Werk & Studie alle pijlers

Hulp bij ontslagen worden vs ontslag nemen [lege OP]

05-12-2021 15:51 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie hulp en opmerkingen, ik ga ermee aan de slag.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-12-2021 22:32
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
84.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar voor de rest van de samenleving wel. Als ik het niet trek op mijn werk kan ik ook niet zomaar een uitkering gaan aanvragen. Dan neem ik de tijd en moeite om een andere baan te vinden.

Je kunt hooguit vragen of ze je aan een goede jobcoach kunnen helpen.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Als dit zo simpel zou werken, dan zou denk ik half nederland thuis zitten om van een uitkering te profiteren.

Geef aan welke taken je leuk vind, en ga ondertussen op zoek naar een andere baan. Dan kun je daarna ontslag nemen
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch ook eerst een andere baan zoeken en dan je ontslag indienen?
Ze hoeven niet mee te werken aan een ontslag zodat jij een uitkering kan krijgen

Ga gewoon solliciteren, hier is de ww niet voor.
Alle reacties Link kopieren
Een werkgever mag je niet zomaar ontslaan. Jij mag wel zomaar ontslag nemen. Dus tuurlijk is er verschil.
Op welke grond zou hij jou moeten ontslaan? Er is geen dossier, geen waarschuwingen. Ontslaan kost een werkgever sowieso geld.
Alle reacties Link kopieren
Eh... meer banen dan mensen op dit moment. Solliciteer, neem iets anders aan en vertrek dan.

Die uitkering wordt niet door je werkgever betaald.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Als ze jou ontslaan zullen ze na 21 jaar dienst een forse ontslagvergoeding moeten betalen. Ze zullen ook een goede reden moeten hebben om je te ontslaan en die lijkt er niet te zijn.
Dat wordt dus solliciteren en dan ontslag nemen.
Wat een belachelijk idee. Wat denk je van gewoon een baan zoeken in tussentijd en dan pas ontslag nemen? Zou helemaal mooi zijn als iedereen lekker een uitkering gaat aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Zo werkt het gelukkig niet. WW is niet vrijwillig.
Alle reacties Link kopieren
Die werkgever zou wel debiel zijn om je te ontslaan. 21 jaar aan transitievergoeding en een mogelijke rechtszaak aan hun kont. UWV gaat echt niet uitkeren als het elders (lees:werkgever) te verhalen valt. En als jij geen bezwaar tegen ontslag aantekent dan is dat de eerste vraag van het UWV: ‘Waarom niet’
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
ik heb veel stress en voel me verraden door mijn werkgevers. Dus ik heb mijn besluit genomen; ik wil hier stoppen. Nu heb ik geen andere baan achter de hand. Ik zou dus graag ontslagen willen worden, zodat ik recht heb op een uitkering.

Verraden nog al liefst. Geen baan achter de hand DUS je wil ontslagen worden? Wat let je precies om gewoon te gaan solliciteren?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het voor een werkgever niets uit maakt of ik ontslag neem of dat ze mij ontslaan, klopt dat?

Natuurlijk maakt dit wel uit. Bij ontslag heb je recht op transitievergoeding en die zal na 21 jaar fors zijn. Als je ontslag neemt heb je dit niet.
Alle reacties Link kopieren
Onderhandelen met je baas over extra verlof zodat je tijd hebt om te solliciteren?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ga solliciteren joh. Er zijn banen te over. Als het je echt zo hoog zit op je werk zorg je dat je een andere (tijdelijke) baan vindt en dan ga je kijken wat je verder zou willen doen. Waarom denk je dat de maatschappij moet opdraaien voor jouw besluit om te stoppen met deze baan? Even een beetje realiteitszin ajb. Doodmoe word ik echt van de vraag naar tips en adviezen om het systeem en daarmee de maatschappij te besodemieteren.
Alle reacties Link kopieren
Na 21 jaar is het al heel erg lang tijd voor iets anders. Gelukkig zijn er meer dan genoeg banen beschikbaar op dit moment. Tel je zegeningen!
Alle reacties Link kopieren
Jeetje... als de baan niet meer leuk is, ga lekker solliciteren naar een andere baan!
Alle reacties Link kopieren
U schrijft dat u stress heeft, maar de werkgever biedt aan dat u zelf aangeeft welke taken u wilt doen !

Ik vermoed dat verstandig is, een rustig takenpakket af te spreken, zodat de stress weg is en u rustig solliciteren kunt.

Als u graag weg wilt, zal de werkgever liever willen dat u solliciteert, dan dat zij u na 21 jaar ontslaan.

Kortom, jullie hebben een gezamenlijk belang.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Het antwoord op de vraag hoe je dit het beste aanpakt is heel simpel. Solliciteren!
Alle reacties Link kopieren
Wat rot dat je op zo'n manier ineens klaar bent met je werk. Ik zou kijken of je je op kosten van je baas kunt laten omscholen, of studieverlof kunt krijgen, of gewoon als een malle gaan solliciteren.

je laten ontslaan lijkt me op dit moment vrij kansloos, dus zorg dat je nieuwe schoenen hebt voor je de oude weggooit.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de verhelderende reacties, had het misschien kunnen verwachten, maar niet helemaal ingecalculeerd. Heb van mijn leven nog nooit een uitkering gehad, altijd fulltime gewerkt en ben inderdaad al bezig met solliciteren. Ook kijk ik naar opleidingen,
dus aan werk motivatie hier geen gebrek. Situatie is dusdanig ernstig dat eerste collega al is vertrokken naar een andere baan. En meer dan 50% van het team is helemaal van de kaart. Ik dacht alleen dat ik wellicht iets meer rust in mijn hoofd zou krijgen als ik vanuit een huis situatie zou kunnen solliciteren ipv uit een fulltime baan. Ik wist niet dat er er zoiets bestaat als transitievergoeding, ben ik ook niet op uit, maar snap nu waarom ze terughoudend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Pb gestuurd
Alle reacties Link kopieren
dana299 schreef:
05-12-2021 15:56
Als ze jou ontslaan zullen ze na 21 jaar dienst een forse ontslagvergoeding moeten betalen. Ze zullen ook een goede reden moeten hebben om je te ontslaan en die lijkt er niet te zijn.
Dat wordt dus solliciteren en dan ontslag nemen.

Dit dus!
Alle reacties Link kopieren
Het verschil is dat jouw werkgever jou bij ontslag waarschijnlijk 84.000 euro moet betalen:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -ontslagen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het behoorlijk aso en naïef… JIJ wilt weg, leg mij even uit waarom je werkgever dan maar moet doen wat jij wil? Lekker makkelijk om thuis met een uitkering relaxt te gaan solliciteren, en ondertussen door het UWV betaald worden, puur omdat je ‘geen zin’ had om vanuit je baan te solliciteren.
Dus gewoon solliciteren en ontslag nemen als je wat anders hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven