Werk & Studie alle pijlers

Krijg jij energie van je werk ?

15-05-2020 20:04 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aan het einde van een werkdag ben ik echt compleet leeg.
Toch lees ik weleens over mensen die juist energie krijgen van hun werk. Ik heb ook een vriendin die dat echt heeft.
Ik herken dat dus helemaal niet.
Zo vraag ik me ook af of er mensen zijn die echt hun werk als een soort van hobby doen of er veel plezier in hebben.
Ik heb mijn werkplezier al een poosje verloren , ben zoekende maar weet niet wat me vreugd zou brengen.
boebezoebe schreef:
16-05-2020 09:05
Energie niet per se, voeldoening wel. Vooral als ik heb bijgdragen aan en project waar ik het nut van inzie (ik werk bij een non-profit die met het milieu te maken heeft). Het scheelt denk ik dat op mijn werk de meeste mensen niet de skills hebben die ik heb, en ik dus ook het idee heb dat ik waarde toevoeg (al ben ik heus vervangbaar hoor).

Over het algemeen scoren we ook erg goed in de jaarlijkse tevredenheidsenquete (vergeleken met het landelijk gemiddelde zijn we een heel tevreden organisatie).

Hoewel, deze week wel een energiezuigende collega waarvan ik denk: Joh, herpak je zelf even. We zijn allemaal mensen met zwakke momenten, maar een deel van je baan is ook (vind ik) zorgen dat er met je valt samen te werken. Helemaal als je managementverantwoordelijkheden hebt, dan hoef je niet aan één stuk leeg te lopen over hoe kut alles op dit moment is en het bij een ander neer te leggen. 'Authenthiek zijn' en 'jezelf zijn' allemaal prima, maar je moet je ook bewust zijn van het effect dat je hebt op anderen. (En ja, het is ironisch om te klagen over klagende mensen :) )

Wat mooi gezegd.

Terwijl ik het las realiseerde ik me dat dat hetgene was dat bij mijn onlangs vertrokken collega ontbrak.

'Zo ben ik nu eenmaal,' was een gevleugelde uitspraak van haar. Daarmee probeerde ze de verantwoordelijkheid van haar taken op een luchtige manier te ontlopen. Én probeerde ze ons er zo gaat aan te laten wennen dat we van te voren dat al op zouden inspringen. Wat dus ook als vanzelf gebeurde want in het onderwijs laat je de kinderen nooit vallen.
Als ik dit soort topics lees ben ik altijd zo benieuwd wat mensen dan zoal de hele dag doen. Hoe zien al die werkdagen er dan uit? Van veel beroepen heb ik geen idee wat het werk inhoud.
Andersom schreef:
16-05-2020 09:27
Als ik dit soort topics lees ben ik altijd zo benieuwd wat mensen dan zoal de hele dag doen. Hoe zien al die werkdagen er dan uit? Van veel beroepen heb ik geen idee wat het werk inhoud.
Vergaderen/videobellen, klanten bellen, moeizame gesprekken voeren over de toekomst en wat wij kunnen bieden, blusgesprekjes voeren om de ‘sfeer’ te herstellen, 1001 registratieve taakjes bijhouden, mails met ingewikkelde inhoud van steberige collega’s leesscannen en relevante inhoud filteren, etc. :bonk:
Andersom schreef:
16-05-2020 09:27
Als ik dit soort topics lees ben ik altijd zo benieuwd wat mensen dan zoal de hele dag doen. Hoe zien al die werkdagen er dan uit? Van veel beroepen heb ik geen idee wat het werk inhoud.

Ik ga de ene week drie dagen per week meestal met een busje naar een project en daar plak ik volgens opdracht tegels op en in objecten. De andere twee dagen werk ik in het onderhoud van de woningbouw. Dan ontstop ik afvoeren, koppel sanitair aan en af, zet ik tegels, leg ventilatiesystemen aan en onderhoud deze, hang deuren af, maak sloten werkzaam. Eigenlijk alle onderhoud behalve gas en elektriciteit. De andere week werk ik twee dagen in de woningbouw en twee dagen op een project en ga ik die derde projectdag naar school om mijn papieren voor de installatietechniek te halen zodat ik ook gas en elektra mag doen.
VesperLynd schreef:
16-05-2020 09:37
Vergaderen/videobellen, klanten bellen, moeizame gesprekken voeren over de toekomst en wat wij kunnen bieden, blusgesprekjes voeren om de ‘sfeer’ te herstellen, 1001 registratieve taakjes bijhouden, mails met ingewikkelde inhoud van steberige collega’s leesscannen en relevante inhoud filteren, etc. :bonk:
Welke sector?
Ik kom binnen om 7:30, haal het alarm eraf en open ook de andere deur. Haal in de personeelsruimte de vaatwasser leeg en zet de eerste bekers er al weer in. Kook water voor thee en zet een pot koffie. Om 8:00 uur komen de andere collega's, dan ga ik naar mijn lokaal en kijk ik welke lessen ik moet doen met welke kinderen. Voor sommige kinderen heb ik een vast programma en voor andere krijg ik per week iets waarmee ik hen ga helpen. Om 8:30 haal ik de eerste leerlingen op en geef steeds les aan kleine groepjes. Rond 10:00 zit alle kinderen weer in hun eigen klas en heb ik even een half uur geen kinderen. Dan doe ik klusjes voor collega's. Kopiëren, iets van zolder halen of opbergen, als we schoolfruit hebben verdeel ik dat over de lokalen. Meestal meer klusjes dan tijd, en soms houd ik ook even toezicht bij het buitenspelen. Wordt allemaal heel ad hoc geregeld en dat vind ik leuk!
Van 10:30 tot 12:00 weer groepjes leerlingen. Van 12:00 tot 13:00 gaan de kinderen thuis eten en heb ik pauze en tijd om dingen af te maken of voor te bereiden. Dit is ook de tijd om bijzonderheden van de ochtend even met de groepsleerkracht te bespreken.

Van 13:00 tot 15:00 werk ik met halve groepen aan projecten die aansluiten bij het thematisch onderwijs. Kan iets knutselen zijn, maar ook koekjes bakken of een muurkrant maken. Deze projecten maak ik zelf dus altijd echt zin in.

Van 15:00 tot 16:30 ruim ik op, werk ik aan de voorbereiding van nieuwe projecten en als laatste verzamel ik al het oud papier, ruim ik de personeelsruimte op, slinger de vaatwasser vol en aan. Onderweg naar de auto gooi ik het oud papier op de parkeerplaats in de container en ga naar huis.

Drie dagen per week ongeveer dit, nooit saai door alle kleine dingen die er bij komen. Eén middag heb ik ook een uurtje geen kinderen waarin ik wat conciërgetaken uitvoer. Van het ontstoppen van de gootsteen, en een gordijntje naaien voor de huishoek tot onkruid wieden en was op vouwen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 16-05-2020 10:52
0.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja ik krijg normaal heel veel energie van mijn werk. Het is heel hectisch meestal. Het kost me inderdaad energie om dingen geregeld te krijgen maar als ik zaken dan eenmaal voor elkaar heb gekregen levert dat me meer energie op dan ik erin stak.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-05-2020 09:27
Als ik dit soort topics lees ben ik altijd zo benieuwd wat mensen dan zoal de hele dag doen. Hoe zien al die werkdagen er dan uit? Van veel beroepen heb ik geen idee wat het werk inhoud.
Mijn werkdag is best simpel:
Ik begin om een uur of acht, haal m'n mailbox leeg.
Korte vragen kan ik meteen beantwoorden, de rest plan ik in.
Daarna ga ik aan het werk met wat er op mijn lijstje staat. Veel typen.
Tussendoor heb ik soms een telefonisch overleg, maar dat duurt maximaal tien minuten. Of het is een gesprek wat ik inplan, dan kan het zomaar een uur of langer duren.
En dan weer schrijven, schrijven, schrijven.
Dat duurt ongeveer 8 uur, soms langer.
Dan maak ik een lijstje met taken voor morgen, ruim m'n bureau op en klaar alweer!

En ja, omdat ik hou van schrijven krijg ik behoorlijk veel energie van.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Nee totaal niet zuigt mega leeg ben echt doodop erna.
Lavendel2 schreef:
16-05-2020 18:13
Nee totaal niet zuigt mega leeg ben echt doodop erna.
Werk je er nog steeds? :(
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
16-05-2020 18:15
Werk je er nog steeds? :(
Jup, corona tijd heeft het even niet mogelijk gemaakt, leuke sollicitatie met mogelijke potentie staat onhold.
Lavendel2 schreef:
16-05-2020 18:26
Jup, corona tijd heeft het even niet mogelijk gemaakt, leuke sollicitatie met mogelijke potentie staat onhold.
Ik hoop dat je snel ander werk hebt :hug:
Ik werk in de zorg. Vindt mijn werk super leuk. Ben aan het eind van een dienst wel moe, maar lekker moe. Ga met een voldaan gevoel naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
16-05-2020 18:32
Ik hoop dat je snel ander werk hebt :hug:
Dank je!! Ik ook!
De dag dat ik de loterij win is gelijk de laatste dag dat ik gewerkt heb.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik was echt op na een werkdag, op een gegeven moment zo op dat ik in een burn out terecht kwam, slechte timing want daarna kwam ook nog corona en nu weet ik nog niet of het bedrijf waar ik in dienst ben deze crisis financieel kan overbruggen. Ik doe het werk al heel wat jaar, maar ik zie het niet meer zitten na drie werkgevers. Mijn werkzaamheden waren leuk, maar dingen eromheen niet, lastig zo uit te leggen.

Maar wat nu? Ik heb even geen idee, en ook dat geeft me veel stress.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Kihei schreef:
16-05-2020 23:26
Maar wat nu? Ik heb even geen idee
De meeste mensen moeten werken omdat het moet, om brood op de plank te krijgen en rekeningen te betalen.
Dus ik hoop voor je dat je snel weer inkomsten hebt!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog in dienst, ik bedoel meer met wat nu omdat ik na de burn out waarschijnlijk niet terug kan naar mijn huidige werk. Ik heb juist ook inkomsten nodig daarom maak ik me veel zorgen over wat dan straks?
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Nee helaas na 15 jaar niet meer. Via vrijwilligerswerk mijn passie gevonden
Nee.

Heel erg zelden nog wel eens, maar dat is veelal van korte duur. Tot mijn baas weer een of andere idiote opmerking maakt... Dan is het snel weer gedaan.

Maar ik werk dicht bij huis. Heb geen auto. En als er iets is met mijn dochter (woon alleen met haar een haar vader is niet bepaald een betrouwbare factor) ben ik per fiets veel flexibeler dan met ov.
Allemaal redenen om toch maar daar te blijven werken.

Sterkte met je werk
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zzp’er en er zijn dagen dat ik enorm veel energie van m’n werk krijg. Maar bij een klus moet ik ook leiding geven en ik weet niet of ik dat nu zo leuk vind. De klus is voor twee dagen per week en ik ben gewoon een volle dag kwijt aan het project draaiende houden en even bij iedereen inchecken hoe het gaat, waar ze vastlopen, etc.. Heel leerzaam, maar ik weet niet of ik dat nou zo bijster leuk vind :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Dwarrel75 schreef:
15-05-2020 20:16
Ik werk in de zorg. Loop heel erg veel op een dag, dus energie is aan het eind vd werkdag wel op. Na het werk moet ik echt ff bijkomen. Het werk geeft mij (meestal) wel voldoening.
Zoiets dacht ik ook. Mijn werk kost energie maar brengt wel voldoening, waardering,...
Alle reacties Link kopieren
VesperLynd schreef:
15-05-2020 20:14
Nee, werk zuigt me redelijk leeg... Snap ook niet hoe mensen energie van werk krijgen. :nope:

Ik ook niet. Aan het eind van de dag heb ik altijd hoofdpijn en ‘s avonds kom ik aan weinig anders meer toe. Lijkt me super om energie te krijgen van je werk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vorige baan kostte alleen maar energie omdat ik haast iedere dag hetzelfde aan het doen was, en totaal geen uitdaging meer had. Ik heb zeker een paar jaar met mezelf in discussie gezeten of dat nou aan mij lag dat ik me aanstelde, of dat ik gewoon echt heel saai werk had op dat moment. Het bleek het 2e, en meer uitdaging was niet te krijgen ook (ja, toen uitkwam dat ik wegging, toen was er ineens wel van alles mogelijk).

Mijn huidige baan is erg leuk qua collega's en werkzaamheden, maar wegens corona heb ik er nog niet heel lang van kunnen genieten. Maar krijg ik er echt energie van? Dat hangt echt van de dag af.
Andersom schreef:
16-05-2020 09:16
Wat mooi gezegd.

Terwijl ik het las realiseerde ik me dat dat hetgene was dat bij mijn onlangs vertrokken collega ontbrak.

'Zo ben ik nu eenmaal,' was een gevleugelde uitspraak van haar. Daarmee probeerde ze de verantwoordelijkheid van haar taken op een luchtige manier te ontlopen. Én probeerde ze ons er zo gaat aan te laten wennen dat we van te voren dat al op zouden inspringen. Wat dus ook als vanzelf gebeurde want in het onderwijs laat je de kinderen nooit vallen.
Echt zo een braakuitspraak inderdaad.

Verder geeft mijn werk me meestal veel voldoening, en soms ben ik blij dat de week er eindelijk op zit.

Wel was ik het thuiswerken zat nu. Blij dat ik vanaf deze week weer naar mijn werk kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven