Werk & Studie alle pijlers

Kasverschillen en gedoe op werk

31-12-2009 12:33 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal jaren in de zorg gewerkt. Ik kwam als wijkverpleger bij de mensen thuis, dit betrof vaak bejaarden en minder validen waarbij ik aan huis eenvoudige, medische handelingen verrichte.

Ik ben daar op een dag door een mevrouw beschuldigt van het stelen van EUR 50,- en heb daar ook 's avonds de politie voor aan de deur gehad. Omdat mijn vriend werkt in de avonden ben ik daar erg van geschrokken, ik dacht dat er met hem iets was. Al met al heeft de hele gebeurtenis nogal wat impact op mij gemaakt. Uiteindelijk ben ik wel onschuldig gebleken, de mevrouw had het geld in haar andere tas zitten. Maar ik heb er nachten wakker van gelegen.

Ik ben daaro gestopt met werken in de zorg.

Nu werk ik in een winkeltje met sieraden. En heb het heel erg leuk. Ik kreeg gisteren een klant waarvan de pinpas het niet deed waardoor ze uiteindelijk contant betaalde. Met een briefje van 50,- euro. Ik leg het op de kassa zodat ik het goed kan teruggeven, klant tel ik de centjes uit en ze gaat weg. Daaro zie ik dat het broiefje van 50 weg is. Ik heb gezocht bij de kassa, ik dacht dat ik het had laten vallen. Het zweet brk mij uit met de herrinnering aan hetgene wat er in mijn vorige werk gebeurde. Dus ik kijk in mijn broekzak of ik daar nog geld heb zodat ik het kan aanvullen zonder dat iemand een kasverschil ziet. Stom misschien, maar ik ben gewoon ontzettend geschrokken van het gebeuren met die mevrouw. Maar ik had niks in mijn zak zitten. En mijn baas ziet mij dus in mijn zak rommelen.

Natuurlijk kwam het boven, dat verschil. Mijn baas heeft mij vemorgen gebelt om te vragen wat er nu precies is gebeurd. En ik weet het gewoon niet meer. Ja, ik weet het wel, maar ik weet niet meer hoe ik dit nu moet uitleggen. Ik ben zo bang voor beschuldigingen enzo

Ik zou niet stelen, ben zelfs van onbesproken gedrag. Ik ben inmidels 35, heb echt weleens een snoepjes gepakt bij Jamin, maar ik ben geen dief.

Mijn baas haalde een soort truukje uit door te zeggen dat hij de klant kon bellen om het toch nog netjes te betalen en dat anders de politie gebeld kan worden zodat de klant wordt beschuldigt.

Dit is helemaal mijn bedoeling niet geweest. Omdat ik niet wilde dat er verschil zou zijn heb ik het mijzelf nu moeilijk gemaakt. Ik ben bang dat mijn baan nu tabee is. Het liefst wil ik verdwijnen. Ik schaam mij ontzettend en naruulijk wil ik niet dat die mevrouw wordt gebeld.

Ik heb aangeboden het verschil te betalen zodat het mijn schuld is. Maar ik weet zeker dat ik naar mijn werk kan fluiten.

Kan ik nog eerlijk zijn? Wat is het beste nu?
Hangen er geen camera's in de winkel en dan met name op de kassa gericht? Want dan kun je samen met je baas de beelden terug kijken en dan zie je wat er daadwerkelijk gebeurd is.

Is het mogelijk dat dat briefje van 50 euro teruggepakt is door die klant? Of heb je het misschien toch in de kassa gestopt maar dan in het verkeerde vakje? Of misschien wel in het goede?

Is de kassa opgemaakt en is er toen gebleken dat er een verschil was? Of denk jij nu dat er een verschil is terwijl dat misschien niet zo is?

Ik zou het verhaal zoals je het hier hebt opgeschreven aan je baas vertellen. En er duidelijk bij vermelden dat je NIETS hebt gestolen maar dat het briefje kwijt is geraakt. Vertel jouw verhaal, laat je niet uitlokken tot het doen van uitspraken, teken niets en zolang jij jezelf in de spiegel kan aankijken weet je dat je de waarheid spreekt.

En je baas gaat echt die klant niet bellen om haar te vragen het artikel nogmaals te betalen. Als die mevrouw gewoon een bonnetje heeft gekregen heeft je baas geen poot om op te staan.
Ja, ik ben altijd van het principe, eerlijk duurt het langst.

Ik zou dus alsnog het hele verhaal uit de doeken doen.

Zeker met het oog op de toekomst.

Als je nu iets anders gaat vertellen kom je er helemaal niet meer uit.
Als die mevrouw contant heeft betaald dan kan je baas toch niet eens in contact komen met die mevrouw?

Wat naar trouwens wat er op je vorige werk is gebeurd, heb je wel ooit excuses gekregen of zoiets dergelijks, is het echt rechtgezet voor jouw gevoel, of is het allemaal een beetje vaag afgedaan?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Je bent neem ik aan eerlijk geweest? Waarom heb je niet direct aangeboden om je zakken leeg te halen en je tas te laten controleren? Dan had je nu geen probleem gehad. Om heel eerlijk te zijn, snap ik dat je baas hier vraagtekens bij zet, al is dat natuurlijk heel erg zuur voor jou als je niets gedaan hebt. Hij kan je volgens mij niet ontslaan vanwege een vaak vermoeden, maar voor de zekerheid zou ik toch even een gesprek met hem aangaan om de lucht te klaren.
Dat zeg ik....
gewoon alles eerlijk vertellen... ook waarom je schrok toen het briefje weg was
wat vervelend! Ja, zekers te weten kun je eerlijk zijn. En ik zie niet in waarom niet. Ik snap dat het een lastige situatie is, ik hoop dat je de volgende keer eerder open kaart speelt met je baas, want het komt wellicht wat geheimzinnig over.
En neem nooit contant geld mee de winkel in! Zeker niet in je broekzak want mocht er dan ooit geld missen (hetzij door een fout of door een jattende collega), dan heb je alle schijn tegen je.
quote:EB11 schreef op 31 december 2009 @ 12:48:

En neem nooit contant geld mee de winkel in! Zeker niet in je broekzak want mocht er dan ooit geld missen (hetzij door een fout of door een jattende collega), dan heb je alle schijn tegen je.Goede tip!
Dank je wel voor de reacties.

Ik kan echt wel huilen, want mijn baas vind mij echt verdacht, denk ik. Daarom belde hij vanmorgen ook. Ik voel mij vaak een warhoofd en ik maak weleens fouten door iets te vergeten, maar omdat ik mijn best heel erg doe, is het wel oke.

Er zijn wel cameras maar niet op de kassa gericht. Wij werken met een klantenkaartje, dus de gegevens van de klant is er wel. Ze had een artikell in de uitverkoop gekcoht, maar wilde het ruilen. De erste betaling met de pas en de tweede deed die het niet. Dus betaalde zij contant bij. En dat briefje is dus weg.

Alles word geregisteerd, vandaar dat mijn baas nogal snel nbij mij uitkwam. Ik wist gewoon niet meer wat ik moest doen met het hele gebeuren van toendertijd in mijn hoofd.

Ik ben wel een beetje een zenuwolijer en voel mij gewoon snel schuldig, zeg maar. Waardoor ik een rood hoofd krijg om dingen heen ga draaien.

Ik denk ook dat ik op verre reizen als eerste uit het vliegtuig zou worden gepikt als mogelijk terrorist of drugssmokelaar. Grapje hoor. Maar het is gewoon rot.
Neem vanmiddag nog contact op met je baas en leg hem uit dat je er nogal mee zit omdat je zeker weet dat jij dat briefje niet hebt gestolen. En dat je de lucht wilt klaren omdat je het gevoel hebt dat je nu verdacht wordt van iets wat je niet hebt gedaan.

Hoe langer je hiermee wacht des te groter wordt het probleem in je hoofd. Jij kunt niet in je baas zijn hoofd kijken dus je weet niet wat hij denkt of hoe hij reageert.

Het is nu eenmaal gebeurd en het enige wat je kunt doen op dit moment is je verhaal nogmaals doen en dan maar afwachten hoe of wat.
Oh, wat vervelend zeg. Maar dat je baas bij jou uitkwam, wil toch niet zeggen dat hij je verdenkt?

Ik werk ook met geld, en als de kas niet klopt ga ik ook navraag doen bij de collega die dienst had, dat is neit meer dan logisch.

Vertel het hem gewoon eerlijk, met het verhaal van je vorige baan erbij, dan begrijpt hij wel waarom jij zo snel in de stress schiet.
Ik ben ook zo iemand die alleen bij een beschuldiging al een rode kop krijgt, terwijl ik zelf natuurlijk wel weet dat er niets aan de hand is, maar van schrik ga je je dan al 'verdacht' gedragen.
Heb je trouwens ooit wel een excuus gekregen van die vrouw?

Als jij weet dat je niks gedaan hebt, waarom maak je, je er dan zo druk over? Leg het verhaal duidelijk uit wat er is gebeurd en waarom zou je baas je dan nog verdenken?

Ik denk echt dat je, je veel te druk maakt om zulke dingen!!!! Nu al gelijk denken dat je ontslagen wordt terwijl er eigenlijk niks aan de hand is..

Lijkt me wel een lastig leven zo als je het jezelf steeds zo moeilijk maakt.
Inderdaad nooit geld meenemen de werkvloer op. Bij de winkel waar ik ooit werkte stond het zelfs in contract: "verboden om geldmiddelen de werkvloer op te nemen".
quote:PixiePink schreef op 31 december 2009 @ 13:19:

Heb je trouwens ooit wel een excuus gekregen van die vrouw?

Als jij weet dat je niks gedaan hebt, waarom maak je, je er dan zo druk over? Leg het verhaal duidelijk uit wat er is gebeurd en waarom zou je baas je dan nog verdenken?

Ik denk echt dat je, je veel te druk maakt om zulke dingen!!!! Nu al gelijk denken dat je ontslagen wordt terwijl er eigenlijk niks aan de hand is..

Lijkt me wel een lastig leven zo als je het jezelf steeds zo moeilijk maakt.Omdat er 50 euro weg is en baas TO in haar broekzak zag graaien. Kan me voorstellen dat TO zich druk maakt. Niet alle bazen laten zich makkelijk overtuigen.
Om te beginnen: wat een rotervaring in je zorg-baan!quote:achtermijnlappie schreef op 31 december 2009 @ 12:33:

Ik kreeg gisteren een klant waarvan de pinpas het niet deed waardoor ze uiteindelijk contant betaalde. Met een briefje van 50,- euro. Ik leg het op de kassa zodat ik het goed kan teruggeven, klant tel ik de centjes uit en ze gaat weg.Ik snap niet zo goed wat je hier nu zegt. Waarom heb je het geld niet eerst in de kassalade gedaan? Hebben jullie zo'n wisselgeld-schaaltje, waar je het eerst hebt neergelegd? Hoe kan het dat je het geld op enig moment niet in het oog hebt gehad?quote:Daaro zie ik dat het broiefje van 50 weg is. Ik heb gezocht bij de kassa, ik dacht dat ik het had laten vallen. Het zweet brk mij uit met de herrinnering aan hetgene wat er in mijn vorige werk gebeurde. Dus ik kijk in mijn broekzak of ik daar nog geld heb zodat ik het kan aanvullen zonder dat iemand een kasverschil ziet. Stom misschien,Ja, sorry, maar dat was inderdaad stom. Kasverschillen treden nu eenmaal op, dat is heel normaal. 50 euro is vervelend veel, natuurlijk, maar het blijft iets dat nu eenmaal kan gebeuren.

Als het goed is heeft de winkel een kasprocedure, waarin de kas wordt opgenomen. Zoals ik het begrijp hebben jullie een systeem met kassalades per verkoper? Hoe dan ook, je geeft aan dat het kasverschil traceerbaar is naar de individuele verkoper. Ik neem aan dat in de kasprocedure, of de arbeidsvoorwaarden of ergens anders, ook is vastgelegd wat er gebeurt bij een kasverschil. Het was slimmer geweest je daar aan te houden. Of, aangezien je baas er blijkbaar bij was, gewoon even aan je baas te melden wat er gebeurd is, en vragen hoe dit op te lossen.

quote:maar ik ben gewoon ontzettend geschrokken van het gebeuren met die mevrouw. Maar ik had niks in mijn zak zitten. En mijn baas ziet mij dus in mijn zak rommelen.Heel begrijpelijk, en ook heel begrijpelijk dat je een verkeerd beeld oproept bij je baas.quote:Natuurlijk kwam het boven, dat verschil. Mijn baas heeft mij vemorgen gebelt om te vragen wat er nu precies is gebeurd. En ik weet het gewoon niet meer. Ja, ik weet het wel, maar ik weet niet meer hoe ik dit nu moet uitleggen. Ik ben zo bang voor beschuldigingen enzoWat HEB je tegen je baas gezegd? Hetzelfde als hier mag ik hopen?quote:Ik zou niet stelen, ben zelfs van onbesproken gedrag. Ik ben inmidels 35, heb echt weleens een snoepjes gepakt bij Jamin, maar ik ben geen dief.Daar kan je over discussieren, ook snoepjes bij Jamin stelen is stelen, maar het punt is vooral: dit is belangrijk voor jezelf, en het is ook prima om tegen je baas te zeggen, maar je begrijpt neem ik aan dat het voor je baas weinig bewijst? Er zijn maar héél weinig mensen die zichzelf een dief noemen, terwijl héél veel mensen stelen, vooral van hun baas.quote:Mijn baas haalde een soort truukje uit door te zeggen dat hij de klant kon bellen om het toch nog netjes te betalen en dat anders de politie gebeld kan worden zodat de klant wordt beschuldigt.Waarom noem je dat een trucje? Kennelijk gelooft je baas je, en gelooft hij dus dat de klant het geld heeft terug gepakt? Of zie je dat anders?quote:Dit is helemaal mijn bedoeling niet geweest. Omdat ik niet wilde dat er verschil zou zijn heb ik het mijzelf nu moeilijk gemaakt. Ik ben bang dat mijn baan nu tabee is. Het liefst wil ik verdwijnen. Ik schaam mij ontzettend en naruulijk wil ik niet dat die mevrouw wordt gebeld.Heel begrijpelijk allemaal. Als je voor jezelf zo goed mogelijk na gaat wat er gebeurd is, waar kan die 50 euro dan zijn?quote:Ik heb aangeboden het verschil te betalen zodat het mijn schuld is. Maar ik weet zeker dat ik naar mijn werk kan fluiten.

Kan ik nog eerlijk zijn? Wat is het beste nu?

Het beste is eerlijk zijn, óók over hoe je je voelt, en waarom je gedaan hebt wat je gedaan hebt.

Ik weet het niet, maar als ik je baas was, denk ik dat ik het je kwalijk zou nemen dat je dat geld niet meteen in de kassalade hebt gedaan, en ik zou je dus verantwoordelijk houden voor die 50 euro. Maar ik denk dat ik ook wel begrip zou hebben voor je wat paniekerige reacties, zeker als hij van je gewend is dat je een beetje een zenuwpees bent. Wat mij betreft zou het je 50 euro kosten, die ik je vanwege oud & nieuw zou kwijtschelden ofzo, maar zeker niet je baan. Er is al genoeg rottigheid in de wereld.
Eens met Rider. Wat ik dom vind is dat je het pas naar voren hebt laten komen met het kasverschil ipv gewoon meteen zeggen.
quote:Ik weet het niet, maar als ik je baas was, denk ik dat ik het je kwalijk zou nemen dat je dat geld niet meteen in de kassalade hebt gedaan, en ik zou je dus verantwoordelijk houden voor die 50 euro.In winkels waar ik gewerkt heb, was het juist gebruikelijk om briefjes geld eerst boven de kassala te leggen (maar natuurlijk niet zo dat iedereen het zo maar kan pakken), dan wisselgeld te geven en dan het geld op te bergen. Dit om te voorkomen dat mensen zeggen 'ja maar ik gaf 20 euro' , terwijl ze 10 gaven ofzo. Zal je nog verbazen hoe vaak dit voorkomt.
quote:bibaatje schreef op 31 december 2009 @ 13:51:

Dit om te voorkomen dat mensen zeggen 'ja maar ik gaf 20 euro' , terwijl ze 10 gaven ofzo. Zal je nog verbazen hoe vaak dit voorkomt.Ik heb jaren in een winkel gewerkt, en daar was het kassabeleid om direct het contant geld in je kassalade te doen. Claimde de klant dat hij te weinig terug had gekregen, dan maakten we op dat moment de kas op.
quote:bibaatje schreef op 31 december 2009 @ 13:51:

[...]

In winkels waar ik gewerkt heb, was het juist gebruikelijk om briefjes geld eerst boven de kassala te leggen (maar natuurlijk niet zo dat iedereen het zo maar kan pakken), dan wisselgeld te geven en dan het geld op te bergen. Dit om te voorkomen dat mensen zeggen 'ja maar ik gaf 20 euro' , terwijl ze 10 gaven ofzo. Zal je nog verbazen hoe vaak dit voorkomt.En dat is het punt: bij een goede kassaprocedure verlies je dat geld nooit uit het oog, kan het niet gepakt worden en niet wegwaaien, anders direct de la in
Hoe is het nu met je????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven