Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
30-06-2019 20:36
En na slechts een paar jaar is dat echt heel erg verschrikkelijk erg en ontzettend zielig voor de jongetjes. Daarom worden er meteen gehaast allerlei maatregelen te treffen om die meerderheid aan vrouwen toch weer in te dammen.
Probleem is natuurlijk helemaal niet die juffen, maar het feit dat iedereen veel langer naar school moet.
De kinderen zonder zitvlees gingen vroeger met 12 (ofzo) aan het werk: jongens op de boerderij, meisjes in de huishouding.
Die kinderen moeten nu ineens naar school totdat ze een startkwalificatie hebben.
En zo kan ik nog wel een paar oorzaken opnoemen van het toegenomen aantal etiketjes.
Geslacht van de leerkracht hoort daar niet bij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
30-06-2019 20:29
Jaaaa, want 40 jaar geleden, in jouw en mijn jeugd, en ook nog daarvoor, mochten jongens enorm ravotten van al hun mannelijke leerkrachten. :nope:
Schei toch uit. Toen moesten jongens ook de hele dag stil zitten en gewoon hun werk doen.
En dat konden ze destijds prima.
Ik heb dit weleens als vraag gesteld aan Louis Tavecchio die bij ons een lezing over het onderwerp kwam geven en tips hoe je jongens toch gemotiveerd kon houden. Het was toen een opkomend onderwerp.

Ik kreeg toen een vagig nietszeggend herhalend antwoord à la Pejeka.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
30-06-2019 20:45
Ik heb dit weleens als vraag gesteld aan Louis Tavecchio die bij ons een lezing over het onderwerp kwam geven en tips hoe je jongens toch gemotiveerd kon houden. Het was toen een opkomend onderwerp.

Ik kreeg toen een vagig nietszeggend herhalend antwoord à la Pejeka.
Het enige positieve aan Tavecchio is dat hij op dezelfde dag jarig is als ik.
Verder ben ik geen fan van hem.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
30-06-2019 20:53
Het enige positieve aan Tavecchio is dat hij op dezelfde dag jarig is als ik.
Verder ben ik geen fan van hem.
Ik dus ook niet, als je als expert op zo’n behoorlijk voor de hand liggende vraag geen antwoord weet te geven en alleen je plaat nog maar eens afdraait dan heb ik je daarna niet echt hoog zitten.
Solomio schreef:
30-06-2019 20:27
'Typisch vrouwelijke bolwerk'?
Eeuwenlang is onderwijs en wetenschap een mannendomein geweest. Nu hebben mannen zich van hun plek laten dringen en nu is het ineens een 'typisch vrouwelijk bolwerk'?
:nope:
:rofl:
Mannen hebben zich helemaal niet van hun plek laten verdringen in het onderwijs. Ze hebben er gewoon geen zin meer in, zo'n onderbetaalde baan. En vrouwen, tja, die komen nog wel voor zo'n bedrag - zeker als ze dat kunnen combineren met de schoolvakanties van hun kinderen.
Als je meer mannelijke onderwijzers wilt - en dat wil je! - dan moet je het salaris gewoon met 800 euro per maand omhoog gooien. Ook voor de vrouwen uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
30-06-2019 21:23
Mannen hebben zich helemaal niet van hun plek laten verdringen in het onderwijs. Ze hebben er gewoon geen zin meer in, zo'n onderbetaalde baan. En vrouwen, tja, die komen nog wel voor zo'n bedrag - zeker als ze dat kunnen combineren met de schoolvakanties van hun kinderen.
Als je meer mannelijke onderwijzers wilt - en dat wil je! - dan moet je het salaris gewoon met 800 euro per maand omhoog gooien. Ook voor de vrouwen uiteraard.
Ik niet hoor.

En daarbij: als beroepen meer vrouwen aantrekken gaat de waardering, en daarmee het salaris, vaak omlaag.

Dus de mannen vertrekken niet omdat ze te weinig verdienen, de salarissen blijven achter omdat er meer vrouwen komen en dan is het voor mannen niet meer aantrekkelijk.

Wat zegt dat over mannen trouwens? Dat ze minder bezig zijn met wat ze leuk vinden en meer met wat ze verdienen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
ah, maar nu we allemaal niet meer getrouwd hoeven te blijven met een asshole hebben onze zonen toch ook rolmodellen nodig?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
01-07-2019 07:58
ah, maar nu we allemaal niet meer getrouwd hoeven te blijven met een asshole hebben onze zonen toch ook rolmodellen nodig?
Ik ben gewoon een rolmodel voor mijn zoons hoor.
Maar goed, ik vind dan ook dat de vermeende verschillen tussen man en vrouw grotendeels op nurture zijn terug te voeren en denk dat jongens niet per se een mannelijk rolmodel nodig hebben.
En in het geval van een asshole liever niet zelfs.
Zoals ik ook vind dat meisjes niet per se een vrouwelijk rolmodel nodig hebben.

Als er dan toch te veel vrouwen in het onderwijs rondlopen denk ik dat dat eerder slecht is voor meisjes, rolmodelgewijs.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
01-07-2019 08:40
Ik ben gewoon een rolmodel voor mijn zoons hoor.
Maar goed, ik vind dan ook dat de vermeende verschillen tussen man en vrouw grotendeels op nurture zijn terug te voeren en denk dat jongens niet per se een mannelijk rolmodel nodig hebben.
En in het geval van een asshole liever niet zelfs.
Zoals ik ook vind dat meisjes niet per se een vrouwelijk rolmodel nodig hebben.

Als er dan toch te veel vrouwen in het onderwijs rondlopen denk ik dat dat eerder slecht is voor meisjes, rolmodelgewijs.

Dat ligt natuurlijk ook maar net aan wat je als rolmodel wil uitdragen. Op mijn school draag ik bijvoorbeeld ook uit dat het heel normaal is dat moeders en betaalde baan hebben. De populatie van mijn school bestaat veelal uit rijke, hoogopgeleide ouders waarvan er één kostwinner is en de ander (de moeder) thuisblijfmoeder is.

Pas had ik een gesprek met meisjes uit groep zeven. Hun moeders zijn jaren thuis geweest en sinds kort aan het werk. Deze meisjes vonden dat moeders niet horen te werken, gingen ze later zelf ook niet doen.

Toen ik vertelde dat als alle moeders zouden stoppen met werken er nog maar een juf voor de hele school over zou blijven, schrokken ze wel.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
30-06-2019 15:43


Vind het overigens wel apart dat op mijn postje waarin ik aangaf dat de eigenaar van ons bedrijf een vrouw is, de CFO een vrouw is, de helft van de projectmanagers vrouw is, enz. en dat we met name niet aan vrouwen kunnen komen als monteur, geen reactie komt. Blijkbaar past dat niet in het straatje.
Omdat het totaal niet relevant is.

Jij zegt hier, dat omdat het in jou bedrijf niet gebeurt het niet kan bestaan.

Dus als ik hand in hand over straat kan met mijn partner zonder bang te zijn in elkaar geslagen te worden kan jij dat ook. Boeiend dat ik een heterorelatie heb en jij een homorelatie.

Dus als ik rook als een ketter maar geen longkanker krijgt hoeft niemand anders longkanker te krijgen, want ik heb het ook niet.

En omdat ik het toejuich dat mijn 7 maanden oude baby op een KDV zit waar ze regelmatig een man als begeleider op haar groep zit kunnen andere mannen die in de kinderopvang werken er ook geen enkel probleem ervaren, want in mijn ervaring vindt iedereen het alleen maar leuk....

Koekkoek!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
30-06-2019 20:08
Uiteraard is dat een "breder" issue in bepaalde opzichten. Maar ik zie nog steeds geen enkele vrouw op de barricaden staan voor méér vrouwen als stratenmaker, of voor méér vrouwen als rioolmedewerker. Wél voor méér vrouwen in management, bestuur en politiek. En dat vind ik dan weer eenzijdig. Want een bestuur dat alleen uit mannen bestaat, is blijkbaar een gruwel en ongeëmancipeerd en volkomen fout, terwijl een andere beroepsgroep die óók alleen uit mannen bestaat, opeens geen probleem is.
Omdat al die vrouwen op de barricaden staan voor gelijke kansen. En daarmee ook gelijke kansen voor banen als stratenmaker, rioolmedewerker etc. Dus dat hoeft niet expliciet genoemd te worden...
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
01-07-2019 11:37
Omdat al die vrouwen op de barricaden staan voor gelijke kansen. En daarmee ook gelijke kansen voor banen als stratenmaker, rioolmedewerker etc. Dus dat hoeft niet expliciet genoemd te worden...
En wanneer gaan ze dan gebruikmaken van de gelijke kansen in die banen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
01-07-2019 19:15
En wanneer gaan ze dan gebruikmaken van de gelijke kansen in die banen?

Misschien wel nooit, het is een kans, geen plicht!
Alle reacties Link kopieren
Is dit gezeur na meer dan duizend reacties nog steeds niet klaar?
:lijstje:
:bonk:
pejeka schreef:
01-07-2019 19:15
En wanneer gaan ze dan gebruikmaken van de gelijke kansen in die banen?

Zullen we die kansen eerst maar eens creëren dan?
Jij zou toch de barricaden op gaan?
Pindakaasjes schreef:
01-07-2019 19:43
Is dit gezeur na meer dan duizend reacties nog steeds niet klaar?
:lijstje:
:bonk:

Na 2000 of 3000 ook niet, TO is gewoon overtuigd van zijn gelijk. In zijn eentje.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
01-07-2019 19:47
Zullen we die kansen eerst maar eens creëren dan?
Jij zou toch de barricaden op gaan?
Absoluut. Vind me een 1000 vrouwen die in de bouw willen, of als stratenmaker willen werken, als rioolontstopper of dakdekker, en ik sta in de voorste lijn om hun rechten te halen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Begin anders eerst even met die 1000 vrouwen die posities willen in het topmanagement, of wil je alleen meewerken aan baantjes waarin jij graag vrouwen ziet?
pejeka schreef:
01-07-2019 20:04
Absoluut. Vind me een 1000 vrouwen die in de bouw willen, of als stratenmaker willen werken, als rioolontstopper of dakdekker, en ik sta in de voorste lijn om hun rechten te halen.

Dat heb je al eerder gevraagd; en dat heb ik al eerder gedaan, maar je blijft terugkrabbelen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
01-07-2019 19:50
Na 2000 of 3000 ook niet, TO is gewoon overtuigd van zijn gelijk. In zijn eentje.

TO weet iedereen gewoon op de kast te jagen.
In zijn eentje.
;-)
Ik vind het zo opvallend dat als je zelf onderdeel bent van een gediscrimineerde minderheidsgroepering, je ondanks je persoonlijke ervaring die je wel haast moet hebben, toch niet de empathie kan opbrengen om andere vormen van discriminatie af te wijzen. Sterker nog, je omarmt ze.

Het blijkt maar weer dat het behoren tot een minderheidsgroep geen garantie is om een sympathie te ontwikkelen voor andere minderheden.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
01-07-2019 20:10
Dat heb je al eerder gevraagd; en dat heb ik al eerder gedaan, maar je blijft terugkrabbelen.
Absoluut niet. Als er een actiegroep bestaat van vrouwen die zich achtergesteld voelen of die achtergesteld worden in het verkrijgen van een baan als stratenmaker, dakdekker, enz. en die al tig keer gesolliciteerd hebben en toch steeds weer hun neus stoten door onwil, discriminatie of andere oneigenlijke argumenten, dan sta ik 100% achter hen, en zet ik me graag in om dat onrecht te bestrijden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Even een theoretisch verhaal, pjk, wat zou je er van zeggen als er het volgende beweerd zou worden:

Ik mis homo's in bepaalde beroepen.

De homo-emancipatie is een feit. Overal zijn gelijke rechten en gelijke kansen voor homo's. In feite was dat altijd al zo; alleen homo's hadden vroeger nou eenmaal meer het leiderschap over een kapperszaak en een naai atelier en hetero's meer op de steiger. Het is tijd om de homo-beweging maar eens op te heffen; er is tenslotte ook geen hetero-beweging. En de canal-pride moet af van het stigma dat het bedoeld is voor de homo-emancipatie; sinterklaas is toch ook niet bedoeld voor hetero-emancipatie? En als er nog steeds homo's-nachts in het park in elkaar gemept worden, dan ligt dat ook aan hun zelf, het park is natuurlijk nou ook niet bepaald de veiligste plek om 's-avonds laat rond te hangen. Dat kan een hetero man ook gebeuren. Je hoeft daar niet te zijn toch?

We moeten er van af om homo's als mietjes te behandelen. Als ze als volwaardig lid (haha) van de gemeenschap willen worden gezien dan moeten ze zich gewoon als een echte vent gaan gedragen. Hup die kapperszaak uit en de bouw in. Schaar aan de kant en hamer in de hand. Homo's moeten verplicht worden overeenkomstig hun percentage in de samenleving deel te nemen aan de arbeidsmarkt en ook alle zware beroepen. Met name in de sport; behalve dat de meeste scheidsrechters blijkbaar homo zijn (haha) zie je gewoon weinig verwijfde types tegen een bal trappen. Dat moet echt anders. Ook als de Nederlandse Leeuwen vechten voor ons dan horen daar op z'n minst een paar leeuwennichten bij. Niet alleen langs de kant op een fluitje lopen blazen, maar zwoegen en zweten in het veld. Geef mij 100 homo's die professioneel voetballer willen worden en dan praten we dan wel weer verder of er wel überhaupt overheidsgeld beschikbaar moet zijn voor homodiscriminatie. Als ze zichzelf discrimineren dan kunnen ze het anderen ook niet kwalijk nemen toch? Gelijkheid en broederschap toch?
pejeka schreef:
01-07-2019 21:06
Absoluut niet. Als er een actiegroep bestaat van vrouwen die zich achtergesteld voelen of die achtergesteld worden in het verkrijgen van een baan als stratenmaker, dakdekker, enz. en die al tig keer gesolliciteerd hebben en toch steeds weer hun neus stoten door onwil, discriminatie of andere oneigenlijke argumenten, dan sta ik 100% achter hen, en zet ik me graag in om dat onrecht te bestrijden.
Maar als er vrouwen in andere sectoren (wetenschap, techniek, ...) datzelfde willen en datzelfde tegenkomen dan vind je het maar belachelijk dat ze niet liever stratenmaker willen worden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven