Werk & Studie alle pijlers

Junior organisatie-consultant: hoeveel salaris

07-12-2016 12:10 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik heb onlangs een WO-studie afgerond in de richting van Learning & Development / Human Resource Development en ben nu in gesprek met een consultancy bureau voor een baan als junior consultant. Ik ga mij hierin bezig houden met het adviseren van bedrijven over diverse vraagstukken gerelateerd aan leren en ontwikkelen van werknemers op de werkplek.



Ik ben 27, heb een relevante HBO-bachelor en WO-master op zak maar heb nog geen werkervaring als (organisatie-)consultant.



Als ik op het Salariskompas van Intermediair kijk kom ik uit op een range van minimaal 2600 euro bruto p/maand t/m 3000 euro bruto p/maand.



Wat is een realistisch bruto maandsalaris (o.b.v. een 40-urige werkweek) om voor te stellen?

Heeft iemand hier (toevallig in dit vakgebied) ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen CAO? Daarin kun je opzoeken wat reëel is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed dat het aanzienlijk lager gaat uitpakken dan de indicatie die jij noemt, maar misschien ben ik pessimistisch. Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden!
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Dergelijke functies hebben zelden een cao.



Wat je vind bij salariscompass lijkt realistisch voor een startersbaan in de consultancy.

In de it zal het eerder naar de 3000 gaan, in andere vakgebieden wat meer naar de 2600.



Wat voor organisatie is het? Vaak zullen de consultancy bedrijven gewoon met een voorstel komen voor een starter, je hoeft dan niet zelf met een voorstel te komen. Ze hebben intern gewoon een lijstje: Starter zonder ervaring wo opgeleid=.....
Alle reacties Link kopieren
3000 lijkt me behoorlijk veel voor iemand zonder ervaring. Je vooropleiding is leuk, maar het is vaak de ervaring die het belangrijkst is bij het bepalen van je salaris. Natuurlijk kun je hoog inzetten, maar ik zou in jouw geval tevreden zijn met 2500 bruto.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ongeveer 2500/2600. En dat is aan de hoge kant.
De hbo opleiding voegt weinig toe, de grootte van de klanten wel. Wat gaan die klanten voor jouw werk betalen? Wat wordt je toegevoegde waarde? Zijn je adviezen strategisch of tactisch? Of ga he feitelijk operationeel aan de slag?
Alle reacties Link kopieren
Consultancy verdient over het algemeen goed. Ook voor starters. Ze zetten je voor 80 tot 150 euro per uur bij klanten, dus dat verdienen ze zo terug.



Nadeel is natuurlijk, veel reizen, onbetaalde overuren, werk privé balans erg scheef.



Mijn eerste consultancy baan zonder werkervaring 5 jaar geleden betaalde 2700+auto.
Alle reacties Link kopieren
quote:thewaiter schreef op 07 december 2016 @ 13:11:

Consultancy verdient over het algemeen goed. Ook voor starters. Ze zetten je voor 80 tot 150 euro per uur bij klanten, dus dat verdienen ze zo terug.



Nadeel is natuurlijk, veel reizen, onbetaalde overuren, werk privé balans erg scheef.



Mijn eerste consultancy baan zonder werkervaring 5 jaar geleden betaalde 2700+auto.Dat is alleen bij de topconsultancy kantoren hoor. In mijn sector gebeurd dat echt niet en dat zit ik in een behoorlijke verdiende sector.
Alle reacties Link kopieren
quote:thewaiter schreef op 07 december 2016 @ 12:22:

Dergelijke functies hebben zelden een cao.



Wat je vind bij salariscompass lijkt realistisch voor een startersbaan in de consultancy.

In de it zal het eerder naar de 3000 gaan, in andere vakgebieden wat meer naar de 2600.



Wat voor organisatie is het? Vaak zullen de consultancy bedrijven gewoon met een voorstel komen voor een starter, je hoeft dan niet zelf met een voorstel te komen. Ze hebben intern gewoon een lijstje: Starter zonder ervaring wo opgeleid=.....Het is een klein consultancy bureau (branch: organisatieadvisering) met ongeveer 25 medewerkers. Vermoedelijk komen zij zelf met een voorstel, zo niet, dan wil ik natuurlijk een realistisch salaris voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bugs_Bunny schreef op 07 december 2016 @ 12:46:

De hbo opleiding voegt weinig toe, de grootte van de klanten wel. Wat gaan die klanten voor jouw werk betalen? Wat wordt je toegevoegde waarde? Zijn je adviezen strategisch of tactisch? Of ga he feitelijk operationeel aan de slag?



wat thewaiter zegt.

De adviezen zullen voornamelijk van tactische aard zijn met een aantal operationele taken zoals het geven van trainingen etc.
Ik vermoed dat je tussen de 2250 en de 2400 gaat krijgen. Is dat iets waarmee je kan leven? Welke secundaire voorwaarden zijn belangrijk voor je?
Alle reacties Link kopieren
De big four betalen rond de 2500 - 2700 inclusief auto als startsalaris. Ik zou rond die koers verwachten of er net onder. Alleen McKinsey etc betalen fors meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad rond de 2.500 verwachten en dan heb je het niet eens heel slecht gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring bij consultancy is 2250-2400 euro bruto en daarnaast een auto. Niet of nauwelijks onderhandelbaar.

Voor mij de reden om voor niet in de consultancy te gaan werken. Ik vind dit salaris niet opwegen tegen de vele reis- en overuren en de scheve werk/prive balans die er eigenlijk altijd wel bij hoort.
Alle reacties Link kopieren
Bij consultancy zou ik rond de 2500 verwachten. En als begin baan zou ik (als ik opnieuw zou moeten kiezen) zeker voor een consultancy baan gaan. Je doet ontzettend veel ervaring op en staat erg goed op je CV. Heel veel succes TO! Wanneer hoor je wat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Konijntje999 schreef op 07 december 2016 @ 13:34:

Ik vermoed dat je tussen de 2250 en de 2400 gaat krijgen. Is dat iets waarmee je kan leven? Welke secundaire voorwaarden zijn belangrijk voor je?Dit is wat lager dan ik had verwacht maar aangezien ik nu lage woonlasten heb en veel kosten met mijn partner kan delen is het te doen.
Alle reacties Link kopieren
Laat even weten wat het is geworden
quote:inxi schreef op 07 december 2016 @ 13:33:

[...]





wat thewaiter zegt.

De adviezen zullen voornamelijk van tactische aard zijn met een aantal operationele taken zoals het geven van trainingen etc.Dan zou ik niet de hoofdprijs verwachten, maar als je zelf het bal opent ook niet laag gaan zitten. 2700 bijvoorbeeld
Alle reacties Link kopieren
quote:Asinum schreef op 07 december 2016 @ 14:54:

Bij consultancy zou ik rond de 2500 verwachten. En als begin baan zou ik (als ik opnieuw zou moeten kiezen) zeker voor een consultancy baan gaan. Je doet ontzettend veel ervaring op en staat erg goed op je CV. Heel veel succes TO! Wanneer hoor je wat?



Dat is precies waar ik naar op zoek ben, die ervaring! En naarmate die vergroot ga je er qua salaris toch op vooruit.



Ik hoor volgende week maandag hoogstwaarschijnlijk wat het salaris gaat zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:missmadame schreef op 07 december 2016 @ 15:07:

Laat even weten wat het is geworden Doe ik!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet zo focussen op het salaris, maar meer op wat er naast te bereiken is. Worden je reisuren gezien als werkuren. Mag je maaltijd declareren. Krijg je een leaseauto met tankpas, kun je daar prive ook mee rijden. Zijn de parkeerkosten voor jou? Krijg je een bonus bij x aantal billable uren, krijg je een niet-ziek-zijn bonus. Hoeveel avonden in de maand moet je nog naar kantoor, is dat werktijd of eigen tijd? Vergoeden ze eventuele studie of congresdagen?
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 07 december 2016 @ 15:32:

Ik zou niet zo focussen op het salaris, maar meer op wat er naast te bereiken is. Worden je reisuren gezien als werkuren. Mag je maaltijd declareren. Krijg je een leaseauto met tankpas, kun je daar prive ook mee rijden. Zijn de parkeerkosten voor jou? Krijg je een bonus bij x aantal billable uren, krijg je een niet-ziek-zijn bonus. Hoeveel avonden in de maand moet je nog naar kantoor, is dat werktijd of eigen tijd? Vergoeden ze eventuele studie of congresdagen?Ben het met je eens wat salaris betreft, maar wilde geen belachelijk openingsbod doen dus vandaag mijn vraag. De secundaire voorwaarden etc ga ik nog met ze bespreken. Je noemt een paar dingen waar ik zelf nog niet over had nagedacht. Bedankt voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
quote:Kanon schreef op 07 december 2016 @ 14:16:

Mijn ervaring bij consultancy is 2250-2400 euro bruto en daarnaast een auto. Niet of nauwelijks onderhandelbaar.

Voor mij de reden om voor niet in de consultancy te gaan werken. Ik vind dit salaris niet opwegen tegen de vele reis- en overuren en de scheve werk/prive balans die er eigenlijk altijd wel bij hoort.Het ligt eraan met welke insteek je gaat solliciteren: als je een van de bedrijven die missmadame noemt op je cv hebt staan, dan opent het deuren voor de rest van je carrière. De truc is gewoon om lang genoeg te blijven om een promotie mee te pikken, maar kort genoeg om geen burn-out op te lopen
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
quote:Curley schreef op 07 december 2016 @ 15:46:

[...]





Het ligt eraan met welke insteek je gaat solliciteren: als je een van de bedrijven die missmadame noemt op je cv hebt staan, dan opent het deuren voor de rest van je carrière. De truc is gewoon om lang genoeg te blijven om een promotie mee te pikken, maar kort genoeg om geen burn-out op te lopen Haha, jullie schetsen ook een rooskleurig beeld

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven