Werk & Studie alle pijlers

Koerier DHL

28-07-2021 10:47 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik denk er over om te solliciteren als koerier bij DHL.
Heeft iemand recente ervaring hiermee? Hoe zijn de werktijden en het salaris?
Ik heb gelezen dat het salaris flink is gestegen en ook stijgt de komende jaren. Maar ook lees ik verhalen dat ze niet alle uren uitbetalen die je werkt. Daarom ben ik op zoek naar ervaringen van anderen!

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Gezien het gedrag van de bezorgers denk ik veel druk, lange werkdagen en te weinig salaris.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de film: 'sorry we missed you' van Ken Loach eens kijken: https://www.youtube.com/watch?v=ysjwg-MnZao die speelt wel in Engeland, maar het is in Nederland voor zover ik weet niet veel beter. Werken onder hoge druk voor te weinig geld.

Maar ik heb zelf geen ervaring en ben ook wel benieuwd naar die van anderen!
Alle reacties Link kopieren
Leuk als bijbaantje. Als het echt je baan is waarmee je in je onderhoud moet voorzien zou ik iets kiezen wat beter verdiend.
Alle reacties Link kopieren
Als bezorger zit je rond de EUR 11,80 per uur bruto.
https://nl.indeed.com/cmp/DHL/salaries

Ik weet niet hoe je uren berekend worden en welke prestatie er van je wordt verwacht.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn wel altijd mensen blij je te zien :-D
Alle reacties Link kopieren
In de vacature staat een uurloon van €12.75, vind ik persoonlijk niet slecht. Maar nu is het de vraag of je dat ook daadwerkelijk krijgt of dat je veel onbetaalde overuren maakt..
Alle reacties Link kopieren
Bernadette333 schreef:
28-07-2021 14:19
In de vacature staat een uurloon van €12.75, vind ik persoonlijk niet slecht. Maar nu is het de vraag of je dat ook daadwerkelijk krijgt of dat je veel onbetaalde overuren maakt..
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er bijv. verwacht wordt dat je in 8 uur tijd 300 pakketjes kan bezorgen. Dat kan ook vast, mits je overal 100 rijd, bij iedereen het pakket in de tuin smijt, en het liefst 5 pakketten van de hele buurt op 1 adres achterlaat.
Lukt het jou niet om in normale omstandigheden 300 pakketten binnen 8 uur te bezorgen maar doe je er 10 uur over, tja dat is dan jou probleem. Je krijgt echter maar 8 uur uitbetaald.

Maar misschien heb ik het mis hoor. Ik heb alleen altijd zo’n gevoel bij hen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook wel eens overwogen totdat ik een doos hondenvoer voor mijn dochter van ruim 25 kg in ontvangst moest nemen van een bezorger.

Wanneer je dan ook nog bedenkt dat sommige mensen op 4 hoog wonen zonder lift dan ga je opeens beseffen dat dit werk best fysiek zwaar is.

Naar mijn idee wel iets om over na te denken.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Is taxichauffeur niet iets voor je? De opleiding krijg je meestal vergoed en is veel minder zwaar werk.
Alle reacties Link kopieren
DHL is in ieder geval beter dan GLS. Dat is echt de slechtste bezorger, met verreweg de meeste criminelen in dienst (extreme agressie, al dan niet opzettelijk fietsers of voetgangers doodrijden etc.)

Ook de GLS bussen zien er vaak uit alsof ze uit een oorlogsgebied komen. vol met beschadigingen, vies en afgeragd.

Hier wat informatie over de lonen:

http://nu.nl/werk/6136635/dit-verdient- ... orger.html

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Een vriend van mij deed dit: je moet alle (honderden) pakketjes op één dag bezorgen en wat je niet binnen de tijd haalt moet je inhalen in eigen tijd. Die moet je dus zelf in goede en handige volgorde in je bus leggen, daar moet je veel handigheid in krijgen.
Je hebt geen tijd of ruimte om naar de wc te gaan. Mensen klagen dat je niet hebt aangebeld, terwijl je dat wel hebt gedaan, boze mensen om wat voor reden dan ook. Er zijn ook leuke ervaringen natuurlijk, maar onder de streep is het een erg ondankbare baan.
Alle reacties Link kopieren
Hier een artikel om niet vrolijk van te worden: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... g~v449789/
Alle reacties Link kopieren
Dat artikel zit achter een betaalmuur
Alle reacties Link kopieren
Ah ok, het is door een journaliste geschreven die undercover ging in de post bezorg wereld en omschrijft het systeem van onderaannemers en de 'race to the bottom'. Dus een strijd van 'zo goedkoop mogelijk' die ervoor zorgt dat het werk zwaar onderbetaald en onder waardeloze omstandigheden is.
VanilleThee schreef:
30-07-2021 12:05
DHL is in ieder geval beter dan GLS. Dat is echt de slechtste bezorger, met verreweg de meeste criminelen in dienst (extreme agressie, al dan niet opzettelijk fietsers of voetgangers doodrijden etc.)

Ook de GLS bussen zien er vaak uit alsof ze uit een oorlogsgebied komen. vol met beschadigingen, vies en afgeragd.

Hier wat informatie over de lonen:

http://nu.nl/werk/6136635/dit-verdient- ... orger.html

Succes!

Dat lijkt me vooral "in the eye of the beholder". Ik heb dan weer uitermate goede ervaringen met GLS. In mijn oude woonplaats zelfs zo goed dat de vaste bezorger mijn pakketjes soms niet thuis afleverde, maar op een ander adres, waar ik toentertijd aan mijn scriptie werkte. Op die manier hoefde ik niet thuis te blijven, en kon ik het pakket zelf aannemen. Ik had zijn zakelijke nummer en kon gewoon 's ochtends even bellen. Aangeven waar ik die dag zou zijn en hij zorgde dan dat hij het inplande. Dezelfde deal had ik met zijn vrouw, die voor hem de vaste bezorger was. Ik heb echt zelden zulke vriendelijke mensen gekend.
Neefje doet het als bijbaan naast zijn studie en is heel tevreden over het salaris (hij is 20 en kan bij andere bijbanen niet zoveel verdienen)
En het is goed te combineren met studie
Hij rijdt geloof ik 3 avonden in de week
piepp schreef:
28-07-2021 22:17
Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat er bijv. verwacht wordt dat je in 8 uur tijd 300 pakketjes kan bezorgen. Dat kan ook vast, mits je overal 100 rijd, bij iedereen het pakket in de tuin smijt, en het liefst 5 pakketten van de hele buurt op 1 adres achterlaat.
Lukt het jou niet om in normale omstandigheden 300 pakketten binnen 8 uur te bezorgen maar doe je er 10 uur over, tja dat is dan jou probleem. Je krijgt echter maar 8 uur uitbetaald.

Maar misschien heb ik het mis hoor. Ik heb alleen altijd zo’n gevoel bij hen.

Dus het hele verhaal hierboven heb je zelf ingevuld.
Wat een rare post.
Neefje is vaak binnen zijn tijd klaar, werkt dan bv van 17-21 en half 9 leeg.
Dan krijgt hij gewoon 4 uur betaald.
Alle reacties Link kopieren
Dat koerierswerk lijkt me echt de hel op aard.
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
Dat ze chauffeurs van 20 inzetten vind ik eigenlijk ook wel een dingetje.
Rijden die statistisch gezien de meeste schade? En veroorzaken ook een goed percentage van de ongelukken?
Geloof dat ik 25 jaar beter zou vinden.
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die koerier is bij DHL.
Er is een heel groot verschil tussen DHL Express en DHL Parcel.
DHL Parcel zijn alle pakketjes kleding, bol.com enzovoorts, dit lijkt me helemaal niet leuk. Veel werkdruk, hard werken, veel sjouwen.

De persoon die ik ken werkt als koerier bij DHL Express en dat is bezorgen van aangetekende post, internationale pakketten bij bedrijven en bijvoobeeld andere bestellingen van waarde zoals Macbooks ed. Iets meer contact met de klant, vaak bij dezelfde bedrijven langs en iets meer verantwoordelijkheid.

Ze hebben allemaal hetzelfde aan en volgens mij zijn alle busjes hetzelfde dus het verschil zie je niet, maar wellicht iets om naar te kijken als je wil solliciteren!
Alle reacties Link kopieren
Skellar schreef:
19-09-2021 16:07
Ik ken iemand die koerier is bij DHL.
Er is een heel groot verschil tussen DHL Express en DHL Parcel.
DHL Parcel is het oude Selektvracht, toen ik in een ver verleden bij DHL werkte waren dat allemaal ZZP'ers die een stukloon kregen. Bij DHL zelf werd je per uur betaald en was het leven een stuk beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven