Werk & Studie alle pijlers

Kader naar …

20-03-2023 15:34 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi ik zit momenteel in het examenjaar van vmbo kader. In groep 8 kreeg ik als advies Mavo/Havo dus zat ik in de eerste op de mavo. Maar door de lockdown moest ik afstromen naar Kader. Ik hechtte er niet zoveel waarde aan toen ik in de 2de zat waar ik nu spijt van heb want ik weet zeker dat als ik me best deed dat ik weer kon opstromen. Dus ik heb nu 3 jaar op kader gezeten. Het was heel simpel ik heb bijna niet geleerd en ik ben elk jaar zonder onvoldoendes over gegaan. Nu zit ik dus in het examenjaar en kan ik volgend jaar wel naar het MBO maar ik wil liever nog niet beroepsgericht leren. Ik weet ook nog niet wat ik later wil gaan doen dus opleiding kiezen is moeilijk.
Nu heeft mijn mentor iets gezegd over dat ik na dit jaar naar MAVO 4 kan. Maar ze zei dat het niet slim is omdat je met de mavo ook naar dezelfde opleidingen kan als Kader. Maar ik zat ook te denken over dat ik na mavo naar de havo kan. Dat zou na het behalen van mijn kader diploma 3 jaar duren. Ik weet zeker dat ik de mavo en havo aankan. Maar ik ben dan wel 19 als ik klaar ben met de havo. Ik wil graag jullie mening hierover weten.
Als je hbo wil gaan doen, dan zou ik de mavo > havo route adviseren. Tijdens mijn hbo opleiding had ik een medestudent die eerst mavo en mbo had gedaan. Hij had zeker de capaciteiten om hbo te kunnen doen, maar het ontbrak hem aan bepaalde kennis, vaardigheden en manier van denken die een havist wel heeft, waardoor voor hem de opleiding heel lastig was. Hij heeft er een jaar langer over gedaan en het uiteindelijk wel gehaald, met de hakken over de sloot.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het zeker niet vanwege je leeftijd laten. Niks mis mee om op je 19e havo af te ronden.
Maar ik vraag me wel af hoe je zeker kunt weten dat je havo aankunt. Waarmee ik niet wil zeggen dat het geen goede route voor je is. Ik zou gewoon lekker beginnen met dat jaar mavo. Daarna kun je beter inschatten of je voor havo wilt gaan of alsnog mbo.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven