Werk & Studie alle pijlers

Internetverkopen (eBay/Marktplaats) en belasting

31-10-2008 10:26 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of dit de juiste pijler is, maar ik plaats hem toch maar even hier. Ik verkoop spullen via ebay en marktplaats. Dit krijg ik of koop ik zelf, en verkoop het dan door. Dit is geen vette business, maar ik verdien er wel een extraatje mee (heb verder overigens geen baan meer, dus ik wil het wel gaan uitbreiden). Nu vraag ik me af hoe dat zit me belasting betalen. Heb gegoogled, maar kon niets vinden. Heb net de belastingdienst gebeld, en die wisten het niet! De persoon die ik aan de lijn had zei dat ik maar een briefje moest sturen naar de belastinginspecteur en dan de situatie uitleggen. Dus dat ga ik dan maar doen.

Mijn vraag is eigenlijk, zijn er mensen die in vergelijkbare situatie zitten, en hoe hebben jullie dit opgepakt?
Volgens mij is er niets aan de hand zolang je geen zakelijke handelaar bent. Als je echter een uitkering hebt moet je wel uit gana kijken want die zijn daar niet zo van gecharmeerd.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Nee, ik heb geen uitkering. Teer op de zak van mijn vriend .

Ik vind dit gewoon erg leuk om te doen, en zou hier ook echt in verder willen, maar dan als bedrijf. Wil/moet me dan ook inschrijven bij de KvK. Maar nu is het nog gewoon de lekker bezig zijn en dan wil ik het stap voor stap wel gaan uitbreiden tot het moment is gekomen dat ik echt een business heb, en me ga inschrijven bij de KvK.
Je mag sowieso tot een bepaald bedrag belastingvrij bijverdienen. En dan gaat het in jouw geval niet om het omzetgedeelte, maar om het winstgedeelte als ik het goed zeg.
Je zou de voorwaarden van Ebay eens even goed moeten lezen. Volgens mij word je als 'zakelijk' beschouwt als je spullen koopt en doorverkoopt en als 'particulier' als je dingen verkoopt die je zelf niet meer gebruikt (kinderkleding die te klein is geworden etc).

Zoek het wel even goed uit, om problemen achteraf te voorkomen!
quote:Pauline65 schreef op 31 oktober 2008 @ 11:12:

Je zou de voorwaarden van Ebay eens even goed moeten lezen. Volgens mij word je als 'zakelijk' beschouwt als je spullen koopt en doorverkoopt en als 'particulier' als je dingen verkoopt die je zelf niet meer gebruikt (kinderkleding die te klein is geworden etc).

Zoek het wel even goed uit, om problemen achteraf te voorkomen!Ik zit er nu nog een beetje tussenin denk ik. Ik verkoop beide. Koop wel iets in de hoop daar meer op te kunnen verdienen, maar verkoop ook (oude) kleding van mezelf. Krijg ook wel eens wat van mijn moeder om voor haar te verkopen.
Het onderscheid wat EBay maakt, is toch niet te controleren door de Belastingdienst als het om kleine hoeveelheden gaat, zoals MarieSophie beschrijft.

De dingen die je speciaal inkoopt, hoe kunnen zij aantonen dat je dat speciaal hebt ingekocht om ze te verkopen? Je kunt het toch hebben voor jezelf hebben gekocht, toch niet leuk dus maar verkopen via Marktplaats?

Kortom: daar heb je niks aan.
upppppppp.......
Zoals ik het van je begrijp hoef je nu nog geen belasting te betalen. Tenzij je voor duizenden euro's verkoopt in het jaar. Ik doe het zelf net als jij, maar ik verdien er echt niet veel mee. Doe het nu ook niet zo heel veel meer. WIl je echt een 'bedrijfje' erin starten, en inschrijven bij KvK dan wordt het echt je 'baan', en dan moet je dat wel opgeven bij de BD. Maar hoe dat allemaal in elkaar steekt, sorry dat weet ik ook niet.
...
Tip: Misschien eens vragen op het MP forum? Daar komen zowel handelaren als particulieren.
...
quote:queenie1 schreef op 03 november 2008 @ 18:53:

Tip: Misschien eens vragen op het MP forum? Daar komen zowel handelaren als particulieren.Ja, daar heb ik niet eens aan gedacht. Thanks
quote:queenie1 schreef op 03 november 2008 @ 18:52:

Zoals ik het van je begrijp hoef je nu nog geen belasting te betalen. Tenzij je voor duizenden euro's verkoopt in het jaar. Ik doe het zelf net als jij, maar ik verdien er echt niet veel mee. Doe het nu ook niet zo heel veel meer. WIl je echt een 'bedrijfje' erin starten, en inschrijven bij KvK dan wordt het echt je 'baan', en dan moet je dat wel opgeven bij de BD. Maar hoe dat allemaal in elkaar steekt, sorry dat weet ik ook niet.

Ik betaal nu geen belasting hierover, want het zijn peanuts. En heel veel kleding is van mezelf en mijn moeder, dus dat hoef je niet op te geven lijkt me.

Als ik vet ga verdienen, dan wil ik me ook zeker inschrijven bij de Kvk. Dat is ook wel mijn doel, een echt bedrijfje starten. Maar vroeg me dus gewoon af hoe het tot die tijd gaat.
Hier zou ik ook wel meer over willen weten hoe je

op een veilige manier kan handelen.

zwemmertje wie heeft er bruikbare tips voor mij want

ik wil dit zeer zeker gaan uitbreiden in de toekomst,
Zwemmertje, wat doe je precies?
Ik vroeg me dat laatst ook af, en heb er ook naar geinformeerd. Weet niet meer het exacte bedrag, maar je moet gewoon onder een X-bedrag blijven.

Ik ga het nog es checken, want ik van november tot juni voor rond de 2000 verkocht aan tweedehands spul. Wist ik helemaal niet, heb het laatst es allemaal opgeteld.
quote:fleurtje schreef op 06 augustus 2009 @ 14:20:

Ik vroeg me dat laatst ook af, en heb er ook naar geinformeerd. Weet niet meer het exacte bedrag, maar je moet gewoon onder een X-bedrag blijven.

Ik ga het nog es checken, want ik van november tot juni voor rond de 2000 verkocht aan tweedehands spul. Wist ik helemaal niet, heb het laatst es allemaal opgeteld.Bij mij begint het dus ook aardig op te lopen. Jammer dat er zo weinig info over te vinden is.
Ik zou eens even kijken naar de hoogte van de belastingvrije voet.

Is echt grofweg uit mijn hoofd iets van 4000-5000 euro per jaar.

En dan gaat het dus om de winst die je maakt. Dus je inkoopprijzen, portokosten, deel van internetabo etc ervan af en wellicht ook je eigen spullen die je doorverkoopt er buiten laten.

Daar moet je dus heul veul spulletjes voor verkopen.
Interessant topic! Zelf wil ik dit ook graag doen, maar dan met kleding importeren uit Azie.. en dit via Ebay/MP/ of home parties.. Ook ik zit met het belastingprobleem, want zodra je je inschrijft bij de KvK moet je de inkomsten toch kunnen verklaren bij de BD?
quote:Poppy86 schreef op 07 augustus 2009 @ 09:42:

Interessant topic! Zelf wil ik dit ook graag doen, maar dan met kleding importeren uit Azie.. en dit via Ebay/MP/ of home parties.. Ook ik zit met het belastingprobleem, want zodra je je inschrijft bij de KvK moet je de inkomsten toch kunnen verklaren bij de BD?Zodra je handel drijft moet je belasting betalen (logisch) en zeker met wat jij wilt doen. Denk ook dan dat je je in moet schrijven, maar dat weet ik niet zeker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven