Werk & Studie alle pijlers

Leden Openbare Bieb Amsterdam?

16-08-2012 23:25 18 berichten
Hoi allen,

Ik woon momenteel nog in Groningen en ben bezig met mijn scriptie.

Hiervoor heb ik een boek nodig dat de Openbare Bibliotheek in Amsterdam in de collectie heeft.

Ik vind het een beetje omslachtig om voor het inzien van 1 boek lid te worden: is er iemand wiens lenerspasnummer ik eenmalig, tegen betaling, mag gebruiken?

Ik ga het boek niet lenen, heb alleen de kopieen van 1 hoofdstuk (10p.) nodig.

De bieb zelf heb ik al benaderd, deze maakt geen uitzondering voor niet-leden.
Als je bezig bent met je scriptie kun je toch gewoon de mensen van de UB vragen het boek over te laten komen naar Groningen? Als het goed is kunnen ze dat voor een paar euro voor je doen, als je je studentnummer bij de hand hebt! Is misschien minder omslachtig je zou 't even na kunnen vragen!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch gewoon naar binnen in de OBA en daar het boek kopieren?
Volgens mij kan je tegen betaling via je eigen bibliotheek boeken uit andere steden over laten komen.

Via die van mij kan dat tenminste wel als je lid bent. Dat zou je via de site van je eigen bibliotheek of die van Amsterdam kunnen navragen.

Ook kan je als student ook op andere manieren lenen op vertoon van je studentenkaart, maar ook dat kan regionaal verschillen. Daar zou naar kunnen informeren. Mocht je dat allemaal al bekeken hebben.... dan beschouw deze reactie maar als niet verzonden.
Je hebt geen lenerspasnummer nodig om te kunnen kopieren, er staan daar kopieer automaten die je tegen een vergoeding per pagina kan gebruiken.
@ evelise: nee, dat is het probleem juist, het gaat om een boek dat aangevraagd moet worden vanuit het magazijn!

De OB gaf al aan dat ik inderdaad best mag kopiëren, maar ze kunnen het niet voor me uit het magazijn halen.

Volgens mij snapten ze hun eigen logica ook niet helemaal, maar ze hielden er wel aan vast;)

De UB werkt momenteel erg traag ivm vakantie, dus vandaar dat ik het hier even via deze weg probeer! Bedankt voor de tips!
Via Interbibliothecair Leenverkeer (IBL) zou je het boek gewoon moeten kunnen lenen. Voor inzien van een boek en kopieën maken hoef je overigens natuurlijk geen lid te zijn van de bibliotheek.
Oh, boeken in het magazijn ligt het inderdaad ingewikkelder voor. Ik zou dat alsnog via IBL van je eigen bibliotheek proberen, maar weet dan niet zeker of het kan.
Ik ben geen lid van een bibliotheek, behalve de universiteitsbibliotheek in Groningen dan! Ik lees net op de site dat ze daar alleen een leenverkeer hebben met andere universiteitsbibliotheken, dus dat valt ook af.

Misschien toch maar lid worden dan:S

Ik baal ervan dat het om een magazijnboek gaat, anders was het veel makkelijker geweest! Het is ook de enige bieb in Nederland waar het boek aanwezig is, dus weinig keus.

Ik heb er veel voor over, zelfs de lange reis naar Amsterdam, als de OB nou maar wilde meewerken;)
Oh, ik wist niet dat IBL enkel voor universiteitsbibliotheken geldt. Maar de OBA werkt toch neem ik aan wel mee als je lid wordt en naar Amsterdam gaat? Want als dat niet zo is, kan je ook niet iemand anders vragen voor je te gaan...
Nee, als ik lid word werken ze vast wel mee! Dat mag ik iig hopen:)

Maar dat hoopte ik juist te vermijden, ik blijf student dus vandaar dat ik naar een goedkopere oplossing zocht haha!
Je bent 23 jaar, dan zou ik gewoon lid worden voor die 2 tientjes.

Kan je daarna het abonnement aan iemand anders kado doen misschien!
Heb je al gekeken of het boek niet toevallig op mp staat? Soms is dat nog goedkoper.
boek kopen bij een boekhandel, paar bladzijden kopieren en weer ruilen?
Is er niet iemand in je omgeving lid van de bieb? Dan kan die het boek naar Groningen laten sturen dan toch? En anders kan je het daar alsnog aan iemand vragen, er zullen best mensen zijn die je willen helpen.
Dat is inderdaad ook nog een optie, iemand zoeken die lid is van de OB in Groningen, en dan via IBL het boek naar stad laten sturen.
Misschien is deze info allang bekend hoor, maar je moet een magazijnboek even van te voren aanvragen. Je kunt dat niet op dezelfde dag doen als waarop je naar Amsterdam wilt komen.

Wat voor boek is het trouwens? Als het in NL uitgegeven is, heeft de Koninklijke bibliotheek in Den Haag het ook. Daar ben ik veel geweest tijdens mijn studie. Is misschien goedkoper qua reis en lidmaatschap.
Ok, nu met verstand: reiskosten zijn natuurlijk niet lager naar Den Haag, maar de kans is groot dat de KB wel bij je UB IBL is aangesloten. Dat was tijdens mijn studie wel zo, KB had toen uitzonderingspositie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven