Werk & Studie alle pijlers

Interviews houden

27-06-2011 19:36 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel aan het afstuderen bij een bedrijf, en daarvoor moet ik 20 interviews houden met mensen uit verschillende lagen in de organisatie. Vandaag heb ik de eerste twee interviews gehad. Ik had totaal 1.5 uur per interview ingepland, maar was beide keren al na een half uur / drie kwartier klaar. Bij het interview zelf had ik het gevoel alles gevraagd te hebben wat ik wilde weten, maar toen ik ze na de tijd nog eens ging terug luisteren merkte ik dat ik toch nog dingen niet gevraagd heb, of niet genoeg doorgevraagd heb. Ook was 1 persoon die ik interviewde nogal gesloten, en moest ik echt zo ongeveer alle antwoorden eruit trekken.

Dit is de eerste keer dat ik interviews hou, en ik wil het graag zo goed mogelijk aanpakken. Ik heb gemerkt dat het toch een stuk lastiger is dan ik in eerste instantie dacht! Ik ben dan ook op zoek naar tips hoe je het meeste uit interviews kan halen, zodat je niet na de tijd wegloopt met een soort van 'onbevredigd' gevoel dat je niet alles weet wat je eigenlijk wil weten. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ben net afgestudeerd, ook zo'n 20 interviews gehouden om tot resultaten te kunnen komen.

Ik heb gebruik gemaakt van een standaard vragenlijst, met mogelijke doorvragen erbij. Daarnaast liet ik telkens doorschemeren, dat mocht ik niet voldoende informatie hebben na de analyse van het interview, ik terug kon komen om nog wat informatie te kunnen krijgen. Ik ben erachter gekomen dat je niet alle informatie kunt krijgen binnen een gesprek. Ik heb regelmatig met de geïnterviewde mensen contact gehad, om bepaalde zaken duidelijker te krijgen. Dat maakt niets uit en de mw' s die ik heb geïnterviewd gaven naderhand ook aan dat ze het prettig vonden dat ik terug kwam op zaken die mij niet duidelijk waren en toch graag verduidelijkt wilde hebben.
Oke bedankt voor je reactie!

Ik was van plan om na de interviews nog een soort workshop te organiseren waar alle geinterviewden voor uitgenodigd worden, om de resultaten aan hun voor te leggen, om zo nog een feedback moment te creeren. Maar zou inderdaad ook kunnen mailen als antwoorden me niet duidelijk zijn.
Als ik jou was zou ik ze bellen. Het sturen van een mail is meer doordacht (en kost dus meer tijd). En als je belt kun je weer doorvragen als het niet duidelijk is.
Ja dat is zo. Of ik zou gewoon even langs kunnen lopen om het te vragen. Het is nogal een open organisatie, met veel open werkplekken etcetera. Dan werkt dat misschien beter.
Ja inderdaad, bellen! Ik ben gewoon langsgegaan, zat in hetzelfde gebouw, dus een afspraak gemaakt via de mail en snel langsgaan om nog even wat te vragen of te laten verduidelijken. Is ook wat persoonlijker als je belt of langsgaat.
Duidelijk van te voren zeggen dat je waarschijnlijk nog dingen vergeet en dat je de mensen daarom hoogstwaarschijnlijk nog zal (na)bellen of mailen.

Over dat onbevredigende gevoel na afloop (en die gesloten kandidaat): Weten de mensen wat ze kunnen verwachten aan vragen? Zijn ze dus voorbereid?
Ik heb de mensen via mail uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek, en daarbij kort uitgelegd wat het onderzoek inhoudt. Het is ook een vervolgonderzoek op een onderzoek wat vorig jaar is gehouden, een aantal mensen zijn bij dat onderzoek ook al geinterviewd. Verder vertel ik aan het begin van het interview ook nog even wat ze kunnen verwachten en waar het over zal gaan. Dus ik denk niet dat dat het probeem is..
Zorg dat je een goede afstreeplijst hebt voor jezelf met alle onderwerpen die je wilt bespreken en wat je daarbij moet weten, die kun je aan het eind van het gesprek nog een keer doornemen.

Interviews houden is ook lastig en iets wat je vooral leert door het een aantal keer te doen, dus stug volhouden!
Het rare is dat ik nu ook begin te twijfelen aan mijn interview vragen terwijl ze goedgekeurd zijn door zowel mijn docent als mijn stagebegeleider... Zal wel door het 'nieuwe' van het interviewen komen! Ik heb nog genoeg interviews te gaan, dus nog genoeg ruimte voor verbetering inderdaad
Stel 'open vragen' (dus vragen die niet met ja of nee beantwoord kunnen worden) en vraag door. Bedenk van te voren wat de antwoorden zouden kunnen zijn en wat je dan verder nog zou willen weten.

En luister aandachtig naar wat er verteld wordt, zodat je daar op in kunt haken. Je hoeft je pas voor de te bereiden op de volgende vraag van je lijstje als je die vraag ook echt wilt gaan stellen, dus kijk liever op je checklist als dat aan de orde is dan er tijdens het antwoord al over na te denken.

En voor wat betreft de gesloten gesprekspartner, kan het zijn die persoon bang is voor de consequenties? Zo ja, vertel dan duidelijk vooraf wat je met de resultaten wilt doen en hoe je de anonimiteit van de persoon in kwestie gaat waarborgen.
Ik merkte dat ik in het begin nog niet zoveel doorvroeg. Nu vraag ik bij heel veel dingen: en waarom dan? Heeft u daar een voorbeeld van? Heeft u hierzelf ervaring mee etc. Ik kan natuurlijk niet over jou oordelen, maar misschien zou je meer door kunnen vragen op dat moment? Dus goed luisteren en niet al te strikt vasthouden aan je vragenlijst?
Hoi soulshine, anderhalf uur is lang hoor voor een interview. Voor jou, maar ook voor de persoon die je interviewt. Neem je alleen op of maak je ook notities? Als je alleen band hebt, is het uitwerken tijdrovend. En je moet er nog 18!

Wat je kan helpen is de antwoorden herhalen of samenvatten. "Dus u doet dit en dit en dat altijd zus en zo?" Dan kan iemand meteen aanvullen/corrigeren/bevestigen.

Nog een tip: Wees niet bang voor stiltes. Die geven jou de tijd om de informatie te verwerken en eventueel vervolgvragen te bedenken. De persoon tegenover jou gaat intussen vaak spontaan verder met praten.

Stel open vragen. Dan krijg je geen ja/nee antwoorden.

En pin je niet te veel vast op je lijstje. Dan wordt het een echt gesprek en daardoor veel levendiger. Tot slot kijk je je lijstje even na om te zien of je niets vergeten bent.

Veel succes verder!
Sommige interviewkandidaten zijn gesloten en daar zul je aan moeten trekken. Dat blijft, hoe goed je je ook voorbereid hebt.

Dat je dingen vergeet, moet je incalculeren als je net begint, al doende leert men. Goed ook van je om het hier te vragen!

Probeer er ook gewoon een leuk gesprek van te maken, in plaats van een 'deftig' interview, zo naturel mogelijk. Maar ook dit is een kwestie van oefening baart kunst. EN mensen laten praten over hun stokpaardjes. Mensen praten graag...naarmate je het vaker doet, zul je merken dat je zelfvertrouwen toeneemt en je er meer uithaalt.

Veel succes! Het is zo leuk om te doen!
Bedankt voor de tips!

Ik probeer wel veel door te vragen, maar merkte achteraf dus dat ik nog wel een aantal dingen vergeten was, dat er een aantal dingen waren waar ik, als ik het terugluisterde, vond dat ik er nog wel wat dieper op in had mogen gaan.

Open vragen heb ik zoveel mogelijk, ik heb ook een aantal gesloten vragen omdat ik die niet op een andere manier kon formuleren. Ik probeer dan wel als ze een antwoord geven dat niet veel verder gaat dan 'ja' of 'nee' om door te vragen en naar de ervaringen van die persoon te vragen, zodat ik toch het antwoord krijg wat ik wil hebben.

Ik had in eerste instantie voor 1.5 uur gekozen, omdat dat vorig jaar ook was aangehouden. Vorig jaar was het onderwerp echter veel breder, ik onderzoek nu een deel van het onderwerp dat vorig jaar is onderzocht, meer in de diepte, dus misschien ook niet heel raar dat mijn interviews wat korter zijn. Het maakt me op zich ook niet uit hoe lang ze zijn, als ik maar het gevoel heb dat ik alles er uit heb gehaald, en dat ontbrak vandaag een beetje.

Of die persoon die wat terughoudender was bang was voor wat er met de gegevens gaan gebeuren... Ik weet niet of dat aan de orde is. In de mail heb ik wel duidelijk gezegd dat er vertrouwelijk wordt omgegaan met de gegevens, misschien dat ik dit nog een keer kan benadrukken. Verder is het een erg open organisatie, waar mensen niet echt bang zijn om hun mening te geven, en de persoon die ik interviewde had wel ervaring met interviews geven. Maar het zou toch kunnen meespelen.

Met een checklist werk ik al, alleen kwam ik er tijdens het eerste interview achter dat de vragen inet helemaal in de goede volgorde staan. Bijvoorbeeld, 1 onderwerp kwam bij 1 van de eerste vragen al een beetje aan bod, en daar had ik later in het interview nog 4 vragen over. Toen heb ik geimproviseerd en die 4 vragen ook gelijk bij de eerste vraag betrokken, toen het onderwerp al ter sprake kwam, maar daardoor ben ik vergeten 1 vraag te stellen. Dus beter mijn checklist afwerken denk ik!
En dat van die stiltes is ook wel een goede tip. Ik merkte dat ik de neiging had om stiltes snel op te vullen door een volgende vraag te stellen, terwijl als je even wacht die persoon vaak ook uitzichzelf nog door gaat praten.

En dat laten praten over stokpaardjes is ook goed, omdat mensen dan vaak ook enthousiast worden. Maar moet er wel mee uitkijken dat het gesprek dan niet steeds die richting ingestuurd wordt, en dat het uiteindelijk niets meer met het onderwerp te maken heeft!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven