Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Donna1971 schreef:
16-06-2019 14:30
Hmm.. waarom is het zo moeilijk om dingen te laten zijn wat ze zijn zonder je in allerlei bochten te hoeven wringen om vooral te bewijzen dat vrouwen niet verschillen van mannen in deze.

Ipv deze verschillen te omarmen wordt de vrouwelijke en mannelijke kant liefst op één hoop gegooid met allerlei schuldigen en oorzaken van de verschillen.

Uiteindelijk is het wat het is en ga ik mijn hoofd niet breken over iets wat in feite natuurlijk is.
Ik en vele andere vrouwen moeten zich juist in duizend bochten wringen omdat dit dus niet zo is. Ik haat winkelen, tutten, dansen etc. Ik hou van wiskunde, Lego, voetbal. En toch ben ik 100% vrouw.

De verschillen tussen vrouwen onderling (en mannen onderling) zijn gewoon groter dan de verschillen tussen de gemiddelde man en gemiddelde vrouw.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
16-06-2019 11:25
Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Mannen staan ook niet te dringen voor DIE beroepen....
Alle reacties Link kopieren
tatlitatli schreef:
16-06-2019 13:43
Ook in de niet-fysieke beroepen in de bouw zijn vrouwen zwaar ondervertegenwoordigd. Ik werk zelf in de gww sector en zie regelmatig (tender)teams voorbij komen met alleen kerels. Deze mensen zijn allemaal minimaal HBO maar eigenlijk bijna altijd WO opgeleid en het gaat dan niet alleen om TU studies.
Ik werk in een GWW-gerelateerde tak van sport. Er zijn wel vrouwen, maar in mijn team ben ik bijvoorbeeld ook de enige. Vrouwen met de juiste achtergrond zijn er in verhouding veel meer te vinden, maar die kiezen toch vaker voor andere disciplines.
Alle reacties Link kopieren
Net als dat paardrijdende mannen ook vaak als homo worden gezien.

Je ziet ook steeds vaker mannelijke gynacologen. Wat zouden hun beweegredenen zijn?
Sophia84 schreef:
16-06-2019 15:16
Net als dat paardrijdende mannen ook vaak als homo worden gezien.

Je ziet ook steeds vaker mannelijke gynacologen. Wat zouden hun beweegredenen zijn?

Steeds vaker? Ik heb nooit anders gezien eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Sophia84 schreef:
16-06-2019 15:16
Net als dat paardrijdende mannen ook vaak als homo worden gezien.

Je ziet ook steeds vaker mannelijke gynacologen. Wat zouden hun beweegredenen zijn?
Van oudsher waren artsen meestal man, ook de gynaecologen.
Nu zie je daar steeds meer vrouwen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
16-06-2019 15:21
Van oudsher waren artsen meestal man, ook de gynaecologen.
Nu zie je daar steeds meer vrouwen.

Ja, goed nieuws:

https://www.nivel.nl/nl/nieuws/gynaecol ... aker-vrouw
Renee_XX schreef:
16-06-2019 11:53
Dit was mijn antwoord op de opmerking deels chauffeur deel stratenmaker he 😀😀

Want veel vrouwen willen niet fulltime werken. En het zou natuurlijk ook veel eerlijker zijn en veel beter voor de emancipatie en gelijke behandeling als meer vrouwen fulltime zouden gaan werken en meer mannen parttime
Hier een link naar een onderzoek, waarom veel vrouwen in Nederland parttime werken:
https://www.socialevraagstukken.nl/de-k ... we-denken/
Heeft te maken met (traditionele) sociale normen, die rolpatronen opleggen.
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
16-06-2019 13:50
Dit kan maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Een voorbeeld van mijn zoon die als kind liever met auto's speelde en mijn dochter met poppen kan zoals jij zegt wellicht bewust of niet gekomen zijn door de omgeving zonder directe stimulans dus ergens toch anders met een jongen als meisje omgaan maar het is juist de aanleg die de overhand nam ipv omgeving.

Biologie ontken ik gewoonweg liever niet.
Heeft niets met biologie te maken, is veel meer onderdeel van onze cultuur. En ja, onbewust en bewust worden kinderen daar al vanaf dag 1 mee geconfronteerd. En dat heeft veel invloed op de rest van hun leven.
Rockstarter schreef:
16-06-2019 15:35
Hier een link naar een onderzoek, waarom veel vrouwen in Nederland parttime werken:
https://www.socialevraagstukken.nl/de-k ... we-denken/
Heeft te maken met (traditionele) sociale normen, die rolpatronen opleggen.

Daar las ik gisteren nog een leuk artikel over: https://www.trouw.nl/samenleving/ook-al ... ~a844577c/
nerdopviva schreef:
16-06-2019 15:44
Daar las ik gisteren nog een leuk artikel over: https://www.trouw.nl/samenleving/ook-al ... ~a844577c/
Interessant artikel!
Ik wist niet wat me overkwam, toen ons eerste kind geboren werd.
Al die traditionele reacties/ verwachtingen, subtiel en minder subtiel gebracht en alleen naar mij toe.
Ik mocht blij zijn dat mijn man "zoveel helpt en oppast" etc.

De bevindingen in onderzoek zijn erg herkenbaar voor mij.
anoniem_370597 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 16:24
Reden: typo
0.27% gewijzigd
Ik heb mij altijd ook serieus afgevraagd waarom paardrijden eigenlijk een "meisjesding"is
Het zijn meestal meisjes die het van jongs af aan als hobby hebben.
Alle reacties Link kopieren
"De emancipatie is een feit", schrijft TO.
Ben ik het niet helemaal mee eens.
Oké, er is in betrekkelijk korte tijd op dit gebied veel veranderd, maar als ik kijk naar bijv. Zweedse series valt me op dat de emancipatie daar echt veel verder is.
Wat een verschil!
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
16-06-2019 15:54
Ik heb mij altijd ook serieus afgevraagd waarom paardrijden eigenlijk een "meisjesding"is
Het zijn meestal meisjes die het van jongs af aan als hobby hebben.
De grote internationale wedstrijden worden in 99% van de gevallen door mannen gewonnen. Dus inderdaad een meiden ding, behalve als het om presteren op niveau gaat, dan zijn er weinig vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
16-06-2019 16:12
De grote internationale wedstrijden worden in 99% van de gevallen door mannen gewonnen. Dus inderdaad een meiden ding, behalve als het om presteren op niveau gaat, dan zijn er weinig vrouwen.
hetzelfde met chefkoks, het zijn de vrouwen die dagelijks het koken voor hun rekening nemen, maar het merendeel van de grote chefs zijn mannen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik werk, als een van de weinige vrouwen, als manager in een mannenomgeving. Ik ervaar helaas nog structureel "bewuste en onbewuste vooroordelen" ten aanzien vrouwen. Hier spreek ik medewerkers en andere managers regelmatig op aan.

Ook worden dezelfde eigenschappen verschillend uitgelegd voor een man en een vrouw. Een man is "besluitvaardig en assertief" (wordt gezien als positief voor een manager) , een vrouw is een "bitch en bazig" (wordt als negatief gezien). Dit heb ik zelf helaas ook al een aantal keren meegemaakt.

Ik kan me voorstellen dat daarom minder vrouwen kiezen voor deze sector/ gaan voor een management positie, of ze haken na een paar jaar weer af helaas.
Gelukkig zijn er inmiddels bij veel bedrijven initiatieven om dit te verbeteren, maar we zijn er nog lang niet.
anoniem_370597 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 16:22
1.12% gewijzigd
Zenzeo schreef:
16-06-2019 15:56
"De emancipatie is een feit", schrijft TO.
Ben ik het niet helemaal mee eens.
Oké, er is in betrekkelijk korte tijd op dit gebied veel veranderd, maar als ik kijk naar bijv. Zweedse series valt me op dat de emancipatie daar echt veel verder is.
Wat een verschil!
Inderdaad, we zijn er nog lang niet.
Alle reacties Link kopieren
Rockstarter schreef:
16-06-2019 15:35
Hier een link naar een onderzoek, waarom veel vrouwen in Nederland parttime werken:
https://www.socialevraagstukken.nl/de-k ... we-denken/
Heeft te maken met (traditionele) sociale normen, die rolpatronen opleggen.
Dat verhaal is allang achterhaald. De feiten van tegenwoordig: vrouwen verdienen rond hun 25e (dus na afstuderen) vaak meer geld dan mannen, maar kort daarna gooien vrouwen het bijltje er al bij neer. Als je naar dezelfde cijfers gaat kijken van vrouwen en mannen als ze 30 zijn, zie je dat vrouwen (ook al hebben ze geen relatie, geen gezin, geen kinderen) al beginnen met het afbouwen van de gewerkte uren en terugschakelen naar parttime, terwijl mannen juist wel fulltime blijven werken. Dat heeft dan dus niks met sociale normen of rolpatronen te maken, want die vrouwen zijn gewoon single.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
16-06-2019 16:41
Dat verhaal is allang achterhaald. De feiten van tegenwoordig: vrouwen verdienen rond hun 25e (dus na afstuderen) vaak meer geld dan mannen, maar kort daarna gooien vrouwen het bijltje er al bij neer. Als je naar dezelfde cijfers gaat kijken van vrouwen en mannen als ze 30 zijn, zie je dat vrouwen (ook al hebben ze geen relatie, geen gezin, geen kinderen) al beginnen met het afbouwen van de gewerkte uren en terugschakelen naar parttime, terwijl mannen juist wel fulltime blijven werken. Dat heeft dan dus niks met sociale normen of rolpatronen te maken, want die vrouwen zijn gewoon single.
Waar is het linkje naar dat onderzoek?
pejeka schreef:
16-06-2019 16:41
Dat verhaal is allang achterhaald. De feiten van tegenwoordig: vrouwen verdienen rond hun 25e (dus na afstuderen) vaak meer geld dan mannen, maar kort daarna gooien vrouwen het bijltje er al bij neer. Als je naar dezelfde cijfers gaat kijken van vrouwen en mannen als ze 30 zijn, zie je dat vrouwen (ook al hebben ze geen relatie, geen gezin, geen kinderen) al beginnen met het afbouwen van de gewerkte uren en terugschakelen naar parttime, terwijl mannen juist wel fulltime blijven werken. Dat heeft dan dus niks met sociale normen of rolpatronen te maken, want die vrouwen zijn gewoon single.

Single vrouwen worden natuurlijk net zo goed beïnvloed door sociale normen en rolpatronen. Is het niet een rolpatroon in een gezin, dan wel in een rolpatroon van de vrouwelijke werknemer.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
16-06-2019 13:20
Het antwoord op deze vraag is nogal simpel hoor:
Door de emancipatie heeft de vrouw de mogelijkheid gekregen om voor een beroep te kiezen waarin ze willen werken. En blijkbaar willen veel vrouwen dit werk niet doen.

En dan laat ik nog achterwege dat de bouwsector nog redelijk vrouwonvriendelijk is en dat het ook nog eens per regio verschilt.

Daarnaast kun je de vraag omgekeerd stellen: wat maakt dat mannen amper te vinden zijn in bepaalde beroepen? Wat maakt het dat mannen niet eens opstaan en ervoor zorgen dat zij het mogelijk maken om tot een betere verdeling te komen? En met dat laatste bedoel ik bijvoorbeeld dat ik weinig mannen op de barricade zie gaan om hun recht op deeltijd werken af te dwingen zodat zij ook meer bij hun gezin kunnen zijn.

Waar het mis gaat is dat de emancipatie wel is ingezet, maar dat dat nog steeds deels gesaboteerd wordt door o.a. overheid, werkgevers, mannen en natuurlijk ook vrouwen.
Waarom mannen in bepaalde beroepen niet te vinden zijn? Gewoon, omdat als een man op een KDV gaat werken, de ouders opeens spastisch gaan doen en denken dat het een pedo is?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
16-06-2019 16:49
Waarom mannen in bepaalde beroepen niet te vinden zijn? Gewoon, omdat als een man op een KDV gaat werken, de ouders opeens spastisch gaan doen en denken dat het een pedo is?

Dit voorbeeld is wel erg makkelijk hoor. Geef eens antwoord op de vraag waarom er zo weinig mannelijke secretaresses zijn.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
16-06-2019 16:52
Dit voorbeeld is wel erg makkelijk hoor. Geef eens antwoord op de vraag waarom er zo weinig mannelijke secretaresses zijn.
Ook die zijn er steeds meer. Overigens heb ik begrepen dat secretaresse niet meer gezegd mag worden, de secretaresse van onze directeur is heul beledigd als je haar zo noemt, want ze is "PA". Maar ik denk zomaar dat er meer mannelijke "PA"'s zijn dan vrouwelijke stratenmakers...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik ken een installateur die bij een grote landelijke badkamerketen is gaan werken. Kennelijk is er een schreeuwend tekort aan installateurs, maar toch werd er heel afwijzend gereageerd toen hij aangaf een harde eis te hebben ten aanzien van een deeltijddag. Na een initiële afwijzing werd hij gebeld door het hoofd HR die er nog eens over wilde praten. Toen bleek dat hij toch volhardde in zijn eis van 32 uur en een vaste dt-dag is hij uiteindelijk aangenomen. De eerste in zijn functie die deeltijd werkt. En dat in 2018.
Mijn dochter haalt op school hoge cijfers voor techniek. Ze heeft aanleg voor timmeren, zagen en prutsen met elektrische schakelaartjes. Onze eerste keuze is dat ze na het vmbo nog havo gaat doen, maar mocht dat het niet worden zie ik haar toch wel als technicus aan de slag gaan.
2019 schreef:
16-06-2019 15:54
Ik heb mij altijd ook serieus afgevraagd waarom paardrijden eigenlijk een "meisjesding"is
Het zijn meestal meisjes die het van jongs af aan als hobby hebben.

Mannen hebben graag wat meer pk's. ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven