Werk & Studie alle pijlers

Is dit normaal? Werken onder het minimum?

27-01-2010 19:05 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin heeft een VWO-opleiding en werkt voor 8 euro

bruto per uur (tekstschrijven, vertalen). Ze heeft Engels gestudeerd. Als ze dat niet zou doen, zou ze geen nieuwe opdrachten meer krijgen. Er zijn blijkbaar genoeg mensen die

voor dat bruto uurloon willen werken. Herkenbaar?

Of is zij nu gek?

Sanne
Precies Mariska! Plus dat je vakanties en ziektedagen ook niet worden door betaald. Freelancers maken inderdaad vaak wel meer dan 40 uur per week, maar je krijgt deze niet allemaal betaald.quote:Mariska76 schreef op 28 januari 2010 @ 10:20:

[...]

Ik denk dat Babado bedoelt dat netwerken, acquisitie en de eigen administratie ook heel veel tijd kost. Bovendien heb je als freelancer ook periodes dat je geen of weinig werk hebt. Ik denk dat er maar weinig freelancers zijn die 47 weken per jaar 40 uur per week declarabel werken.
quote:Margaretha2 schreef op 27 januari 2010 @ 19:28:

[...]

Op universiteiten kan je gewoon opvragen (of op de website lezen, of bij het loopbaancentrum informeren, of in foldertjes zien) wat het gemiddelde startsalaris is van iemand die in jouw richting afgestudeerd is aan jouw universiteit. Bij mijn studie stond er zelfs bij wat andere afgestudeerden in Nederland, van mijn studie maar aan een andere universiteit als startsalaris hadden.

Daar heb ik in elk geval mijn ideeën vandaan gehaald en ik neem aan dat dat voor veel (de meesten?) geldt.

Ik woon nu in het buitenland en verdien trouwens zo'n beetje de helft, en ja, ik vind dat frustrerend en ja, ik had op meer gerekend want die cijfers ken ik al sinds ik nog bezig was met mijn p.Precies, dus in de praktijk heb je daar weinig aan.
Helemaal eens met Babado, dit zijn uitzuigtarieven.

Als dit marktwerking is, dan wordt wel weer overduidelijk dat marktwerking een synoniem is voor het opdoeken van arbeidsbescherming. Iedereen wordt maar opgejut of soms gedwongen om voor zichzelf te beginnen (in de zorg speelt dit ook sterk). Maar gevolg is dat de wettelijke bescherming, waar in de geschiedenis verdomme zó hard voor gevochten is, simpelweg overboord gekieperd wordt. Geen vakantiegeld, geen WW, geen doorbetaling bij ziekte - en marktprijzen die voor het gros te laag liggen om zich voor te kunnen verzekeren.

Vooral mensen met softe 'vrouwenberoepen' zijn de klos. Er is geen sprake van eerlijke concurrentie. Ik ben hier al eens van leer getrokken tegen iemand die redigeerwerk voor een uitgeverij voor een belachelijk laag bedrag wilde gaan doen. Wat was het antwoord? 'Oh, maar dat geeft allemaal niet hoor, want ik hoef er niet van te leven, mijn man is hier de kostwinner' (of iets in die trant).

Daar kan ik eerlijk gezegd erg giftig om worden. Typische vrouweninstelling, waarom doen wij vrouwen toch vaak zo dom? Zie je een loodgieter al een klus doen (wit), en zeggen: 'ach, ik ga wel onder het tarief zitten hoor, want mijn vrouw verdient al genoeg'? Nee, natuurlijk niet.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Jouw vriendin is niet gek dat ze aanpakt wat op haar weg komt, maar studenten van nu kunnen zich wel af gaan vragen of het rationeel gezien een verstandige beslissing is om heel veel te gaan lenen om een studie als Engels te doen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven