Werk & Studie alle pijlers

Interview Jongeren 13/14 jaar

08-11-2016 18:34 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ik ben Els!

Voor de GGD Limburg-Noord ben ik bezig met een kwalitatief onderzoek. Ik ga in gesprek met jongeren om erachter te komen op welke manier en met welke methodes jongeren van 13/14 jaar (2e klas VO) gemotiveerd raken om mee te werken aan een klanttevredenheidsonderzoek voor de GGD.

Ik ga de jongeren hiervoor interviewen.

Ik zou ik het leuk vinden om er geen standaard interview van te maken. Weet iemand iets of heeft iemand literatuur over het leuker/spontaner maken van een interview met jongeren?

Ik kan me voorstellen dat jongeren een 'standaard' interview ongemakkelijk vinden en dat een spelvorm, gesprekstechniek, creatief bezig zijn of iets dergelijks kan helpen om ze te laten ontspannen.

Heeft iemand hierover misschien ervaringen/tips?

Ik hoor het graag!

Groetjes,

Els
quote:IBIopviva schreef op 08 november 2016 @ 18:56:

[...]

Ok dan tja ik ben zelf best een sociaal persoon, altijd al geweest en betrokken maar ik zou hier dan echt niet aan meegewerkt hebben.

Maar volwassenen krijgen toch ook allemaal een beloning om mee te doen met onderzoeken of enquêtes? Werkt dat psychologisch niet precies hetzelfde als bij pubers?Ik denk dat dit effect bij pubers sterker is omdat een cadeaubon voor hen iets 'groters' is dan voor volwassenen en veel pubers tegenwoordig materieel zijn ingesteld. Daarnaast zijn kinderen en pubers erg makkelijk over te halen als ze er 'iets' voor krijgen, dit is bij volwassenen veel minder.
quote:viva-amber schreef op 08 november 2016 @ 18:57:

Geef de onderzoekresultaten ook door aan de jongeren die mee doen.Dit is inderdaad in de litatuur wel te vinden en ga ik ook zeker doen!
quote:elss94 schreef op 08 november 2016 @ 18:56:

[...]

Ik heb verschillende dingen bedacht:

- Interviewen tijdens een wandeling omdat dit ervoor zorgt dat er niet perse oogcontact nodig is, dit is lastig ivm opnameapparatuur

- Vragen uitprinten en in een doosje oid doen en een voor een vragen laten trekken zodat de jongere zelf het gevoel hebben de controle over het interview te hebben, hierbij is het probleem dat de vragen ,volgens een kwalitatief onderzoeker binnen de instelling, beter tot hun recht komen als ze op een bepaalde volgorde gesteld worden.Maar hoe zie je dit voor je dan? Je vraagt respondenten om een ommetje met je te gaan maken, terwijl jij een vragenlijst op ze afvuurt, en dan zijn ze wel direct op hun gemak?
Kan je eens gaan praten met iemand van de docentenopleiding op jullie universiteit, bel je lievelings docent op van de middelbare school (of een andere populaire docent - die weet de doelgroep aan te spreken).
Ik zou gewoon een normaal interview met de jongeren houden, zij hebben het namelijk echt wel door als jij het gemaakt gezellig / ontspannen gaat maken, dus dan kun je het beste een gewoon interview houden.
Waarom staat dit topic er nog? Omdat er geen 'onderzoek' in de topictitel staat?
Die doos met kaartjes trekken lijkt mij op zich wel een goede. In plaats van vragen kun je er ook voor kiezen daar topics in te stoppen. Laat de jongeren dan zelf ook vragen bedenken, weet je meteen waar zij zich mee bezig houden.
-
Kan je niet een semi-gestructureerd interview doen of een groeps interview zodat het wat meer flexibel is?
Met de meeste tweedeklassers kun je gewoon een heel normaal gesprek voeren hoor. Volgens mij ben jij zelf 22 (?). Praat met ze zoals je ook met je vriendinnen praat.

Het zijn geen kleine kindjes meer he.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
En waarom zouden die jongeren tijd investeren als er niks tegenover staat? Die hebben wel wat beters te doen dan met jou praten.
quote:elss94 schreef op 08 november 2016 @ 18:53:

[...]

Een bon zou ervoor kunnen zorgen dat jongeren alleen maar mee werken om die bon te krijgen en niet omdat ze daadwerkelijk iets willen vertellen over het onderwerp. De motivatie is dan gericht op de bon en niet op het mee willen werken. Dat is de gedachte.

Aan de andere kant moet je uitkijken dat je alleen vrijwilligers hebt. Als je alleen maar mensen hebt die mee willen doen omdat ze iets te melden hebben, heb je ook een bias in je onderzoek. De gemiddelde jongeren bereik je dan wellicht niet, omdat deze geen zin hebben om mee te doen. Terwijl je aan de andere kant wel de jongeren krijgt die iets te klagen hebben en iets willen veranderen, maar deze zijn misschien niet representatief.

Dus hoe ga je deze jongeren bereiken? Waarom zouden zij hun tijd aan jouw onderzoek besteden? Ga je bij een klas langs, een praatje maken en dan een aanmeldingsformulier achterlaten? Waarom denk je dat jongeren mee zullen werken? Wanneer zou jij er, als puber, aan mee werken?
quote:maxi14 schreef op 08 november 2016 @ 20:12:

Kan je niet een semi-gestructureerd interview doen of een groeps interview zodat het wat meer flexibel is?Groepsinterview was mijn eerste idee. Volgens verschillende experts (onderzoekers, gedragswetenschappers, psychologen, beleidsmedewerkers) is dit ontzettend lastig met pubers en is het geen haalbare kaart voor mij.
quote:Ceylon schreef op 08 november 2016 @ 21:14:

Met de meeste tweedeklassers kun je gewoon een heel normaal gesprek voeren hoor. Volgens mij ben jij zelf 22 (?). Praat met ze zoals je ook met je vriendinnen praat.

Het zijn geen kleine kindjes meer he.Ik weet dat het geen kleine kindjes zijn, ik vraag alleen om tips en mensen die hier ervaring mee hebben.
quote:sandra1905 schreef op 08 november 2016 @ 21:27:

En waarom zouden die jongeren tijd investeren als er niks tegenover staat? Die hebben wel wat beters te doen dan met jou praten.Omdat ze, als ze mee willen werken met mijn interview, een lesuur niet hoeven te volgen. Daarbij zijn er ook echt wel jongere van die leeftijd die het oprecht leuk vinden aan zoiets mee te doen. Ook vraag ik geen gevoelige informatie.
quote:elss94 schreef op 08 november 2016 @ 18:50:

[...]

Hierover zit ik inderdaad ook nog in dilemma. Wel of geen beloning..Natuurlijk ben je niet intrinsiek gemotiveerd wanneer het om invullen van enquêtes gaat. Dat doe je namelijk niet voor jezelf. tenzij je het leuk vindt om voor de lol en uit verveling enquêtes in te vullen. Een beloning kan dus prima vind ik.

Toevoeging: jij wil een zo hoog mogelijke respons en dan werkt een extrinsieke motivator (beloning) het beste

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven