Werk & Studie alle pijlers

KvK nummer en nu?

18-08-2009 16:19 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is een half jaartje geleden een eigen bedrijfje begonnen en eerst hebben we even gekeken hoe de markt was door zwart te beginnen maar nu het lekker loopt heeft mijn man vorige maand een kvk nummer aangevraagd. Is hij nu ook direcht bekend bij de belasting? Wie heeft ervaring met ZZP?
Nageltje, volgens mij heb je al heel veel topics over dit onderwerp geopend. Er is al ontzettend veel op gereageerd en iedere keer kom je weer met dezelfde vragen (waarvan de helft ook nog eens rechtstreeks op de site van de KvK is te vinden).

ZZP'er staat voor zelfstandige zonder personeel. Zelfstandig betekent zelf actie ondernemen om info in te winnen. Dat kan je prima hier doen maar gezien de vorige topics doe je toch geen bal met de info die je krijgt. Ook daar is gesproken over VAR verklaringen, KvK etc.
Niet elke KvK is al zo bezig met samenwerking met de Belastingsdienst, hoor. Toen ik me inschreef, vertelden ze dat ze daar wel naar toe willen, dat bij aanvraag KvK gelijk het belastinggedeelte in gang gezet wordt.

De urennorm is alleen van belang als je in aanmerking wilt komen voor bepaalde startersregelingen voor zzp-ers. Als je het naast je gewone baan doet, dan ga je dat nooit redden. Schatting van je omzet maakt niet zoveel uit, daar pinnen ze je niet op vast of zo.
quote:mips schreef op 18 augustus 2009 @ 17:56:

Nageltje, volgens mij heb je al heel veel topics over dit onderwerp geopend. Er is al ontzettend veel op gereageerd en iedere keer kom je weer met dezelfde vragen (waarvan de helft ook nog eens rechtstreeks op de site van de KvK is te vinden).

Whoops, het kwam me al bekend voor. Topic uit maart inderdaad, en daar was je al bezig met dit soort vragen. Heb je nou al uitgevonden hoe de baas van je man denkt over nevenwerkzaamheden, daar ze in dezelfde branche zitten? Ook las ik iets terug over rugklachten van je man: dat versterkt alleen maar die vraag én die over de arbeidsongeschiktheidsverzekering.

En ik zie dat je daar ook al niet bepaald zo aardig reageert op mensen, gelijk je laatste topic over je buren. Ik was te lief, en ga daarom weer terug in mijn opvatting: je doet de vertaling van je avatar eer aan... Jammer.
Ja,dacht ook al,komt me bekend voor.Dit is geloof ik je

derde topic hierover.

Toen kreeg je al goede adviezen enz.

Daar (moet) mag je natuurlijk wel gebruik van maken dan.

Wat is de bedoeling van dit topic????????????????

Kijk je andere topics even na en zie de adviezen.
Je man werkt als ZZP-er en jij gaat voor hem hier 's even polsen hoe dat werkt? Lekkere basis als zelfstandige heb je dan.

Laat hem zich eerst eens goed inlezen en lees zelf desnoods mee: Handboek Freelancen. Op Lancelots vind je ook veel informatie.
Ow, Nageltje, zie nu pas dat dit het je zoveelste topic over dit onderwerp is. Als jullie al zo lang niets met de aangereikte informatie doen, dan zou ik me 's heel hard achter de oren krabben of zelfstandige zijn wel een goed idee is. Het gaat namelijk om ONDERNEMEN (lees: initiatiefrijk zijn en de zaken aanpakken, dingen doen).
quote:flint schreef op 18 augustus 2009 @ 17:57:

Niet elke KvK is al zo bezig met samenwerking met de Belastingsdienst, hoor. Toen ik me inschreef, vertelden ze dat ze daar wel naar toe willen, dat bij aanvraag KvK gelijk het belastinggedeelte in gang gezet wordt.

De urennorm is alleen van belang als je in aanmerking wilt komen voor bepaalde startersregelingen voor zzp-ers. Als je het naast je gewone baan doet, dan ga je dat nooit redden. Schatting van je omzet maakt niet zoveel uit, daar pinnen ze je niet op vast of zo.Ok dat is fijn, bedankt. Ik vind het best een moeilijke materie allemaal en ik vraag me af of het uberhaupt voor ons haalbaar is om als ondernemer gezien te worden maar dat is iets wat ik even moet gaan uitzoeken. Helaas kun je niet meteen terrecht dus vandaar dat ik wat ervaring opzoek van mensen hier. Ik wordt er meteen weer op afgebrand maar goed dat zegt meer van de mensen hier dan van mij (jij niet hoor trouwens).
quote:Elynn schreef op 18 augustus 2009 @ 20:01:

Ow, Nageltje, zie nu pas dat dit het je zoveelste topic over dit onderwerp is. Als jullie al zo lang niets met de aangereikte informatie doen, dan zou ik me 's heel hard achter de oren krabben of zelfstandige zijn wel een goed idee is. Het gaat namelijk om ONDERNEMEN (lees: initiatiefrijk zijn en de zaken aanpakken, dingen doen).O is dat ondernemen? Nou bedankt wat dat wist ik nog niet. Ik heb echt iets aan je commentaar.
Nageltje, ik wil helemaal niet bot doen, ik wil je alleen maar waarschuwen. Begin maart gaf je al aan dat jullie (zwart) een bedrijf waren begonnen en dat het de bedoeling was om het gaandeweg uit te bouwen. Ook toen al stelde je vragen over de inschrijving bij de KvK en het aanvragen van een btw-nummer. Er hebben toen vrij veel mensen bruikbare informatie gegeven (en ook antwoord gegeven op de vragen die je nu stelt).

Nu snap ik best dat de regelgeving onoverzichtelijk kan lijken. Als je ondernemer bent, ontkom je er echter niet aan om je in deze materie te verdiepen. En jawel, daar heb je tussen maart en nu ruim de tijd voor gehad. Ik wil je dus niet afbranden. Het enige wat ik je wil laten inzien is dat je je als ondernemer goed moet informeren en dat je daarin initiatief moet nemen.

Nogmaals, kijk eens naar de links in mijn eerste post van 18/08. Met die site en dat boek heb je al veel informatie over het ZZP-bestaan op rij. Ook bij de Belastingdienst kun je een soort ondernemershandboek aanvragen.
quote:nageltje180472 schreef op 20 augustus 2009 @ 09:31:

[...]

O is dat ondernemen? Nou bedankt wat dat wist ik nog niet. Ik heb echt iets aan je commentaar. Laat maar. Ik zie dit nu pas en ga geen tijd en energie aan je verspillen. Tabee en veel succes met jullie bedrijf.
Heel erg veel succes Nageltje!
quote:Elynn schreef op 20 augustus 2009 @ 09:44:

Nageltje, ik wil helemaal niet bot doen, ik wil je alleen maar waarschuwen. Begin maart gaf je al aan dat jullie (zwart) een bedrijf waren begonnen en dat het de bedoeling was om het gaandeweg uit te bouwen. Ook toen al stelde je vragen over de inschrijving bij de KvK en het aanvragen van een btw-nummer. Er hebben toen vrij veel mensen bruikbare informatie gegeven (en ook antwoord gegeven op de vragen die je nu stelt).

Nu snap ik best dat de regelgeving onoverzichtelijk kan lijken. Als je ondernemer bent, ontkom je er echter niet aan om je in deze materie te verdiepen. En jawel, daar heb je tussen maart en nu ruim de tijd voor gehad. Ik wil je dus niet afbranden. Het enige wat ik je wil laten inzien is dat je je als ondernemer goed moet informeren en dat je daarin initiatief moet nemen.

Nogmaals, kijk eens naar de links in mijn eerste post van 18/08. Met die site en dat boek heb je al veel informatie over het ZZP-bestaan op rij. Ook bij de Belastingdienst kun je een soort ondernemershandboek aanvragen.Dit is puur om ervaringen te delen met anderen en te vragen hoe je in het begin om moet gaan met de belastingdienst en de kvk. Ik heb al diverse boeken gelezen in mijn vakantie en daar staat ook allemaal heel mooi in wat aftrekbaar is, wat omzetbelasting is, wat inkomstenbelasting is etc etc. Maar niemand verteld hoe je je aan moet melden, of het haalbaar is voor ZZP'er om uberhaupt dit te gaan doen bij een (nog) geringe omzet. Dit soort dingen kan ik nergens terugvinden dus eigenlijk hooptte ik dat er mensen op dit forum zitten die hiermee bekend zijn.
quote:americagirl schreef op 18 augustus 2009 @ 17:00:

Ik heb mij per 1 april ingeschreven en mijn BTW nummer werd automatisch meegeregeld bij mijn inschrijving

Kreeg dus automatisch de benodigde papieren thuisWij hebben ook een BTW nummer gekregen.
quote:Elynn schreef op 18 augustus 2009 @ 19:58:

Je man werkt als ZZP-er en jij gaat voor hem hier 's even polsen hoe dat werkt? Lekkere basis als zelfstandige heb je dan.

Laat hem zich eerst eens goed inlezen en lees zelf desnoods mee: Handboek Freelancen. Op Lancelots vind je ook veel informatie.Goeie site, dank je wel
quote:nageltje180472 schreef op 20 augustus 2009 @ 09:48:

[...]

Maar niemand verteld hoe je je aan moet melden, of het haalbaar is voor ZZP'er om uberhaupt dit te gaan doen bij een (nog) geringe omzet. Dit soort dingen kan ik nergens terugvinden dus eigenlijk hooptte ik dat er mensen op dit forum zitten die hiermee bekend zijn.

Oké dan: Wat misschien een goed idee is, is om een afspraak te maken bij een adviseur van de KvK. Aan hem/haar kun je jullie specifieke situatie en vragen voorleggen. Mijn ervaring is ook dat je met vragen goed terecht kunt bij de ondenermersdesk van de Belastingdienst.

Natuurlijk kan het zinvol zijn om ervaringen te delen met andere ZZP-ers, maar elke situatie is weer anders, daarom verwijs ik je naar de KvK en Belastingdienst.

Trouwens: goed dat je je inmiddels flink hebt ingelezen. Schroom echter niet om informatie in te winnen bij de instanties die daarvoor zijn. Geen vraag is gek, zeker niet voor startende ondernemers.
quote:Elynn schreef op 20 augustus 2009 @ 10:04:

[...]

Oké dan: Wat misschien een goed idee is, is om een afspraak te maken bij een adviseur van de KvK. Aan hem/haar kun je jullie specifieke situatie en vragen voorleggen. Mijn ervaring is ook dat je met vragen goed terecht kunt bij de ondenermersdesk van de Belastingdienst.

Natuurlijk kan het zinvol zijn om ervaringen te delen met andere ZZP-ers, maar elke situatie is weer anders, daarom verwijs ik je naar de KvK en Belastingdienst.

Trouwens: goed dat je je inmiddels flink hebt ingelezen. Schroom echter niet om informatie in te winnen bij de instanties die daarvoor zijn. Geen vraag is gek, zeker niet voor startende ondernemers.Wij hebben inmiddels een schriftelijke aanvraag voor een afspraak bij de belastingdienst gedaan en gaan een bijeenkomst bijwonen dus het komt inderdaad allemaal wel goed. Bedankt voor je infor, die lancelot is heel handig.
quote:nageltje180472 schreef op 20 augustus 2009 @ 09:48:

[...]

Dit soort dingen kan ik nergens terugvinden dus eigenlijk hooptte ik dat er mensen op dit forum zitten die hiermee bekend zijn.Nageltje, begin eens met kijken op je eigen topic hierover van maart: Bedrijf starten met of zonder KVK nummer? ....

Ondernemen is gewoon echt veel rompslomp, en inderdaad in het begin helemaal niet zo leuk want een hoop gedoe terwijl je nog niet veel verdient.

En mijn vragen waren zeer serieus bedoeld om je op weg te helpen, jammer dat je dat zo afdoet door op ons af te geven. Laatste poging: Ik ben echt oprecht benieuwd of jouw man zomaar iets naast zijn baan mág doen, nog los van de rugklachten die hij volgens jouw oude topic heeft: dat kan hem duur komen te staan als de bedrijfsarts oordeelt dat hij zijn herstel daarmee vertraagt of blokkeert. Kijk dat allemaal na!
quote:Tia Dalma schreef op 20 augustus 2009 @ 10:42:

[...]

Nageltje, begin eens met kijken op je eigen topic hierover van maart: Bedrijf starten met of zonder KVK nummer? ....

Ondernemen is gewoon echt veel rompslomp, en inderdaad in het begin helemaal niet zo leuk want een hoop gedoe terwijl je nog niet veel verdient.

En mijn vragen waren zeer serieus bedoeld om je op weg te helpen, jammer dat je dat zo afdoet door op ons af te geven. Laatste poging: Ik ben echt oprecht benieuwd of jouw man zomaar iets naast zijn baan mág doen, nog los van de rugklachten die hij volgens jouw oude topic heeft: dat kan hem duur komen te staan als de bedrijfsarts oordeelt dat hij zijn herstel daarmee vertraagt of blokkeert. Kijk dat allemaal na!

Bedankt dat je het serieus bedoelde. Ik vond dat er op MIJ afgegeven werd en dan ga ik terugslaan, zo ben ik.

Mijn man werkt in de Horecagroothandel als groenteboer en zijn collega's weten ervan. Zolang het niet met zijn werk in de clinch komt maakt het niet uit. De rugklachten zijn trouwens passé.

Kijk hij heeft ongeveer één klus per maand momenteel dus het is allemaal niet zo heftig. Hij wilde dit alleen niet zwart blijven doen dus dat is alleen maar te prijzen toch? Nu ben ik gewoon aan het proberen uit te zoeken hoe het zit naast je gewone baan. Er is bar weinig te vinden hoor over ondernemen naast je baan.
Even in een minuut geGoogled: http://www.ondernemeneninternet.nl/part ... nemen.html

Ter verduidelijking, lees de eerste alinea. Daar staat letterlijk: je bent ondernemer of je bent het niet, parttime (1 klus per maand) bestaat niet.

En nu laat ik het aan jou en je man.

Bijzonder dat jij vond dat er op jou werd afgegeven en ook dat je meent dan gelijk terug te moeten slaan.
quote:Tia Dalma schreef op 20 augustus 2009 @ 11:03:

Even in een minuut geGoogled: http://www.ondernemeneninternet.nl/part ... nemen.html

Ter verduidelijking, lees de eerste alinea. Daar staat letterlijk: je bent ondernemer of je bent het niet, parttime (1 klus per maand) bestaat niet.

En nu laat ik het aan jou en je man.

Bijzonder dat jij vond dat er op jou werd afgegeven en ook dat je meent dan gelijk terug te moeten slaan.

Thanks!! Nou het gaat erom dat de belastingdienst je als ondernemer ZIET of niet. Je bent het wel maar dit hoeft niet zo voor de belasting te zijn.

Enne ik ben zoals ik ben en ik ben ook bijzonder .

Thanks voor de moeite
quote:nageltje180472 schreef op 20 augustus 2009 @ 10:47:

[...]

Mijn man werkt in de Horecagroothandel als groenteboer en zijn collega's weten ervan. Zolang het niet met zijn werk in de clinch komt maakt het niet uit. De rugklachten zijn trouwens passé.

Collega's hebben hierover niets te zeggen. Dat doet de werkgever, de baas zogezegd. Als jouw man wil ondernemen, dient hij dit naar alle waarschijnlijkheid schriftelijk te overleggen met zijn werkgever.

Ook met rugklachten in het verleden heeft hij daar nog rekening mee te houden. Alles wat zijn arbeidsgeschiktheid kan verminderen dient hij als goed werknemer redelijkerwijs te vermijden, en een eventuele arbeidsongeschiktheid dient hij zo snel als mogelijk te verminderen door zich te onthouden van enigerlei activiteit die herstel kan belemmeren. Oftewel: als jouw man, zwart en/of zonder toestemming van werkgever, zich vertilt aan een krat of zijn duim er af zaagt, zijn de rapen voor hem érg gaar, garandeer ik je.

En over jouw laatste opmerking ("het is maar of de Belastingdienst je ziet als ondernemer"): dat laatste komt dan gewoon neer op doodordinair zwart werken. Er is hier geen grijs vlak: je geeft het op en bent ondernemer, of je geeft het niet op en bent zwartwerker. In dat laatste geval wens ik je veel succes...
quote:Tia Dalma schreef op 20 augustus 2009 @ 11:16:

[...]

Collega's hebben hierover niets te zeggen. Dat doet de werkgever, de baas zogezegd. Als jouw man wil ondernemen, dient hij dit naar alle waarschijnlijkheid schriftelijk te overleggen met zijn werkgever.

Ook met rugklachten in het verleden heeft hij daar nog rekening mee te houden. Alles wat zijn arbeidsgeschiktheid kan verminderen dient hij als goed werknemer redelijkerwijs te vermijden, en een eventuele arbeidsongeschiktheid dient hij zo snel als mogelijk te verminderen door zich te onthouden van enigerlei activiteit die herstel kan belemmeren. Oftewel: als jouw man, zwart en/of zonder toestemming van werkgever, zich vertilt aan een krat of zijn duim er af zaagt, zijn de rapen voor hem érg gaar, garandeer ik je.

En over jouw laatste opmerking ("het is maar of de Belastingdienst je ziet als ondernemer"): dat laatste komt dan gewoon neer op doodordinair zwart werken. Er is hier geen grijs vlak: je geeft het op en bent ondernemer, of je geeft het niet op en bent zwartwerker. In dat laatste geval wens ik je veel succes...

Nou ik bedoel met collega's ook zijn baas want het is een bedrijf die niet met de term "baas"werkt maar met collega's. Hij huurt er zelfs spullen voor zijn klussen dus dat zit wel goed. Zijn "collega's" huren hem zelfs in.

Zwartwerken wil hij niet meer omdat je vijand nooit slaapt

Wat ik bedoel is dat je onder een bepaald bedrag niet als ondernemer gezien wordt maar als freelancer en dan hoef je helemaal geen BTW af te staan.
Nagel, bookmark ajb allereerst deze pagina en ga 'm voor de verandering ook daadwerkelijk lezen.

http://www.kvk.nl/bedrijf ... .asp?refererAliasStat=zzp|tcm:14-128648

Er staat hier letterlijk: quote:Als zzp'er of freelancer bent u gewoon ondernemer. Voor u gelden dezelfde regels en verplichtingen die ook voor andere ondernemers gelden. Zo moeten ook zzp'ers en freelancers zich inschrijven bij de KvK.

Volgens mij heb ik ook al eerder een dergelijke opmerking gelezen in een van je topics over je bedrijf, en dan gepost door een ander.

Verder kunnen ook die collega's 'de vijand' zijn of worden: je doet er in alle gevallen beter aan gewoon wit te werken omdat dat zo hoort, niet omdat je er vanuit gaat dat iemand vroeger of later wel een mes in je rug zal steken. Levert niet echt iets positiefs op voor je wereldbeeld, om mee te beginnen.

Ik heb het idee ook nu weer dat je weinig tot niets doet met de aan jou aangeboden informatie, en op het moment dat dit jou gezegd wordt en je geconfronteerd met de meningen van een ander over hetgeen jij opmerkt over bijvoorbeeld 'kutbureaucratie' (zie je andere topic), en anderssoortige uitspraken, je gelijk om je heen gaat slaan. Erg jammer.
quote:Tia Dalma schreef op 20 augustus 2009 @ 11:31:

Nagel, bookmark ajb allereerst deze pagina en ga 'm voor de verandering ook daadwerkelijk lezen.

http://www.kvk.nl/bedrijf ... .asp?refererAliasStat=zzp|tcm:14-128648

Er staat hier letterlijk:

[...]

Volgens mij heb ik ook al eerder een dergelijke opmerking gelezen in een van je topics over je bedrijf, en dan gepost door een ander.

Verder kunnen ook die collega's 'de vijand' zijn of worden: je doet er in alle gevallen beter aan gewoon wit te werken omdat dat zo hoort, niet omdat je er vanuit gaat dat iemand vroeger of later wel een mes in je rug zal steken. Levert niet echt iets positiefs op voor je wereldbeeld, om mee te beginnen.

Ik heb het idee ook nu weer dat je weinig tot niets doet met de aan jou aangeboden informatie, en op het moment dat dit jou gezegd wordt en je geconfronteerd met de meningen van een ander over hetgeen jij opmerkt over bijvoorbeeld 'kutbureaucratie' (zie je andere topic), en anderssoortige uitspraken, je gelijk om je heen gaat slaan. Erg jammer.

Het is niet mijn wereldbeeld maar wel het beeld dat je krijgt in deze realistische wereld. En het is ook lucratiever om wit te gaan want er is een hoop aftrekbaar. Ik ben gewoon eerlijk. Het liefst zou ik zwart blijven werken want het is een stuk makkelijker en daar heeft de belastingdienst zelf voor gezorgd door het allemaal zo ingewikkeld te maken.

En tuurlijk mag iedereen zijn eigen mening hebben maar het is de toon van de muziek en die staat mij niet altijd aan.

Enfin; ik ga nu stoppen want ik weet even genoeg en nogmaals bedankt voor de info.
quote:mips schreef op 18 augustus 2009 @ 17:56:

.Thanks voor de tip, ik stop met lezen hier en zit met verontwaardigd af te vragen hoe je je in godsnaam ondernemer durft te noemen! Ik hoop dat je man wel met verstand bezig is om zn zaken op orde te krijgen anders heb ik er een hard hoofd in. Desalniettemin wens ik jullie succes met je onderneming!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven