Werk & Studie alle pijlers

Intern solliciteren binnen Rijksoverheid

27-10-2021 15:05 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Een vrij specifieke vraag maar wellicht heeft iemand op het forum het antwoord.
Redelijk recent ben ik begonnen met een nieuwe baan binnen de Rijksoverheid. Helaas is het niet wat ik ervan had verwacht. Nu ben ik benieuwd of je ook intern kan solliciteren binnen de Rijksoverheid zonder vaste aanstelling, want die heb ik nog niet. En hoe dit in zijn werking gaat. Ik kan er helaas niks over vinden.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
https://www.p-direkt.nl/informatie-rijk ... ne-werving

Hoe recent is recent?
Houd er rekening mee dat "van-werk-naar-werk" kandidaten en mensen die re-integreren voorrang hebben.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Waar loop je precies tegenaan en heb je t besproken met je leidinggevende?
Alle reacties Link kopieren
Het antwoord op je vraag is: ja dat kan. Zelfs ingehuurde krachten mogen bij ons intern solliciteren, dus mensen op een tijdelijk contract zeker. De procedure is voor jou het als voor ieder ander. Is dit voor jou voldoende om het te doen? Of heb je nog meer vragen of onzekerheden?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat lang geleden ook ooit gedaan toen ik als uitzendkracht werkte. Het telde niet eens als een interne sollicitatie (al had ik natuurlijk wel het voordeel dat ik de vacature zag voordat hij extern werd gepubliceerd) en volgens mij moesten interne sollicitanten officieel wel voorrang krijgen. Maar uiteindelijk werd ik het wel.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
27-10-2021 15:24
https://www.p-direkt.nl/informatie-rijk ... ne-werving

Hoe recent is recent?
Houd er rekening mee dat "van-werk-naar-werk" kandidaten en mensen die re-integreren voorrang hebben.
Een aantal maanden.
Bedankt voor het toesturen van de link! Hier kon ik helaas mijn antwoord nog niet vinden.
Alle reacties Link kopieren
AaltjeR schreef:
27-10-2021 15:38
Het antwoord op je vraag is: ja dat kan. Zelfs ingehuurde krachten mogen bij ons intern solliciteren, dus mensen op een tijdelijk contract zeker. De procedure is voor jou het als voor ieder ander. Is dit voor jou voldoende om het te doen? Of heb je nog meer vragen of onzekerheden?
Bedankt voor het antwoord! Ik ben nog niet van plan om deze stap te gaan zetten maar ik vind het wel goed om te weten dat het mogelijk is. Ik voel me bij tijd en wijlen namelijk best rot over het feit dat het tegenvalt.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan inderdaad, daarvoor is er een mobiliteitsbank.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook binnen de rijksoverheid. Misschien dat het per onderdeel verschillend is.
Als eerste, ja je kunt solliciteren. Soms staat er wel iets in de vacature van 'voorkeurskandidaten'. Daarnaast hanteren ze behoorlijk het '3-5-7-jaren' principe. Als jij dus na een paar maanden al weg wilt, dan moet je dit wel heel goed onderbouwen. In principe willen ze graag dat je minimaal 3 jaar een functie vervult. Tevens kan het in je nadeel werken voor een vaste aanstelling, mogelijk krijg je die vanuit je huidige functie makkelijker en met een vaste aanstelling kun je sowieso prima verder solliciteren. Ik zou dus wel goed nadenken. is je huidige functie wel een functie waar je een goede ervaring kan opbouwen? Dan zou ik toch proberen er minimaal zo'n 1,5 jaar te zitten. Ben je er echt niet blij, dan zou ik zeker verder gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
lolavv57 schreef:
27-10-2021 15:05
Hoi allemaal,

Een vrij specifieke vraag maar wellicht heeft iemand op het forum het antwoord.
Redelijk recent ben ik begonnen met een nieuwe baan binnen de Rijksoverheid. Helaas is het niet wat ik ervan had verwacht. Nu ben ik benieuwd of je ook intern kan solliciteren binnen de Rijksoverheid zonder vaste aanstelling, want die heb ik nog niet. En hoe dit in zijn werking gaat. Ik kan er helaas niks over vinden.

Alvast bedankt!
Op de intranet pagina van ieder departement kun je alle interne departement vacatures vinden. Op de mobiliteitsbank kun je alle rijksoverheidsvacatures vinden. Je kunt hier alleen inloggen met je werkmail account
Alle reacties Link kopieren
xxxfamke schreef:
27-10-2021 18:42
Ik werk ook binnen de rijksoverheid. Misschien dat het per onderdeel verschillend is.
Als eerste, ja je kunt solliciteren. Soms staat er wel iets in de vacature van 'voorkeurskandidaten'. Daarnaast hanteren ze behoorlijk het '3-5-7-jaren' principe. Als jij dus na een paar maanden al weg wilt, dan moet je dit wel heel goed onderbouwen. In principe willen ze graag dat je minimaal 3 jaar een functie vervult. Tevens kan het in je nadeel werken voor een vaste aanstelling, mogelijk krijg je die vanuit je huidige functie makkelijker en met een vaste aanstelling kun je sowieso prima verder solliciteren. Ik zou dus wel goed nadenken. is je huidige functie wel een functie waar je een goede ervaring kan opbouwen? Dan zou ik toch proberen er minimaal zo'n 1,5 jaar te zitten. Ben je er echt niet blij, dan zou ik zeker verder gaan kijken.
het 3-5-7 principe wordt alleen boven een bepaald niveau gehanteerd. Voor bijvoorbeeld een callcenterfunctie bij een uitvoeringsorganisatie geldt deze niet.
Alle reacties Link kopieren
vittello69 schreef:
27-10-2021 19:29
het 3-5-7 principe wordt alleen boven een bepaald niveau gehanteerd. Voor bijvoorbeeld een callcenterfunctie bij een uitvoeringsorganisatie geldt deze niet.
Sowieso geldt het niet voor verticale verplaatsingen, volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
vilya schreef:
27-10-2021 18:42
Dat kan inderdaad, daarvoor is er een mobiliteitsbank.
Die heb ik al wel gezien, het gaat me meer om de vraag of dat ook kan zonder vaste aanstelling.
Alle reacties Link kopieren
vittello69 schreef:
27-10-2021 19:29
het 3-5-7 principe wordt alleen boven een bepaald niveau gehanteerd. Voor bijvoorbeeld een callcenterfunctie bij een uitvoeringsorganisatie geldt deze niet.
Het gaat om een schaal 10 functie.
Alle reacties Link kopieren
Kijk op de mobiliteitsbank. Daar staat bij iedere vacature wie er intern op kunnen solliciteren en de volgorde.
Het 3-5-7 principe gaat niet over schalen, maar over functies. Ook wel de management carrousel genoemd (maar met schaal 10 zit je daar niet in ;-) )
Alle reacties Link kopieren
vittello69 schreef:
28-10-2021 08:55
Kijk op de mobiliteitsbank. Daar staat bij iedere vacature wie er intern op kunnen solliciteren en de volgorde.
Het 3-5-7 principe gaat niet over schalen, maar over functies. Ook wel de management carrousel genoemd (maar met schaal 10 zit je daar niet in ;-) )
Ik zal er nog eens naar kijken, thanks. Ik bedoelde met schaal 10 te zeggen dat het niet om een call center functie gaat.
Bedankt voor je reacties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven