Werk & Studie alle pijlers

Hoogte ontslagvergoeding??

26-03-2024 16:35 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemiddag,

Mijn contract loopt nog 6 maanden door en omdat het niet zo lekker loopt wil mijn werkgever van mij af. Omdat het niet lekker loopt zit ik nu ook overspannen thuis.
Er is mij een aanbod gedaan om mijn contract in te leveren voor 1 maandsalaris.

Wel of niet doen? Wat is redelijk?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe lang ben je in dienst? Hoe lang was je tijdelijke contract? En meer van dat soort vragen.

Als je daar nog 6 maanden in dienst zou moeten zijn lijkt me dat niet gunstig, nee.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 26-03-2024 18:02
36.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk hier eens:

https://www.transitievergoeding.nl/veel ... 20heeft%3F
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
26-03-2024 17:59
Hoe lang ben je in dienst? Hoe lang was je tijdelijke contract? En meer van dat soort vragen.

Als je daar nog 6 maanden in dienst zou moeten zijn lijkt me dat niet gunstig, nee.

Ik heb een jaarcontract, waarvan nu nog 6 over zijn. Werk er dus een half jaar. Ik zat te denken aan 4 maandsalarissen ipv 1. Is dat redelijk?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als jij nu ziek thuis zit moet je helemaal ergens op in gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je ziek gemeld bent, kun je beter niet akkoord gaan met vroegtijdig je contract ontbinden. Al helemaal niet voor een maandsalaris.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je overspannen thuis zit zou ik dat niet doen. Eerst beter worden. lever geen rechten/geld in en laat je bijstaan door bv het juridisch loket of je rechtsbijstand
Alle reacties Link kopieren Quote
Bel een arbeidsrechtadvocaat, je rechtsbijstand of de vakbond.

Dat is het enige goede advies wat je hier zou moeten krijgen.... Er zitten te veel mogelijke negatieve consequenties aan een slecht advies om zomaar af te gaan op wat mensen hier zeggen zonder dat de hele situatie kennen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gehaktbalmetjus schreef:
26-03-2024 18:10
Ik heb een jaarcontract, waarvan nu nog 6 over zijn. Werk er dus een half jaar. Ik zat te denken aan 4 maandsalarissen ipv 1. Is dat redelijk?
De werkgever kan zich gewoon verzekeren tegen jou ziek zijn. Het is niet jou verantwoordelijkheid om het financieel voor je werkgever goed te regelen, dat ben je nu wel aan het doen. Regel het vooral voor je zelf goed en dat is nu niets te doen.

Bedenk ook even wat er met je gebeurd als je werkgever jou niet meer nodig heeft en je jaar contract loopt af.
rp7 wijzigde dit bericht op 26-03-2024 18:21
10.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Gehaktbalmetjus schreef:
26-03-2024 18:10
Ik heb een jaarcontract, waarvan nu nog 6 over zijn. Werk er dus een half jaar. Ik zat te denken aan 4 maandsalarissen ipv 1. Is dat redelijk?
Dus je hebt 6 maanden gewerkt. Je jaarcontract wordt niet verlengd en nu wil je vier maanden mee? Dus je werkgever betaalt je 10 maanden en daarvoor werk je er maar 6. Vind je dat zelf redelijk? Heb je dit gezien? Is al eerder gepost, maar je reageert er niet op: https://www.transitievergoeding.nl/veel ... 20heeft%3F
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar ga je van leven wanneer dat contract ontbonden is?

WW ga je niet krijgen wanneer je ziek bent en ziekwet ook niet wanneer je zelf afstand doet van je contract. Bij het UWV hoef je niet aan te kloppen, want die gaan niet betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je ziek thuis zit zou ik helemaal nergens mee akkoord gaan.
Zij hebben getekend voor een jaar, ze gaan dus gewoon dat jaar betalen.


Straks ga je akkoord met 4 maanden en zit je over 5 maanden nog altijd ziek thuis. Dan heb je naast een ziekte ook nog eens de stress van een financieel probleem.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vind je zelf redelijk?
Zolang je contract nog een half jaar loopt en ook nog ziek bent, ben je financieel gezien altijd minder goed uit als je kiest voor een ontslagvergoeding dan als je de tijd uitzit. Bovendien: kan je wel meteen weer aan de slag als je weg bent bij deze organisatie ivm je ziekmelding? Zo nee, waar heb je dan recht op?

Maar goed, uitzitten zou ik zelf niet willen. Als mijn gezondheid het zou toelaten zou ik zsm weggaan, de eer aan mezelf houden en naar een organisatie gaan die wel bij me past en die me wil hebben. En voor zover ik daar inspraak in heb, zou ik de hoogte vd ontslagvergoeding moreel gezien laten afhangen van de reden van de mismatch. Als ze je bij binnenkomst een totaal andere baan hadden geboden dan de werkelijkheid of als de manager een draak is vind ik het een heel ander verhaal dan als ik me naar binnen heb gebluft maar niet kan leveren wat ik heb toegezegd.
_horizon_ wijzigde dit bericht op 26-03-2024 18:27
4.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Gehaktbalmetjus schreef:
26-03-2024 16:35
Omdat het niet lekker loopt zit ik nu ook overspannen thuis.

Wat is 'het', is dat het contact op je werk? Er is een arbeidsconflict en zodra jij vrij bent van je contract ben je ook weer vrij in je hoofd en niet meer overspannen? Zoja, dan is het zeker een goede optie om voor een vso te gaan. Een maand is wel weinig, maar het is ook aan jou hoe graag je van de verplichting af wil om.

Als het antwoord op de eerdere vraag 'nee' is dat zeker niet een vso tekenen maar zorgen dat je eerst weer herstelt en reïntegreert.
s-groot wijzigde dit bericht op 26-03-2024 18:26
0.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bent ziek dus niet doen, tenzij je wel elders kunt werken en alleen ziek bent door de situatie.

Is er wel een tussentijdse opzegmogelijkheid in je arbeidsovereenkomst? Nee, dan niet doen.
Ja? Dan wel opzegtermijn in acht nemen en dan in april en mei nog in dienst als je akkoord gaat met vso in april.
anything that is unrelated to elephants = Irrelephant
Alle reacties Link kopieren Quote
Regel een bezoek aan de bedrijfsarts ivm het overspannen zijn, en met een arbeidsjurist over het bod van de werkgever. Voordat je die 2 gesproken hebt nergens mee akkoord gaan en ook geen tegenvoorstel doen. Op alles antwoorden 'ik wil eerst een gesprek met de bedrijfsarts en mijn jurist'.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt geen volledig jaar gewerkt, dus krijgt sowieso minder dan een maandsalaris. Dat je contract nog 6 maanden doorloopt maakt in deze situatie niet uit.

Gebruik deze rekentool eens:
https://ontslag.nl/tools/bereken-de-tra ... ergoeding/

Bij een salaris van 3000 euro bruto zou je bij 6 maanden in dienst geweest te zijn op 500 euro uitkomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gehaktbalmetjus schreef:
26-03-2024 18:10
Ik heb een jaarcontract, waarvan nu nog 6 over zijn. Werk er dus een half jaar. Ik zat te denken aan 4 maandsalarissen ipv 1. Is dat redelijk?
Nee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Let op
Bent u ziek? Zeg uw contract dan niet op. En ga niet akkoord als uw werkgever voorstelt om uw contract te stoppen. Want dan heeft u meestal geen recht op een ziektewetuitkering of WW-uitkering.

https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... eeindigen/
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je ziek bent mogen ze je niet ontslaan. Lekker nog 6 maanden blijven zitten.
Als je toestemt heb je geen recht op ww.
Alle reacties Link kopieren Quote
In de meeste gevallen is het niet handig/gunstig om ontslag te nemen (of vso) tijdens ziekte. Je geeft daarmee rechten op. Sowieso heeft je werkgever een loondoorbetalingsverplichting tijdens ziekte zo lang je in dienst bent (en soms ook daarna). Daarnaast hebben ze een ontslagverbod zo lang je nog geen twee jaar ziek bent. Tussentijds opzeggen kan alleen als er een mogelijkheid tot tussentijdse beëindiging in de arbeidsovereenkomst is opgenomen.

Als je tussentijds uit dienst zou gaan met een vso, kun je gedonder krijgen met het UWV: dan ben je verwijtbaar werkloos, omdat er nog een loondoorbetaling had kunnen zijn vanuit je huidige werkgever. Je krijgt dan dus mogelijk geen ziektewet-uitkering en geen WW.

Nog bijkomend: als je na dat jaar geen verlenging krijgt, heb je wel recht op een transitievergoeding, die is 1/3 maandsalaris als je er een jaar gewerkt hebt. Die “loop je dus ook mis” als je eerder uit dienst zou gaan.

Ik zou er dus niet op ingaan, tenzij er zaken spelen die je niet benoemt, zoals bv een arbeidsconflict, of als je zelf medisch gezien beter zou worden van losgeraken van deze werkgever. Laat je dan wel goed adviseren/bijstaan!
Alle reacties Link kopieren Quote
Precies de situatie van een vriendin van mij.
Daar liep het ook niet lekker, ook ziek gemeld. Kreeg bij de bedrijfsarts geen poot aan de grond. Was sprake van een arbeidsconflict, niet van ziekte.
Uiteindelijk is ze vrijgesteld van werk voor 3 maanden en kreeg ze die tijd doorbetaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
FransjeG schreef:
26-03-2024 18:36
Als je ziek bent mogen ze je niet ontslaan. Lekker nog 6 maanden blijven zitten.
Als je toestemt heb je geen recht op ww.
Dit is natuurlijk je reinste onzin, want zo'n afspraak gaat via een vaststellingsovereenkomst.
En ook 'als je ziek bent mogen ze je niet ontslaan' gaat lang niet altijd op; en terecht ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gehaktbalmetjus schreef:
26-03-2024 18:10
Ik heb een jaarcontract, waarvan nu nog 6 over zijn. Werk er dus een half jaar. Ik zat te denken aan 4 maandsalarissen ipv 1. Is dat redelijk?
Dat gaan ze natuurlijk nooit doen, dat is toch niet in verhouding? Dan betalen ze 10 maanden voor iemand die er nauwelijks gewerkt heeft. Dan kiezen ze er waarschijnlijk voor je nu eerst ziek gemeld te houden en dat je daarna weer terugkomt om je contract uit te werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar ja, overspannen thuis hoeft natuurlijk niet meteen langdurig ziek te betekenen.
Kan ook gewoon tijdelijke stress zijn van de hele werksituatie.
In dat geval (als je niet 'ziek' bent volgens bedrijfsarts), zou ik het aanbod van 1 maandsalaris aannemen en werk zoeken wat je wel ligt.
Je hebt dan ook nog gewoon recht op ww (1 maand). Check dan wel of in de vso staat dat je werkgever het initiatief tot ontslag heeft genomen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven