Werk & Studie alle pijlers

Keuze standplaats werk, langere afstand of meer file rijden?

23-05-2018 09:31 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
In verband met een standplaatswijziging van mijn werk kom ik binnenkort wellicht voor de keuze te staan of ik voor een standplaats X kies (afstand 76 km enkele reis) waar ik onderweg regelmatig files tegenkom waardoor mijn reistijd ca. 1 uur of meer zal bedragen of voor een standplaats Y (afstand 92 km enkele reis) waar ik minder files tegenkom en mijn reistijd ook ca. 1 uur zal zijn. Persoonlijk neig in naar de langere afstand met minder files omdat zonder files rijden gewoon prettiger is, maar ik wil het financiële plaatje ook meenemen. Ik ontvang de fiscale 0,19 cent p/km reiskostenvergoeding en rijdt een VW Polo uit 2013. Ik vraag me af of een auto sneller slijt van de dagelijkse extra afstand (met een klein beetje file) of meer filerijden?

Ik zal 2 dagen in de week naar de gekozen standplaats moeten reizen en zal helaas de eerste twee jaar niet buiten de spits om kunnen reizen i.v.m. een schoolgaand kind die ik in ieder geval 's morgens de deur uit wil helpen en 's avonds (nadat hij bij de gastouder vandaan komt = max. tot 18.00 uur) niet te lang alleen thuis wil laten zijn.

Wat zouden jullie doen als je voor deze keuze stond? Wat zou voor jullie de overweging zijn om voor de standplaats X of Y te kiezen?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Partner je kind naar school laten brengen en dan heel vroeg weggaan, voordat je in de file raakt, is dat geen optie?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Kan je partner die 2 dagen niet kind naar school brengen en /of ophalen van de gastouder? Dat hij de andere dagen wat langer werkt?
En dan die andere dagen wat thuis werkt, ouderschapsverlof opneemt ect? Zodat jij voor of na een file kan gaan rijden?

Jij doet de rest van de week al, mooi verdeelt toch? Dan hoef je daar geen rekening mee houden.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 19:40
12.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je eerst je kind naar school wil brengen (8u15?), dan nog een dik uur moet rijden (9u30 op je werk?), dan 8 uur moet werken plus 1/2 uur pauze, dan ben je om 18u net klaar. Dan moet je dus nog terugrijden.

Het traject dat ik rijd naar mijn werk is ongeveer 58 km, er staat op de terugweg nagenoeg altijd file. Reistijd zou 40 minuten kunnen zijn, maar is meestal 1 tot 1 1/2 uur. Dan zijn er geen echt erge ongelukken gebeurd.

Ik vind het stressvol. Mijn man brengt de kinderen naar school, ik haal ze op. Ik vind het vervelend om hem weer eens te vragen of hij ze op kan halen omdat ik in de file sta. En als er ‘s morgens file staat, moet ik ook langer doorwerken om gewoon aan mijn uren te komen.

Ik merk wel dat de ochtendspits tussen 7 en 8u30 is. Als ik eerst de kinderen naar school breng, rijdt het meestal vrij vlot door.
Ik zou voor de locatie met minder files kiezen. Zoveel scheelt het niet qua aantal km's. Vergoeding van 0.19 per km is netjes dus benzine kost het je niet en je houdt nog iets over als bijdrage aan slijtage. File rijden is veel vermoeiender dan gewoon rijden. 's Avonds als je moe bent is dat niet fijn en 's morgen stressen dat de file niet opschiet en te laat dreigen te komen is ook niet fijn.
Voor 5 dagen per week zou ik het trouwens te ver vinden, maar voor 2 dagen per week vind ik het best te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor minder files gaan. Dan kun je tenminste lekker doorrijden. Vind files zo vermoeiend.
Alle reacties Link kopieren
Man zou kind evt. wel op kunnen halen maar ook hij reist elke dag ca. een uur en gaat vroeg weg om de files vooruit te zijn. 100% Zekerheid dat hij op tijd terug kan zijn om zoon op te halen kan ook hij ivm de files niet garanderen. Thuiswerken zit er voor hem op dit moment niet in.

Overigens is het zo dat het eerste jaar van de standplaats wijziging reistijd, werktijd is dus dat is wel fijn, maar daarna is dat natuurlijk wel over en dan moet het ook te doen zijn. Maar zoon is dan ook weer een jaar ouder (is nu 10) dus dat scheelt natuurlijk ook weer.
baan68 schreef:
23-05-2018 22:20
Man zou kind evt. wel op kunnen halen maar ook hij reist elke dag ca. een uur en gaat vroeg weg om de files vooruit te zijn. 100% Zekerheid dat hij op tijd terug kan zijn om zoon op te halen kan ook hij ivm de files niet garanderen. Thuiswerken zit er voor hem op dit moment niet in.

Overigens is het zo dat het eerste jaar van de standplaats wijziging reistijd, werktijd is dus dat is wel fijn, maar daarna is dat natuurlijk wel over en dan moet het ook te doen zijn. Maar zoon is dan ook weer een jaar ouder (is nu 10) dus dat scheelt natuurlijk ook weer.
Ik zou hier toch op inzetten. Samen een kind en beiden werken. Mag je best wel wat inzet van hem verwachten. Als hij vroeg vertrekt om voor de file uit te zijn kan hij vast ook vroeger dan jij naar huis op die 2 dagen. Of later beginnen en later naar huis.

En je geeft al aan dat jij straks ook niet weet of je op tijd terug bent. Waarom weegt dat bij hem zwaarder dan bij jou?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 23:49
2.67% gewijzigd
Ik doe 45 minuten over 30 km in de spits, en dan heb ik geen echte files. Een uur over de afstanden die jij noemt is dus echt heel snel. Is dat altijd zo (of overwegend, want ik doe er ook wel eens vijf kwartier over).
Ik zou gaan voor minder files. Die route heeft ook minder accidenten te slikken vermoed ik, dus minder gezeik.
Alle reacties Link kopieren
Bloody_Mary schreef:
24-05-2018 00:01
Ik zou gaan voor minder files. Die route heeft ook minder accidenten te slikken vermoed ik, dus minder gezeik.
Ja, dat denk ik ook. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
23-05-2018 23:35
Ik zou hier toch op inzetten. Samen een kind en beiden werken. Mag je best wel wat inzet van hem verwachten. Als hij vroeg vertrekt om voor de file uit te zijn kan hij vast ook vroeger dan jij naar huis op die 2 dagen. Of later beginnen en later naar huis.

En je geeft al aan dat jij straks ook niet weet of je op tijd terug bent. Waarom weegt dat bij hem zwaarder dan bij jou?
Doe ik ook, hoor. Is verder tussen hem en mij ook geen issue, maar los daarvan wil ik het voor mezelf ook gewoon ‘het beste’ en zo’n min mogelijk reizen en stress.
Alle reacties Link kopieren
Rijd beide afstanden een keer. Of twee.

Ik rijd voor mijn werk regelmatig rond de 100 km. Van bij ons naar Den Bosch gaat via Eindhoven. Mega druk, bijna standaard file maar onderweg veel afwisseling en daardoor ben ik alert en fit.

Van hier naar Nijmegen is ongeveer even ver. Een heel rustige weg en file, wat is dat?? Alleen is die weg zo ontzettend saai dat het gevoelsmatig veel langer duurt om hem af te leggen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat ik aan het einde van de werkdag halverwege echt moet oppassen dat ik niet wegzak.

Uiteindelijk is die rustige weg weliswaar iets sneller af te leggen maar tegelijkertijd ook gevaarlijker. Collega´s denken er trouwens ook zo over.

En een tip; probeer de vrijdag als rijdag in te plannen. Dan is de kans op file het kleinst.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Overigens; je kunt natuurlijk ook eens kijken of er op jullie school niet iemand rondloopt die gastouder is en naschoolse opvang biedt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
MinkeDeWit schreef:
23-05-2018 23:39
Ik doe 45 minuten over 30 km in de spits, en dan heb ik geen echte files. Een uur over de afstanden die jij noemt is dus echt heel snel. Is dat altijd zo (of overwegend, want ik doe er ook wel eens vijf kwartier over).
Voor de zekerheid, het gaspedaal zit aan de rechterkant.... :whistle:
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
24-05-2018 09:23
Voor de zekerheid, het gaspedaal zit aan de rechterkant.... :whistle:



:idee:

Daar zeg je zowat. Ik doe over 100 km ongeveer 50 minuten (buiten de spits, zonder files).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook kiezen voor de langere route met minder file. Mijn man is consultant en heeft de laatste periode twee klussen gehad: eentje met constante reistijd van 75 minuten, via een 80-weg, niet inhalen, veel vrachtverkeer. En de andere klus die dichterbij zit maar afhankelijk van files een reistijd heeft tussen de 50 en 100 minuten.
Wij hebben nu nog geen kind, maar die is onderweg en dan hebben wij beide liever de voorspelbaarheid, dan de onzekerheid. Als je op de lange route vertrekt weet je zeker of je op tijd thuis gaat zijn en eventueel iets anders gaan regelen. Op de kortere route kan het zomaar zijn dat hij belt dat hij op tijd thuis is, en 10 minuten later terugbelt omdat er achter de bocht een groot ongeluk is gebeurd en het dan alsnog een half uur later wordt.
Maakt het plannen van andere activiteiten en afspraken in de avond ook een stuk lastiger. Liever weten dat je elke avond om 18:30 thuis bent, dan de ene dag om kwart voor zes, maar de andere om kwart voor zeven.

Maar nog iets anders: dit is toch een heel tijdelijk 'probleem'? Je schrijft immers dat je zoon nu al 10 is. ik snap dat je het liefst zo kort mogelijk wil reizen, maar zo jong is hij niet meer. Toen ik 11 was, ging ik naar de middelbare school en vertrokken mijn ouders gewoon op het tijdstip waarop ze weg moesten en ik sloot het huis af. Natuurlijk lieten ze me geen uren alleen, maar ik had regelmatig het eerste uur vrij, hoefde dan pas om 9:00 op school te zijn, daar gingen mijn ouders heus niet hun werkdagen op aanpassen. En 's middags na school waren ik en mijn zus gewoon alleen thuis tot de eerste ouder zich meldde.
Omdat het maar 2x per week is, is het wel te overzien. Maar over welke woonplaats en standplaatsen gaat het precies? Op google kun je precies zien wat de werkelijke reisduur is.

Ik zou de keuze ook baseren op de werksfeer en carrierekansen. Dat kan ook wel es uitmaken.
Alle reacties Link kopieren
Nu is je zoon 10 en het eerste jaar is reistijd werktijd. Over een jaar kan je zoon alleen thuis zijn, alleen naar school enz. Ik zal dan toch kiezen voor carrierekansen.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
24-05-2018 09:20
Overigens; je kunt natuurlijk ook eens kijken of er op jullie school niet iemand rondloopt die gastouder is en naschoolse opvang biedt.
Bedankt voor je input (ook je eerdere reactie). Ga daar zeker over nadenken. Vwb de gastouder, dat hebben wel al zo geregeld. Hij kan daar echter "maar" tot kwart voor zes blijven. Nu is hij oud genoeg om dan naar huis te gaan en even een (half) uurtje te wachten totdat wij thuis zijn, maar heel veel langer wil ik het nu nog niet laten zijn. Vandaar dat ik nu wel op zoek ben naar de beste oplossing om zo snel en relaxed mogelijk naar huis te rijden.
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
24-05-2018 10:14
Ik zou ook kiezen voor de langere route met minder file. Mijn man is consultant en heeft de laatste periode twee klussen gehad: eentje met constante reistijd van 75 minuten, via een 80-weg, niet inhalen, veel vrachtverkeer. En de andere klus die dichterbij zit maar afhankelijk van files een reistijd heeft tussen de 50 en 100 minuten.
Wij hebben nu nog geen kind, maar die is onderweg en dan hebben wij beide liever de voorspelbaarheid, dan de onzekerheid. Als je op de lange route vertrekt weet je zeker of je op tijd thuis gaat zijn en eventueel iets anders gaan regelen. Op de kortere route kan het zomaar zijn dat hij belt dat hij op tijd thuis is, en 10 minuten later terugbelt omdat er achter de bocht een groot ongeluk is gebeurd en het dan alsnog een half uur later wordt.
Maakt het plannen van andere activiteiten en afspraken in de avond ook een stuk lastiger. Liever weten dat je elke avond om 18:30 thuis bent, dan de ene dag om kwart voor zes, maar de andere om kwart voor zeven.

Maar nog iets anders: dit is toch een heel tijdelijk 'probleem'? Je schrijft immers dat je zoon nu al 10 is. ik snap dat je het liefst zo kort mogelijk wil reizen, maar zo jong is hij niet meer. Toen ik 11 was, ging ik naar de middelbare school en vertrokken mijn ouders gewoon op het tijdstip waarop ze weg moesten en ik sloot het huis af. Natuurlijk lieten ze me geen uren alleen, maar ik had regelmatig het eerste uur vrij, hoefde dan pas om 9:00 op school te zijn, daar gingen mijn ouders heus niet hun werkdagen op aanpassen. En 's middags na school waren ik en mijn zus gewoon alleen thuis tot de eerste ouder zich meldde.
Hoi! Bedankt voor je reactie. Mijn man is ook consultant en ik herken het "probleem". Voorheen was ik de redelijk constante factor qua opvang dus hoefden we daar niet over na te denken. Dat gaat straks dus anders worden.

Het klopt dat zoon 10 is en ook nu is hij wel eens een half uurtje alleen thuis na de opvang omdat ik ook nu op de terugweg soms wel eens oponthoud heb. Dat is ook geen probleem. Ik wil het straks als ik verder moet gaan reizen wel tot een minimum beperken en ook straks als hij op de middelbare school zit zal dit vaker gaan gebeuren, ook overdag en dat is ook prima. Maar ik wil nu voorkomen dat wij om 7 uur de deur uitgaan, hij zelf moet afsluiten en wij 's avonds om 19 uur weer binnen komen vallen en hij een uur alleen heeft gezeten, dan nog moet eten en naar bed moet. Ik kies er daarom voor om 's morgens voorlopig nog wel thuis te zijn totdat hij naar school gaat en dan 's avonds maar 'hopen' dat wij redelijk op tijd thuis zijn. Ik denk inderdaad dat de langere afstand maar wel "redelijk" zeker weten op welke thuis je thuisbent meer rust geeft dan een kortere afstand en onzekerheid.
Alle reacties Link kopieren
Het scheelt natuurlijk ook wel dat ik nog een oudere zus had, dus niet helemaal alleen thuis was.

Als jij toch de "ochtendspits" pakt zodat je man voor de files uit kan vertrekken, is het dan nog een optie dat je man nog vroeger vertrekt?
Dan is de kans groter dat hij vroeger thuis is misschien?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er eerder voor kiezen om 's ochtends vroeg weg te gaan en zoon even alleen te laten (of bij buurvrouw bijvoorbeeld?) en dan 's avonds op tijd terug te zijn. 's Ochtends is er meestal toch niet zoveel tijd om dingen te bespreken etc., is mijn ervaring, en 's avonds juist wel.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven