Werk & Studie alle pijlers

Lagrange-kwestie

13-04-2014 18:02 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve, slimme mensen op het Viva-forum,

Ik ben bezig met een vraagstuk waarbij ik de lagrange-formule moet gebruiken maar ik kom er ff echt niet meer uit. De formule die ik heb opgesteld is als volgt:

Φ = 8K + 2L + λ(K^0.5L^0.5 - 144)

Vervolgens differentiëren:

∂Φ/∂K = 8 + λ(0.5L^0.5/K^0.5)

∂Φ/∂L = 2 + λ(0.5K^0.5/L^0.5)

∂Φ/∂λ = K^0.5L^0.5 - 144

En dan gelijkstellen:

8 + λ(0.5L^0.5/K^0.5) = 2 + λ(0.5K^0.5/L^0.5)

Maar nu

Heel dom maar ik kom er echt niet meer uit, loop er al een half uur naar te staren.

Iemand die het wel weet? Raak een beetje in de stress door die wortels.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Trauma's

Wat ben ik blij dat ik dit niet meer hoef te doen.

Ik snap er ook helemaal niks van dus dat scheelt.

Sorry TO, geen hulp van mij helaas.
Sorry, ik weet niet eens wat al die tekens betekenen.

Succes!
Ik wist niet eens dat ik zulke tekens uit mijn toetsenbord kon halen....

Succes ermee, aan mij heb je ook niets.
Oooh nooooo!

Huilen dit
Volgens mij is het gelijkstellen wat je doet niet genoeg om een oplossing te vinden. Ik dacht dat je alledrie de afgeleides gelijk moet stellen aan 0. Met drie vergelijkingen met 3 onbekenden zou je dan een oplossing moeten kunnen vinden, aan 1 vergelijking heb je niet genoeg.
Wauw, wat een mooie figuurtjes en die kleuren.

This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb wel lagrange multipliers gewerkt vroeger, maar hier kan ik geen kaas van maken. Probeer je een functie onder een constraint op te lossen? En zo ja, wat is het originele vraagstuk dan?

Zo nee, kan je altijd nog even Wolfram Alpha raadplegen om te zien of je oplossingen tot dusver kloppen.
quote:madagascar27 schreef op 13 april 2014 @ 18:24:

Volgens mij is het gelijkstellen wat je doet niet genoeg om een oplossing te vinden. Ik dacht dat je alledrie de afgeleides gelijk moet stellen aan 0. Met drie vergelijkingen met 3 onbekenden zou je dan een oplossing moeten kunnen vinden, aan 1 vergelijking heb je niet genoeg.Helemaal mee eens. Ik ben ook gewend meerdere vergelijkingen op te lossen bij zo'n probleem.
Sorry, ik heb slechts een talenknobbel...
Jezus... succes to!
Succes
Been there, done that, got the T-shirt.
Vraagstuk:

Diane breeds parrots for a living. She has discovered that the production function for parrot chicks (Q) is:

Q = K^0.5L^0.5

where K is capital (for example nest boxes, cages and the like) and L is parrot food. The marginal products of K and L are as follows:

MPK = 0.5K^-0.5L^0.5

MPL = 0.5K^0.5L^-0.5

The price of K is $8 and the price of L is $2.

Question: Suppose that Diane wants 144 parrot chicks, how much K and L should be employed to

minimize costs (5), and what is the cost of producing 144 parrot chicks? (1)

De gediffirencieërde formules moeten idd allemaal gelijk gesteld worden aan 0 dus dan zou het dit worden:

8 + λ(0.5L^0.5/K^0.5) = 0

2 + λ(0.5K^0.5/L^0.5) = 0

K^0.5L^0.5 - 144 = 0

K^0.5L^0.5 = 144

8 + λ(0.5L^0.5/K^0.5) = 2 + λ(0.5K^0.5/L^0.5)

Maar dan...
Lagrange is niet zo eng hoor. Je kan het bijvoorbeeld gebruiken om te berekenen wat de totale inhoud van een doos maximaal kan zijn gegeven het oppervlak van de doos.
Kun je niet gewoon op schrijven het wordt 1 familie papagaaien, het voer is duur en zij eten te veel om nog maar te zwijgen van de vogelpoep en leven zij gemiddeld ook nog 100 jaar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou een hamster voorstellen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Beste MissMisery,

Helaas gaat het hier niet over het Euler-Lagrange formalisme, waarmee je met behulp van de Lagrangiaan (het verschil tussen de Kinetische en Potentiele energie van een dynamisch systeem) een prachtige bewegingsvergelijking kan opstellen. Aangezien je volgens het principe van Hamilton de Lagrangiaan geminimaliseerd wordt over de tijdsintegraal. Ik als geboren fysicus zou natuurlijk graag op deze manier bewegingsvergelijkingen opstellen, in plaats daarvan gaat het over de Lagrange-multiplicator, welke wat wiskundiger is. Echter begrijp ik jou vraag niet helemaal, aangezien je het zelf al beantwoord hebt, je hebt namelijk momenteel 3 vergelijkingen met 3 onbekende, en zo kan je de vergelijkingen dus oplossen voor de 3 onbekende. Dit kan je op verschillende manieren doen maar de veruit makkelijkste manier is om één voor één de variabelen te elimineren. Ik zal je op weg helpen om 1 variabele op te lossen, aangezien ik de goedheid zelve ben.

Zo weten we dat K^0.5L^0.5 = 144 => L^0.5=144/K^0.5, deze L^0.5 kan je substitueren in de twee andere vergelijkingen:

8 + λ(0.5L^0.5/K^0.5) = 0 = 8 + λ(0.5*144/K^0.5/K^0.5) = 8 + λ(72/K) =

2 + λ(0.5K^0.5/L^0.5) = 0 = 2 + λ(0.5K^0.5/L^0.5) = 2 + λ(K/288)

Nu heb je twee vergelijkingen met twee onbekende, veel succes daarmee

Kusjes!
Ik denk dat je hier een cost-funtion moet optimaliseren, gezien het aantal papegaaien wat je wilt produceren (144). Dus minimaliseer 8K+2L onder het constraint K^0.5*L^0.5=144.

Misschien dat je wat hebt aan voorbeeld 9 hier;

http://classes.soe.ucsc.e ... Winter11/AMS11B%20SN4.pdf

En anders kan je even verder googelen op lagrange multiplier cobb douglas cost minimization.
Wow..... indrukwekkend.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Imre en Amby jullie zijn geweldig!

Toen ik L^0.5=144/K^0.5 zag begon het spreekwoordelijke belletje te rinkelen! Dom dat ik daar zelf niet op kwam. Denk mijn brein een beetje gaar is. Even een pauze en dan ga ik het verder uitwerken.

Dank jullie wel!
Is dit wiskunde of natuurkunde? Ik krijg er dus letterlijk een beetje benauwd gevoel van als ik ernaar kijk, het is nog net zo Chinees als vroeger op school.

Succes TO, gelukkig zijn er ook nog mensen die wel weten waar je het over hebt
Dit is een grap toch? Jullie zetten hier gewoon wat willekeurige tekens neer en doen alsof jullie weten waar je het over hebt, toch?

quote:betjebig schreef op 13 april 2014 @ 19:41:

Is dit wiskunde of natuurkunde? Ik krijg er dus letterlijk een beetje benauwd gevoel van als ik ernaar kijk, het is nog net zo Chinees als vroeger op school.

Succes TO, gelukkig zijn er ook nog mensen die wel weten waar je het over hebt +1
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven