Hoeveel sollicitaties?
zondag 14 augustus 2022 om 12:44
Ik ben werkzoekende en heb nu 6 vacatures gezien waar ik op wil reageren maar ik vraag me af wat handig is. Ik ga er niet vanuit dat ik bij allemaal uitgenodigd ga worden voor een gesprek maar hoe pak je dat aan als de ene je snel wil aannemen en de ander bijvoorbeeld meerdere rondes heeft wat je eigenlijk ook nog af zou willen wachten omdat de baan net wat leuker is of wat dan ook. Ben altijd een beetje bang dat ik mijn eigen ruiten ingooi als ik meerdere sollicitaties door elkaar heb lopen. Dat het bedrijf dan kan denken dat ze 2de keus zijn en dan zoiets hebben van laat maar zitten waardoor je alsnog met niks zit als de ander je toch ook niet aanneemt.
Hoe pakken jullie zoiets aan? Op hoeveel vacatures reageer je ongeveer per week of wellicht per dag? En ja ik weet je moet het zakelijk zien en je hebt meestal een proeftijd maar toch.
Hoe pakken jullie zoiets aan? Op hoeveel vacatures reageer je ongeveer per week of wellicht per dag? En ja ik weet je moet het zakelijk zien en je hebt meestal een proeftijd maar toch.
zondag 14 augustus 2022 om 12:47
zondag 14 augustus 2022 om 12:52
zondag 14 augustus 2022 om 13:05
Ik ben ook helemaal niet goed in sollicitatie gesprekken. Hoe goed ik me ook voorbereid ik ben zo zenuwachtig dat ik de helft vergeet en ik helemaal niet goed uit de verf kom. Klap ik dicht. En mezelf verkopen is helemaal een ramp want ik blink ook niet echt uit in iets. En ik trek me dingen ook persoonlijk aan terwijl ik het zakelijk moet zien.
Ik ga maar eens beginnen met motivaties schrijven, dat vind ik ook een lastige want sommige vacatures zijn bij uitzendbureaus en daar staat niet altijd veel informatie bij over het bedrijf.
Ik ga maar eens beginnen met motivaties schrijven, dat vind ik ook een lastige want sommige vacatures zijn bij uitzendbureaus en daar staat niet altijd veel informatie bij over het bedrijf.
zondag 14 augustus 2022 om 13:11
Ik ben wel goed in brieven en uitgenodigd worden, maar niet in gesprekken. Dus ik zou altijd meerdere lijntjes uitgooien. Doen zij immers ook.
Ik heb één collega die nog nooit ergens is afgewezen. Solliciteren=baan krijgen. Als jij ook zo iemand bent dan moet je misschien wat terughoudender zijn.
Ik heb één collega die nog nooit ergens is afgewezen. Solliciteren=baan krijgen. Als jij ook zo iemand bent dan moet je misschien wat terughoudender zijn.
Na zevenhonderd jaren

zondag 14 augustus 2022 om 13:22
Dat is bij mij zeker niet het geval, was het maar zo makkelijkGinevra schreef: ↑14-08-2022 13:11Ik ben wel goed in brieven en uitgenodigd worden, maar niet in gesprekken. Dus ik zou altijd meerdere lijntjes uitgooien. Doen zij immers ook.

zondag 14 augustus 2022 om 13:23
Dat waag ik te betwijfelen.nerdopviva schreef: ↑14-08-2022 12:47Bedrijven zijn echt wel zakelijk genoeg om te weten dat je meerdere sollicitaties hebt lopen. Zij laten toch ook meerdere sollicitanten op gesprek komen?
Je moet altijd motiveren waarom je bij hun wil werken.
Dan snappen ze echt niet dat het je om het even is of je bij bedrijf A of B wordt aangenomem wordt omdat de functies
gelijkwaardig zijn.
Je het leuker lijkt dan weejwn bij bedrijf C. Maar je het wel jammer vindt dat je bij bedrijf D niet in aanmerking komt want te ver weg. En helaas net te weinig werkervaring.
zondag 14 augustus 2022 om 13:32
Hoe doen jullie dat als er meerdere vacatures bij één werkgever zijn waar je belangstelling voor hebt? Ik las gisteren dat dat een no-go is omdat ze dan denken dat je niet kan kiezen, of voor allebei niet echt gaat of zo, maar ik vind dat eigenlijk heel raar. Ze snappen toch wel dat je sowieso meerdere sollicitaties hebt lopen en dat dat niet allemaal volstrekt identieke functies zijn?
Ik vind het sowieso altijd zo overdreven dat je net moet doen of je echt niks, maar dan ook niks anders meer zou willen in je leven dan dat die ene baan voor die ene werkgever. Iedereen begrijpt dat dat poppenkast is.
Ik vind het sowieso altijd zo overdreven dat je net moet doen of je echt niks, maar dan ook niks anders meer zou willen in je leven dan dat die ene baan voor die ene werkgever. Iedereen begrijpt dat dat poppenkast is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zondag 14 augustus 2022 om 13:53
Daar loop ik ook tegenaan. 2 verschillende functies bij 2 totaal verschillende bedrijven maar wel bij het zelfde uitzendbureau. De ene functie is leuker, verdiend meer maar is tijdelijk voor een half jaar en de andere heb je kans vast in dienst te komen na een jaar.
Je zou zeggen dan reageer je alleen op bedrijf B. maar A. spreekt mij ook aan en wat als ik bij B. niet wordt aangenomen.
Je zou zeggen dan reageer je alleen op bedrijf B. maar A. spreekt mij ook aan en wat als ik bij B. niet wordt aangenomen.
zondag 14 augustus 2022 om 14:12
Ik ben niet heel slecht in brieven schrijven en gericht solliciteren.
Ik ben wel een totaal drama in mezelf verkopen tijdens 't gesprek.
Ik word dus meestal wel uitgenodigd, maar daarna verknal ik het als autistische stresskip die dichtklapt
.
Op 't moment dat ik aan 't solliciteren was, had ik dus meestal minstens 5 lijntjes uitstaan. Je wist nooit dat er toch iemand zo wanhopig was dat ze mij toch aannamen.
(Ik ben uiteindelijk via het alternatieve circuit zonder sollicitatie aan werk geraakt. De vacature stond al maanden open in 't gewone circuit maar daar vonden ze niemand.)
Hou vooral uit elkaar voor wie en welke functie je aan 't solliciteren bent.
Zodat als je gebeld of gemaild wordt je heel snel kan reageren zonder dat je foute namen / gegevens gebruikt.
Ik ben wel een totaal drama in mezelf verkopen tijdens 't gesprek.
Ik word dus meestal wel uitgenodigd, maar daarna verknal ik het als autistische stresskip die dichtklapt

Op 't moment dat ik aan 't solliciteren was, had ik dus meestal minstens 5 lijntjes uitstaan. Je wist nooit dat er toch iemand zo wanhopig was dat ze mij toch aannamen.
(Ik ben uiteindelijk via het alternatieve circuit zonder sollicitatie aan werk geraakt. De vacature stond al maanden open in 't gewone circuit maar daar vonden ze niemand.)
Hou vooral uit elkaar voor wie en welke functie je aan 't solliciteren bent.
Zodat als je gebeld of gemaild wordt je heel snel kan reageren zonder dat je foute namen / gegevens gebruikt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 14 augustus 2022 om 14:15
Ach ja, ze willen graag bijzonder en uniek gevonden worden, streelt hun ego en zo. Bij sommige bedrijven word je niet aangenomen als je niet beweert dat jouw werk als X echt jouw passie is.Susan schreef: ↑14-08-2022 13:32Hoe doen jullie dat als er meerdere vacatures bij één werkgever zijn waar je belangstelling voor hebt? Ik las gisteren dat dat een no-go is omdat ze dan denken dat je niet kan kiezen, of voor allebei niet echt gaat of zo, maar ik vind dat eigenlijk heel raar. Ze snappen toch wel dat je sowieso meerdere sollicitaties hebt lopen en dat dat niet allemaal volstrekt identieke functies zijn?
Ik kom meestal niet verder dan; Ja, zo op het oog lijkt dit mij een leuk bedrijf, maar dit gesprek is voor mij natuurlijk ook een manier om er achter te komen of het ook zo leuk is.
Misschien als je bij een heel innovatief bedrijf gaat solliciteren of de topspeler in jouw branche, dat je daar iets beters van kunt maken. Maar voor mij is het ene bedrijf zo op het oog gelijk aan het andere. Je weet pas of het leuk is, als je er werkt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zondag 14 augustus 2022 om 14:18
Soms passen die vragen ook helemaal niet bij de situatie. Bijvoorbeeld toen ik als tiener ging solliciteren bij Albert Heijn voor een bijbaantje: wat trekt je zo aan in het kassawerk? Waar zit je over vijf jaar? Etc. Echt van die standaard vragen die in die context nergens op slaan.dianaf schreef: ↑14-08-2022 14:15Ach ja, ze willen graag bijzonder en uniek gevonden worden, streelt hun ego en zo. Bij sommige bedrijven word je niet aangenomen als je niet beweert dat jouw werk als X echt jouw passie is.
Ik kom meestal niet verder dan; Ja, zo op het oog lijkt dit mij een leuk bedrijf, maar dit gesprek is voor mij natuurlijk ook een manier om er achter te komen of het ook zo leuk is.
Misschien als je bij een heel innovatief bedrijf gaat solliciteren of de topspeler in jouw branche, dat je daar iets beters van kunt maken. Maar voor mij is het ene bedrijf zo op het oog gelijk aan het andere. Je weet pas of het leuk is, als je er werkt.
Uiteindelijk aangenomen bij een Albert Heijn waar ze wel vroegen waarom je dat werk wilde gaan doen maar meteen erachteraan zeiden dat je daar gewoon op mocht antwoorden dat je geld wilde verdienen. Op zich prettig dat je geen sociaal wenselijk antwoord hoefde te bedenken, maar als je dat er alvast bij zegt kan je de vraag ook wel weglaten.
zondag 14 augustus 2022 om 14:37
Oja die vragen. Heb ook een keer gehad dat iemand vroeg "wat denk je over 5 jaar bereikt te hebben". Dus ik zei dat ik beter ben geworden in het werk wat ik doe. En toen vroegen ze ook naar op persoonlijk vlak en toen zei ik dat ik over 5 jaar wat meer van de wereld hoop te hebben gezien. Niet dat ik wilde backpacken maar ik heb een lijstje van plaatsen waar ik ooit nog op vakantie wilde. Antwoord was niet goed want nu zagen ze mij als iemand die daar alleen wilde werken om een volgende reis te kunnen betalen
Of die vraag van waarom vind je de functie leuk? En dan geef je antwoord en dan weer wat maakt dat je dat leuk vind en dan heel de tijd daar op doorvragen tot het helemaal nergens meer op slaat.
Ik zou zo graag eens willen zeggen "omdat ik geld wil verdienen en jullie een goed salaris bieden" maar dan weet je zeker dat je de baan niet krijgt natuurlijk
Ik heb nu 3 motivaties geschreven. Ik denk dat ik er steeds 3 weg doe en als er dan eentje afvalt, of ik hoor een tijd niks, dan weer een erbij. Anders ben ik bang dat ik alles door elkaar haal. Heb wel alle vacatures opgeslagen als PDF zodat ik ze na kan lezen op een later moment.

Of die vraag van waarom vind je de functie leuk? En dan geef je antwoord en dan weer wat maakt dat je dat leuk vind en dan heel de tijd daar op doorvragen tot het helemaal nergens meer op slaat.
Ik zou zo graag eens willen zeggen "omdat ik geld wil verdienen en jullie een goed salaris bieden" maar dan weet je zeker dat je de baan niet krijgt natuurlijk

Ik heb nu 3 motivaties geschreven. Ik denk dat ik er steeds 3 weg doe en als er dan eentje afvalt, of ik hoor een tijd niks, dan weer een erbij. Anders ben ik bang dat ik alles door elkaar haal. Heb wel alle vacatures opgeslagen als PDF zodat ik ze na kan lezen op een later moment.
zondag 14 augustus 2022 om 14:43
Oh ja, echt van die onzinvragen.Susan schreef: ↑14-08-2022 14:18Soms passen die vragen ook helemaal niet bij de situatie. Bijvoorbeeld toen ik als tiener ging solliciteren bij Albert Heijn voor een bijbaantje: wat trekt je zo aan in het kassawerk? Waar zit je over vijf jaar? Etc. Echt van die standaard vragen die in die context nergens op slaan.
Uiteindelijk aangenomen bij een Albert Heijn waar ze wel vroegen waarom je dat werk wilde gaan doen maar meteen erachteraan zeiden dat je daar gewoon op mocht antwoorden dat je geld wilde verdienen. Op zich prettig dat je geen sociaal wenselijk antwoord hoefde te bedenken, maar als je dat er alvast bij zegt kan je de vraag ook wel weglaten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
zondag 14 augustus 2022 om 15:11
Ik reageerde op elke vacature die ik leuk/passend vond en maakte een tabel in excel waarin ik bijhield waar op ik gesolliciteerd had, wanneer, en hoe het ermee stond. Raad ik sterk aan (als je excel niets vindt kan het natuurlijk ook gewoon op papier). Ik ben zelf heel vaak afgewezen voordat ik een fijne baan vond dus ik ben erg van het uitgooien van veel lijntjes. Nee heb je, ja kun je krijgen.
zondag 14 augustus 2022 om 16:22
Sla de vacature op in een Word bestand. Ik heb weleens gehad dat de vacature offline gehaald werd en ik hem dus niet meer na kon lezen …
Ik werd vaak wel uitgenodigd maar gesprekken gingen ook vaak dramatisch. Ben niet zo goed in gesprekken en mezelf verkopen.
Meerdere lijntjes uitgooien is niet gek; je zit daar niet voor hen maar voor jezelf.
Ik werd vaak wel uitgenodigd maar gesprekken gingen ook vaak dramatisch. Ben niet zo goed in gesprekken en mezelf verkopen.
Meerdere lijntjes uitgooien is niet gek; je zit daar niet voor hen maar voor jezelf.
zondag 14 augustus 2022 om 18:29
Het is echt zo fijn om te lezen dat meer mensen moeite hebben met sollicitatie gesprekken en zichzelf verkopen. Ik voel me vaak zo dom als ik het voor mijn gevoel weer niet goed ging.
En ik heb nu alle PDF en tekstbestanden van de vacatures in een map gegooid met een schema erbij. Zo kan ik die makkelijker even erbij pakken als ik gebeld wordt.
En ik heb nu alle PDF en tekstbestanden van de vacatures in een map gegooid met een schema erbij. Zo kan ik die makkelijker even erbij pakken als ik gebeld wordt.
zondag 14 augustus 2022 om 19:08
Je hoeft je helemaal niet dom te voelen hoor! Ik heb ooit tijdens een sollicitatiegesprek de vraag gekregen 'waar sta jij over 5 jaar' en daarop heb ik toen geantwoord (lees: eruit geflapt) dat ik geen idee had, en zelfs nog moest beslissen wat ik die avond moest eten. Blijkbaar vonden ze dat een goed genoeg antwoord want ik heb wel de baan gekregen toen. Je kan er soms helemaal niks zinnigs van zeggen en het gaat vooral ook over de klik die je hebt!Graze schreef: ↑14-08-2022 18:29Het is echt zo fijn om te lezen dat meer mensen moeite hebben met sollicitatie gesprekken en zichzelf verkopen. Ik voel me vaak zo dom als ik het voor mijn gevoel weer niet goed ging.
Hou vol, je kan het! En vooral blijven schrijven, je kan ook een baanaanbod afzeggen als je keuze hebt. Of in de salarisonderhandeling juist wat extra winnen als er meerdere 'bieders' zijn. Maar goed, dat is iets waar ik dan weer heel slecht in ben.
viamia wijzigde dit bericht op 14-08-2022 19:20
0.99% gewijzigd
zondag 14 augustus 2022 om 19:17
Ik heb ooit proberen te onderhandelen over mijn salaris bij een andere baan maar klapte meteen dicht toen ze aankwamen allerlei lijsten, schalen en dat ik na een jaar pas wat meer zou krijgen. Dat ik al ervaring had met de functie boeide niet...
Kwam net zo'n leuke vacature tegen dus daar ook meteen op gereageerd want geen idee hoe lang die al open staat. Heb nu dus 4 sollicitaties verstuurd en hopelijk bellen ze morgen niet allemaal tegelijk. Heb ooit gehad dat ik een oproep had gemist, 15 minuten later terugbelde en toen was de baan al vergeven aan een ander omdat ze mij niet konden bereiken.
Kwam net zo'n leuke vacature tegen dus daar ook meteen op gereageerd want geen idee hoe lang die al open staat. Heb nu dus 4 sollicitaties verstuurd en hopelijk bellen ze morgen niet allemaal tegelijk. Heb ooit gehad dat ik een oproep had gemist, 15 minuten later terugbelde en toen was de baan al vergeven aan een ander omdat ze mij niet konden bereiken.

zondag 14 augustus 2022 om 19:24
Graze schreef: ↑14-08-2022 19:17Ik heb ooit proberen te onderhandelen over mijn salaris bij een andere baan maar klapte meteen dicht toen ze aankwamen allerlei lijsten, schalen en dat ik na een jaar pas wat meer zou krijgen. Dat ik al ervaring had met de functie boeide niet...
Kwam net zo'n leuke vacature tegen dus daar ook meteen op gereageerd want geen idee hoe lang die al open staat. Heb nu dus 4 sollicitaties verstuurd en hopelijk bellen ze morgen niet allemaal tegelijk. Heb ooit gehad dat ik een oproep had gemist, 15 minuten later terugbelde en toen was de baan al vergeven aan een ander omdat ze mij niet konden bereiken.![]()
Dit klinkt echt alsof ze het één keer hebben geprobeerd en meteen door zijn gegaan naar de volgende, het lijkt me dat de meeste bedrijven er wel wat meer waarde aan hechten om de kandidaat van hun eerste keus aan te nemen. Als je nou een week niet te bereiken was, maar een kwartier?
zondag 14 augustus 2022 om 19:27
Ja, ik vraag me ook af of dat een bedrijf is waar je zelf had willen werken dan.Susan schreef: ↑14-08-2022 19:24[/b]
Dit klinkt echt alsof ze het één keer hebben geprobeerd en meteen door zijn gegaan naar de volgende, het lijkt me dat de meeste bedrijven er wel wat meer waarde aan hechten om de kandidaat van hun eerste keus aan te nemen. Als je nou een week niet te bereiken was, maar een kwartier?
zondag 14 augustus 2022 om 19:44
Ja ik vond het ook zo vreemd maar daardoor voel ik me altijd een soort van slecht als ik een oproep gemist heb als ik net ergens gesolliciteerd heb. Maar ik neem mijn telefoon natuurlijk niet mee naar de wc, de douche en ik hoor hem buiten ook niet altijd. Slaat natuurlijk nergens op want als ze daardoor al een slechte indruk krijgen...Susan schreef: ↑14-08-2022 19:24[/b]

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in