hij krijgt juist -verdekt- te horen dat hij te oud is. Nou dan kunnen ze vast wel een frisse twintiger gebruiken.

Wat is je opleiding eigenlijk TO?
Dit zie je toch aankomen? Ik ken werkelijk niemand die na zijn afstuderen echt op zwart zaad kwam te zitten. We woonden allemaal nog op kamers, waren gewend zuinig te doen en hadden allemaal al wel een of ander 'baantje' dat we makkelijk konden uitbreiden naar meer uren.

Maar he, dat was in 'mijn tijd' en dat is toch gauw zo'n tien jaar geleden. Tis Het is nu natuurlijk wel crisis...
Daar heb je een goed punt Kastanjez. Bovendien verbaas ik me er nogal over dat TO nog nooit van de bijstand gehoord heeft (of iig zo laat ze het overkomen). Ik neem toch niet aan dat ze de laatste jaren onder een steen heeft gelegen.

Gezellig trouwens dat je zelf ook komt reageren TO
Wat een rare reacties allemaal zeg, tuurlijk heb ik wel van de bijstand gehoord ik heb hbo commerciele economie gestudeerd. Het is erg lastig om deze tijd een baan te vinden het maakt niet uit in welk sector. En ze zoeken vaak ervaren mensen ipv starters. Het gaat er mij om dat ik een periode kan overbruggen en toch mij kosten kan dekken. Dus mijn vraag is of daar een speciale uitkering is voor afgestudeerde mensen die niet snel aan een baan kunnen komen.
En daarbij ben ik bezig met het opzetten van een eigen ondeneming dus al het geld wat er is stort ik daarin.
Nu zeg je weer hetzelfde als in je OP.

Je gebruikt weer 'me' en je gaat niet in op de vragen. Heb je alles al geprobeerd? Thuiszorg en callcenters ook? Je kunt niet verwachten meteen een baan in je straatje te vinden helaas. Daarnaast: waarom nu geld in een onderneming pompen terwijl je geen baan hebt? Dat snap ik eigenlijk niet: rondkomen is nu toch het belangrijkst? Je moet blijven investeren in een eigen onderneming en dat kan volgens mij alleen maar als je de lotto hebt gewonnen of een baan hebt waar je elke maand genoeg geld van opzij kan zetten.

Of heb ik het mis op deze - voor mij - vroege ochtend?
Het is geen grote onderneming dus hele grote bedragen zijn het niet. Tuurlijk daar heb je gelijk in rondkomen is belangrijk maar ik had allang verwacht dat ik een baan Zou hebben
quote:nectar schreef op 28 september 2012 @ 08:39:

Wat een rare reacties allemaal zeg, tuurlijk heb ik wel van de bijstand gehoord ik heb hbo commerciele economie gestudeerd. Het is erg lastig om deze tijd een baan te vinden het maakt niet uit in welk sector. En ze zoeken vaak ervaren mensen ipv starters. Het gaat er mij om dat ik een periode kan overbruggen en toch me kosten kan dekken. Dus mijn vraag is of daar een speciale uitkering is voor afgestudeerde mensen die niet snel aan een baan kunnen komen.

Nou, ik denk dat je je antwoord wel gehad hebt dan he. Wij verbazen ons erover dat iemand met HBO niveau serieus denkt dat er wel een uitkering is voor 'mensen zoals jij'.

Heb je serieus de afgelopen maanden niet gewerkt en geen geld verdient? Daar verbaas ik me dan dus over. Ik kan me niet voorstellen dat er studenten zijn die tijdens hun studie niet werken (en dat werk dus gewoon voort kunnen zetten). En ik kan me ook niet voorstellen dat je niet werk kunt vinden waar je van kunt leven. Ik heb nog nooit langer dan een week zonder werk gezeten en ja, dat was ook wel eens werk waar ik niet blij van werd.

O bah, aan OP's die niet compleet zijn maar later toevoegingen krijgen waardoor we het ineens wél zouden moeten begrijpen, daar heb ik dus een hekel aan. Lekker handig, om nú ineens te komen met het verhaal dat je geld in je onderneming moet stoppen.
Wat heb je tot nu toe al geprobeerd om een baan te vinden? Heb je al naar totaal niet relevante banen als schoonmaker/call-centeragent/productiemedewerker gekeken?

Ik vind je echt verdomd onwetend voor iemand die een Hbo opleiding heeft afgerond. Bovendien is vragen beantwoorden ook al niet 1 van je sterkste kwaliteiten. Misschien een leerpuntje voor de toekomst?
quote:nectar schreef op 28 september 2012 @ 08:39:

Wat een rare reacties allemaal zeg, tuurlijk heb ik wel van de bijstand gehoord ik heb hbo commerciele economie gestudeerd. Het is erg lastig om deze tijd een baan te vinden het maakt niet uit in welk sector. En ze zoeken vaak ervaren mensen ipv starters. Het gaat er mij om dat ik een periode kan overbruggen en toch mij kosten kan dekken. Dus mijn vraag is of daar een speciale uitkering is voor afgestudeerde mensen die niet snel aan een baan kunnen komen.

ja hoor, die is er. Het heet bijstand.

Nadeel is wel dat je er gratis bemoeienis van de sociale dienst bij krijgt. Die vindt dan bijvoorbeeld dat je maar moet schoonmaken ergens.

Andere optie is weer bij je ouders gaan wonen.
Ik vind de reacties helemaal niet raar btw. Als je een sollicitatietraining gaat volgen, is een van de eerste dingen die je te horen krijgt dat foutloos spellen heel belangrijk is. Tegenwoordig komen er zoveel reacties op een vacature dat het ondoenlijk is die allemaal te lezen. Brieven met foutjes worden daarom meteen weggelegd. Zonde dat ze jouw briljante cv niet lezen omdat je geschreven hebt: 'Ik heb ME opleiding aan hogeschool X genoten.'

Anyway, je mogelijkheden zoals ik die zie:

- bijstand aanvragen

- op alles solliciteren wat je tegenkomt (dus ook callcenterwerk etc)

- nagaan of je bedrijf het tijd en geld waard is

- bij je ouders gaan wonen.
quote:elastiekje_ schreef op 28 september 2012 @ 08:44:

Nu zeg je weer hetzelfde als in je OP.

[...] je gaat niet in op de vragen.Dat is een patroon bij de poster.
quote:Starshine schreef op 28 september 2012 @ 08:21:

Ik vind het op z'n zachts gezegd apart dat je als pas-afgestudeerde geen baan kan vinden. Okay, misschien niet in het vakgebied waarin je opgeleid bent, als daar gewoon amper vacatures in zijn, maar je kunt toch wel iets anders vinden? Winkelmedewerker, schoonmaken, callcenter etc.

Mijn man is bijna 40 en werkeloos en hij krijgt juist -verdekt- te horen dat hij te oud is. Nou dan kunnen ze vast wel een frisse twintiger gebruiken.

Wat is je opleiding eigenlijk TO?

en toch is dat zo... Volgens mij is onder starters één van de hoogste werkloosheidspercentages... Ik heb een jaar naar werk gezocht en bleef in mijn bijbaan hangen. Maar hoe langer het duurt voor je een relevante baan vind, hoe moeilijker het wordt. Daarnaast wordt je vaak voor werk onder je niveau niet aangenomen, omdat ze er vanuit gaan dat je toch snel weer zult vertrekken...

Maar wel eens met wat de rest zegt. TO probeer te voorkomen dat je in een uitkering komt, is ook slechte reclame bij werkgevers, als je als starter al in de bijstand zit. Daarnaast doe echt iets aan je schrijfvaardigheid. Ik ben ook absoluut niet de beste speller en zal als recruiter mensen niet snel afwijzen op een paar spelfouten. maar kromme zinnen en het gebruik van me, zoals in jouw OP, vind ik toch wel heel ernstig. en zouden mij serieus doen twijfelen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
quote:lollypopje schreef op 28 september 2012 @ 09:47:

[...]

en toch is dat zo... Volgens mij is onder starters één van de hoogste werkloosheidspercentages... Ik heb een jaar naar werk gezocht en bleef in mijn bijbaan hangen. Maar hoe langer het duurt voor je een relevante baan vind, hoe moeilijker het wordt. Daarnaast wordt je vaak voor werk onder je niveau niet aangenomen, omdat ze er vanuit gaan dat je toch snel weer zult vertrekken...Maar dan was je dus niet werkeloos! Je deed niet het werk waar je van droomde, maar je hield wel je eigen broek op.
@ lollypopje: Ik schreef al dat ik wel begreep dat het op je vakgebied misschien moeilijk is, omdat er weinig vacatures zijn, of omdat ze liever iemand hebben met ervaring.

Jij bleef hangen in je bijbaan, maar TO heeft helemaal geen werk (tenminste, dat denk ik het is me niet helemaal duidelijk).

Ik denk altijd maar zo: beter wel, maar niet-relevant werk dan helemaal niks. Naast een niet-relevante bijbaan zou TO extra stages kunnen lopen of vrijwilligerswerk op haar vakgebied kunnen doen. Zo kom je uiteindelijk aan ervaring.
quote:Kastanjez schreef op 28 september 2012 @ 09:56:

[...]

Maar dan was je dus niet werkeloos! Je deed niet het werk waar je van droomde, maar je hield wel je eigen broek op.

viel ook erg mee, want ik woonde nog bij mijn ouders en had een 0-uren contract. Ik koos er voor dat te houden omdat ik dan makkelijker weg zou kunnen. Als je ergens wordt aangenomen voor een bepaald aantal uren kun je niet zomaar weg. Zeker omdat het vaak tijdelijke contracten zijn zonder dat je dus tussentijds kunt opzeggen. Ja, je hebt werk. Maar het wordt dan wel steeds moeilijker uiteindelijk iets te vinden op jouw niveau... Als je dus al ergens wordt aangenomen...

Ik begrijp het probleem, dilemma van TO dus wel goed. Dus beste advies is inderdaad bijbaan vast blijven houden en hopen dat ze die zonder problemen iets in uren zou kunnen uitbreiden. Als ze die heeft, want dat kan ik niet opmaken.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Tja Lollypopje, waarschijnlijk heb je gelijk en ik ben er gelijk een voorbeeld van. Ik heb tien jaar gejobhopt, nooit ergens langer dan 2 jaar (en dat ook maar één keer) gewerkt en grotendeels onder mijn niveau.

Heb nu sinds een paar jaar een baan op een totaal ander vakgebied die wel veel van me vraagt. Toch had ik die tien jaar niet willen missen, dat is dan weer de andere kant.
quote:nectar schreef op 28 september 2012 @ 08:42:

En daarbij ben ik bezig met het opzetten van een eigen onderneming dus al het geld wat er is stort ik daarin.Dat is wel heel vreemd: willen ondernemen op kosten van de belastingbetaler met daarbij een uitkering om van rond te kunnen komen.
quote:Tia.Dalma schreef op 27 september 2012 @ 23:20:

Een MBO-opleiding is tegenwoordig ook studeren (of je het er mee eens bent of niet, je krijgt er namelijk studiefinanciering voor)Vindt dit wel een beetje discriminerende opmerking naar mbo studenten toe. Alsof zo'n studie niets waard is. Iedereen doet zijn best op zijn eigen niveau. Niet iedereen kan naar de universiteit.
quote:Boogschutter10 schreef op 28 september 2012 @ 12:06:

[...]

Dat is wel heel vreemd: willen ondernemen op kosten van de belastingbetaler met daarbij een uitkering om van rond te kunnen komen.

Het kan wel. Je mag in de WW een eigen bedrijf beginnen terwijl je nog een uitkering krijgt. Het kan immers ook een opstap naar je eigen geld verdienen zijn.

Ik ben er dus niet per definitie op tegen. UWV/SD zal zich wel afvragen hoe levensvatbaar het plan is.
Me kosten betalen

Sorry, TO, maar ga eerst alsjeblieft een paar lessen Nederlands volgen. Als je zulke grove taalfouten maakt, kan ik me niet voorstellen dat je sollicitatiebrief wel in correct Nederlands is opgesteld.
quote:Shenandoah schreef op 28 september 2012 @ 12:11:

[...]

Vindt dit wel een beetje discriminerende opmerking naar mbo studenten toe. Alsof zo'n studie niets waard is. Iedereen doet zijn best op zijn eigen niveau. Niet iedereen kan naar de universiteit.Wat een onzin. Universiteit ís nu eenmaal een hoger niveau dan MBO. Waarom zou dat verschil niet in taal tot uitdrukking mogen komen? In mijn ogen is het devaluatie van het woord studeren. Vroeger kon studeren alleen maar aan de universiteit en ging je op het MBO en HBO gewoon naar school. Net zoiets als "je carrière", vroeger was dat een loopbaanpad dat al hoog begon en nog verder omhoog ging. Tegenwoordig heet het al carrière als je gewoon een baan hebt.
'Werkeloos' en 'werkloos' zijn overigens twee verschillende dingen. 'Werkeloos' betekent zonder actie te ondernemen, vergelijk: 'Hij keek werkeloos toe terwijl zij zijn gitaar in de vaatwasser stopte.' 'Werkloos' betekent zonder baan.

Wat heerlijk, zo'n topic waarin ik ongestraft de nazi uit mag hangen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven