Werk & Studie alle pijlers

Hulp bij ontslagen worden vs ontslag nemen [lege OP]

05-12-2021 15:51 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie hulp en opmerkingen, ik ga ermee aan de slag.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-12-2021 22:32
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
84.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bijna 10 jaar geleden in een soort gelijke situatie gezeten. Alleen was dit bij een bedrijf waar ik net begonnen was met werken, vanuit een ww-situatie.
Ik heb 3 maanden ww gehad, nadat het bedrijf waar ik werkzaam ben geweest, ermee stopte.
Vaststelling gekregen en god zei dank na 3 maanden weer een baan. Enthousiast begonnen, maar eind dag 1 stond ik al te huilen van ellende. Totaal niet zolas het voorgesteld was tijdens de solliciatie gesprekken.
De mannen uit de fabriekshal waren na een week verbaasd dat ik er nog werkte. NIemand kon met de eigenaresse overweg en was meestal na 2 dagen al weg.
Ik kon niet weg, want dan zou ik mijn ww kwijtraken, hiernaar had ik bij het UWV al geïnformeerd.
Ik heb het een half jaar vol moeten houden en toen ha ik een andere baan.
Je zit gewoon klem. Logisch dat je niet zomaar ergens ontslag kunt nemen en je hand op kunt gaan houden, maar dit heeft mij bijna een burn out gekost.
Inmiddels ben ik bij dat bedrijf erna ook weg (re-ordganisatie), maar daarna mijn droombaan gevonden waar ik nu bijna 8 jaar zit.

Ga solliciteren, laat je ontevredenheid niet doorschemeren. Zeg niet de waarheid, maar dat je gewoon na 21 jaar toe bent aan iets anders. Werkgevers willen geen negatviteit.
Suc6 en hou nog ff vol!
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel allemaal, ik zal het allemaal goed overdenken.
Alle reacties Link kopieren
Ik dénk dat als je ontslag neemt, je sowieso een opzegtermijn zal moeten doen en/of een opzegvergoeding zal krijgen. Kan je tijdens de termijn geen andere baan zoeken?
leeg
Alle reacties Link kopieren
Welke sector werk je?.
Solliciteren vanuit een baan is sowieso aan te doen raden.
Alle reacties Link kopieren
Je kan altijd nog de ziektewet in gaan als je het echt niet trekt een burn out heeft iedereen tegenwoordig gooi je het daar op.
Alle reacties Link kopieren
Arretjescake schreef:
05-12-2021 15:57
Wat een belachelijk idee. Wat denk je van gewoon een baan zoeken in tussentijd en dan pas ontslag nemen? Zou helemaal mooi zijn als iedereen lekker een uitkering gaat aanvragen.
Dit inderdaad. Ik kan hier zo pislink over worden. Mensen die misbruik maken van het systeem. Bah bah, wat voor mentaliteit moet je dan wel niet hebben als je hier op uit bent, echt nulschaamte hebben sommige mensen :-[ :nooo:
Alle reacties Link kopieren
Bas37 schreef:
05-12-2021 19:15
Je kan altijd nog de ziektewet in gaan als je het echt niet trekt een burn out heeft iedereen tegenwoordig gooi je het daar op.
Tuurlijk joh, als je op de ene manier je zin niet krijgt dan fake je maar een burnout… :roll:
Misselijk hoe egoïstisch sommige mensen denken…
Alle reacties Link kopieren
Het is niet heel ethisch verantwoord maar het gebeurt vaker dan je denkt:

Als jij én je werkgever van mening zijn dat het beter is als je dienstverband wordt beëindigd dan kun je “ontslag met wederzijds goedvinden” overwegen. Dan heb je wel recht op een uitkering en op een vaststellingsovereenkomst. Die is dan wel veel lager dan bij ontslag. Let op, het inititief tot zo’n soort ontslag hoort bij de werkgever vandaan te komen, je mag er dus niet om vragen. Als je zoiets al wil voorstellen, doe dat dan dus nooit schriftelijk.
Er hoort bovendien ook een reden bij, zoals “onoverbrugbare verschillen van inzicht over invulling van functie” of iets anders moois.

Google er maar eens op en laat je erbij adviseren als het zover zou komen.
1x is voldoende (zou je denken).
anoniem_659c07a83cf81 wijzigde dit bericht op 05-12-2021 19:34
90.78% gewijzigd
AnnaElsa schreef:
05-12-2021 19:32
Lekker respectvol ook naar 1) de mensen die echt een burnout hebben, 2) je collega's en 3) je werkgever.

Echt wtf.
Alle reacties Link kopieren
Buttervlaai schreef:
05-12-2021 19:30
Het is niet heel ethisch verantwoord maar het gebeurt vaker dan je denkt:

Als jij én je werkgever van mening zijn dat het beter is als je dienstverband wordt beëindigd dan kun je “ontslag met wederzijds goedvinden” overwegen. Dan heb je wel recht op een uitkering en op een vaststellingsovereenkomst. Die is dan wel veel lager dan bij ontslag. Let op, het inititief tot zo’n soort ontslag hoort bij de werkgever vandaan te komen, je mag er dus niet om vragen. Als je zoiets al wil voorstellen, doe dat dan dus nooit schriftelijk.
Er hoort bovendien ook een reden bij, zoals “onoverbrugbare verschillen van inzicht over invulling van functie” of iets anders moois.

Google er maar eens op en laat je erbij adviseren als het zover zou komen.
Met 21 dienstjaren en de huidige transitie vergoeding is er echt geen werkgever die dit gaat doen.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Kinderachtig zeg, die lege OP.
Alle reacties Link kopieren
Bas37 schreef:
05-12-2021 19:15
Je kan altijd nog de ziektewet in gaan als je het echt niet trekt een burn out heeft iedereen tegenwoordig gooi je het daar op.
Tja zou je kunnen doen…. Moet je liegen tegen een bedrijfsarts, meewerken aan integratie enz.
Ga je vast een goed gevoel aan overhouden. Echt heel integer
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren
Lorrelies schreef:
06-12-2021 09:23
Met 21 dienstjaren en de huidige transitie vergoeding is er echt geen werkgever die dit gaat doen.
Er is een groot verschil tussen ontslag met instemming en ontslag met wederzijds goedvinden. Bij instemming heb je wettelijk recht op een transitievergoeding, bij goedvinden niet. Bij goedvinden is dat dus onderdeel van de onderhandeling en als dat voor TO eigenlijk geen onderhandelpunt is maakt dat en onderhandelingen met werkgever makkelijker. En ja, de werkgever betaalt wel gedurende de opzegtermijn nog loon door maar heeft wel een rustig vertrek zonder veel gedoe en eventueel moddergooien enzo.

Ik zeg niet dat dit de oplossing is, maar het zou een oplossing kunnen zijn!
WTK80 schreef:
05-12-2021 17:03
Bedankt voor de verhelderende reacties, had het misschien kunnen verwachten, maar niet helemaal ingecalculeerd. Heb van mijn leven nog nooit een uitkering gehad, altijd fulltime gewerkt en ben inderdaad al bezig met solliciteren. Ook kijk ik naar opleidingen,
dus aan werk motivatie hier geen gebrek. Situatie is dusdanig ernstig dat eerste collega al is vertrokken naar een andere baan. En meer dan 50% van het team is helemaal van de kaart. Ik dacht alleen dat ik wellicht iets meer rust in mijn hoofd zou krijgen als ik vanuit een huis situatie zou kunnen solliciteren ipv uit een fulltime baan. Ik wist niet dat er er zoiets bestaat als transitievergoeding, ben ik ook niet op uit, maar snap nu waarom ze terughoudend zijn.

Maar daar zijn die uitkeringen helemaal niet voor. Ook niet als er geen transitievergoeding mee gemoeid is, is je 'wens' beetje vreemd.
Ga gewoon solliciteren en neem dan een maand tussen de 2 banen in vrij ofzo.
Lorrelies schreef:
06-12-2021 09:46
Tja zou je kunnen doen…. Moet je liegen tegen een bedrijfsarts, meewerken aan integratie enz.
Ga je vast een goed gevoel aan overhouden. Echt heel integer

Precies.

En echt'iedereen' doet dat natuurlijk. :roll:.

Overdreven gedoe ook weer van zo'n type.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft iig zelf ontslag genomen van dit topic. |-)
Alle reacties Link kopieren
Buttervlaai schreef:
05-12-2021 19:30
Het is niet heel ethisch verantwoord maar het gebeurt vaker dan je denkt:

Als jij én je werkgever van mening zijn dat het beter is als je dienstverband wordt beëindigd dan kun je “ontslag met wederzijds goedvinden” overwegen. Dan heb je wel recht op een uitkering en op een vaststellingsovereenkomst. Die is dan wel veel lager dan bij ontslag. Let op, het inititief tot zo’n soort ontslag hoort bij de werkgever vandaan te komen, je mag er dus niet om vragen. Als je zoiets al wil voorstellen, doe dat dan dus nooit schriftelijk.
Er hoort bovendien ook een reden bij, zoals “onoverbrugbare verschillen van inzicht over invulling van functie” of iets anders moois.

Google er maar eens op en laat je erbij adviseren als het zover zou komen.
Weet jij wel waar je het (juridisch) over hebt? Ik zou je advies bij je houden en het over laten aan arbeidsrecht juristen, die zijn er voor opgeleid. Altijd verbazingwekkend en irritant hoe menig persoon denkt juridisch advies te kunnen geven, het is een vak he.
Alle reacties Link kopieren
Whateffa schreef:
06-12-2021 13:16
Weet jij wel waar je het (juridisch) over hebt? Ik zou je advies bij je houden en het over laten aan arbeidsrecht juristen, die zijn er voor opgeleid. Altijd verbazingwekkend en irritant hoe menig persoon denkt juridisch advies te kunnen geven, het is een vak he.
Ja, toevallig weet ik het wel waar ik het over heb. Je hebt wel gelijk dat het verstandig zou zijn als TO hiervoor een adviseur in de arm zou nemen. Maar blijkbaar behoor ik hier te posten dat TO vooral moet gaan solliciteren omdat de uitkeringen hier niet voor zijn bedoeld.

Voor degenen die wel geinteresseerd zijn hieronder een paar links over ontslag met wederzijds goedvinden. Komt vaker voor dan je denkt.

UWV vanuit werkgever
https://www.uwv.nl/werkgevers/werkgever ... goedvinden (quote: "u maakt dan samen afspraken over een eventuele ontslagvergoeding en legt die vast in een beëindigingsovereenkomst. U hoeft uw werknemer niet de wettelijke transitievergoeding te betalen.")

UWV vanuit werknemer
https://www.uwv.nl/particulieren/ontsla ... goedvinden (quote: "U bent het samen eens over de financiële afhandeling van het ontslag. Let op dat u bij ontslag met wederzijds goedvinden geen transitievergoeding krijgt. U onderhandelt zelf over uw eventuele financiële vergoeding.")

Vanuit een vakbond
https://www.cnv.nl/themas/ontslag/ontslag-in-overleg/ (quote "Je krijgt bij ontslag in overleg géén wettelijke transitievergoeding, omdat je al een ontslagvergoeding hebt afgesproken. De hoogte van je ontslagvergoeding bepaal je samen met je werkgever.")

Judidisch Platform
https://juridischplatform.nl/ontslag/pr ... goedvinden (quote: "Een wezenlijk verschil tussen opzegging met je instemming en ontslag met wederzijds goedvinden, is dat je werkgever in het eerste geval een transitievergoeding moet betalen. Bij ontslag met wederzijds goedvinden mag je andere afspraken maken omtrent een eventuele ontslagvergoeding.")

Ik laat het hier verder bij, succes TO!
Alle reacties Link kopieren
Buttervlaai schreef:
05-12-2021 19:30
Het is niet heel ethisch verantwoord maar het gebeurt vaker dan je denkt:

Als jij én je werkgever van mening zijn dat het beter is als je dienstverband wordt beëindigd dan kun je “ontslag met wederzijds goedvinden” overwegen. Dan heb je wel recht op een uitkering en op een vaststellingsovereenkomst. Die is dan wel veel lager dan bij ontslag. Let op, het inititief tot zo’n soort ontslag hoort bij de werkgever vandaan te komen, je mag er dus niet om vragen. Als je zoiets al wil voorstellen, doe dat dan dus nooit schriftelijk.
Er hoort bovendien ook een reden bij, zoals “onoverbrugbare verschillen van inzicht over invulling van functie” of iets anders moois.

Google er maar eens op en laat je erbij adviseren als het zover zou komen.
Klopt een beetje. Maar het UWV gaat over het al of niet toekennen van WW, ondanks een getekende VSO. UWV heeft ook recht op onderzoek, of het allemaal wel klopt.

Als een ontslagvergoeding veel lager is, kan het UWV weleens gaan onderzoeken waarom iemand genoegen neemt met veel minder dan waar men recht op heeft.

Was het dan toch niet met wederzijds goedkeuren? Is iemand gedwongen te tekenen? Of is diegene eigenlijk ziek en was het een escape?

De uiteindelijke beslissing ligt bij UWV.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven