Werk & Studie alle pijlers

Jong & werkloos

05-03-2014 16:36 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het allereerste topic dat ik open op het VIVA-forum..

Ik ben een jonge meid van 23. Bijna klaar met haar opleiding CE. Ik heb al mijn vakken gehaald, maar mijn scriptie is nog niet goed gekeurd. Mede door slechte begeleiding en door geen motivatie heb ik nu al ruime vertraging op gelopen. Maar aankomende week heb ik hiervoor 2 gesprekken waardoor ik hoop dat dit snel afgerond is. Maar ik denk dat het hebben van het HBO diploma niet veel uitmaakt op mijn huidige werkloze situatie.

Sinds juli zit ik thuis en ben sinds oktober heel actief bezig met solliciteren. Eerst op de alleen passende vacatures, eerst op de vacatures in de buurt en zo stelde ik mijn eisen telkens bij.

Maar op de 100 sollicitaties die ik ongeveer heb gedaan heb ik pas 4 gesprekken gehad, waardoor er nu nog 1 in procedure staat.

Vanmiddag weer een sollicitatie gehad voor 24 uur p/w, best simpel werk, maar zelfs daarvoor word ik afgewezen! De bedrijven zeggen dan dat ik een goede kandidaat was en dat de keuze moeilijk was maar dat ze toch voor iemand anders hebben gekozen (gevoel was beter/andere kandidaat was actiever?)

Overige sollicitaties hoor ik niets, of er is een kandidaat met een beter profiel. Ik sta inmiddels ingeschreven bij +10 uitzendbureaus, verschillende sites en ik kijk de hele dag door naar vacatures en ben bezig met solliciteren. Mijn brieven zijn nagekeken door een kennis bij het UWV en zijn prima in orde.

Bijstandsuitkering is niet mogelijk omdat ik nog student ben. Volgens de meneer moet ik geld gaan lenen via DUO.

Langzaam word ik gek thuis (ik woon gelukkig nog thuis). Ik kan geen leuke dingen doen (want geld raakt op), ik twijfel aan mezelf omdat ik telkens niets hoor/word afgewezen en ben ook erg verdrietig. Ik weet dat het crisis is, maar ik wil zo graag verder.

Zijn er meer mensen in deze situatie? Of zijn er tips, misschien dingen waar ik nog niet aan gedacht heb?
quote:Supersoulfighter schreef op 05 maart 2014 @ 17:37:

[...]

Ik kan me hier wel een beetje in vinden. Waar de 'fout' volgens mij ligt, is dat mensen een baan zoeken in de richting van hun opleiding. Tuurlijk, doe dat ook vooral! Maar je moet ook tot die toffe eerste 'echte' baan iets te doen hebben dat geld in het laatje brengt. Dus élk ander baantje, echt élk baantje, is dan goed genoeg. En zodra je ergens aan de bak bent, ook al in het wc's schoonmaken, erg goed je best doen, zodat je wellicht door kan groeien.

Ik heb ook een jaar stom werk gedaan waarvoor ik echt die 2 masters niet nodig had. Maar ik kreeg wél elke maand genoeg geld op de plank.Juist. Je hebt het erg duidelijk gebracht, precies wat ik bedoel.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Wat Krullevaer zegt, ook daar worden aan eisen aangesteld. Maar niet geschoten is altijd mis, ik ga toch nog eens kijken in winkels
Ik denk dat mensen die de huidige situatie op de arbeidsmarkt niet uit de eerste hand kennen, te makkelijk roepen: solliciteer op vakkenvuller, schoonmaker, call center medewerker! Je moet gewoon willen, echt heus waar.

Nope, nee, nada, niks, nop. Zo werkt het nu niet. Op de simpelste baan reageren zoveel mensen, dat een werkgever van gekkigheid niet meer weet wat voor eisen ze stellen. Soms te veel eisen, en vaak willen ze gewoon voor schoonmaker iemand die laag of niet geschoold is. Klaar. Je kunt nog zo hard willen, nog zo bereid zijn om alles aan te pakken. Er is veel te weinig werk. Dingdong! Ja, daar gaan al die berichten al jaren over, de werkeloosheid is nu hoger dan ooit te voren. En dat merken mensen dus als ze overal op solliciteren. Er zijn te weinig banen en te veel werkzoekenden. Zie daar het probleem, maak daar niet het probleem van de werkzoekende van.
quote:wished- schreef op woensdag 05 maart 2014 17:38 Tja, ik zie het toch echt anders, maar meningen verschillen.

Voor kassamedewerker vragen ze geen hoogopgeleide, daar zijn ze allang blij dat ze goedkope 20 jarige doordeweeks neer kunnen zetten ipv 40 jarige. Maar goed 23 is voor de meeste winkels al te oud.
Ti's ook de hoop die je elke keer weer hebt. Goede gesprekken en je durft bijna niet te hopen meer. En dan is daar weer de teleurstelling
quote:natasha_poet schreef op woensdag 05 maart 2014 17:44 Ik denk dat mensen die de huidige situatie op de arbeidsmarkt niet uit de eerste hand kennen, te makkelijk roepen: solliciteer op vakkenvuller, schoonmaker, call center medewerker! Je moet gewoon willen, echt heus waar.

Nope, nee, nada, niks, nop. Zo werkt het nu niet. Op de simpelste baan reageren zoveel mensen, dat een werkgever van gekkigheid niet meer weet wat voor eisen ze stellen. Soms te veel eisen, en vaak willen ze gewoon voor schoonmaker iemand die laag of niet geschoold is. Klaar. Je kunt nog zo hard willen, nog zo bereid zijn om alles aan te pakken. Er is veel te weinig werk. Dingdong! Ja, daar gaan al die berichten al jaren over, de werkeloosheid is nu hoger dan ooit te voren. En dat merken mensen dus als ze overal op solliciteren. Er zijn te weinig banen en te veel werkzoekenden. Zie daar het probleem, maak daar niet het probleem van de werkzoekende van. + 1. Helemaal waar.
Als je te hoog bent opgeleid willen ze je voor sommige banen niet eens. Ze weten dan dat je toch vlug weer weggaat.

Een schoonmaakbedrijf heeft liever een schoolverlater of een ouder iemand met weinig opleiding en ervaring omdat ze weten dat die waarschijnlijk wel een paar jaar blijft terwijl de net afgestudeerde HBO'er binnen een half jaar weer verdwenen is. En ze moeten toch investeren in training en begeleiding de eerste weken.

Bij de winkels nemen ze vaak liefst 16-18 jarigen aan en dan na drie tijdelijke contracten eruit.

Natuurlijk zijn er ook wel winkels die willen investeren in langdurige medewerkers maar dan kiezen ze dus weer liever voor iemand waarvan ze zekerheid hebben dat die persoon echt in een winkel wil werken en dus ook langer wil blijven.
Voor de simpelste baantjes komen 10-tallen aanmeldingen binnen. Bij mijn vorige werk: 75 sollicitanten voor data entry baan tegen 8,75 p.u. Ik heb nog veel contacten daar, dus hoorde dat. Op mijn huidige werk: 36 sollicitanten voor een klantenservice vacature en dan zit ik nog niet eens in de Randstad.

Ik gok dat TO voor een winkel of vakken vullen te duur is. Dan kunnen ze beter iemand onder de 23 nemen. Die verdient stukken minder (minimum jeugdloon).

Ik zeg niet dat TO onmogelijk aan het werk kan, maar wel dat ik de verhouding aanbod/vraag in het verleden veel zonniger in zag. Daarin heb ik mijn denkbeelden moeten bijstellen.

TO, enige wat ik denk op te maken uit je bericht is dat je niet iemand bent die zelf veel na belt en ergens binnenloopt. Dat zou ik gaan doen. En kijk eens kritisch naar je brief. Is het gewoon een goede brief? Dat is momenteel vaak niet genoeg. Zorg dat je brief onderscheidend is tussen andere sollicitanten.

Tot slot geef je aan dat de voorkeur gaat naar sollicitanten die actiever zijn of overkomen. Vraag eens iemand om met jou een (sollicitatie)gesprek te voeren en film het. Heb je een passieve houding? Kom je over als een actieve gesprekspartner?
I choose happy!
quote:Krullevaer schreef op 05 maart 2014 @ 17:45:

[...]

23 is voor de meeste winkels al te oud.zeker als vakkenvuller of cassiere in een supermarkt.
TO je bent al een aantal keer tweede geworden. Dat is balen natuurlijk, maar ook hartstikke goed. Dan wordt je ook wel een keer eerste. Laat je niet ontmoedigen, het is gewoon een heftige tijd om aan een baan te komen. Maar als ze niks in je hadden gezien was je echt niet tweede geworden. Houdt vol!
quote:natasha_poet schreef op 05 maart 2014 @ 17:44:

Er zijn te weinig banen en te veel werkzoekenden. Zie daar het probleem, maak daar niet het probleem van de werkzoekende van.

Niemand ontkent dit. Maar met alleen mokken kom je er ook niet.

Wist je dat de meeste mensen een baan krijgen door hun netwerk? Niet door braaf een sollicitatiebrief te sturen, maar via-via. Ik denk dat hier nog een wereld valt te winnen. Ook als je nu geen werk hebt, heb je toch een netwerk.

Vraag aan de ene oom of je een paar dagen mee mag draaien op zijn afdeling, want je wil zo graag meer leren over IT.

Wordt actief binnen een politieke partij, zodat je daar (organisatie- of bestuurs) ervaring op kan doen en meer mensen leert kennen.

Start initiatieven/projecten in de buurt, of binnen sportvereniging of kerk op.

Loop actief binnen bij horecabedrijven om te vragen naar baantjes.

Zorg natuurlijk dat je linked-in profiel altijd up to date is en dat je gemakkelijk te vinden bent.

Begin een blog/website/o.i.d. over iets waar je gepassioneerd over bent. Dit kan dienen als een visitekaartje.

Met andere woorden: wees pro actief! Brutalen hebben de halve wereld!
Super Soul Fighter, waar zit de vind-ik-leuk knop hier
I choose happy!
Hi ik herken je verhaal helemaal! Ook midden twintig met een Bachelor en Master en kon ook geen werk vinden. Ik heb toen een half jaar stage gelopen en ontzettend veel geleerd. Daarna weer twee maanden thuis gezeten en erg veel brieven de deur uitgedaan.

Het meeste succes had ik via mijn netwerk en met open sollicitaties. Heb nu tijdelijk werk via mijn netwerk (was geen vacature voor) en een gesprek ook weer via mijn netwerk geregeld voor volgende maand (hiervoor stond ookgeen vacature online). En nog een gesprek gehad n.a.v een telefoontje naar een bedrijf plus open sollicitatie. Zij hadden nog geen vacature maar ik mocht wel langskomen en waren enthousiast! Houden mij nu in gedachte mocht er een vacature vrij komen.

Kortom: vergeet de traditionele manier van solliciteren als 20er zonder werkervaring. Vraag rond in je netwerk en bel bedrijven en stuur open sollicitaties! En zeg dat je ook voor tijdelijk werk beschikbaar zijn (mochten ze hoog zitten met werk voor een maand).

Succes!
wat een su
Wat een super reacties. Echt tips waar ik iets mee kan, maar ook de berichtjes met herkenbaarheid (van gevoelens) doen me goed!

Ik ga vanavond er weer lekker mee aan de gang. Na een huilerige middag heb ik nu weer moed om verder te gaan!
quote:life22 schreef op 05 maart 2014 @ 18:09:

Wat een super reacties. Echt tips waar ik iets mee kan, maar ook de berichtjes met herkenbaarheid (van gevoelens) doen me goed!

Ik ga vanavond er weer lekker mee aan de gang. Na een huilerige middag heb ik nu weer moed om verder te gaan!

Fijn! Want ik wilde nog zeggen: elke week even een paar uur flink balen mag ook. Want dat hoort er ook bij! Ik voelde me ook zwaar kl*te, iedereen ontwikkelde zich maar verder en ik stond stil (met bijbehorende studieschuld). En ook mijn huidige baan is niet geweldig, maar ik zeur niet en werk hard door.

Misschien is het slim om dit topic actief te houden, ervaring uit te blijven wisselen en tips & tricks te delen. Dat het een soort platform wordt op het Viva Forum waar uitwisseling plaats kan vinden. En waar natuurlijk stoom kan worden afgeblazen!

Succes!
Interessant artikel uit de Groene Amsterdammer

Generatie Alles: Academische kennis gaat verloren

Doctorandus Bordenwasser

Afgestudeerden komen lang niet allemaal meer aan een baan op niveau. Met mbo-functies, stages en vrijwilligerswerk proberen ze zichzelf toch bezig te houden. ‘Sommigen zijn depressief.’

door Martijn Klerks en Pauline van der Beek beeld Milo 05-06-2013

MIRANDA VAN GELDER (25) studeerde af op het moment dat de crisis volop losbarstte. In de culturele sector, waar zij aan de slag wilde, was het geld op. De subsidiekraan werd dichtgedraaid. ‘Stagiaires doen nu het werk dat vroeger werd gedaan door betaalde krachten. Van door­stroming is geen sprake’, zegt ze. Na theater-, film- en televisiewetenschappen kwam ze in een groot zwart gat terecht.

Dat gat vulde ze op met vele stages en vrijwilligerswerk, en tussendoor wat uitzendwerk om voor een grijpstuiver ‘ervaring op te doen’. In het weekend maakte ze bedden op en toiletten schoon in het bejaardentehuis waar ze voor en tijdens haar studie ook al werkte. ‘Zij hadden mensen nodig, ik geld.’ Als ze zuinig leefde, verdiende ze zo genoeg geld om maanden later weer een tijd als vrijwilliger te werken op een filmfestival.

Miranda staat niet alleen. De Raad voor Werk en Inkomen uitte in de Arbeidsmarkt­scan 2012 haar zorgen over de verdringing: ‘Aan de onderkant geldt dat de banen er wel zijn, maar lang niet altijd terechtkomen bij laagopgeleiden.’ Tachtig procent van de arbeid op laag niveau wordt gedaan door hoger opgeleide werknemers. Vooral in de verzorgende en administratieve beroepen is het zo dat hbo’ers en academici op middelbaar of zelfs lager niveau werken, en dat mbo’ers het ongeschoolde werk verrichten. Bovendien groeit het aantal hoger opgeleiden sneller dan de arbeidsmarktvijver waaruit zij vissen. Een op de drie werknemers in Nederland voelt zich onderbenut, blijkt uit onderzoek van tno en het Centraal Bureau voor de Statistiek. En kennis en vaardigheden die niet worden gebruikt verouderen en verslijten. De afdeling neurologie van het Academisch Ziekenhuis Maastricht deed er onderzoek naar. De conclusie is helder: van werken onder je niveau word je aantoonbaar dommer.

Volgens Miranda van Gelder is haar investering, een mbo-baantje en vrijwilligerswerk op festivals, een waardevolle. ‘Je moet bezig blijven, uiteindelijk levert het heus iets op. Ik had ook alleen in het bejaardenhuis kunnen werken en verder niks. Dan laat je je gezicht niet zien op de plekken waar dat ertoe doet, bouw je geen netwerk op en kom je niet verder.’ Kort geleden vond ze een baan die beter bij haar past: producent bij een bedrijf dat commercials maakt. Een klein stapje richting haar droombaan: hoofdprogrammeur op het filmfestival van Cannes.

‘Ik discussieer er vaak over met vrienden die in hetzelfde schuitje zitten’, zegt Miranda. ‘Er komt zo veel verdriet bij kijken, sommigen zijn depressief. Je moet gewoon niet denken dat je als vers afgestudeerd academicus zo een baan op niveau kunt vinden. Dat is voor slechts heel weinigen weggelegd, terwijl het wel “zo hoort” na een studie waarin je veel tijd en geld hebt geïnvesteerd. Ik heb moeten accepteren dat het niet lukte, dat maakte me in het begin echt heel boos.’

Na een aanvankelijke aarzeling besloot ook Vinh Giang (29) het lagerop te zoeken. Hij stroomde door, van mbo via hbo tot de master­opleiding communicatiewetenschap, die hij begin dit jaar afrondde. Hij wilde meer mogelijkheden. Na zijn afstuderen werd hij barista bij Starbucks. ‘Reageren op een functie die me niet aansprak, was lastig. Tijdens je studie heb je toch een bepaald beeld van wat je kan en wil. Het is ironisch dat zo’n universitaire master je meer mogelijkheden biedt dan een mbo-papiertje. Terwijl dat in de praktijk opeens verschrikkelijk bleek tegen te vallen. Hoewel je het al van heinde en verre aan ziet komen, is het toch een schok dat ook jij niet aan de bak komt. Mijn ambitie heb ik daarom noodgedwongen moeten bijstellen. Wiens passie is het nou om koffie te zetten? Daar hoef je toch geen academicus voor te zijn?’

Sophie Nooter (29, Engelse taal en cultuur) was een van de ruim zestienhonderd mensen die in januari bij het Rijksmuseum solliciteerden naar de functie van garderobe- en kassa­medewerker. Ze werd in februari uitgenodigd voor de sollicitatiedag. Met een rollenspel, groepsinterview en debat werden uit zestig kandidaten 32 medewerkers gekozen. Ze debatteerden over het Amsterdamse softdrugsbeleid, ‘blijkbaar essentiële kennis voor een toekomstige garderobemedewerker’. Ook de talen­kennis werd getest. ‘Ik zat in een groepje van vijftien academici, die allemaal reikhalzend uitkeken naar een baantje achter de kassa. Tachtig procent viel uiteindelijk af. Ik ben benieuwd welke raketgeleerde straks mijn jas ophangt als ik De Nachtwacht ga bewonderen.’

‘Tijdens je studie word je minimaal voorbereid op wat er daarna komen gaat’, vindt Michael van den Oudenalder (26). Een aantal maanden geleden richtte hij daarom zijn eigen bedrijfje op, dat trainingen geeft aan studenten hoe je doelen te bereiken. Die aanpak miste hij tijdens zijn eigen studie, hij haalde het bachelordiploma sociale psychologie met de hakken over de sloot. Te laat kwam hij erachter dat onderzoek doen zijn passie was. Toen waren zijn cijfers al te laag om nog toegelaten te worden tot de onderzoeksmaster. Zijn bedrijfje en baantje als trainer bij een softwarebedrijf leveren nog te weinig op. Daarom is hij op zaterdag post­bezorger. Werk dat hem steeds meer tegenstaat. ‘Ik kan zo veel meer dan dat.’

Miranda van Gelder had voor het helpen maken van commercials geen theater-, film- en televisiewetenschappen hoeven te studeren. Ze voelt zich bezwaard tegenover de mensen van wie ze het werk inpikte. ‘Om te beginnen is het doodzonde dat al die mensen die zo veel in hun mars hebben nu werken als winkelbediende of ober in een restaurant. Het zijn baantjes voor mbo’ers. We zitten in elkaars vaarwater. Bovendien is het zonde van alle kennis die zo ver­loren gaat.’ Hetzelfde geldt voor de stages. ‘Als student vond ik het altijd vreselijk oneerlijk dat die schaarse stageplekken werden bevolkt door afgestudeerden. Maar na mijn afstuderen pikte ik zelf de plek in van een student die daardoor vertraging opliep. Het kon niet anders.’\

Bron: http://www.groene.nl/artikel/doctorandus-bordenwasser
Sluit me weer volledig aan bij Supersoulfighter.

Het is kwestie van willen en doen! Desnoods een stage, of vrijwilligerswerk bouw iets op. Nee het is geen garantie dat je wel iets vind, want het is lastig, ik weet dat. Maar, het geeft je wel meer kans en je hebt er zeker meer aan dan alleen maar te gaan zitten mokken dat er maar geen werk te vinden is.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:Supersoulfighter schreef op 05 maart 2014 @ 18:16:

[...]

Misschien is het slim om dit topic actief te houden, ervaring uit te blijven wisselen en tips & tricks te delen. Dat het een soort platform wordt op het Viva Forum waar uitwisseling plaats kan vinden. En waar natuurlijk stoom kan worden afgeblazen!

Succes!Goed idee als hier behoefte aan is!
Ook ik zat in hetzelfde schuitje. Ik heb na mijn afstuderen negen maanden rond de wereld gereisd. Ik dacht als ik weer in Nederland ben dan kom ik vast wel aan een baan. Ik ben zes maanden werkeloos geweest. Ik kreeg toen geen uitkering want ik had de laatste 26 weken niet gewerkt. Ik ben bij tien uitzendbureaus geweest en heb enkele dagen uitzendwerk gedaan (in een winkel staan en mensen lastig vallen voor een enquete) vreselijk!! Maar t verdiende gelukkig welgeteld 8,56. (Nog geen vetpot maar kon daardoor wel leuke dingen doen). Sommige hadden zelfs medelijden met mij. Is dit uw echte baan?? Nee gelukkig niet,helaas heb ik alleen op dit moment ook niks beters.

Ik heb denk in die zes maanden 200 brieven gestuurd. 50 telefoontjes gepleegd. Maar door mijn assertiviteit kreeg ik toch een tijdelijke baan. Zwaar onder mijn niveau. Maar so be iT. Ik heb het daar ontzettend naar m'n zin gehad. Alleen na zes maanden hield het seizoen op. Zat ik weer zonder baan. Nogmaals solliciteren en na drie maanden raak (ik had namelijk een reis van een maand geboekt en ben daardoor door twee bedrijven afgewezen). Ik ben nu secretaresse en heb een hbo en wo diploma.

Ik heb t niet meer zo naar m'n zin. Dus ben weer aan t solliciteren. Maar het is lastig. Ik weet waar je t over hebt. Ik kreeg laatst een afwijzing want er waren 590 brieven binnen gekomen. Val daar maar eens tussen op.

Het fenomeen dat hbo- en wo-ers op mbo functies reageren is bij mij ook bekend. Ik doe het zelf ook. Op de hbo en wo functies heb ik geen ervaring. Maar op de mbo functies zijn ze vaak bang dat je binnen zes maanden weer weg bent (ik ben er loyaal naar m'n werkgevers 3 bijbanen gehad en denk dat ik bij alle drie vijf jaar hebt )

Ik wil je heeeel veel succes wensen. En bedenk jou tijd komt nog wel (dat denk ik ook). Ik zei ook altijd tegen mijzelf die bedrijven die mij niet willen zijn allemaal Stom!!! Ze weten niet wat voor leuk iemand ze missen.

Wat ik ook had. Ik vond het niet zo erg als ik afgewezen werd door m'n brief. Wel als ik op gesprek was geweest. Dat deed mij altijd pijn. Dan huilde ik een middag, at ik een reep chocola en ging ik weer verder.

Vergeet niet dat er op dit moment 1 miljoen mensen werkeloos zijn. In dit cijfer zitten de zzp'ers, studenten die net zijn afgestudeerd niet eens bij. Tevens heb je veel mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan (die nog wel werk hebben maar het niet meer naar hun zin hebben). Ik heb wel het idee dat er meer vacatures zijn alleen nu moet nog die werkeloosheid naar beneden.
quote:yoehh schreef op 05 maart 2014 @ 19:19:

Wat ik ook had. Ik vond het niet zo erg als ik afgewezen werd door m'n brief. Wel als ik op gesprek was geweest. Dat deed mij altijd pijn. Dan huilde ik een middag, at ik een reep chocola en ging ik weer verder.

Heel herkenbaar. Ik ben sinds januari 6x keer op gesprek geweest. En alle 6 afgewezen, dat doet echt heel erg pijn!
Life, er schiet mij nog iets te binnen. Sommige gemeenten hebben afspraken gemaakt met bedrijven waardoor starters 6 maanden stage mogen lopen. Je krijgt dan een kleine vergoeding (maar waarschijnlijk niet genoeg om van rond te komen als je op jezelf woont). Startersbeurs.nu bijvoorbeeld. Voorwaarde is wel dat je uit een deelnemende gemeente komt. Wie weet is zoiets wat voor je?
Ik ben echt blij dat ik na twijfelen het topic heb geopend!

Wat je zegt @yoehh als je op gesprek bent geweest komt de 'klap' harder aan. Vooral als je het gevoel hebt gehad dat je een goed gesprek hebt gehad en een goede indruk hebt achtergelaten.

Mijn vriend zegt ook elke keer dat mijn tijd nog wel komt, maar wanneer dan? Misschien ben ik ook te ongeduldig maar ik wil ook graag verder. Ik wil samen wonen (+7 jr relatie) en alles.

Waar ik wel naar benieuwd ben, hoe schrijf je een motivatiebrief naar bijvoorbeeld een winkel? Je zet er niet in: "Omdat ik geen werk kan vinden waarvoor ik heb geleerd, wil ik graag in een winkel werken" Tuurlijk zeg je dit niet, maar hier komt het wel op neer. Zij zullen zich ook afvragen waarom een bijna afgestudeerde solliciteert op een winkelbaantje
quote:celine* schreef op 05 maart 2014 @ 19:40:

Life, er schiet mij nog iets te binnen. Sommige gemeenten hebben afspraken gemaakt met bedrijven waardoor starters 6 maanden stage mogen lopen. Je krijgt dan een kleine vergoeding (maar waarschijnlijk niet genoeg om van rond te komen als je op jezelf woont). Startersbeurs.nu bijvoorbeeld. Voorwaarde is wel dat je uit een deelnemende gemeente komt. Wie weet is zoiets wat voor je?

Mijn gemeente werkt niet echt mee. Ik belde (uit pure noodzaak) voor een bijstandsuitkering en ik kreeg keihard te horen dat hier de bijstand echt niet voor was. Ik moest geld gaan lenen via DUO, want ik ben nog student. Deze regeling snap ik sowieso niet maar goed. Ik hoopte meer op sollicitatietrainingen etc die ze aanbieden aan bijstandgerechtigden.

Maar bedankt voor je tip, ik ga eens op onderzoek uit
Wat balen hè TO, dat je net midden in.een crisis afstudeerd. Zelf heb ik nu zo'n 5 jaar mijn diploma en ik heb in die 5 jaar 4 werkgevers gehad, en ik ben momenteel voor de 3e keer werkloos thuis. Frustrerend, maar zitten mokken of zelfmedelijden hebben levert zo weinig op. Dus blijven proberen. Ik heb toch ook elke X weer werk gevonden, waarvan 2x zelfs erg leuk werk op niveau, tegen mijn verwachtingen in. Dat kan jou ook lukken! En geloof me, ik zit niet in een sector waar nog werk in overvloed is (hulpverlening). Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven