Werk & Studie alle pijlers

Internationaal georienteerde baan?

14-07-2010 14:16 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Momenteel werk ik bij een gemeente als casemanager inburgering. Maar eigenlijk wil ik het liefst een internationaal georienteerde baan. Zo'n baan waarbij je je basis in Nederland hebt, maar meerdere malen per jaar naar het buitenland moet.

Het liefst in de welzijnsector/ontwikkelingswerk. Maar er zijn vast ook banen buiten die sector die bij me zouden passen. Zo hou ik er ook van om creatief bezig te zijn.

Wie heeft er zelf een internationaal georiënteerde baan of heeft een suggestie voor mij? Ik heb wat hulp nodig om erachter te komen wat de verschillende mogelijkheden zijn, zodat ik daarna gericht kan gaan zoeken/solliciteren.

Tips voor het veroveren van zo'n baan zijn natuurlijk ook meer dan welkom!
Ik heb het reizen juist wat ingeperkt. Want uiteindelijk doe ik in Londen hetzelfde als wat in in bijvoorbeeld Groningen zou doen, alleen is de reistijd langer.

Het land zien is er nauwelijks bij en inderdaad, Schiphol heb ik ook wel gezien.

Wat wel heel leuk is zijn de vele internationale contacten. Zeker tijdens de afgelopen 4 weken was het leuk om over de hele wereld contact te hebben met mensen die je succes wensen voor de halve finale of de finale. En om natuurlijk het omgekeerde te doen.

Maar het reizen zelf hoef ik niet meer zo nodig. Ik vind het vaak tijdverspillend. En ik ga ook niet elke keer vrije dagen opnemen om een stad te bekijken, want dan ga je wel heel snel door je vrije dagen heen.
Yozha, nee joh praat lekker mee. Is handiger dan je eigen topic openen . Leuk dat jij het werken als reisleider/hostess ook overweegt. Wat zijn jouw beweegredenen?

Halay, haha die strip is cool.

Hyphen, leuk dat jij regelmatig naar Engelang mag voor je werk. Wat moet je daar dan zoal doen? Finance is niks voor mij, maar ik vind het wel leuk om je ervaringen te lezen. Ik reis overigens ook veel liever met de trein dan met het vliegtuig als ik de keus heb.

Silky, je opent mijn ogen wel een beetje. Naar het buitenland moeten voor je werk is dus vooral hard werken en een beetje saai. Misschien naief van me, maar dat had ik niet zo ingeschat.

Ik spreek niet zoveel talen. Nederlands en Engels spreek en schrijf ik goed, Duits alleen de basis, en een flintertje Spaans. Overigens ben ik wel van plan om mijn Spaans te gaan verbeteren. Maar ik zou het beste een baan kunnen hebben waarbij ik Engels of Nederlands moet gebruiken.
quote:Moondancer schreef op 14 juli 2010 @ 17:43:

[...]

Wauw super zoveel informatie! Leuk om te lezen.

Hoe lang werk je gemiddeld als Hostess op 1 plek? 6 Maanden, maar soms ook korter.

En doe je het meeste alleen of heb je collega Host/Hostess?'

Ligt er aan op welke bestemming je komt. Op Kreta heb je heel veel collega's, ook van andere tour operators, op kleinere bestemmingen zit je soms alleen.

Welke organisaties zou je aanraden? Ik zou zeker voor de grotere gerenomeerde tour operators gaan. Zoals Neckermann en TUI.

Heb je een back-up waar je terecht kunt als je vragen hebt of als er iets gebeurd waar je je echt geen raad mee weet?Ja, er zijn managers ter plekke. En krijg je vooraf een goede training zodat je weet wat je moet doen als iemand bijvoorbeeld overlijd op reis? Ik heb een 10 daagse training op Mallorca gehad. Alles wordt behandeld.

Hoe gaat dat verkopen van excursies in zijn werk. Ik heb zelf als reiziger af en toe bij zo'n balie een excursie gekocht. Is het dat werk? Of ga je echt reizigers langs met folders etc? Je gaat de dag na aankomst naar het hotel en heb je een bijeenkomst. Daar vertel je over de omgeving, het land en de excursies. Je gasten kunnen dan na die tijd excursies bij je boeken.

Haha, een heleboel vragen weer. Alvast bedankt voor je reacties, ik vind ze verhelderend
Talen zijn trouwens wel erg belangrijk. Maar je hoeft de taal van het land waar je zit op zich niet te spreken.

Eigenlijk gaat alles in het Engels, soms in het Duits. EN met de gasten spreek je natuurlijk gewoon Nederlands.

Ik heb zelf op Kreta en Rhodos gewerkt, en in Bodrum en Marmaris.

Bodrum was mijn top seizoen. We hadden een geweldig team. En ik had hele goeie hotels. En Turkije is een fantastisch land.

Gingen elke avond stappen, en op onze vrije dagen het land verkennen. Vaak naar het strand, even bij slapen tussen de middag.

Maar wel kei en kei hard werken. Maar omdat we een heel hecht team hadden, was dat gewoon geen straf.

Na de hele dag op de luchthaven te hebben gestaan, met zoals gewoonlijk een lekkere vertraging van Transavia, gewoon in uniform naar de kroeg!

We hadden een stam kroeg daar, waar alleen de reisleiding zat, en als gasten ons om leuke kroegjes vroegen, dan die natuurlijk niet zeggen. Zelfde met de mooie rustige stranden, daar je gasten dus niet heen sturen, maar lekker voor jezelf houden! Gemeen he?

Kreta was ook leuk, maar we hadden 100% een meiden team, en er was nogal wat gekat.

Rhodos was ook erg leuk. Dicht bij de luchthaven, wat je transfer dagen een stuk korter maakten.

Marmaris zat ik 2 uur rijden van de luchthaven af!

En een luchthaven dienst is een dag deel.

Dus 2 uur naar de luchthaven rijden, 2 uur terug en ook zeker 2 uur op de lucht haven staan. Dat is 6 uur, en dat was dus een dag deel, kon ik die avond ook nog gewoon werken.

En een collega van mij is tijdens dat seizoen op die weg verongelukt, dus luchthaven dagen waren een ware hel.

En dat 4x per week.

Hoe zit een normale dag eruit?

Een gewone rustige dag is als je alleen bezoek uren hebt. Heerlijk relaxed. Je gaat al je hotels bij langs, daar zit je een half uur tot een uur ( ligt aan de grote van het hotel en hoeveel gasten je er hebt). Gasten kunnen dan bij je langs komen met vragen en wensen ( en klachten natuurlijk ).

Luchthaven dagen. Dan komt er dus een vlucht aan met gasten. Op grote bestemmingen is dit dagelijks, op kleine bestemmingen 1x per week. Soms sta je de hele dag op het vliegveld. Je gaat dan eerst 's ochtends naar de hotels om alle mensen op te halen die met die vlucht vertrekken. Die zet je af en je blijft erbij als ze inchecken (de goeie reisleidsters dan, de minder goeie gaan lekker koffie drinken, deed ik ook soms wel hoor ). En dan wachten de vlucht aan komt met de volgende gasten. Zit meestal z'on 2 uur tussen.

Die gasten stappen in de bus en die zet je weer af bij hun hotels.

Dan heb je pauze, paar uurtjes met geluk. En dan vanf 4 uur tot een uur of 8 doe je nog weer wat hotel bezoeken.

De dag nadat de gasten aangekomen zijn, ga je naar hun hotel en doe je dus een bij eenkomst. Daar vertel je over het land en hun gewoontes. Over het eten, over veiligheid, over de lokale markten, etc. En dan dus de excursies.

Dit moet bij al je hotels.

Ik had op een gegeven moment 13 hotels, 2 talig! Dus ik deed dat praatje 26 keer per dag!!!!!!!! Tenminste, officieel zou dat zo moeten. Maar ik had hotels die naast elkaar lagen, en dat ik 2 in 1. Anders zou ik het nooit voor elkaar krijgen.

En dan na je praatje dus excursies boeken en je krijgt op de eerste dag de ergste klachten. Kamers die niet in orde zijn, verkeerde hotel, mensen zijn moe en willen gewoon zeuren.

Ook moet je nog je administratie bij houden en dus enkele uren op kantoor door brengen.

Klachten kunnen veel tijd in beslag nemen. Sommige mensen willen ter plekke van hotel wisselen, daar komt ook veel papier werk bij kijken.

Zo, weer een heel verhaal.........sorry
Nee joh zeg alstjeblieft geen sorry. Ik vind het juist geweldig dat je er zo uitgebreid over verteld en uitlegd. Ik begin er daardoor steeds meer een beeld van te vormen in mijn hoofd.

Het klinkt als een baan die best goed bij me past, als ik het zo hoor.

Hoe ben jij in dat werk gerolt? Heb je een opleiding in die richting gedaan?

En is het afgezien van de vaste prik zoals luchthavendagen en de bijeenkomsten etc. ook afwisselend? Ga je bijvoorbeeld mee naar de excursies etc? Of is dat meer het werk van een reisbegeleider ipv een hostess?
Ik heb geen toeristische opleiding gedaan, maar veel gereisd, en 5 jaar in Florida gewerkt voor die tijd, en dat sloot wel aan.

Je gaat niet mee op excursies, daar zijn opgeleide mensen voor daar, officiele gidsen.
Dank je wel voor al je uitleg vivagirl. Ik ga me er eens verder in verdiepen
Ik heb een tijdje in een ontwikkelingsland gewoond en daar kwamen soms mensen uit het buitenland een project bezoeken. Zij werkten dan bij de moederorganisatie (denk aan Novib ofzo). Volgens mij moet je wel je strepen verdiend hebben als je dat soort werk gaat doen (het is eigenlijk een soort beoordeling ter plekke). Om hogerop te komen in ontwikkelingsorganisaties moet je volgens mij altijd een tijd zelf ervaring opgedaan hebben met veldwerk. Dat betekent dus tenminste 2 tot 5 jaar (voor een laag salaris, soms zelfs lokaal salaris) in een ontwikkelingsland wonen en werken. Hiervoor zou je eens bij oneworld kunnen kijken of bij VSO die mensen voor een tijd uitzendt om hun vak uit te voeren in het buitenland. Heel veel ngo´s werken tegenwoordig ook met lokale krachten: goedkoper en beter. Volgens mij moet je het vooral zoeken in trainen van vakgenoten in het buitenland, tegenwoordig. Tenzij je arts oid bent.
Ik heb dezelfde ervaring als Margaretha bij ontwikkelingsorganisatie. Ik werk er nu bij een en reis zelf niet naar het buitenland, mijn collega´s die dit wel doen hebben inderdaad jarenlange ervaringen in het veld. Dat maakt het lastig in zo´n functie te komen, daarnaast zie ik ook de negatieve aspecten van het zakelijk reizen. Mijn collega´s zijn heel kort op een plek, bezoeken daar vaak het kantoor van de organisatie waarmee wij samenwerken, waardoor je vaak niet verder komt dan de hoofdstad. Je reis (van meestal een a twee weken) is helemaal volgepland met afspraken, dus relaxed iets van het land zien is er nauwelijks bij.

Uit jouw antwoorden maak ik op dat toerisme meer aan je besteed is. Misschien zou je bij Djoser nog kunnen informeren, dan gaat het vaak om minder lange tijd dan wanneer je een hostess ergens bent.

Succes en veel plezier!
Weet je wat je ook kan doen, bij je normale werk proberen Europese projecten binnen te halen, of gaan werken bij een organisatie / bedrijf die daar aan meedoet. Er zijn heel veel projecten op welzijnsniveau (google bv. op DAPHNE of EU HEALTH) en ook op onderwijsniveau. Je moet dan met een groep Europese partners een projectvoorstel schrijven, en als dat goedgekeurd wordt krijg je geld van de EU om jouw project uit te voeren. Hierbij zijn de reizen héél belangrijk (vanuit de EU ook, die willen ook een soort europese cohesie creëren volgens mij). De projecten hebben doorgaans een looptijd van zo´n anderhalf tot 3 jaar. Je moet meestal tenminste 3 partners hebben, dus twee landen waar je sowieso naartoe moet. Daar kan je bezig zijn met je vak en project en collega´s, zien wat zij bereikt hebben, van hen leren, zij van jou, ervaringen uitwisselen, seminars ed. hebben, en dan weer terug waar je het project lokaal voortzet. Dit is echt heel erg leuk, en niet zo extreem vaak (maar stel je doet aan 2 of drie projecten mee ben je per jaar toch al gauw een keer of drie, vier weg). Meestal is er ook korte tijd om de stad waar je bent in te gaan en te leren kennen. Je kan zelf de data plannen met je projectleden dus het is makkelijk het zo te regelen dat je bv. van woensdag t/m vrijdag daar bent en er dan een weekend aan vast plakken (dit vergoedt de EU uiteraard NIET !!). Er bestaan ook programma´s voor buurlandenprojecten, al heeft nederland dan weer erg weinig buurlanden buiten de EU, maar er zijn bv. mediterrane programma´s, oost-europese programma´s, etc.

Ikzelf heb een tijd gewerkt bij een consultancy die dit soort projecten regelde (dus zeg maar projectvoorstel maken, partners zoeken, budget in elkaar zetten, meetings regelen etc.) Dan reis je ook erg veel, maar ik vond het best snel saai worden om het heel administratief is en niet inhoudelijk, terwijl als je zelf die organisatie bent het heel inhoudelijk is. Je kan ook reageren op projectvoorstellen van andere organisaties in het buitenland, dat is helemaal makkelijk want dan hoef je het niet allemaal zelf te verzinnen en alleen de documentatie te sturen die zij vragen (de projectleider moet het hele voorstel in orde maken namelijk).

Je hebt dit soort projecten in alle vakgebieden. Voor bedrijven is het vaak lastiger om mee te doen (ze mogen nl. geen winst maken van EU geld) maar vooral gemeentes, scholen, openbare instellingen enzo zijn erg enthousiast.

Als je de wetenschap ingaat kan je trouwens volgens mij ook veel reizen, dat lijkt me ook erg leuk.
quote:vivagirl schreef op 14 juli 2010 @ 20:44:

Ik heb geen toeristische opleiding gedaan, maar veel gereisd, en 5 jaar in Florida gewerkt voor die tijd, en dat sloot wel aan.

Je gaat niet mee op excursies, daar zijn opgeleide mensen voor daar, officiele gidsen.

Hoi,

Ik heb deze hele discussie gelezen en heb een paar vragen aan je (als je het nog maar ziet, want de discussie stond redelijk onderaan).

Sowieso leuk dat je zo'n helder beeld schetst. Ik had namelijk precies dezelfde vragen als de TO dus vond het erg leuk mee te lezen.

Wat ik me verder nog afvraag:

Als je voor een langere periode in een ander land zit, heb je dan ook echt met de locals te maken? Want hoe kun je aan de toeristen de cultuur uitleggen, krijg je die verteld van anderen of heb je die inmiddels dan ook zelf ervaren?

Kun je, al werkend daar, ook de taal een beetje eigen maken?

En nog een laatste vraag, voel je alsjeblieft niet verplicht om er antwoord op te geven: is het salaris redelijk? Krijg je goed betaald om naast je dagelijkse uitgaven nog een beetje te sparen?

Groetjes!
Zelfs het eten van een olifant gaat hapje voor hapje...
quote:Margaretha2 schreef op 15 juli 2010 @ 09:22:

Weet je wat je ook kan doen, bij je normale werk proberen Europese projecten binnen te halen, of gaan werken bij een organisatie / bedrijf die daar aan meedoet. Er zijn heel veel projecten op welzijnsniveau (google bv. op DAPHNE of EU HEALTH) en ook op onderwijsniveau. .....

Ikzelf heb een tijd gewerkt bij een consultancy die dit soort projecten regelde (dus zeg maar projectvoorstel maken, partners zoeken, budget in elkaar zetten, meetings regelen etc.) Dan reis je ook erg veel, maar ik vond het best snel saai worden om het heel administratief is en niet inhoudelijk, terwijl als je zelf die organisatie bent het heel inhoudelijk is. Je kan ook reageren op projectvoorstellen van andere organisaties in het buitenland, dat is helemaal makkelijk want dan hoef je het niet allemaal zelf te verzinnen en alleen de documentatie te sturen die zij vragen (de projectleider moet het hele voorstel in orde maken namelijk).

Je hebt dit soort projecten in alle vakgebieden. ...

Hoi Margaretha,

Ook al zo'n uitgebreide omschrijving, echt leuk!! Ik heb een paar vragen aan je, hoop dat je dat ok vindt?

Het lijkt me heel erg leuk om klinieken o.i.d te ondersteunen met logistieke/organisatorische processen. Projectmatig. Dus niet het projectvoorstel schrijven, maar meer het uitvoeren ervan wat naar mijn idee ook meer op de locatie zelf zou zijn. Vb, een half jaar ergens wonen en het project op locatie coordineren.

Je schrijft dat je zelf voor een soort consultancy bureau hebt gewerkt om deze projectvoorstellen te schrijven. Zou ik mogen weten welk bedrijf? Ter nieuwsgierigheid?

Nu ik toch bezig ben: je schrijf dat je het te administratief vond worden. Had je dan niet het juiste netwerk om juist praktischer werk te gaan doen? Of wilde je dat niet?

Ook lees ik dat ik kan reageren op projectvoorstellen van andere organisaties. Ik heb alleen geen idee waar ik zoiets kan vinden. Plaatsen zulke organisaties bv ook vacatures op monsterboard.nl? Ik noem maar wat..

Een hoop vragen, hoop dat je het niet erg vindt!

Groetjes!
Zelfs het eten van een olifant gaat hapje voor hapje...
Reispassie combineren met werk - lijkt me niet echt een haalbare kaart tenzij je voor een of andere liefdadidgheidsinstelling werkt of een baan hebt waarbij je voor langere tijd naar het buitenland kan maar die liggen niet voor het oprapen en het is nog maar de vraag hoe lang je dan van je vriend weg wilt blijven.

Over het algemeen is reizen voor het werk niet meer dan veel tijd doorbrengen op het vliegveld, de hele dag door meetings en 's avonds wellicht nog een verplicht etentje om vervolgens de nacht in je uppie door te brengen in een hotel en dit herhaal je de volgende dag weer. En dan weer terug naar het vliegveld, nog even gauw wat e-mailtjes en rapportjes tikken en terug naar huis.

Vind het niet echt romantisch en reispassie heeft hier weinig mee te maken. Da's heel wat anders dan reizen voor je werk.
Chatcat, ik wil je de naam van het bedrijf wel geven maar het is in Spanje. Wat jij wilt is denk ik meer in een niet-EU land, klopt dat (je zegt bv. klinieken ondersteunen), je kan dan kijken bij Europe Aid. Europe Aid schrijft ook dit soort concoursen uit, op de website kan je zien welke organisaties die subsidies binnenhalen, daar kan je dan direct solliciteren. Hier kan je de jaarlijkse programma's zien (welke projecten ze uitvoeren / ondersteunen).

Dit is de website van de Europese Gezondheidsdienst en hier kan je meer lezen over het programma 2008-2013.

Hier kan je lezen over Europese financiering per sector / locatie / orgaan / etc. Als je subsidieprogramma's ziet die gesloten zijn kan je googelen op "grants granted PROGRAMMANAAM". Voor programma's die nog open zijn kan je googelen op "call for proposals PROGRAMMANAAM". Organisaties die al een plan hebben en Europese partners zoeken kan je googelen via "Partner search PROGRAMMANAAM".

Hier vind je verschillende databases bij elkaar van partner searches, toegekende subsidies en uitgevoerde projecten enzo. Ik zei dat je ook gewoon moet googelen omdat sommige regio's ook eigen pagina's hebben waar ze oproepjes plaatsen van organisaties uit hun regio. Deze gebruikte ik zelf vaak, maar is in het Spaans. Als je op de projecten klikt en dan op de attachments is het wel vaak in het Engels. Meer weet ik er even niet uit mijn hoofd, maar ik keek toen dagelijks zeker zo'n 15 van dit soort regionale pagina's na. Grotere instellingen hebben vaak een eigen afdeling die dit soort dingen regelt, als je een bepaalde achtergrondkennis hebt zou je bij afdelingen van zulke instellingen kunnen solliciteren. Ik bedoel dan ziekenhuizen / gezondheidszorg-samenwerkingsverbanden / universiteiten / regionale overheden, dat soort werk. Maar ook bij dit soort dingen heb ik alleen maar regelmatige reizen gezien, nooit dat ze iemand stationeren ergens die dan een tijd daar werkt. Tenzij je bv. wetenschapper bent en een uitwisseling aanvraagt, dat kan wel (binnen Europa zijn dat bv. de Marie Curie beurzen). Sommige multinationals bieden die mogelijkheid ook.

Wat je zegt over het project coördineren, ik weet nu niet zo goed hoe dat zou gaan. Zo'n consultancy coördineert het hele Europese gedeelte van het project, maar niet het inhoudelijke (ik heb zelf bv. projecten gecoördineerd die over mutaties van een groente gingen, daar weet ik dus niets van af). Als je het inhoudelijk allemaal zou moeten regelen moet je een grote meerwaarde hebben op lokale krachten, dat is best moeilijk (want je bent ook nog eens tien keer zo duur). Het enige wat me zo gauw te binnen schiet is PUM maar daarvoor moet je eerst al je strepen verdiend hebben in Nederland. Het is wel precies wat jij zegt, iets opzetten in het buitenland, een periode die te overzien is gaan, en dan weer terug. Hier is de website.

Over het administratieve gehalte van het werk: ik heb inderdaad een groot netwerk opgebouwd in die tijd wat ik nog steeds zorgvuldig onderhoud. Binnen mijn eigen bedrijf kon ik niet overstappen naar wat anders want hun enige business was de coördinatie en uitvoering van het internationale gedeelte. Ik doe inmiddels iets anders, maar heb niet bij bedrijven / organisaties met wie ik toentertijd samenwerkte gesolliciteerd, er zat eigenlijk geen enkele organisatie bij waarvan ik de core business super boeiend vond en voor een overheidsbaan moet je hier een soort concours doen en daar had ik geen zin in. Voor de toekomst denk ik dat het me goed van pas zal komen dat ik nu een duidelijk zicht heb op hoe het allemaal werkt met projecten voorbereiden, partners zoeken, subsidie aanvragen, budgetten maken, enzovoort. Misschien wel het meest voor mijn cv en niet zo heel veel voor de praktijk omdat ik me hier nu zelf niet meer mee bezig wil houden. Ik wil me liever bezig houden met WAT gaan we doen en niet met hoe krijgen we het rond.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven