Werk & Studie alle pijlers

Hoeveel uur werk jij?

19-01-2022 15:12 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist las ik een ander topic waarin werd gesproken over meer uren gaan werken. In de situatie van die TO waarschijnlijk de beste oplossing.
De laatste tijd begin ik juist steeds meer behoefte te krijgen om minder te werken. Financieel gaat dat natuurlijk iets betekenen en ergens voelt het ook heel lui. Op dit moment werk ik op papier 40 uur (in werkelijkheid is het eerder 45-50 uur), ik woon alleen, LAT relatie, en ben begin 30.
Ik zou graag 4 dagen per week gaan werken en binnen mijn organisatie is 4x9 niet mogelijk, dus wordt het dan 32 uur.
Mijn vraag is, puur nieuwsgierigheid,: hoeveel uur werk jij en waarom dat aantal uren?
Alle reacties Link kopieren
40 uur, contract voor 36 uur dus ik bouw 4 uur compensatieverlof op per week. Dit aantal uren omdat ik veel te doen heb, veel doe, en graag meer salaris heb dan wat strikt noodzakelijk is om rond te komen. Ik heb ook nogal wat uitgaven als alleenstaande ouder met twee kinderen (17+).
Alle reacties Link kopieren
32 uur = 4 dagen * 8 uur. Minder uur is niet mogelijk binnen mijn functie, en ik ben dit aantal uren gaan werken toen ik kinderen kreeg. Mijn kinderen zijn nu al wat ouder maar ik ben niet van plan minder uur te gaan werken. Financieel redden we het prima, en ik vind het fijn om 1 dag in de week extra te hebben om dingen te kunnen doen. van weekboodschappen tot kapper tot sauna. FIjn om in het weekend, als we met z'n allen samen zijn, niet te moeten haasten met boodschappen enzo.

Ik heb een tijdje 32 uur verspreid over 5 dagen gewerkt, maar dat is niet fijn. Als je eenmaal aan het werk bent is het lastiger om op tijd te stoppen. Een hele dag vrij is wat dat betreft veel makkelijker.

waar ik wel rekening mee hou is of ik voldoende verdien om me zelf te kunnen redden in het geval er iets gebeurd met mijn man of als we mochten gaan scheiden. Ik hoor te vaak dat vrouwen dan niet voldoende financieel onafhankelijk zijn en financieel in moeilijkheden komen.
liefie wijzigde dit bericht op 19-01-2022 15:21
33.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij ons is 36 uur fulltime. Toen ik kinderen kreeg ging ik naar 31 uur (4 dagen). Toen ik er alleen voor kwam te staan ben ik 4,5 dag gaan werken (33 uur). Sinds 2 jaar werk ik er 30 (in 4 dagen). En dat is heerlijk. Mijn oudste kinderen zijn volwassen en wonen op zichzelf. Ik heb nog 1 kind van 18 thuis.
Overigens heb ik sinds een aantal jaar weer een partner en hoef ik dus niet alles in mijn eentje te betalen.
The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions
32 uur. Voordat ik kinderen kreeg werkte ik ook 32 uur, ik zou niet anders willen en ben blij dat het kan.
Ik werk 28 uur en man 32.
We hebben 3 kinderen en na schooltijd is er altijd iemand thuis. Daar hebben we bewust voor gekozen.

Als je minder kan werken zou ik het doen.
Er is meer in het leven dan werken.
Alle reacties Link kopieren
Contract voor 40, ik werk 32, want ik heb ouderschapsverlof. Als dat voorbij is zie ik wel, kan best dat ik mijn contract laat aanpassen naar 32, want ik vind het wel lekker eigenlijk en kan ervan rondkomen.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
19-01-2022 15:16
40 uur, contract voor 36 uur dus ik bouw 4 uur compensatieverlof op per week. Dit aantal uren omdat ik veel te doen heb, veel doe, en graag meer salaris heb dan wat strikt noodzakelijk is om rond te komen. Ik heb ook nogal wat uitgaven als alleenstaande ouder met twee kinderen (17+).
Precies hetzelfde (ook overheid toevallig?), alleen zonder de kinderen. Ik heb een tijdje 36 gewerkt (4 om 5) maar was uiteindelijk toch steeds 5 dagen aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
40 uur, sommige weken wat meer en dat compenseer ik weer in rustigere weken.

Enerzijds is een dagje minder werken wel lekker, maar in mijn branche merk ik dat veel mensen die 4 dagen werken alsnog op hun vrije dag wat dingen oppakken. Dan wordt ik er liever voor betaald. Ook vind ik het nogal wat geld wat er minder binnen komt (niet alleen salaris, maar ook pensioen dat je misloopt).

Voor nu laat ik het dus nog.
Alle reacties Link kopieren
32 uur. Ik vind het ideaal. Genoeg vrije tijd en op het werk tel je ook nog mee en word je niet als die parttimer gezien.
Alle reacties Link kopieren
Liefie schreef:
19-01-2022 15:19
32 uur = 4 dagen * 8 uur. Minder uur is niet mogelijk binnen mijn functie, en ik ben dit aantal uren gaan werken toen ik kinderen kreeg. Mijn kinderen zijn nu al wat ouder maar ik ben niet van plan minder uur te gaan werken. Financieel redden we het prima, en ik vind het fijn om 1 dag in de week extra te hebben om dingen te kunnen doen. van weekboodschappen tot kapper tot sauna. FIjn om in het weekend, als we met z'n allen samen zijn, niet te moeten haasten met boodschappen enzo.

Ik heb een tijdje 32 uur verspreid over 5 dagen gewerkt, maar dat is niet fijn. Als je eenmaal aan het werk bent is het lastiger om op tijd te stoppen. Een hele dag vrij is wat dat betreft veel makkelijker.
Ik vind dat juist heel prettig. Ik heb wel eens minder gewerkt maar als je hele dagen niet op het werk bent dan mis je zoveel. Dat vond ik erg onhandig.
Ik werk 3 dagen van 9 tot 17 u en 2 dagen van 9 tot 13 u. Ik breng iedere ochtend de kinderen naar school, en kan ze zo nog 2 keer per week ophalen en op maandagmiddag als ik dus vrij ben hebben ze sportclubjes. Dan is het weekend helemaal vrij daarvan.
daenerys79 wijzigde dit bericht op 19-01-2022 15:26
0.85% gewijzigd
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik werkte er met 1 kind 32, nu met 2 kinderen 28. Idealiter ga ik naar 24. Geeft meer rust in huis.
Man werkt er op papier 40 maar in praktijk 50. Mocht hij van baan wisselen dan wil hij naar 4 dagen werken gaan als dat financieel kan voor ons.
Alle reacties Link kopieren
Blondie68 schreef:
19-01-2022 15:23
32 uur. Ik vind het ideaal. Genoeg vrije tijd en op het werk tel je ook nog mee en word je niet als die parttimer gezien.
en dit.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Voor de kids er waren fulltime, toen zij geboren waren naar 24 uur. Na mijn scheiding vorig jaar 32uur gaan werken, verdeeld over 5 dagen (2x een ochtend) Niet per se omdat het nodig is, maar als alleenstaande moeder is het toch fijn om wat extra’s te hebben :)
Alle reacties Link kopieren
36 uur, dat is fulltime hier. Ik vind het prima zo, lekker 4 daagjes werken. Ik wil nooit meer 40+ uur werken, als ik ooit veel salaris verdien zie ik mezelf nog wel 3 of 2 dagen gaan werken, als de functie het toe laat (maar hier zijn geen part times dus ik denk het niet).
Alle reacties Link kopieren
Toen we nog geen kinderen hadden allebei 40 uur. Toen we kinderen kregen zijn we allebei 36 uur gaan werken. Maar eigenlijk heb ik veel 32 uur kunnen werken door ouderschap verlof. Na een aantal jaar heb ik het contract laten veranderen naar 32 uur.

Minder dan 32 zou ik niet willen want wil ook carrière en geld. Voor man geldt dat hij niet minder dan 36 uur zou willen om dezelfde reden.

Wij werken wel al jaren half thuis en heel flexibel wat ideaal is met kinderen.
Alle reacties Link kopieren
tortelduif schreef:
19-01-2022 15:20
Precies hetzelfde (ook overheid toevallig?), alleen zonder de kinderen. Ik heb een tijdje 36 gewerkt (4 om 5) maar was uiteindelijk toch steeds 5 dagen aan de slag.
Herkenbaar. Inderdaad overheid. Ik heb een tijd een aanstelling van 30 uur gehad (4 x 8), maar toen deed ik evenveel werk als fulltimers dus dat was best zonde.
Alle reacties Link kopieren
32-36, ik werk 4 dagen. Ik koop aan het begin van het jaar extra vakantieuren die ik gebruik om een dag vrij in de week mee te "kopen" nu kind klein is. Maar er zijn ook weken dat ik op mijn vrije dag/in het weekend lastig word gevallen voor vanalles en nogwat, dan neem ik minder vakantieuren op voor mijn vrije dag.

Ik zie mijn contract als een 32+ contract. Ik werk 4 dagen, maar zeur niet over begin en eindtijden en ben betrokken bij mijn werk en doe buiten mijn uren om ook gewoon wat nodig is voor de continuiteit van mijn afdeling.
Alle reacties Link kopieren
Standaard 40 uur per week: verdeeld over 3 dagen (waaronder elke zaterdag en zondag) van 10 uur en 2 dagen van 5 uur.

In de 2,5 maand in aanloop naar een première wordt dit verhoogd naar 60 uur: 6 dagen per week, 10 uur per dag.


Soms lijkt het me ook wel eens lekker om een standaard werkweek van 36 uur te hebben, maar dat is in mijn werkveld niet echt mogelijk. En mijn werk is te leuk om om die reden wat anders te gaan doen.
s7rin wijzigde dit bericht op 19-01-2022 15:40
38.02% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Achtentwintig uur, getrouwd, drie volwassen kinderen waarvan nog één thuiswonend (18)

Voor een goede werk/privé-balans vinden man en ik samen zestig uur werken heel fijn. Het liefst zo heerlijk mogelijk. Hij werkt momenteel vierendertig uur.

Mijn keuze voor achtentwintig is niet zo zeer bewust maar er zijn bij deze werkgever (waar ik het erg naar mijn zin heb) niet meer uren beschikbaar. Het zijn op dit moment twintig vaste uren en twee keer vier uur uitbreiding op tijdelijke coronagelden.

Nu nog onduidelijk hoe het in augustus verder gaat .
Alle reacties Link kopieren
36 uur in loondienst. 1 volle dag mantelzorger (onbetaald) , 6 uur werk ik voor mezelf (keer mezelf geen salaris uit.)
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Leuk om te lezen!
De meesten werken dus 32-36 uur...Lijkt toch wel ideaal.
Wat iemand hierboven ook al schreef speelt pensioen e.d. ook wel mee natuurlijk.

@Pluma Ik kende die constructie van dagen kopen nog niet. Fijn dat dat kan.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
19-01-2022 15:33
36 uur in loondienst. 1 volle dag mantelzorger (onbetaald) , 6 uur werk ik voor mezelf (keer mezelf geen salaris uit.)
Klinkt als veel! Wel mooi en dankbaar dat je mantelzorger kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
19-01-2022 15:32
Achtentwintig uur, getrouwd, drie volwassen kinderen waarvan nog één thuiswonend (18)

Voor een goede werk/privé-balans vinden man en ik samen zestig uur werken heel fijn. Het liefst zo heerlijk mogelijk. Hij werkt momenteel vierendertig uur.

Mijn keuze voor achtentwintig is niet zo zeer bewust maar er zijn bij deze werkgever (waar ik het erg naar mijn zin heb) niet meer uren beschikbaar. Het zijn op dit moment twintig vaste uren en twee keer vier uur uitbreiding op tijdelijke coronagelden.

Nu nog onduidelijk hoe het in augustus verder gaat .
Ik hoor niet vaak zo'n eerlijke verdeling. mooi!
Spannend! ik hoop voor je dat het het aantal uur mag zijn dat je wenst.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 40 uur per week, verdeeld over 5 dagen.

Ik zou liever naar 32 uur gaan en dat verdelen over 4 dagen, maar dat is momenteel financieel niet haalbaar. Daarnaast denk ik ook niet dat m'n werk dat zou zien zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven