Werk & Studie alle pijlers

hulp met praten (?)

13-10-2011 21:19 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo meiden,

Ik heb even jullie advies / tips nodig.

Gesprekken hebben vind ik altijd erg moeilijk. Ik kom moeilijk uit mijn woorden / kan de goede woorden en benamingen vaak niet vinden, en praat vaak zacht omdat ik ook onzeker ben. Ook wuif ik mijn eigen gepraat weg omdat ik zelf niet eens snap wat ik zeg.

Volgens mij kom ik daardoor dom over, en zo voel ik me dan ook.

Een lerares zei me vandaag dat het heel goed zou zijn als ik daar hulp voor zoek. Dat lijkt me een erg goed idee. Want op deze manier modder ik maar wat aan en wordt ik nooit echt serieus genomen..

Hebben jullie misschien ideeën over wat daarover te vinden is aan hulp?
Veel angsten zijn zo dun als vloeipapier, met 1 enkele moedige stap kunnen we er ongeschonden doorheen komen.
Ik zou het allereerst eens aan de juf vragen. Of is er misschien anders een afdeling binnen de school die zich bezighoudt met begeleiding en/of ondersteuning?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Studenten-psycholoog? Schoolarts? Hoe oud ben je? Wil je iets via school regelen, of zelf, dan misschien even met je huisarts overleggen. Die kan je verwijzen. Assertiviteitscursus?
Misschien is een assertiviteitstraining iets voor je.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Nou ik ben 20, en ik heb mijn opleiding eigenlijk net afgerond (een opleiding via m'n werk met 1 keer in de maand les, niet echt op een school)
Veel angsten zijn zo dun als vloeipapier, met 1 enkele moedige stap kunnen we er ongeschonden doorheen komen.
quote:Belle73 schreef op 13 oktober 2011 @ 21:29:

Ik zou het allereerst eens aan de juf vragen. Of is er misschien anders een afdeling binnen de school die zich bezighoudt met begeleiding en/of ondersteuning?Je zult het vast niet zo bedoeld hebben, maar iemand die op dit forum komt is in de regel van de basisschool af. Juf klinkt zo kinderlijk.
London, zoek eens naar een goede sociale vaardigheidstraining. Daarin leer je om te gaan met bepaalde situaties waar je moeite mee hebt.

Voor het beter gebruiken van je stem kun je eens kijken of logopedie wat voor je is. Het anders gebruiken van je stem en het doen van oefeningen kan helpen.
Je OP komt op mij nou niet echt (echt niet bedoel ik) dom of onzeker over, en met je woordenschat en zinsbouw is ook niks mis. De keuze van je nick doet me zelfs vermoeden dat je beschikt over een gezonde dosis zelfspot en dat je daar nog voor uit durft te komen ook . Mijn psychologie van de koude grond zegt me dat je enorm onzeker bent. Is nergens voor nodig, want zo te lezen ben je een enorm leuk, slim mens.

Maar goed, jij zit er maar mee. Misschien kun je je huisarts vragen om een verwijzing voor cognitieve gedragstherapie .

En als je dat niks vindt, vraag dan inderdaad je juf om advies.
Ik vind je hier helder overkomen, niks mis mee.

Volgens mij ben je wat onzeker. Daarom zou ik -zoals gezegd- eens kijken naar assertiviteitstraining.
Haha groentsoep, je was me voor, en nog uitgebreider ook :-)
iets van een stemtraining? Lees voor een indruk eens dit artikel:

http://www.intermediair.n ... gen-van-de-boodschap.html
Logopedie?

Vaak kunnen logopedisten je ook iets aanleren qua presentatie, stemtraining, ademhaling etc. Uit welke regio kom je als ik vragen mag? Ik geef over 1,5 week een training waarin bovenstaande terug komt namelijk .

Groetjes!
Jij zoekt een cursus Sociale Vaardigheden.
Ik heb in het verleden verschillende assertiviteit en sociale vaardigheid trainingen gevolgd, maar daar voelde ik me niet zo thuis eerlijk gezegd.

Groentesoep, bedankt voor het compliment, maar nu ben ik aan het typen en heb ik ook even de tijd om na te denken (over mijn zinsbouw enzo).

Ik heb gewoon zo enorm vaak dat ik weet wat ik wil zeggen (wat ik bedoel), maar ik kan de goede woorden gewoon niet vinden. En dan komt er echt een heel stom verhaal uit.

En ik weet ook bijna nooit iets. Als je me vraagt welke maand het is moet ik bijna 5 minuten nadenken. Als je me daarna vraagt welke maand het vorige maand was zit ik weer heel lang na te denken.

Voor de andere dingen die jullie genoemd hebben ga ik morgen even googlen! Bedankt!
London, zoals je zelf al zegt je bent erg onzeker. Die onzekerheid kost ontzettend veel energie.

Er gaat zoveel van je aandacht naar hoe je overkomt dat de inhoud of daadwerkelijke uitvoering op de tweede plaats komt. Het lukt je daarom ook niet om hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden.

Ik weet natuurlijk helemaal niet of wat ik hierboven schrijf voor jou het geval is. Ik herken je probleem, niet uit je woorden kunnen komen, zacht of onduidelijk praten, verhaallijn halverwege kwijtraken etc Bij mij komt het voort uit een sociale fobie; welke ik oiverigens grotendeels overwonnen heb.

Heb je er ook last van als je met vrienden of familie bent of is het alleen in bepaalde situaties?
@ kissthequeen,

met familie en vrienden heb ik er minder last van. Alhoewel ik dan ook veeeel dingen niet weet (op welke dag ik bepaalde afspraken heb, of welke dag het is, hoelaat ik ergens heen moet; alsof ik het gewoon niet kan vinden in mijn hoofd). Even tussendoor, er wordt momenteel onderzocht of ik slaap apneu heb (stoppen met ademen in mn slaap), misschien komt daar wel mijn slechte concentratie vandaan.

Maar wat jij zegt kun je ook nog wel eens gelijk in hebben. (en ik herken mezelf ook wel in een sociale fobie, heb erg veel problemen gehad met sociale situaties).
Hoi London,

Volgens mij, als ik zo goed tussen de regels lees, heb je al contact gehad met je huisarts. Ze gaan nu eerst kijken naar lichamelijke oorzaken (slaapapneu). Mocht dat niet het gewenste effect hebben, zou je eens aan je huisarts kunnen vragen of contact met een psycholoog iets kan zijn voor je om te achterhalen wat het nou precies is waar je last van hebt in plaats van alleen aan symptoombestrijding te doen.

Ik denk dat wanneer je weet wat het is, je misschien al wat rust kunt vinden. Misschien ook contact met lotgenoten hebben.

Veel sterkte!
Maar ik hoef geen rust te vinden, en contact met 'lotgenoten'. Ik wil gewoon beter worden in communiceren, en serieus genomen worden in wat ik doe. Met name ook voor werk wat ik eventueel ga doen.

En ik heb inderdaad contact gehad met de huisarts maar dat staat even los hiervan.
Jep, had dat ook heel sterk, heb het nu nog steeds wel een beetje maar het hindert me niet echt meer. Het is echt behoorlijk verminderd de laatste jaren.

Wat mij hielp is Cognitieve Gedrags Therapie. Daar werd ik door mijn psychiater naar toe verwezen vanwege soortgelijke problemen. Enorme onzekerheid, daardoor twijfelde ik ook constant aan mezelf, trok mijn eigen woorden en mening in twijfel, was ook vaak de draad kwijt omdat ik in mijn hoofd met allerlei tegenargumenten kwam en meer. Je herkent het vast wel.

Bij CGT heb ik geleerd zekerder van mezelf te worden, je krijgt handvatten om bepaalde gedachte patronen te doorbreken (Oei, iedereen vind vast het vast belachelijk wat ik nu probeer te zeggen) en om te zetten en je leert om bepaalde maniertjes van jezelf te herkennen en te veranderen. Wie weet vind je het niks hoor, maar misschien heb je er wat aan.
Misschien, omdat je het zo specifiek over uit je woorden komen hebt, een idee om bij een debatvereniging te gaan? Daar wordt je langzaam getraind om binnen korte tijd argumenten helder op papier te zetten en daarna in woorden om te zetten. Ik weet alleen niet zeker of, met de extra informatie over sociale situaties die jij geeft, dat iets is wat je zou willen, maar ik weet wel dat er bij vooral de studentendebetverenigingen juist heel veel mensen zitten die moeite hebben met spreken, structuur aanbrengen in hun verhaal, en uit hun woorden komen, omdat je dat daar kan leren.
Ik herken het. Ik kan wel uitstekend praten en gesprekken voeren, maar iets vertellen lukt mij bijna niet. Waarom? Geen clue.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven