Kinderopvangtoeslag en thuiswerken

vrijdag 20 september 2019 om 15:22
Sorry nog een kinderopvang vraagje van mij...
Helaas ben ik niet door mijn proeftijd heen, vandaag te horen gekregen. Het is jammer,maar we redden het wel gelukkig. Echter waar ik wel mee zit: mijn zoon had zich enorm verheugd om naar de BSO te gaan, omdat zijn vriendje daar ook op zit. Maar zonder de opvangtoeslag vind ik dit wel een beetje duur.
Nu heb ik wel wat inkomsten vanuit diverse sites.Ik schrijf teksten, vul enquettes in, doe mystery shoppen... zulke dingen. Het is geen vetpot, maar opzich alles bij elkaar opgeteld verdien ik hier toch wel zo'n €300 per maand mee, als ik mijn best doe en het echt serieus als een 'baan' ga zien waar ik dan ook echt een dag mee bezig ga zijn zou ik er zelfs meer mee kunnen verdienen.
Weet iemand toevallig of ik op basis van deze inkomsten kinderopvang kan blijven afnemen? Het zou gaan om 1 middag BSO per week, en ik zou dan bijvoorbeeld 8 uur per week gaan besteden aan die internet-inkomsten.
Helaas ben ik niet door mijn proeftijd heen, vandaag te horen gekregen. Het is jammer,maar we redden het wel gelukkig. Echter waar ik wel mee zit: mijn zoon had zich enorm verheugd om naar de BSO te gaan, omdat zijn vriendje daar ook op zit. Maar zonder de opvangtoeslag vind ik dit wel een beetje duur.
Nu heb ik wel wat inkomsten vanuit diverse sites.Ik schrijf teksten, vul enquettes in, doe mystery shoppen... zulke dingen. Het is geen vetpot, maar opzich alles bij elkaar opgeteld verdien ik hier toch wel zo'n €300 per maand mee, als ik mijn best doe en het echt serieus als een 'baan' ga zien waar ik dan ook echt een dag mee bezig ga zijn zou ik er zelfs meer mee kunnen verdienen.
Weet iemand toevallig of ik op basis van deze inkomsten kinderopvang kan blijven afnemen? Het zou gaan om 1 middag BSO per week, en ik zou dan bijvoorbeeld 8 uur per week gaan besteden aan die internet-inkomsten.

vrijdag 20 september 2019 om 15:25
Ik heb trouwens de informatie over freelance werken en kinderopvangtoeslag gevonden, echter vraag ik me af of dit ook voor dit soort inkomsten geldt én hoe ik dan kan aantonen hoeveel ik heb verdient in hoeveel tijd.
Sommige dagen zien mijn inkomsten er bijvoorbeeld zo uit:
* Tijdens het winkelen doe ik direct een mystery shop opdracht voor €4 (kwartier mee bezig)
* Vervolgens check ik in hetzelfde winkelcentrum nog een mysteryshop opdracht af voor €3 (ook een kwartier mee bezig)
* 's Middags schrijf ik een blog, waar ik in de loop van de week €5 aan inkomsten mee verdien aan affiliatie en klikken op advertenties (kwartier schrijven,maar inkomsten kunnen bij wijze van spreken nog een jaar later ermee verdient worden, dit is dus deels passieve inkomsten)
* 's Avonds schrijf ik 3 teksten voor Textbroker waar ik dan €15 mee verdien (uurtje werk)
Als ik het serieus aan wil gaan pakken zou ik dit gewoon uit kunnen gaan bouwen naar meer opdrachten aannemen.
En ja ik weet het: het is niet echt veel wat ik ermee verdien, maar ik werkte ook tegen minimumloon.
Sommige dagen zien mijn inkomsten er bijvoorbeeld zo uit:
* Tijdens het winkelen doe ik direct een mystery shop opdracht voor €4 (kwartier mee bezig)
* Vervolgens check ik in hetzelfde winkelcentrum nog een mysteryshop opdracht af voor €3 (ook een kwartier mee bezig)
* 's Middags schrijf ik een blog, waar ik in de loop van de week €5 aan inkomsten mee verdien aan affiliatie en klikken op advertenties (kwartier schrijven,maar inkomsten kunnen bij wijze van spreken nog een jaar later ermee verdient worden, dit is dus deels passieve inkomsten)
* 's Avonds schrijf ik 3 teksten voor Textbroker waar ik dan €15 mee verdien (uurtje werk)
Als ik het serieus aan wil gaan pakken zou ik dit gewoon uit kunnen gaan bouwen naar meer opdrachten aannemen.
En ja ik weet het: het is niet echt veel wat ik ermee verdien, maar ik werkte ook tegen minimumloon.
anoniem_369996 wijzigde dit bericht op 20-09-2019 15:28
11.09% gewijzigd

vrijdag 20 september 2019 om 15:26
Nee,ik schrijf geen uren. Ik krijg betaalt per opdrachtje, of ik verdien omdat mensen op advertenties op mijn blog klikken. Ik zou natuurlijk wel kunnen gaan bijhouden hoeveel tijd ik ermee bezig ben... Is dat genoeg?COtweepuntnul schreef: ↑20-09-2019 15:22Schrijf je (wit) uren? Want daar rekent de belastingdienst mee volgens mij.

vrijdag 20 september 2019 om 15:31
Dat weet ik niet precies. De belastingdienst wil weten hoeveel uren je werkt en daar berekenen ze de uren opvang over (bepaalde rekensom). Dus als je t bijhoudt zou dat wel kunnen maar je moet wel enig bewijs hebben volgens mij.snorriemorrie schreef: ↑20-09-2019 15:26Nee,ik schrijf geen uren. Ik krijg betaalt per opdrachtje, of ik verdien omdat mensen op advertenties op mijn blog klikken. Ik zou natuurlijk wel kunnen gaan bijhouden hoeveel tijd ik ermee bezig ben... Is dat genoeg?

vrijdag 20 september 2019 om 15:33
COtweepuntnul schreef: ↑20-09-2019 15:31Dat weet ik niet precies. De belastingdienst wil weten hoeveel uren je werkt en daar berekenen ze de uren opvang over (bepaalde rekensom). Dus als je t bijhoudt zou dat wel kunnen maar je moet wel enig bewijs hebben volgens mij.
Ik krijg wel van de verschillende bedrijven elke keer een bewijs van uitbetaling. Maar daar staat niet in hoeveel tijd ik ermee bezig ben geweest. Dus dat maakt het wel lastig.

vrijdag 20 september 2019 om 15:38
Klopte, dat sowieso. Wat ik trouwens wel apart vind want ik heb maar 3 weken daar gewerkt uiteindelijk. Maar het is wel fijn om even die tijd te kunnen gebruiken om me te bezinnen op wat ik in de toekomst wil qua werk, want dit was niet echt een succes helaas.

vrijdag 20 september 2019 om 15:40
Ik vind vooral dat je mega veel spelfouten maakt voor iemand die zich professioneel schrijver wil laten noemen.snorriemorrie schreef: ↑20-09-2019 15:26Nee,ik schrijf geen uren. Ik krijg betaalt per opdrachtje, of ik verdien omdat mensen op advertenties op mijn blog klikken. Ik zou natuurlijk wel kunnen gaan bijhouden hoeveel tijd ik ermee bezig ben... Is dat genoeg?

vrijdag 20 september 2019 om 15:43
bedankt voor je mening, heb je ook nog iets inhoudelijks toe te voegen? Bovendien heb ik nergens gezegd dat ik professioneel schrijver wil worden genoemd, dus hoe je daarbij komt weet ik nietMarvelousMrsMaisel schreef: ↑20-09-2019 15:40Ik vind vooral dat je mega veel spelfouten maakt voor iemand die zich professioneel schrijver wil laten noemen.
anoniem_369996 wijzigde dit bericht op 20-09-2019 15:44
18.29% gewijzigd
vrijdag 20 september 2019 om 15:44

vrijdag 20 september 2019 om 15:46
Geen idee, dat is dus juist ook mijn vraag waar ik ook niet uitkom. Ze zien het in elk geval wel als inkomsten waar ik belasting over betaal, dus dan lijkt me dat het ook voor toeslagen geldt?

vrijdag 20 september 2019 om 16:02
Ja, toevallig net ook gedaan. Het blijft altijd een beetje vaag,maar ik moet in elk geval gaan bijhouden hoeveel uur ik ermee bezig ben geweest om die inkomsten te krijgen. Maar ik verdien dus op uurbasis eigenlijk heel weinig, dus ik vraag me af of ze dat straks als ik het ga doorgeven wel realistisch gaan vinden.
vrijdag 20 september 2019 om 16:11
Nou, inderdaad.

vrijdag 20 september 2019 om 16:15
Je wilt dat je schrijfwerk als baan gezien wordt, waar je KOT voor krijgt. Ik parafraseerde een beetje maar dat komt wel op hetzelfde neer, lijkt mij.snorriemorrie schreef: ↑20-09-2019 15:43bedankt voor je mening, heb je ook nog iets inhoudelijks toe te voegen? Bovendien heb ik nergens gezegd dat ik professioneel schrijver wil worden genoemd, dus hoe je daarbij komt weet ik niet
vrijdag 20 september 2019 om 16:17
Dat is bedacht omdat mensen anders meteen hun opvang plek op moesten geven als ze in de ww kwamen. En met wachtlijsten van een jaar, hadden ze dan een probleem als ze and weer aan de slag konden. Om te voorkomen dat dat mensen ín de ww zou houden, is deze oplossing bedacht.snorriemorrie schreef: ↑20-09-2019 15:38Klopte, dat sowieso. Wat ik trouwens wel apart vind want ik heb maar 3 weken daar gewerkt uiteindelijk. Maar het is wel fijn om even die tijd te kunnen gebruiken om me te bezinnen op wat ik in de toekomst wil qua werk, want dit was niet echt een succes helaas.
Overigens weet ik niet of je alle uren waar je ‘recht’ op hebt hebt gebruikt? Want anders kun je de overgebleven uren ook nog inzetten (kun je berekenen bij de toeslagen). Ik heb bv ‘recht’ op toeslag over 210 uur. Maar ik heb maar 190 uur nodig. Dan hou je dus 20 uur per maand over, waar ik elders dit jaar nog toeslag over zou kunnen krijgen. Ik denk wel dat dat binnen hetzelfde kalenderjaar moet, omdat de toeslagen per jaar berekend worden.
vrijdag 20 september 2019 om 16:28
Bij elke freelancer die weinig verdient komt het er op neer dat je meer belasting terug krijgt dan dat je betaald. Dit kan maximaal 3 jaar goed gaan en dan zegt de belastingdienst dat je moet stoppen met je bedrijf omdat de overheid je hobby aan het sponsoren is. Of je moet kunnen aantonen dat het allemaal investeren is en er nog iets groots aankomt, maar dit is hier niet het geval.
Je kan ook al veel eerder controle krijgen en dan gaan ze niet blij zijn met de opdrachten die je noemt en de bijbehorende inkomsten.
In het gunstigste geval moet je na de controle je bedrijf stoppen. In het slechtste geval moet je de KOT terugbetalen.
Oftewel beter invullen bij "overige inkomsten" (dit is sowieso verplicht) en je niet officieel inschrijven. Dan heb je ook geen gedoe met BTW aangifte en zakelijke jaaraangifte. Nadeel is dat ej kinderopvang zelf moet betalen.... maar om daarvoor alle zakelijke rompslomp te hebben is het sowieso niet waard!
Je kan ook al veel eerder controle krijgen en dan gaan ze niet blij zijn met de opdrachten die je noemt en de bijbehorende inkomsten.
In het gunstigste geval moet je na de controle je bedrijf stoppen. In het slechtste geval moet je de KOT terugbetalen.
Oftewel beter invullen bij "overige inkomsten" (dit is sowieso verplicht) en je niet officieel inschrijven. Dan heb je ook geen gedoe met BTW aangifte en zakelijke jaaraangifte. Nadeel is dat ej kinderopvang zelf moet betalen.... maar om daarvoor alle zakelijke rompslomp te hebben is het sowieso niet waard!

vrijdag 20 september 2019 om 16:35

vrijdag 20 september 2019 om 16:52
Kind vertellen dat niet alles kan in 't leven en regelmatiger 1 of een paar vriendjes meenemen naar huis na school.
Desnoods vriendjes die normaal naar BSO moet.
Als er geen / nauwelijks geld voor is, is het niet anders.
Of kijken of gastouder-schap iets voor jou is.
Desnoods enkel buiten de schooluren.
Genoeg ouders die hun kind liever in huiselijke omgeving zien na school ipv in een drukke BSO met 80 kinderen.
Verdien je ook iets én het is een soort BSO voor zoon
.
Desnoods vriendjes die normaal naar BSO moet.
Als er geen / nauwelijks geld voor is, is het niet anders.
Of kijken of gastouder-schap iets voor jou is.
Desnoods enkel buiten de schooluren.
Genoeg ouders die hun kind liever in huiselijke omgeving zien na school ipv in een drukke BSO met 80 kinderen.
Verdien je ook iets én het is een soort BSO voor zoon