Werk & Studie alle pijlers

Lakse leerling zij-instroom

27-07-2021 18:24 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk (zorgsector) begeleid ik leerlingen en stagiaires. Vanwege het hoge tekort aan personeel zijn er nu best wel wat zij-instromers aangenomen. Van 1 van hen ben ik de begeleider. Dit betekent dat ik die collega coach en begeleid op de werkvloer en ondersteun bij het leerproces.

Qua werk met de bewoners doet hij het goed. Ik merk echt dat leerling affiniteit heeft met de doelgroep. Daar zeg ik niks van.
Maar qua afspraken met mij zoals gesprekken en verslagen laat het te wensen over. Deze collega is erg laks. Onlangs al een paar keer medicatie niet afgetekend en vergeten te geven, ondanks dat collega er al op gewezen/aangesproken was.
Afspraken met mij worden slecht nagekomen. Zoals een gepland gesprek of om ergens een verslagje van te maken. Gisteren hadden we een afspraak. Collega zou ietsje eerder komen om met mij te gaan zitten voor nog wat inwerkpuntjes. Maar helaas: niet aanwezig op afgesproken tijd. Ik heb daarom deze collega aangesproken: we hadden een afspraak, je bent er niet. De organisatie investeert tijd en geld in je en dan is dit je houding. JIJ wil hier werken en leren, dan verwacht ik wel het nakomen van afspraken. Daarna gezegd dat ik geen tijd meer had die dag en dat ik op de mail een voorstel/initiatief wil wanneer we afspreken en dat ik er verder geen initiatief meer toe neem. Ik was best wel over de zeik. Ik merk dat ik hier erg slecht tegen kan. De organisatie heeft deze leerling aangenomen en gaat ook een opleiding betalen welke start in september.

Hoe ga ik hier verder mee om ? Ik ga deze week wel mijn leidinggevende op de hoogte brengen dat ik qua werkhouding mijn twijfels heb. Zeker aangezien deze collega 40 is en dus echt wel verantwoordelijkheid zou moeten tonen.
Alle reacties Link kopieren
Medicatie vergeten te geven en aftekenen meerdere keren is echt een no-go.
Ik vind dit eerlijk gezegd wel een groot 'ding'. Vooral de medicatie vergeten/niet afstrepen. Afspraken niet nakomen, getuigt niet van inzet en motivatie. Je werkt wel met mensen.

Ik zou dus echt per direct je leidinggevende informeren en zeggen dat je ernstig je bedenkingen hebt bij deze persoon.

Aanvulling: even laten bezinken, maar hallo?! Ik zou er niet aan moeten denk dat mijn vader/moeder door deze persoon 'verzorgd' wordt!
Alle reacties Link kopieren
Een goede beroepshouding en een betrouwbare werknemer zijn hoort ook bij werk.
Ga vooral de kar niet trekken. Je hebt het bij diegene gelegd, prima gedaan. Als hij zich niet beter aan afspraken gaat houden gaat hij ook z'n diploma niet halen. Leg vooral alles vast zodat je op afspraken terug kunt komen.
Mensen in de zorg zijn inderdaad heel hard nodig maar het uitschot mag gewoon iets anders gaan doen.
Oh ik hoor mijn dochter (20) ook altijd klagen over middelbare zij-instromers. Zij zegt dat die gasten altijd vinden dat ze al volleerd zijn vanwege hun levenservaring :lol:
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
27-07-2021 18:43
Oh ik hoor mijn dochter (20) ook altijd klagen over middelbare zij-instromers. Zij zegt dat die gasten altijd vinden dat ze al volleerd zijn vanwege hun levenservaring :lol:
Haha heel herkenbaar inderdaad. Ik moet eerlijk zeggen dat al die zij instromers me niet bevallen. Vaak , zeker in deze tijd, toch mensen die een baan moeten.
muts87 schreef:
27-07-2021 18:45
Haha heel herkenbaar inderdaad. Ik moet eerlijk zeggen dat al die zij instromers me niet bevallen. Vaak , zeker in deze tijd, toch mensen die een baan moeten.
Ja die indruk heb ik ook.

Ergste is nog dat die lui gewoon medicijnen mogen delen en zo en mijn dochter niet, omdat zij BOL doet. Terwijl zij inmiddels derdejaars is en al anderhalf jaar werkt als weekendkracht, sinds kort zelfs met vast contract. Ze zit nu als een malle achter die cursus aan, want die invallers/zij-instromers bakken niks van dat medicijnen delen.
anoniem_405281 wijzigde dit bericht op 27-07-2021 19:05
Reden: BOL en BBL, het blijft lastig
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is er een praktijkopleider? Daar zou ik ook mee om tafel gaan naast je leidinggevende.

Zorg dat je alle afspraken vastlegt op papier.
Laat hem iedere dag feedback verzamelen over hoe het ging die dag, wat goed ging en wat beter kan. Dat laten ondertekenen door de collega die hem begeleid heeft. Schrijft hij zelf geen feedback, dan maar ongevraagde feedback op papier en een kopie bewaren voor je eigen administratie/bewijs.

Niet veel weten, is niet direct erg. Geen vragen stellen wel. Afspraken niet nakomen, feedback niet oppakken en laks gedrag zouden mij veel zorgen geven.
Met dergelijk gedrag ga je een stage niet halen en ga je op een nieuwe werkplek niet ingewerkt worden.

Dan ben ik misschien maar streng maar ik vind dat je je cliënten en patiënten voor deze mensen moet beschermen. En uiteindelijk ook die collega tegen zichzelf voordat je na een grove fout ontslagen wordt en evt. uit het BIG-register geschrapt wordt.
Alle reacties Link kopieren
muts87 schreef:
27-07-2021 18:45
Vaak , zeker in deze tijd, toch mensen die een baan moeten.
Wat bedoel je daarmee?
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
ChicaHolandesa schreef:
27-07-2021 18:50
Wat bedoel je daarmee?
Dat "de zorg" en masse mensen zoekt.

Heb je bij 't UWV dus een werkloze die dringend werk moet en ook maar iets interesse toont in "de zorg" stuur je die natuurlijk zo snel mogelijk door.

Ook al is hij misschien niet of maar half geschikt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben geen idee wat een druk het legt op de mensen die nu al in de zorg werken. Ik ben weggegaan in een verpleeghuis omdat er ieder half jaar weer 4 zij instromers binnen kwamen wandelen. Dat was dan je 'team'. Die moesten allemaal álles nog leren. Dat zuigt je helemaal leeg, je geeft en geeft en geeft, en daarna vliegen ze allemaal uit naar leukere werkplekken. En dat heb ik zelf ook gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Nu werk ik in het ziekenhuis, geen zij instromers en collega's waar ik ook wat van kan leren in plaats van alleen maar andersom.
Alle reacties Link kopieren
Jullie laten iemand die niet geschoold is medicijnen uitdelen??

Ik ben ook een zij-instromer en ik mag pas dingen in de praktijk doen als ik 1: de theorie heb gehad op school en 2: het onder toezicht heb uitgevoerd in de praktijk.

Van medicijnen heb ik een groot verslag moeten schrijven van groep, soort medicijn, toedieningswijze, bijwerkingen etc.

Punt 3: je werkgever kan subsidie aanvragen via de rijksdienst van ondernemend Nederland. Deze dekken de gangbare Roc tarieven voor het praktijkopleiden van oa. zorgpersoneel.
dansenindewind schreef:
27-07-2021 19:01
Jullie laten iemand die niet geschoold is medicijnen uitdelen??

BBL'ers mogen die cursus veel sneller doen dan BOL'ers.

Zegt mijn dochter hoor.

Gisteren heeft ze het trouwens zelf maar gedaan want zij had de verantwoordelijke dienst en de wel bevoegde meneer die even van de andere groep kwam om de medicijnen te delen had er een teringbende van gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Nou even een tegengeluid van een ex zij instromers: ik ben dan zo'n zij-instromer geweest en heb dan wel het papiertje gehaald maar ben daarna acuut de zorg uitgestapt. Dat feedback geneuzel, leerdoelen -liefst dan ook nog SMART-, gemuts onderling in zelfsturende teams, altijd die eeuwige onderbezetting. "Werkopdrachten" krijgen om openstaande diensten te vullen.
Begeleiding vond ik ruk...ik had het gevoel dat ik m'n begeleider moest begeleiden in het begeleiden.
Die aanspreekcultuur die m.i. een eufemisme was voor alles lekker afschuiven of heel eenzijdig lekker subjectief gebruiken om een leerling of stagiaire te kakken te zetten.

Ik als toen 48-jarige vond het allemaal nogal truttig en op sommige punten ronduit kinderachtig gedrag van de zorgprofessionals. Ik kan me voorstellen dat daar wel meer zij instromers moeite mee hebben, mijn zij-instromende collega's van mijn leeftijd in ieder geval wel.

Kan ook aan de organisatie gelegen hebben of aan de constant heersende onvrede op de werkvloer.

De cliënten vond ik allemaal stuk voor stuk schatjes. Van 2 van hen ben ik nu maatje.

Nu weer terug de ICT in als ZZP-er...nog wat cursusjes gedaan...heerlijk thuiswerken en een goed belegde boterham verdienen.
splendidia schreef:
27-07-2021 19:06
Nou, ik ben dan zo'n zij-instromer geweest en heb dan wel het papiertje gehaald maar ben daarna acuut de zorg uitgestapt. Dat feedback geneuzel, leerdoelen -liefst dan ook nog SMART-, gemuts onderling in zelfsturende teams, altijd die eeuwige onderbezetting. "Werkopdrachten" krijgen om openstaande diensten te vullen.
Begeleiding vond ik ruk...ik had het gevoel dat ik m'n begeleider moest begeleiden in het begeleiden.
Die aanspreekcultuur die m.i. een eufemisme was voor alles lekker afschuiven of heel eenzijdig lekker subjectief gebruiken om een leerling of stagiaire te kakken te zetten.

Ik als toen 48-jarige vond het allemaal nogal truttig en op sommige punten ronduit kinderachtig gedrag van de zorgprofessionals. Ik kan me voorstellen dat daar wel meer zij instromers moeite mee hebben, mijn zij-instromende collega's van mijn leeftijd in ieder geval wel.

Kan ook aan de organisatie gelegen hebben of aan de constant heersende onvrede op de werkvloer.

De cliënten vond ik allemaal stuk voor stuk schatjes. Van 2 van hen ben ik nu maatje.

Nu weer terug de ICT in als ZZP-er...nog wat cursusjes gedaan...heerlijk thuiswerken en een goed belegde boterham verdienen.
Nou ja dit dus.

Waarom ga je dan in jezusnaam de zorg in, als je het toch allemaal maar stom vindt?

En je collega's zitten er maar mee, met zo'n ouwe meut die alles beter weet omdat ze honderd jaar ervaring heeft in de ICT.
Alle reacties Link kopieren
Hij is zelf verantwoordelijk voor zijn leerproces. Jij kijkt na en bespreekt met hem of hij voldoet aan de voorwaarden die er gesteld worden. Houdt hij zich er niet aan? Pech, dan is hij verantwoordelijk voor het opnieuw inplannen van een gesprek. Laat het hem zelf maar uitzoeken, hij weet wanneer gesprekken zijn gepland en verslagen moeten worden ingeleverd.
Laat hem los. Je kunt hem niet achter zijn reet aan blijven zitten toch?
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
Als cliënt van de zorg: bespreek je zorgen alsjeblieft zsm met je leidinggevende. Ik zou deze persoon absoluut niet mee willen naar een gesprek met gemeente of uwv, en dan heb ik het nog niet over dingen regelen met huisarts, apotheek, jobcoach, mentor/bewindvoerder of andere zorgverleners.

En medicatie (niet) uitdelen zonder bevoegdheid lijkt mij gevaarlijk, zeker als het ook niet afgetekend wordt. De meeste medicatie wordt niet voor niets gegeven, en een dosis overslaan kan gevaarlijk zijn voor de bewoner en/of diens omgeving.
Alle reacties Link kopieren
dansenindewind schreef:
27-07-2021 19:01
Jullie laten iemand die niet geschoold is medicijnen uitdelen??
Nee, zij doen gelijk de cursus en zijn dan bevoegd.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
27-07-2021 19:05
BBL'ers mogen die cursus veel sneller doen dan BOL'ers.
Ik ben bbl-er (Vig) en mocht dus pas beginnen met medicijnen uitdelen ca. 4 maanden na de start van de opleiding. Toen werd het behandeld, schreef ik dat verslag en toen mocht ik het pas onder begeleiding uitvoeren. Ik heb 5 maanden boventallig gestaan in het draaien van lange dag- en avonddiensten.

Dus ik sta er wel echt van te kijken hoeveel verantwoordelijkheid deze zij-instromer krijgt.
Alle reacties Link kopieren
ChicaHolandesa schreef:
27-07-2021 18:50
Wat bedoel je daarmee?
Door de corona zijn sommige sectoren ver verdwenen of ingekrompen. Zo lopen er wat voormalig horeca mensen bij ons rond en iemand die een winkel had.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
27-07-2021 19:09
Nou ja dit dus.

Waarom ga je dan in jezusnaam de zorg in, als je het toch allemaal maar stom vindt?

En je collega's zitten er maar mee, met zo'n ouwe meut die alles beter weet omdat ze honderd jaar ervaring heeft in de ICT.
Omdat ik tijdens de opleiding heb ervaren dat het niks voor mij is. Van te voren heb ik dat jammer genoeg zo niet kunnen inschatten.

En nu werk ik niet meer in de zorg. Niemand in dat werkveld heeft last van deze ouwe meut die overigens met haar ICT ervaring wel dat hele oubollige plannings gebeuren een flinke update heeft gegeven waardoor er efficiënter gepland kan worden en een programmaatje heeft geschreven voor een flexpool....tijdens de opleiding.
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
27-07-2021 18:56
Ze hebben geen idee wat een druk het legt op de mensen die nu al in de zorg werken. Ik ben weggegaan in een verpleeghuis omdat er ieder half jaar weer 4 zij instromers binnen kwamen wandelen. Dat was dan je 'team'. Die moesten allemaal álles nog leren. Dat zuigt je helemaal leeg, je geeft en geeft en geeft, en daarna vliegen ze allemaal uit naar leukere werkplekken. En dat heb ik zelf ook gedaan.
Wij hebben ook veel zij-instroom. Zij moeten alle procedures en wetgeving nog leren kennen en dat kost best tijd en moeite. Wat an sich niet erg is. Maar te veel zij instroom is wel een probleem vind ik. Er zijn dingen die structureel niet goed of te weinig gebeuren. Bepaalde zorg registreren bijvoorbeeld, haccp etc. Klinkt lullig maar is best vervelend als alle randvoorwaarden blijven liggen. Nieuwe mensen worden vaak nog best opgeslokt door het primaire werk, logisch. Maar de rest blijft dan wel voor de meer ervaren krachten liggen en dat brengt toch wel wat druk met zich mee.
dansenindewind schreef:
27-07-2021 19:14
Ik ben bbl-er (Vig) en mocht dus pas beginnen met medicijnen uitdelen ca. 4 maanden na de start van de opleiding.
Haha, mijn dochter (derdejaars BOL gehandicaptenzorg) mag hem nog steeds niet doen.

Dus ja, BBL'ers mogen hem veel eerder doen.

Gelukkig heeft dochter nu een vast contract bij de instelling waar ze ook stage loopt en op die manier is er waarschijnlijk wel een gaatje te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
27-07-2021 19:22
Haha, mijn dochter (derdejaars BOL gehandicaptenzorg) mag hem nog steeds niet doen.

Dus ja, BBL'ers mogen hem veel eerder doen.

Gelukkig heeft dochter nu een vast contract bij de instelling waar ze ook stage loopt en op die manier is er waarschijnlijk wel een gaatje te vinden.
Klopt. Alleen de leerling van TO begint in september pas met de opleiding en heeft alleen een cursus medicijnen toedienen gedaan? Geen idee wat dat in houdt.

Wij hebben op het werk meer last van collega’s van uitzendbureau’s die een tweedaagse cursus hebben gevolgd en zich dan ‘helpende’ mogen noemen.
Die kunnen echt niets. Serieus nog geen ei koken of shirt uittrekken. Die mogen gelijk naar huis als dat duidelijk wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven