Werk & Studie alle pijlers

In between jobs, ik weet niet wat ik wil

12-08-2020 10:46 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twee jaar geleden heb ik mijn opleiding afgerond als Digital designer. Na veel moeite om een baan te vinden besloot ik nog een half jaar stage te lopen na mijn opleiding, met het oog op een vaste baan daar. Helaas was er geen plek voor mij, ik kon er wel blijven als stagiaire maar ik ben daar dus toch weggegaan omdat ik vreselijk slecht verdiende, uiteraard.
Vervolgens ben ik weer verder gaan solliciteren, wat niet soepel verliep. 100+ sollicitaties verstuurd waarvan het merendeel überhaupt niet eens reageert, ook niet na een herinneringsmail en dan nog ontzettend veel afwijzingen onder het mom van 'te weinig ervaring'.
Toen vond ik in de zomer eindelijk een baan, maar dat was na een maand alweer voorbij omdat ik niet door mijn proeftijd heen kwam en helemaal niet lekker in de groep lag.
Vakantie kwam er tussen en afgelopen winter vond ik gelukkig wel weer vrij snel een baan waar ik het (wat betreft het team) wel echt naar mijn zin had. Na 8 maanden moest ik hier helaas alweer weg want mijn contract werd wegens Corona niet verlengd.

Op dit moment ben ik aan het freelancen als webdesigner bij een oude stageplek van tijdens mijn opleiding, redelijk vrijblijvend voor in de tussentijd tot ik weer een baan vind (en dan vast, in loondienst). Mijn vriend en ik waren hier best positief over, want een goed uurtarief en veel vrijheden, maar ik merk ook dat ik veel verantwoordelijkheid heb waar ik voor mijn gevoel echt niet klaar voor ben (KVK inschrijving, zelf uren inschatten, klantencontact, facturen sturen, zelf belastingbetaling moeten regelen).
Momenteel werk ik ook niet de uren die ik hoopte te maken en ben ik veel aan het wachten op werk vanuit kantoor en ik heb ook gemerkt dat ik het werk niet leuk vind. Ik haal er totaal geen voldoening uit.

Ik heb tijdens mijn opleiding al meerdere malen nagedacht over stoppen, omdat ik het idee had dat het niks voor mij was. Steeds zijn er kleine oplevingen, maar overall denk ik niet dat dat opweegt tegen de stress die ik ervaar.
Ik ben al eens na 3 maanden gestopt met een opleiding in een compleet andere richting omdat het totaal niks voor mij bleek te zijn. Uiteindelijk de tweede opleiding dus wel afgemaakt, maar ook meer omdat ik niks anders wist.
Nu weet ik gewoon niet wat ik wil. Ik probeer ook de voors en tegens tegen elkaar af te wegen, maar dat helpt ook niet. Heb al meerdere beroepskeuzetests gedaan en daar word ik ook niet wijzer van.
Voelt alsof ik ontzettend vastgelopen ben nu.
_pompoensoepje wijzigde dit bericht op 12-08-2020 11:03
1.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is een loopbaanadvies traject een idee? Dat heeft mij jaren geleden goed geholpen.
Alle reacties Link kopieren
veel verantwoordelijkheid heb waar ik voor mijn gevoel echt niet klaar voor ben (KVK inschrijving, zelf uren inschatten, klantencontact, facturen sturen, zelf belastingbetaling moeten regelen).

Daar is bijna niemand klaar voor de eerste keer. Doodeng.
Maar je moet toch ooit het koude water in springen en zwemmen, net als zo veel voor jou, en doende leren
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als je echt als zzp er gaat werken zou ik een coach inhuren waar je een paar keer mee kunt zitten en die je helpt met de belangrijkste zaken in het begin.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt erg veel op mijn verhaal als grafisch ontwerper tijdens de crisis 10 jaar geleden.
Ik voelde me er niet gelukkig in, urenlange zitten, altijd dezelfde maandag tot vrijdag.

Vanwege de crisis en tekort aan banen werd ik gedwongen na te denken over wat dan.
Ik ben de zorg in gegaan, geen spijt van gehad.

Ik weet niet wat je wel leuk vind om te doen maar probeer te zoeken naar leer werk trajecten in de sector die je leuk lijkt.
Oké schat
Je zou het ook om kunnen draaien en beginnen met kijken naar bij welke beroepen er veel vraag is naar personeel.
Maak daar een lijstje van en kijk of er iets bij staat wat je aanspreekt.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
12-08-2020 10:56
veel verantwoordelijkheid heb waar ik voor mijn gevoel echt niet klaar voor ben (KVK inschrijving, zelf uren inschatten, klantencontact, facturen sturen, zelf belastingbetaling moeten regelen).

Daar is bijna niemand klaar voor de eerste keer. Doodeng.
Maar je moet toch ooit het koude water in springen en zwemmen, net als zo veel voor jou, en doende leren
Dit inderdaad. Ik ben ruim 40 en verricht deze handelingen nu ongeveer 10 jaar (man is zzp) en ik vond het in het begin ook veel te pittig en is manlief zelfs een tijdje gestopt omdat ik het maar niks vond. Maar al doende leert men ,je went eraan, en als je "groter" wordt kun je dingen uitbesteden (boekhouder bijvoorbeeld).
Je geeft echter ook aan niet genoeg werk te hebben en het werk niet leuk te vinden. Dat is natuurlijk een ander verhaal, maar wat ik wil zeggen is dat je het zelfstandig werken niet op basis van de bijkomende verantwoordelijkheden af moet ketsen in je zoektocht.
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment subsidieert de overheid een loopbaanadvies: NL leert door. Voor meer info zie: https://www.hoewerktnederland.nl/
every journey starts with a single step

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven