Werk & Studie alle pijlers

Inleveren leaseauto - compensatie in salaris!??

05-10-2009 08:10 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik zal proberen mijn verhaal zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Ik werk full time en heb een leidinggevende functie. Ongeveer 2 jaar geleden kwam ik erachter dat ik in dezelfde functie ergens anders veel meer zou kunnen verdienen. Ik heb dit toen op mijn werk aangekaard. Ik had toen zelfs een aanbod voor een andere baan. Ze wilde mij zo graag houden dat ze mijn salaris omhoog wilde doen. Ik heb toen gelijk gevraagd om een leaseauto. (mijn eigen auto had nogal veel onderhoud nodig) En ook die heb ik gekregen. De leaseauto gebruik ik ook privé en ik heb dus een eigen bijdrage. Voor het werk gebruik ik hem eigenlijk weinig, maar ik moet wel is naar klanten of naar het buitenland (dat is dan wel gelijk een hele week).

Nu is het zo dat de leasetermijn eind januari 2010 afloopt. Waarschijnlijk zijn zij van plan dat gewoon te verlengen, maar ik wil dat niet meer. Hier heb ik 2 redenen voor:

1. Ik woon nu samen en mijn vriend heeft geen auto. Hierdoor woon ik nu veel dichter bij mijn werk en kan ik makkelijk met de fiets. Mijn vriend moet elke dag ongeveer 12 km met de brommer. Ik vind het niet eerlijk (tegenover mijn werk) dat hij dat dan met mijn auto zou doen (dat doet hij nu natuurlijk wel eens, bijv. als ik vrij ben) Daarom zou het beter zijn als wij gewoon zelf een auto kopen.

2. Ik ben zwanger! Haha, daar ben ik natuurlijk heel erg blij mee. Maar het betekend wel dat ik van plan ben minder te gaan werken als de kleine er is. Dus een leaseauto op een part-time salaris word me dan te duur.

Oke, mijn dilemma is als volgt. Ga ik op mijn werk vertellen dat ik zwanger ben en dat ik dus mijn lease auto niet meer wil, maar wel een compensatie in mijn salaris. Ik verwacht trouwens dezelfde functie te behouden en die gewoon in 3 dagen te doen. Mijn baan blijft dus hetzelfde.

Of.... vertel ik eerst dat ik de leaseauto niet meer wil en dus een compensatie in salaris. En dan een paar weken later dat ik zwanger ben. (ik ben nu pas 5 weken zwanger, dus ik hoef het nu nog niet te vertellen)

Ik denk zelf namelijk dat ze (bewust of onbewust) mijn salaris meer omhoog doen als ik nog niet vertel dat ik zwanger ben. (en dus volgend jaar met zwangerschapsverlof ga en minder ga werken)

Oh, en ook niet onbelangrijk ik heb vorige week mijn HBO diploma gehaald. (ik deed een deeltijd opleiding) Dus ook wat dat betreft vind ik dat een salaris verhoging er wel in moet zitten.

Hoop dat jullie wijs worden uit mijn verhaal. Wat zouden jullie vertellen? Alles in 1x of in delen vertellen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Het kan beide, lijkt mij. Is het een werkgever waarmee je tot nu toe altijd een situatie met vertrouwen van beide kanten hebt gehad? Want dan zou eerlijk en open zijn misschien de voorkeur hebben. Vertrouw je het niet helemaal, dan zou ik voor de laatste optie gaan. Punt is dat je daarmee ook jouw imago (wat de manager /baas van je heeft) wat minder kán worden.
aangekaarT
Ik zou het in twee delen doen, simpelweg omdat 5 weken zwangerschap wel erg vroeg is en je maar nooit weet of het goed gaat.
Eens. Wees zo gehaaid mogelijk! Vertellen dat je zwanger bent kan alleen maar negatieve consequenties hebben (of gelijkblijvende - postitief zal het in deze tijd hoogstwaarschijnlijk niet voor je uitpakken), dus dat zou ik fijn nog even voor me houden.

En gefeliciteerd!
Een leidinggevende baan is vrijwel altijd een fulltime baan.

Ben je zeker dat je die kunt behouden?

Wat je normaal in 5 dagen doet en af en toe een week naar het buitenland kun je ook in 3 dagen doen?

Ik zou dat nog niet zo zeker weten....

Maar ik zou zelf pas na 3 maand zwangerschap vertellen dat ik zwanger ben.Dus eerst maar de leaseauto inleveren en kijken of je daar ter compensatie iets voor terug kunt krijgen.Ik zou denk ik gaan voor hetzelfde loon maar dan voor 32 uur,eens kijken hoe de baas daar al tegenover staat,vindt hij 4 dagen werken acceptabel in je leidinggevende functie of vindt hij dat die functie alleen fulltime mogelijk is.......
Drie dagen werken en dezelfde leidinggevende baan houden? Bij de bedrijven waar ik heb gewerkt is dit vlieger eigenlijk nooit opgegaan, maar als dat bij jou wel kan, dan is dat heel lekker voor je natuurlijk. Weet je dat al zeker?

Ga er niet vanuit dat je echt veel extra's bij je maandloon krijgt wanneer je je leaseauto inlevert. Waarschijnlijk kun je van dat bedrag geen eigen auto van hetzelfde kaliber gaan rijden.

Voor je gevoel is het misschien niet eerlijk dat je vriend vaak in je auto rijdt, maar als het door de leasemaatschappij is toegestaan, en jij gewoon belasting betaalt voor je auto, dan is de beschikking hebben over die auto niets meer dan inkomen in natura, en dus is het eerlijk dat jij bepaalt wat je ermee doet. Ik rij ook regelmatig in mijn mans auto en hij in die van mij, net welk model ons het beste uitkomt zeg maar, beide lease.
Vriend kreeg wel compensatie omdat hij geen lease auto wil, maar dat was tijdens de onderhandelingen van een nieuwe baan. Vriend kreeg ipv voor 800 euro een lease auto te mogen uitzoeken er 700 euro salaris bij. Dat tikt wel aan, ook al is het bruto.

Bij grotere bedrijven staat meestal een standaard bedrag voor vergoeding van vervoer als je geen lease auto wilt, óf je krijgt geen extra geld, maar gaat weer gewoon kilometers declareren voor de ritten naar klanten e.d.. Houd er wel rekening mee dat als je salaris verhoging krijgt je waarschijnlijk géén bonnetjes meer in mag leveren als je een keer naar klanten moet e.d.

Ik zou bij 5 weken zwangerschap inderdaad nog niets vertellen, dat is wel erg vroeg.
Ik weet dat mijn vriend 650 euro leasevergoeding krijgt. Ik zou me kunnen voorstellen dat je dat als salarisverhoging kunt krijgen, maar hoe zit het dan als je klanten moet bezoeken (in het buitenland)? Dat moet je dan nog apart declareren.

Volgens mij moet je gewoon een gesprek aangaan waarin je vertelt dat je geen lease auto meer wilt (al zou ik nog even goed nadenken over wat Vlinder zegt), dat je nu een HBO diploma hebt waardoor je een salarisverhoging wel redelijk zou vinden én eventueel refereert aan het gesprek van een paar jaar geleden, toen je de auto kreeg, ipv van een verhoging.

Je zwangerschap (gefeliciteerd!!!) zou ik daar buiten houden.
Ik zou je zwangerschap nu nog niet melden. Erg vroeg.

Wat betreft vergoeding is maar net hoe zij daar mee om willen gaan. Ik heb collega's gehad die hun leaseauto ook in moesten leveren omdat ze helemaal van leaseauto's af wilden en die er idd het bedrag wat de auto voor het bedrijf kostte erbij kregen.

En je werkt nu 5 dagen en wilt 3 dagen gaan werken? Dan zou ik eerst maar eens bespreken of dat wel kan in jou functie. Ik werk 36 uur in 4 dagen en mag in mijn functie niet minder dan 32 uur werken en moet dus 4 dagen blijven werken (of een andere functie gaan doen).
Een volledige compensatie in salaris alsnog in plaats van de lease-auto vind ik een wat lastige constructie. Jou is destijds een verhoging aangeboden, en jij hebt gevraagd (en gekregen) een lease-auto. Ik weet niet hoeveel verhoging er destijds is geboden, en hoeveel die auto per maand fictief waard is, maar meestal is een lease-auto meer waard vanwege het fiscale voordeel en alle verzekerings- en onderhoudskosten die jij nu niet hoeft te dragen.

Omdat een auto ook een bedrijfsmiddel is, hoeft een werkgever dat niet persé te compenseren. Daarbij is het jouw keuze om weer privé te gaan rijden, waarvoor ook weer andere reiskostenregelingen kunnen bestaan die eea compenseren, kan er sprake zijn van een goedkope collectieve autoschadeverzekering etc etc. Aan jouw personeelsmanager en leidinggevende dus de schone taak om al die zaken eerst eens op een rijtje te zetten om te bepalen wat er nou daadwerkelijk gecompenseerd zou moeten worden, voordat men een bepaald bruto maandbedrag klakkeloos bij jouw salaris optelt.

Het voorbeeld van Lika moet je dan ook zien als nieuwe salarisonderhandeling, en niet gericht persé op die auto.

Veel meer direct in verhoging uit te drukken, is wellicht het feit dat je een diploma hebt gehaald. Alleen: dat vind ik alleen relevant als jouw functie ook gewaardeerd is als een HBO-functie en het betreffende diploma ook daar direct meerwaarde aan verleent. Het is de functie die in beginsel gewaardeerd en betaald wordt, niet de opleiding van de functionaris die er toevallig op dat moment op zit. En ook niet als dat diploma helemaal niets met de functie van doen heeft.

Heb jij echter een voor jouw functie vereist niveau behaald, is het een andere zaak.

Ook zou je kunnen kijken naar je presteren van de afgelopen jaren: zit er op die basis ook een groeimogelijkheid in salaris in op basis van goede beoordelingen? Hebben jullie salarisrondes op basis van beoordelingsgesprekken, waarin je bijvoorbeeld kan bespreken welke groei je zou willen realiseren in je functioneren en beloning?

Met betrekking tot je zwangerschap (gefeliciteerd!): het is inderdaad erg vroeg nog. Wacht eerst even af hoe eea loopt.

Kijk ook daadwerkelijk in hoeverre jouw bedrijf het mogelijk acht om een functie op jouw werk- en schaalniveau parttime te vervullen. In veel organisaties ligt zelfs in de bedrijfsregels vast dat bepaalde functies en functieschalen tenminste 32 uur of meer vereisen, en dat er een achterliggend demotiebeleid van kracht is als betreffende functionaris minder wil gaan werken. In een aantal gevallen kan dat als redelijk worden beschouwd, en aangezien eea met instemming van OR danwel andere vertegenwoordiging is opgenomen in de regels, heeft protest vaak weinig zin.

Vriend mag, als duurzaam samenwonende partner, van veruit de meeste leaseregelingen gewoon gebruik maken van je lease-auto. Dus niet eerlijk is hier niet van toepassing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven