Werk & Studie alle pijlers

hulp voor mijn dochter spw3 !!!!!!!!!!!!!!

03-07-2011 21:51 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter heeft, na twee jaar er tussenuit er zijn geweest door ziekte,haar school weer opgepakt.

ze doet spw3 gehandicaptenzorg.

dit is het laatste deelcertificaat dat ze nodig heeft om haar diploma te halen.

het valt haar erg zwaar en ze krijgt heel weinig hulp van school.

ook krijgt ze er geen lessen in omdat dit de oude leerweg nog is!

ze heeft al wel veel informatie maar weet niet goed hoe ze dit op papier kan zetten.de school heeft het al twee keer afgekeurd.

ze is ten einde raad.

misschien heeft één van jullie nog voorbeelden voor haar?????????

het gaat om de opdracht <samen wonen>

alvast heel erg bedankt
Contact opnemen met school?
Wat houdt die opdracht in?

Moet ze een bepaald plan van aanpak maken..

Kan ze echt bij geen enkele docent aankloppen voor ondersteuning of uitleg?
Ze heeft toch een mentor die het afgekeurd heeft? Heeft die geen uitleg gegeven waarom het niet goed is? Gewoon vragen, daar is zo'n man/vrouw voor
Kun je wat meer vertellen over de opdracht?
Ik vind het wel vreemd dat ze er geen lessen in krijgt, of in plaats daarvan hulp er bij krijgt.

Een MBO-opleiding hoort i.m.o niet iets te zijn met veel zelfstudie.
Ik vind dat dochter dit zelf moet regelen en je hier niet als moeder mee moet bemoeien. Natuurlijk kan je haar wel helpen maar via het viva forum aan een opdracht proberen te komen vind ik niet fair.
Ik neem aan dat de school wel heeft aangegeven waarom het stuk is afgekeurd? Zo niet, vraag daar dan om en ga van daar uit verder.

Er is nog nooit iemand beter geworden van het werk van anderen overschrijven.
wij zijn bij school geweest maar iedere keer krijgt ze weer andere opdrachten en doelgroepen waar ze weinig ervaring mee heeft.

ze loopt stage bij een instelling met volwassen personen met een niet aangeboren hersenbeschadiging en zij krijgt de opdracht een werkstuk te maken over hoe je ouders er toe kan zetten om gehandicapte kinderen naar school te laten gaan! er wordt gezegd opschool;maak er maar het beste van.maar dat valt niet mee als je er geen ervaring mee heb toch?

we proberen het dan maar op deze manier. misschien dat er iemand kan helpen.
Ik neem toch aan dat je dochter om een lijstje met verbeterpunten heeft gevraagd en een gesprek met de docent om de punten die ze niet snapt te verhelderen?
Ik zou terug gaan naar school en goede begeleiding/opdrachten eisen. Bij "maak er maar wat van" is dat diploma toch ook geen klap waard?
We? Is ze 6? Ga je straks ook mee op examen? Laat haar het zelf redden.
Heeft ze geen stageplek waar iemand haar kan helpen?
contact met andere studenten opnemen? Wellicht wordt ze daar wijzer van.

Contact opnemen met stagiaires bij zmlk-scholen?

Ouders contacten. MKD's benaderen enz.....jeetje, ik kan zo een hele lijst opnoemen waar ze informatie kan vinden.

Uit de boeken haal je maar weinig.

Wellicht kan ze nogbij jullie in de regio zo voor de zomervakantie een gesprek hebben of eens meekijken.
quote:Dickens schreef op 03 juli 2011 @ 22:10:

We? Is ze 6? Ga je straks ook mee op examen? Laat haar het zelf redden.Ben ik het we; deels mee eens. Mocht het echt onrechtvaardig zijn, begrijp ik dat ja als ouder helpt. Maar ze heeft straks haar diploma.....ze moet het dan ook zelf doen.
Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg, maar vind dit een lastige opdracht.

Misschien dat ze contact op kan nemen met een school voor moeilijk lerende kinderen en een soort van interview kan doen? Wat ook interessant zou kunnen zijn is een vergelijking tussen kinderen met een beperking in het speciaal en in het regulier onderwijs. Maar ik weet niet of dat aan de opdracht voldoet.

Vind het raar dat school zich er niet mee wil bemoeien. Meestal is het ook zo dat je een opdracht krijgt die je binnen je stage moet uitvoeren.

Succes!
quote:ineke48 schreef op 03 juli 2011 @ 22:06:

wij zijn bij school geweest maar iedere keer krijgt ze weer andere opdrachten en doelgroepen waar ze weinig ervaring mee heeft.

ze loopt stage bij een instelling met volwassen personen met een niet aangeboren hersenbeschadiging en zij krijgt de opdracht een werkstuk te maken over hoe je ouders er toe kan zetten om gehandicapte kinderen naar school te laten gaan! er wordt gezegd opschool;maak er maar het beste van.maar dat valt niet mee als je er geen ervaring mee heb toch?

Misschien is het niet vergelijkbaar maar op de universiteit doe je bijna altijd onderzoek naar onderwerpen waar je geen eigen ervaring mee hebt. Dan is het zaak om voldoende informatie te verzamelen en je goed in te lezen.

Suggesties:

Een aantal docenten/medewerkers van lokale school voor gehandicapte kinderen interviewen. Hen vragen naar ervaringen en naar mogelijke literatuurtips (ervanuitgaande dat ze zelf al goed heeft gezocht)

Een aantal ouders interviewen die hun kinderen daar op school hebben zitten over de problemen die zij hebben ervaren.

Kijken of ze misschien een van de mensen die eerder over dit onderwerp hebben geschreven kan interviewen.
Pas als je weet waarop het is afgekeurd, dan weet je wat de verbeterpunten zijn en kun je/ je dochter gerichter gaan zoeken hoe ze dit dan aan moet pakken. Dit is echt te ruim geformuleerd voor iedere lezer om hier iets mee te kunnen...
quote:ineke48 schreef op 03 juli 2011 @ 22:06:

we proberen het dan maar op deze manier. misschien dat er iemand kan helpen.We?? Hoe oud is ze? En wat is er raar aan de opdracht? Ze kan toch informatie zoeken in boeken, op internet, vragen stellen aan ouders van mensen binnen haar stage-instelling etc? Lijkt me een niet zo moeilijke opdracht om eerlijk te zijn...
Gek idee hoor.. maarre ben jij soms je dochter?? En zoek je hier gewoon hulp bij je huiswerk?
Ik vind als zo'n meid er door ziekte een tijd uit is geweest, dat ze gewoon fatsoenlijke begeleiding hoort te krijgen.

Als je niet weet wat er verwacht wordt, hoe je het moet aanpakken en hoe je een verslag moet schrijven, dan is er toch geen beginnen aan?

Een MBO is heel wat anders dan een universiteit. Ze hoort goede begeleiding te krijgen, ze is ook nog jong.

Heeft ze alles wat betreft instructies, lesmateriaal, websites e.d. ? Dat ze niet een belangrijke reader over het hoofd heeft gezien bijvoorbeeld.
quote:Pien252 schreef op 03 juli 2011 @ 22:45:

[...]

We?? Hoe oud is ze? En wat is er raar aan de opdracht? Ze kan toch informatie zoeken in boeken, op internet, vragen stellen aan ouders van mensen binnen haar stage-instelling etc? Lijkt me een niet zo moeilijke opdracht om eerlijk te zijn...idd.. Verder kijken dan je neus lang is...
Het gaat hier wel om mbo niveau 3 he.

Ik heb geen andere tips.
ze loopt stage bij een instelling met volwassen personen met een niet aangeboren hersenbeschadiging en zij krijgt de opdracht een werkstuk te maken over hoe je ouders er toe kan zetten om gehandicapte kinderen naar school te laten gaan!

---------------------------------------------------

Hoe bedoelen ze die opdracht?

Moet het te maken hebben met het stageadres dus kinderen met een niet aangeboren hersenbeschadiging naar school te laten gaan?Of gehandicapte kinderen in het algemeen?

Het lijkt of ze bij deze opdracht willen dat je ouders er toe kunt zetten om hun gehandicapte kind naar een reguliere school te laten gaan.Weet je wat de opdracht specifiek inhoudt?
Ik begeleid vaker stagiaires SPW 3 in het werkveld, de opdrachten van school komen ID niet altijd overheen met de stageplek.

Maar dit maakt id niet altijd uit, de leerling moet in staat zijn om opdrachten om te kunnen vormen / aan te passen naar de huidige stage plek.

Bij deze opdracht zou ze samen met haar praktijkbegeleider een ouder kunnen uitzoeken ( van de volwassen cliënt) om hun te interviewen, en zo aan haar antwoorden te kunnen komen voor de opdracht.

Of ze kan stichting breed gaan kijken, vaak horen bij dezelfde organisatie ook nog afdelingen / huizen waar wel de doelgroep woont waar ze de opdracht over moet maken..

Als opdrachten niet overheen komen met de praktijk dan wordt de opdracht aangepast naar de huidige situatie. De leerling moet ditzelf in gang zetten en met een plan van aanpak komen. De aanpassingen worden besproken met de praktijkbegeleider en en de begeleider / mentor van school. Als de opdracht is omgevormd en goedgekeurd ( de opdracht moet wel aan de gestelde doelstellingen / eisen blijven voldoen) is, dan gaat de leerling aan de slag met de opdracht.

Een leerling SPW 3 moet hier in staat kunnen zijn, dit hoort ook bij opleiding / studie ontwikkeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven