Koffiegeld van salaris afgetrokken
dinsdag 6 december 2011 om 18:58
Beste mensen
Ik hoop dat iemand die verstand heeft van CAO'S mij kan helpen met het volgende;
Ik geef al jaren les in het voortgezet onderwijs.
Sinds begin dit schooljaar op een nieuwe school, met veel plezier.
Bij het solliciteren was al verteld dat er maandelijks geld van het salaris wordt ingehouden voor koffiegeld.
Ik heb hier bij vorige scholen nooit mee te maken gehad, maar heb er verder niet bij stil gestaan.
Een paar weken geleden kwam het in een gesprek met een bevriende oud-collega hierop en besloot ik eens op het loonstrookje te kijken hoeveel het precies was. Ik ging uit van een euro of 3 hooguit.
Tot mijn grote verbazing blijkt er maandelijks 7 euro 23 van mijn salaris inghouden te worden als koffiegeld en ik drink niet eens koffie! (wel soms een kopje thee)
Mijn oudcollega was verbaasd over dat mijn school dit deed; naast niet echt sympathiek, schijnt het volgens hem ook niet te mogen??
Zelf kan ik er niets over vinden, maar ben niet echt een google-wonder
Lang verhaal, maar mijn vraag is dus; mag een school dit doen? En zo niet, wat dan?
Bedankt alvast
Ik hoop dat iemand die verstand heeft van CAO'S mij kan helpen met het volgende;
Ik geef al jaren les in het voortgezet onderwijs.
Sinds begin dit schooljaar op een nieuwe school, met veel plezier.
Bij het solliciteren was al verteld dat er maandelijks geld van het salaris wordt ingehouden voor koffiegeld.
Ik heb hier bij vorige scholen nooit mee te maken gehad, maar heb er verder niet bij stil gestaan.
Een paar weken geleden kwam het in een gesprek met een bevriende oud-collega hierop en besloot ik eens op het loonstrookje te kijken hoeveel het precies was. Ik ging uit van een euro of 3 hooguit.
Tot mijn grote verbazing blijkt er maandelijks 7 euro 23 van mijn salaris inghouden te worden als koffiegeld en ik drink niet eens koffie! (wel soms een kopje thee)
Mijn oudcollega was verbaasd over dat mijn school dit deed; naast niet echt sympathiek, schijnt het volgens hem ook niet te mogen??
Zelf kan ik er niets over vinden, maar ben niet echt een google-wonder
Lang verhaal, maar mijn vraag is dus; mag een school dit doen? En zo niet, wat dan?
Bedankt alvast
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 6 december 2011 om 19:05
Yep, gebeurt op meer scholen.
1e werkgever: 8 gulden en met omzetting naar de euro is het komen te vervallen (was een applausje waard )
2e werkgever: 10 euro per maand, maar er stond wel altijd van alles op de bar: (goede) sinaasappelsap, melk, karnemelk, optimel, 1x per week een handgemaakte soep en fruit.
huidige werkgever rekent niks.
1e werkgever: 8 gulden en met omzetting naar de euro is het komen te vervallen (was een applausje waard )
2e werkgever: 10 euro per maand, maar er stond wel altijd van alles op de bar: (goede) sinaasappelsap, melk, karnemelk, optimel, 1x per week een handgemaakte soep en fruit.
dinsdag 6 december 2011 om 19:05
dinsdag 6 december 2011 om 19:06
quote:ambrosia9 schreef op 06 december 2011 @ 19:04:
Wat idioot! Ik weet niet wat voor koffie ze dan kopen? Moet wel heeeel goed zijn. Ik heb er nog nooit van gehoord in ieder geval.
Voorheen was het koffie uit zo'n grote drukkan, gezet door de concierge.
Sindskort een apparaat met knopjes en was smaakjes. Niets bijzonders
Het geld betalen ze (mijn collega's) al jaren
Wat idioot! Ik weet niet wat voor koffie ze dan kopen? Moet wel heeeel goed zijn. Ik heb er nog nooit van gehoord in ieder geval.
Voorheen was het koffie uit zo'n grote drukkan, gezet door de concierge.
Sindskort een apparaat met knopjes en was smaakjes. Niets bijzonders
Het geld betalen ze (mijn collega's) al jaren
dinsdag 6 december 2011 om 19:07
dinsdag 6 december 2011 om 19:14
Bij ons is het gratis, net als de cup a soup. Op de diverse etages zijn koffieautomaten aanwezig met keuze voor koffie, cappuccino, choco, wiener cafe, choco cafe etc. Beneden een apparaat met echte koffiebonen, verse melk en meer dan voldoende keuzes. Ook gratis.
Ik vind dat bij jouw werkgever vreemd overkomen TO.
Ik vind dat bij jouw werkgever vreemd overkomen TO.
dinsdag 6 december 2011 om 19:17
Geen idee of het mag, maar hadden ze het bedrag van tevoren niet moeten meedelen?
7.23 voor koffie is erg veel...
Een kilo gemalen koffie kost bij de appie 7.30. (en een school koopt denk ik groter in dus is waarschijnlijk goedkoper uit)
Van de DE site; uit een pak van 250 gram haal je ongeveer 40 kopjes.
Dus voor 7.30 heb je 160 kopjes koffie! Er zitten ongeveer 52*5/12=22 werkdagen in een maand. dus dan drink je 7 kopjes per dag!
7.23 voor koffie is erg veel...
Een kilo gemalen koffie kost bij de appie 7.30. (en een school koopt denk ik groter in dus is waarschijnlijk goedkoper uit)
Van de DE site; uit een pak van 250 gram haal je ongeveer 40 kopjes.
Dus voor 7.30 heb je 160 kopjes koffie! Er zitten ongeveer 52*5/12=22 werkdagen in een maand. dus dan drink je 7 kopjes per dag!
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
dinsdag 6 december 2011 om 19:18
quote:_kara_ schreef op 06 december 2011 @ 19:05:
Als dit er bij ons ook stond, zou je mij niet horen
Maar dat is dus niet zo helaas
Als dit er bij ons ook stond, zou je mij niet horen
Maar dat is dus niet zo helaas
dinsdag 6 december 2011 om 19:19
quote:hatseklats schreef op 06 december 2011 @ 19:17:
Ja, bij medewerkers van de school waar ik werk, wordt dit ook gedaan. Geldt bij ons dan weer niet voor alle locaties, gek genoeg...
Dat is zeker vreemd
Weet jij of het ook mag van de CAO (ben bang van wel dus)
Is het bij jullie ook zo veel?
Ja, bij medewerkers van de school waar ik werk, wordt dit ook gedaan. Geldt bij ons dan weer niet voor alle locaties, gek genoeg...
Dat is zeker vreemd
Weet jij of het ook mag van de CAO (ben bang van wel dus)
Is het bij jullie ook zo veel?
dinsdag 6 december 2011 om 19:21
Ik werk bij een groot chemiebedrijf, maar ook daar wordt standaard 4 euro nog wat per maand van mijn salaris ingehouden voor koffie. Geen keuze, dat is nou eenmaal zo, net als de euro die ingehouden wordt voor de personeelsvereniging (of je er nou gebruik van maakt of niet). Verder wel een erg goede CAO trouwens, dus heb er geen problemen mee.
dinsdag 6 december 2011 om 19:23
quote:bloesem1977 schreef op 06 december 2011 @ 19:21:
Hier ook! Op alledrie de scholen waar ik gewerkt heb wordt een vergelijkbaar bedrag ingehouden voor koffie.
En ook ik drink geen koffie, en ook geen thee....
Jeetje!
Ben iig blij dat het op meer scholen/bedrijven dan zo is
Hier ook! Op alledrie de scholen waar ik gewerkt heb wordt een vergelijkbaar bedrag ingehouden voor koffie.
En ook ik drink geen koffie, en ook geen thee....
Jeetje!
Ben iig blij dat het op meer scholen/bedrijven dan zo is