Werk & Studie alle pijlers

Ik wil ontslag nemen maar ik durf niet?

02-10-2019 21:51 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al maanden denk ik erover om ontslag te nemen. Dit omdat ik me beperkt voel in mijn baan en de werkdruk de laatste tijd behoorlijk is toegenomen. Los daarvan wil ik er gewoon een tijdje uit: misschien om te reizen, misschien om in het buitenland te gaan werken, misschien om te gaan freelancen.. ik weet het nog niet precies, maar wat ik wel weet is dat ik geen stap verder kom zolang ik niet opzeg.
Nou vind ik het echt enorm lastig om het aan mijn baas te vertellen. Ik weet dat hij me erg mag, dat hij mijn werk waardeert en me graag in het bedrijf wil houden. Eerder twijfelde ik al omdat ik een andere baan voorbij had zien komen die me wel wat leek. Uiteindelijk in overleg toch besloten om te blijven en die baan laten schieten. Nu, een paar maanden later, twijfel ik weer en dit keer is het menens wat mij betreft. Toen ik na mijn zomervakantie terug kwam op het werk had ik er zooo geen zin meer in en dat gevoel is er nog steeds. Ik was er ineens helemaal klaar mee, zeker omdat we steeds meer werk voor de kiezen krijgen en we dit niet terug zien in het salaris.

Lang verhaal kort: ik vind het zo lastig, zeker omdat 1% in me twijfelt aan mijn beslissing en ik bang ben dat mijn baas me gaat overhalen. Want hoe graag ik ook weg wil, ik ben ook bang en onzeker want nu weet ik wat ik heb en de toekomst is onzeker en misschien krijg ik spijt. En ik ben ook bang dat ik ga huilen tijdens dat gesprek, iets wat ik al helemaal niet wil!!

Wie kan mij helpen om deze stap te zetten? Of heeft in een soortgelijke situatie gezeten?
Alle reacties Link kopieren
Overigens weet ik het nu zeker :)
GelaarsdeKat schreef:
03-10-2019 08:28
Zo, mailtje is de deur uit,. De eerste stap is gezet :cheer:
Top! En laat je niet gek maken hier, de gemiddelde VF'er is van de planning en soms moet je gewoon doen waar je zin in hebt, koop gewoon een ticket naar een land wat je altijd al leuk leek en de rest wijst zich vanzelf. Ik heb ook ooit ontslag genomen, huis verkocht en baan gaar reizen (ik was 30). Na 2 jaar kwam ik terug, en je moet dan even hard werken om weer een basis op te starten, maar dat lukte prima. Als je intenser wil leven moet je nu eenmaal risico's nemen en het maakt je hooguit flexibel met een berg ervaring.
Alle reacties Link kopieren
En dit soort verhalen inspireren mij altijd zo! Ik heb altijd bewondering voor mensen die zoiets gewoon doen en durven. Hup, baan opzeggen en huis verkopen en je hart volgen. Ik vind dat mooi!
Alle reacties Link kopieren
Heb je per mail ontslag genomen?
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
03-10-2019 09:36
Top! En laat je niet gek maken hier, de gemiddelde VF'er is van de planning en soms moet je gewoon doen waar je zin in hebt, koop gewoon een ticket naar een land wat je altijd al leuk leek en de rest wijst zich vanzelf. Ik heb ook ooit ontslag genomen, huis verkocht en baan gaar reizen (ik was 30). Na 2 jaar kwam ik terug, en je moet dan even hard werken om weer een basis op te starten, maar dat lukte prima. Als je intenser wil leven moet je nu eenmaal risico's nemen en het maakt je hooguit flexibel met een berg ervaring.
De gemiddelde VF´er heeft een huis dat betaalt moet worden, een stapeltje rekeningen, kinderen die groeien en/of studeren en eventueel huisdieren en denkt 5x na voordat ze zoiets doet.

Het maakt je hooguit flexibel met een berg ervaring. Of we storten over een paar maanden in een nieuwe crisis en dan heb je een probleem. Of je hebt dan geen probleem. In dat geval kun je het natuurlijk gewoon doen.
Maar denk wel na over de consequenties.

Persoonlijk zou ik een kleine buffer inbouwen. TO heeft een vaste baan en genoeg geld om het een paar maanden uit te zingen. Ik vind een paar maanden niet royaal eerlijk gezegd. Niet als je er ook nog van wilt reizen. Dus ja, ik zou wel iets meer plannen. Kijken of ik mijn huis kan verhuren bijvoorbeeld. Of bedenken welk(e) land(en) ik wil zien. Kan ik daar eventueel werken?
Een kennis zei z´n baan op en vertrok naar Verweggistan. Inderdaad: geen relatie, geen beestjes, wel werk maar dat kon daar ook prima, via een organisatie wel onderdak geregeld (en binnen een maand verhuisd) en vertrokken voor een half jaar. Hij is nu straalverliefd, dus of ie nog terugkomt is de vraag.
Maar hij heeft hier wel nog zijn appartement (verhuurd) en een jaarsalaris achter de hand.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad niet handig om al die maanden huur te betalen als ik ook wil reizen. Nou hou ik het zonder baan wel langer uit dan een paar maanden trouwens, maar ik weet uit ervaring dat reizen duur is en om dan ook nog eens 800 euro per maand aan huur uit te geven.. dan is het spaargeld snel op zeg maar. IK zou zeker proberen onder te verhuren, maar ik zou ook kleiner en goedkoper kunnen gaan wonen zodat die huur niet meer zo'n rib uit mijn lijf is.
Maar ik heb nog genoeg tijd om daarover na te denken.
Alle reacties Link kopieren
Ga eerst een concreet plan maken wat je na je ontslag wilt gaan doen. Neem je zelf ontslag dan heb je geen inkomsten meer. Heb je voldoende geld om van te lezen en te reizen?

Wanneer je een concreet plan hebt, dan neem je ontslag. Jammer voor je baas, maar je bent verplicht om je aan je contract te houden en goed je werk te doen, maar je bent niet verplicht om tot je pensioen bij deze baas te blijven. Het contract mag ontbonden worden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
pamelacourson schreef:
03-10-2019 09:51
Heb je per mail ontslag genomen?
Nee, ze heeft haar baas gemaild dat ze hem graag morgen (vrijdag) wil spreken.
Alle reacties Link kopieren
Het makkelikste excuus richting je baas als die een rede wil is zeggen dat jij werk wil dat regelmaat geeft met een normale vaste werkweek en normale vaste werkuren op een vaste werklocatie. Dat je dit hier niet zit en je dus beter er nu een punt achter kunt zetten dan jezelf ongelukkig maken.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
GelaarsdeKat schreef:
03-10-2019 10:15
Het is inderdaad niet handig om al die maanden huur te betalen als ik ook wil reizen. Nou hou ik het zonder baan wel langer uit dan een paar maanden trouwens, maar ik weet uit ervaring dat reizen duur is en om dan ook nog eens 800 euro per maand aan huur uit te geven.. dan is het spaargeld snel op zeg maar. IK zou zeker proberen onder te verhuren, maar ik zou ook kleiner en goedkoper kunnen gaan wonen zodat die huur niet meer zo'n rib uit mijn lijf is.
Maar ik heb nog genoeg tijd om daarover na te denken.

Dat zou ik zeker eerst doen. Laten we er eens vanuit gaan dat je tien maanden weg wilt. Dan betaal je dus 8000 euro huur. Als je kleiner gaat wonen, is de huur vaak niet zo heel veel minder, maar alla, laten we zeggen dat je met 500 ook een heel eind komt. Je winst is dan 3000 euro, maar een verhuizing kost ook geld. De kans dat je er niks mee opschiet is vrij groot. Misschien kun je beter ergens een opslag huren voor je meubels, de huur opzeggen en een bedrag opzij zetten voor borg en verhuizing als je terug bent.

Ik wil je je plannen niet uit je hoofd praten, qua leven en financien is er geen beter moment dan nu. Maar in je OP schrijf je dat je al maanden twijfelt en nu wil je van vandaag op morgen ontslag nemen. Ik begrijp dan niet zo goed waarom je in die maanden geen dromen had, plannen maakte, dingen uitzocht. De reden dat je twijfelt aan je ontslag is toch gewoon omdat je nog geen idee hebt?
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Wil daar niet teveel over kwijt
gelaarsdekat wijzigde dit bericht op 03-10-2019 11:08
95.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee ik heb nog geen concreet plan maar dat zie ik zelf niet als een probleem. Ik vind het juist heerlijk dat er zoveel mogelijk is. Ik kan gaan reizen, ik kan in het buitenland gaan werken (ben al aan het solliciteren), ik kan gaan freelancen, ik kan een tijdje vrijwilligerswerk gaan doen. Heerlijk juist, om eens een keertje niet precies te weten hoe mijn leven er over een jaar uitziet. Maar ik snap best dat dat raar klinkt hoor :)

Ow btw, superlief dat je meedenkt! Maar mijn vraag ging eigenlijk over iets anders en ik wil verder niet teveel in details treden over het hoe en wat :)
Alle reacties Link kopieren
Hey GelaarsdeKat, hier iemand in hetzelfde schuitje! Mijn contract loopt automatisch af maar mij vriend heeft ook net verteld op zijn werk dat hij weggaat omdat wij gaan reizen en gewoon eens even geen werk en geen planning willen. Hij vond het ook wel eng hoor, maar stond er ook wel heel erg achter. We gaan pas over een half jaar, hij heeft het expres vroeg verteld zodat hij het netjes kan afsluiten en overdragen.

Wij hebben ook geen kinderen of koophuis en wel spaargeld, en we willen na het reizen in het buitenland gaan wonen. We zeggen dus ook de huur op, waarschijnlijk huren we een kleine opslagbox maar doen we het meeste weg.

Sommige mensen op vriend zijn werk reageerden heel leuk, sommige niet. Beetje zoals in dit topic eigenlijk. Succes met het gesprek morgen.
Alle reacties Link kopieren
Is onbetaald verlof opnemen geen optie? Dan heb je in ieder geval je baan nog als je terugkomt.
Alle reacties Link kopieren
GelaarsdeKat schreef:
03-10-2019 08:28
Zo, mailtje is de deur uit,. De eerste stap is gezet :cheer:
Ik wilde net een hele aanmoedigingpost typen, maar de stap is al gezet! :hello:

Ik kan alleen maar zeggen: beter spijt van de dingen die je gedaan hebt dan van de dingen die je niet durfde te doen. Ik heb eind 2017 hetzelfde gedaan: aangegeven op mijn werk dat ik per 1 augustus 2018 niet meer terug kwam, dat gaf hen voldoende tijd om een vervanger te zoeken. Huis verkocht en inmiddels al ruim 15 maanden aan het reizen. Nu had ik voor ik mijn baan opgaf al een keer onbetaald verlof opgenomen voor 7 maanden om te reizen, dus ik wist wat het me op zou leveren aan geluk en vrijheid :sun:

Nooit een seconde spijt gehad; ik heb minder bezittingen en zekerheden dan ooit, maar ben gelukkiger dan ooit tevoren. Inmiddels bezig met emigratie naar Canada, dat had ik twee jaar geleden niet durven dromen! :mrgreen:

Als je verhalen van anderen trouwens leuk vind, zou je het boek 'Het leven is te kort om op kantoor te zitten' van Lonneke Lodder moeten lezen, is pas uitgekomen (zowel e-book als gedrukt). Zij deed hetzelfde; nam ontslag en ging op reis. Er staan meerdere verhalen van anderen in het boek die eenzelfde besluit namen, heel inspirerend!

Succes met het gesprek, denk maar zo: als ik over een half jaar op Schiphol sta, weet ik waarvoor ik het gedaan heb :lol:
Doen! Ik heb het vorig jaar gedaan. Ik had écht een leuke baan maar toch heb ik die opgezegd om lekker te gaan reizen. En toen ik terug kwam uitgebreid de tijd genomen om te bedenken 'wat nu'. Nu heb ik een nóg leukere baan gevonden voor een beter salaris en ik ben bezig met een opleiding zodat ik daarnaast straks ook als freelancer aan de slag kan.
Ja mijn vorige baan was leuk en het was een gok om het zo maar op te geven en een jaar van mijn spaargeld te gaan leven, maar wat ben ik blij dat ik het gedaan heb.
Oh ja vlak voor ik weg ging vond ik het overigens ineens doodeng en wou ik eigenlijk niet meer :rofl: Maar ik kon niet meer terug en nu had ik er niets van willen missen.
Alle reacties Link kopieren
Hee wat een leuke reacties, vind ik toch net iets leuker om te krijgen dan kritische vragen :)
Fromfebruary, mooi verhaal. En emirgreren naar Canada, heb je daar een baan gevonden ofzoiets? Wat je zegt over het hebben van minder bezittingen en zekerheden spreekt me ook aan.

Vanmiddag dacht ik ineens: onee, ik moet geen ontslag nemen, ik durf het niet!! Maar nu ben ik weer wat rustiger en voel ik weer dat het de juiste beslissing is. Het leven is gewoon te kort. En dat boek ga ik direct bestellen!

Ik weet trouwens nog niet of ik ga reizen hoor, hoewel dat al wel lang een wens van me is. Wie weet komt er een mooie baan in het buitenland voorbij. Momenteel bezig met iets in Australië. Is nog heel erg onduidelijk, maar dat zou wel supergaaf zijn natuurlijk. Maar goed, eerst maar even ontslag nemen :)
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
03-10-2019 22:37
Oh ja vlak voor ik weg ging vond ik het overigens ineens doodeng en wou ik eigenlijk niet meer :rofl: Maar ik kon niet meer terug en nu had ik er niets van willen missen.
Gaaf!
ClumsyNinja schreef:
03-10-2019 22:37
Oh ja vlak voor ik weg ging vond ik het overigens ineens doodeng en wou ik eigenlijk niet meer :rofl: Maar ik kon niet meer terug en nu had ik er niets van willen missen.
Ik had een moment dat ik me afvroeg wat ik in hemelsnaam aan het doen was :proud: Ik denk ook dat dat het grote verschil is en één ding leer je sowieso tijdens het leven, je kan het aller braafste meisje van de klas zijn maar je krijgt geen enkele garanties in het leven en dat leven heeft waanzinnig veel te bieden en is ieder risico waard. Natuurlijk kan je terugkomen en geen baan kunnen vinden of je moet een tijd een minder leuke baan doen. Er kan echter ook een recessie aanbreken en dan zitten ook mensen thuis zonder baan en dan is spaargeld ook snel op. Jij hebt in ieder geval dan een bak vol goede herinneringen. Sommige mensen denken, bij twijfel niet doen en andere vragen zich af wat er gebeurt als je het wel doet.
Alle reacties Link kopieren
GelaarsdeKat schreef:
03-10-2019 23:01
Hee wat een leuke reacties, vind ik toch net iets leuker om te krijgen dan kritische vragen :)
Fromfebruary, mooi verhaal. En emirgreren naar Canada, heb je daar een baan gevonden ofzoiets? Wat je zegt over het hebben van minder bezittingen en zekerheden spreekt me ook aan.
Nee, gewoon vreselijk verliefd geworden op het land :love: 5 jaar geleden al toen ik er voor het eerst op reis was, maar toen zat ik nog teveel in het stramien van werk, huis, zekerheden zijn fijn om überhaupt emigratie te overwegen. Tot ik vorig jaar zomer na mn ontslag en verkoop van mn reis 3 maanden terug ging naar Canada...binnen 2 weken wist ik daar ik hier langer wilde blijven en wilde gaan werken.

Eerst nog verder gereisd naar Azië en afgelopen juni terug gekeerd, besloten om direct voor permanent residency te gaan en eind dit jaar is hopelijk alles rond. Afgelopen 3 maanden op roadtrip geweest in een zelf tot campertje omgebouwde truck en nu tot midden december house sitten en mn PR afwachten. Nog geen baan, nog geen huis, maar aan iedere vezel van mn lijf voel ik dat ik thuis ben hier :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ow wow, jij doet precies datgene wat ik zo graag zou willen! Niet per se in Canada :) maar dat idee van met een camper rondreizen, daar heb ik dus ook aan gedacht. Lekker in Portugal of Zuid-Spanje overwinteren, hmmmm....

Hoe heb je je camper omgebouwd als ik vragen mag? Ik heb zelf dus geen idee hoe je zoiets aanpakt en ik ben dus helemaal niet handig. Ik vraag me altijd af hoe mensen zoiets doen.

Ik heb maandag een afspraak met mijn baas trouwens. Gek genoeg heb ik dus iedere dag momenten van twijfel, dan denk ik: doe ik hier wel goed aan, moet ik niet gewoon hier blijven. Ik heb een mooi (huur)huis, ik woon in een leuke stad en de baan is ook niet slecht. Waarom wil ik dat eigenlijk opgeven? Ik weet niet waarom ik die twijfels voel. Misschien omdat ik behoorlijk slecht ben in het nemen van beslissingen. En dan uiteindelijk niet beslis en in oude dingen blijf hangen. Waar ik dus niet gelukkig van word. Maar word je dan wel gelukkig als je andere keuzes maakt? Ik ben nou ook niet per se iemand bij wie het glas altijd halfvol is, dus dat vind ik ook een spannend iets.
Alle reacties Link kopieren
Juist als je vaak moeite hebt met het nemen van beslissingen mag je jezelf een flink schouderklopje geven dat je dit gewoon echt gaat doen! Trakteer jezelf op een glas wijn of iets, je hebt het aangedurfd om je baas te mailen voor een gesprek, daar mag je echt al wel trots op zijn.

Voor het campertje, als je facebook hebt zou je je kunnen aansluiten bij de groep 'vanlife NL', daar hang ik ook rond. Het zijn vooral mensen van tussen de 25-45 die een busje hebben, alles opgezegd hebben en zijn gaan rondtrekken. Er worden veel nuttige vragen gesteld en tips gegeven over het reizen en ombouwen/upgraden van campertjes.
Alle reacties Link kopieren
GelaarsdeKat schreef:
04-10-2019 17:21
Ow wow, jij doet precies datgene wat ik zo graag zou willen! Niet per se in Canada :) maar dat idee van met een camper rondreizen, daar heb ik dus ook aan gedacht. Lekker in Portugal of Zuid-Spanje overwinteren, hmmmm....

Hoe heb je je camper omgebouwd als ik vragen mag? Ik heb zelf dus geen idee hoe je zoiets aanpakt en ik ben dus helemaal niet handig. Ik vraag me altijd af hoe mensen zoiets doen.

Ik heb maandag een afspraak met mijn baas trouwens. Gek genoeg heb ik dus iedere dag momenten van twijfel, dan denk ik: doe ik hier wel goed aan, moet ik niet gewoon hier blijven. Ik heb een mooi (huur)huis, ik woon in een leuke stad en de baan is ook niet slecht. Waarom wil ik dat eigenlijk opgeven? Ik weet niet waarom ik die twijfels voel. Misschien omdat ik behoorlijk slecht ben in het nemen van beslissingen. En dan uiteindelijk niet beslis en in oude dingen blijf hangen. Waar ik dus niet gelukkig van word. Maar word je dan wel gelukkig als je andere keuzes maakt? Ik ben nou ook niet per se iemand bij wie het glas altijd halfvol is, dus dat vind ik ook een spannend iets.
je moet deze mensen eens volgen op instagram, die hebben zelf een camper gebouwd en reizen nu samen met een kat europa en omstreken rond. account is curlyhaircamping, echt wel tof gedaan.
is ook ooit mijn droom, met een motorhome rondreizen.
Heel goed dat je het gaat doen! NU kan het en je weet niet of die kans later nog komt. Ga ervoor!

Ik ga zelf binnen twee maanden hetzelfde doen. Ik vind het ook spannend, vooral de onzekerheid. Je weet niet waarvoor je kiest. Maar ik heb veel blogs gelezen en iedereen was eigenlijk superblij het gedaan te hebben. Een baan vind je altijd weer en is niet het belangrijkste in het leven. Lekker ervaringen gaan opdoen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven