Werk & Studie alle pijlers

Is parttime (voortaan) de norm?

23-01-2020 13:35 327 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allen,

Uit pure interesse vooral, want ik heb met de meesten uit mijn kennissenkring een modus gevonden die voor iedereen werkt, maar toch blijft het me verbazen als ik het van anderen hoor.

Ik werk fulltime en ik heb een relatie, geen kinderen. En met mij natuurlijk heel veel anderen. Daar staan ook legioenen kinderloze mannen/vrouwen tegenover die parttime werken.

Is parttime de nieuwe norm? Is het voortaan echt vreemd om te moeten zeggen "ik ga graag met je mee lunchen/shoppen - 's avonds, zaterdag of zondag"?

"Kun je niet een keer overdag doordeweeks?" klinkt dan het antwoord vaak. Uh, nee, want ik werk doordeweeks? En dat lijkt dan vreemd gevonden te worden. "Waarom werk jij 5 dagen per week?"

Nogmaals, ik heb echt wel een modus gevonden met mijn vrienden. Lunchen en shoppen is nu vaak doordeweeks samen avondeten of een niet al te late film, bijvoorbeeld, dus een probleem is het niet. Maar ik vind het zo vreemd dat er zoveel kinderloze mensen zijn die vrije doordeweekse dagen als vanzelfsprekend zien. Met kinderen snap ik dat je (beiden) naar parttime gaat, maar - in ieder geval in mijn kring - die dag(en) ben je dan ook met je kinderen en ga je niet met je vriendinnen shoppen.

Herkenbaar? Is parttime de nieuwe standaard?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-02-2020 16:52
Geen idee. Maar als jij je werk in 20 uur af kan en 10 uur zit te kletsen met collega's, privé zit te internetten, je Facebook bij te werken, of anderszins niet met het werk bezig bent, dan mag ik aannemen dat een goede leidinggevende dat merkt.

Draai het eens om: als jij je auto naar de garage brengt, en je garagist brengt jou 10 werkuren in rekening terwijl het klusje in 6 uur was geklaard en de andere 4 uur heeft de monteur gewoon lekker zitten koffiedrinken met collega's, zijn Facebook zitten bekijken, zijn vakantie geboekt via internet, enz., zou jij dan ook voor 10 uur betalen of niet?
Vertrouw daar dan maar op.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu fulltime, als in 40u. Dat vind ik fijn.
In mijn vorige baan, bewust naar de 32u gegaan. Officieel een contract van 40u, maar weken van 50/60u waren normaal.
Met 32u werd dit dus een "normale"werkweek van 42u.

Deze baan is vrij strikt qua uren gelukkig. Al vind ik het niet erg om een dag extra vrij te zijn hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven