Werk & Studie alle pijlers

KvK nummer en nu?

18-08-2009 16:19 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is een half jaartje geleden een eigen bedrijfje begonnen en eerst hebben we even gekeken hoe de markt was door zwart te beginnen maar nu het lekker loopt heeft mijn man vorige maand een kvk nummer aangevraagd. Is hij nu ook direcht bekend bij de belasting? Wie heeft ervaring met ZZP?
Nee, je moet zelf een BTW-nummer aanvragen bij de Belastingdienst. Nu je een KvK-nummer hebt, kun je dat gaan doen. Kijk maar even op de site van de Belastingdienst.
je man moet nog een VAR verklaring aanvragen. en ja, volgens mij hebben belastingdienst en kvk een koppeling in de systemen zitten.
http://www.kvk.nl/belasti ... meldenbelastingdienst.asp ?
Ik begrijp niet helemaal goed dat je daar nu pas naar informeert. Hij is al een half jaar aan het orienteren en al een maand ingeschreven bij de KvK. Dan hoor je dat toch vooraf allemaal te weten of in elk geval bij je inschrijving bij de KvK daar direct verder te informeren? Beetje vaag verhaal vind ik het
quote:DJ Momo schreef op 18 augustus 2009 @ 16:23:

je man moet nog een VAR verklaring aanvragen. en ja, volgens mij hebben belastingdienst en kvk een koppeling in de systemen zitten.Wat is een VAR verklaring?
VAR-verklaring hoeft niet, dat ligt eraan wat je gaat doen. Als je man zich laat inhuren door andere bedrijven (bv als consultant, ik noem maar wat), dan is een VAR wel handig omdat dat een bevestiging is voor de opdrachtgever dat de Belastingdienst het niet als verkapt dienstverband kan zien.
quote:Bianca40 schreef op 18 augustus 2009 @ 16:23:

Ik begrijp niet helemaal goed dat je daar nu pas naar informeert. Hij is al een half jaar aan het orienteren en al een maand ingeschreven bij de KvK. Dan hoor je dat toch vooraf allemaal te weten of in elk geval bij je inschrijving bij de KvK daar direct verder te informeren? Beetje vaag verhaal vind ik hetNou het was nog niet de bedoeling maar mijn man vond het toch slim om alvast aan te vragen en nu moet ik als de konijnen uitzoeken hoe het allemaal zit. Vind het wel ingewikkeld hoor. Heb in de vakantie diverse informatie gelezen maar ik denk dat ik toch maar een accountant ga zoeken.
VAR= Verklaring Arbeids Relatie. Met zo'n verklaring geef je je opdrachtgevers de zekerheid dat ze niet achteraf voor sociale lasten en zo moeten opdraaien. Is alleen nodig als je je laat inhuren door andere bedrijven, niet als je een bouwbedrijfje of zo begint.
quote:Tia Dalma schreef op 18 augustus 2009 @ 16:23:

http://www.kvk.nl/belasti ... meldenbelastingdienst.asp ?Tanks
Ik ben van mening dat we het beter vanaf 1-1-10 in kunnen laten gaan want het is best ingewikkeld om een administratie op te zetten en de OB te regelen.
Het betreft trouwens een cateringbedrijf
Een accountant (of gewoon een simpele boekhouder) heb je alleen nodig om aan het eind van het jaar de jaarrekening te maken en belastingaangifte te doen. Hij/zij gaat echt niet voor je uitzoeken hoe het met zzp'er worden zit.

Zo moeilijk is het niet, je hebt al een KvK-nummer, nu nog bij de Belastingdienst aangeven dat je man een bedrijf wil beginnen en een BTW-nummer nodig heeft. Dat krijg je dan vanzelf opgestuurd.
quote:nageltje180472 schreef op 18 augustus 2009 @ 16:27:

Ik ben van mening dat we het beter vanaf 1-1-10 in kunnen laten gaan want het is best ingewikkeld om een administratie op te zetten en de OB te regelen.Die KvK site is zo gek nog niet... http://www.kvk.nl/bedrijf ... administratie/default.asp
quote:nageltje180472 schreef op 18 augustus 2009 @ 16:27:

Ik ben van mening dat we het beter vanaf 1-1-10 in kunnen laten gaan want het is best ingewikkeld om een administratie op te zetten en de OB te regelen.Misschien inderdaad handig om officieel pas volgend jaar te starten. Ga je ook mensen in dienst nemen die betaald moeten worden? Dan lijkt een administratie wel ingewikkeld. Zo niet, dan heb je echt hele gemakkelijke in Excel opgemaakte boekhoudprogramma's die iedereen kan gebruiken.
quote:flint schreef op 18 augustus 2009 @ 16:29:

Een accountant (of gewoon een simpele boekhouder) heb je alleen nodig om aan het eind van het jaar de jaarrekening te maken en belastingaangifte te doen. Hij/zij gaat echt niet voor je uitzoeken hoe het met zzp'er worden zit.

Zo moeilijk is het niet, je hebt al een KvK-nummer, nu nog bij de Belastingdienst aangeven dat je man een bedrijf wil beginnen en een BTW-nummer nodig heeft. Dat krijg je dan vanzelf opgestuurd.Dat klinkt inderdaad niet al te ingewikkeld. Het probleem waar ik alleen tegenaan loop is dat je een inschatting moet maken van hoeveel uren je spendeerd en wat je omzet zal zijn. Dat weet ik dus echt niet.
TO, is het niet een idee voor je man om eerst bijv. bij een KvK te informeren wat er allemaal bij komt kijken als je een eigen bedrijf start? Het lijkt me erg onverstandig om op deze manier te werk te gaan, hoe behulpzaam iedereen ook is in dit topic.
quote:flint schreef op 18 augustus 2009 @ 16:31:

[...]

Misschien inderdaad handig om officieel pas volgend jaar te starten. Ga je ook mensen in dienst nemen die betaald moeten worden? Dan lijkt een administratie wel ingewikkeld. Zo niet, dan heb je echt hele gemakkelijke in Excel opgemaakte boekhoudprogramma's die iedereen kan gebruiken.Nee hoor, het is gewoon een eenmanszaak naast zijn gewone baan. Hij is nog niet zo ver dat hij zijn baan al op kan en wil geven. Het betreft dus nog niet zo'n hele grote onderneming maar we hopen ooit wel zover te komen. Hij voelde zich gewoon niet goed bij het hele zwart werken.
quote:Haley schreef op 18 augustus 2009 @ 16:36:

TO, is het niet een idee voor je man om eerst bijv. bij een KvK te informeren wat er allemaal bij komt kijken als je een eigen bedrijf start? Het lijkt me erg onverstandig om op deze manier te werk te gaan, hoe behulpzaam iedereen ook is in dit topic.Hij is bij de KvK geweest maar daar zeiden ze dat hij naar de belastingdienst moet gaan en daar zeggen ze dat hij een schriftelijke afspraak moet maken?
Geen schriftelijke afspraak: je man moet zich inschrijven. Zie de link op de pagina die ik je eerder postte: http://www.kvk.nl/handels ... destartendeondernemer.asp

Ik denk dat Haley het grotere geheel bedoelt: kunnen jullie je niet beter eerst helemaal orienteren op het hele gebeuren van zelfstandige worden, en dan pas echt van start gaan?

Ik kan me voorstellen dat er nog veel meer bij komt kijken dan alleen een KvK- en BTW-nummer. Weten jullie welke rechtsvorm het beste past bij de omstandigheden van cateringbedrijf en nog deels werkzaam in loondienst zijn? Welke vergunningen heb je eventueel nodig, en hoe zit het met (branche-specifieke) verzekeringen voor bv aansprakelijkheid en ziektekosten/arbeidsongeschiktheid? Hoe kan jouw man zijn ondernemerschap goed scheiden fiscaal/financieel gezien van zijn werknemerschap? Mag hij van zijn huidige baas uberhaupt nevenwerkzaamheden verrichten contractueel gezien?

Kortom, weet je wat jij zou moeten doen?.....
Houd er wel rekening mee, dat je 'verplicht' bent om binnen een bepaald tijdsbestek van het begin van je bedrijf je je bedrijf moet registreren bij de belasting dienst. Volgens mij kan dit 6 dagen voor tot 6 dagen ná de start van je bedrijf. Omdat je al een KvK nummer hebt, ben je volgens mij al een actief bedrijf en had je dus ook een BTW nummer moeten aanvragen.
Als je man de zaak gaat leiden, is het dan geen idee dat hij zelf op onderzoek uitgaat in plaats van dat door jou te laten doen? Sowieso red je het in deze tijden niet als zzp-bedrijf als je je niet goed voorbereidt. Dacht dat de helft van de starters failliet is binnen een jaar en dat komt vaak door slechte voorbereiding.

Kan me voorstellen dat het bv een hobby is die uit de hand is gelopen maar er komt best veel kijken bij het opzetten van een bedrijf en de KvK en de fiscus zijn nog maar het begin.

Als je nu zomaar begint zonder precies te weten wat erbij komt, dan loop je over een tijdje helemaal vast ben ik bang. Zeker als je met voedsel werkt lijkt me het belangrijk om veilig te werken en goede spullen te kopen.

Dus: eerst jezelf erin verdiepen, dan pas een bedrijf beginnen.
Ik heb mij per 1 april ingeschreven en mijn BTW nummer werd automatisch meegeregeld bij mijn inschrijving

Kreeg dus automatisch de benodigde papieren thuis
Ik heb sinds 1-1-'09 mijn eigen 'bedrijf' en ze laten je echt niet zo zwemmen na je inschrijving bij de KvK. Raar geval dit...

Je krijgt bij je inschrijving in een heel boekwerk mee waar alles in staat wat je moet weten. Ook is de aanmelding bij de KvK en de Belastingdienst tegenwoordig gecombineerd. Je moet nog wel je VAR aanvragen.

Bij de KvK organiseren ze ook geregeld seminars voor starters. Misschien handig om daar eens naar toe te gaan?
Het is nu vakantietijd,ik denk dat je binnenkort wel bericht van de belastingdienst ontvangt voor het BTW nummer.

En dan zul je ook vanaf dat moment belastingaangifte voor je bedrijf moeten doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven