Werk & Studie alle pijlers

Leeftijdsdiscriminatie op de arbeidsmarkt

18-04-2019 21:21 93 berichten
Wie heeft hier weleens mee te maken gehad? En hoe oud was je toen?

Leeftijdsdiscriminatie

Totaal aantal stemmen: 72

Heb ik regelmatig mee te maken (13%)
Na mijn veertigste werd het niets meer (10%)
Betekent blijven zitten waar je zit (10%)
Is onzin (25%)
Denk ik mee te maken te hebben maar kan het niet hard maken (14%)
Wordt ontkend (11%)
Is nog niets bij de andere discriminatie die ik ervaar (8%)
Anders (10%)
Alle reacties Link kopieren
Waarom zoek je de oorzaak van je afwijzing in een feit waar je niets aan kunt veranderen? Wat zelfreflectie kan je helpen. Vraag eens aan andere mensen die jou goed kennen waar je goed in bent en wat er beter kan. Kom je langzaam over misschien?

Het is handig om dat soort zaken van jezelf te weten, dan kun je in het gesprek aangeven dat jij jezelf daarvan bewust bent en vertellen hoe je daarmee omgaat zodat het geen belemmering voor je functioneren is.

Ik ben (ruim) 40+ en kreeg een nieuwe baan met vaste arbeidsovereenkomst. Op gesprek komen doe je door te netwerken. Via via krijgen nog altijd de meeste mensen een nieuwe baan (meting van UWV).

Mijn huidige functie is nooit verder gekomen dan een interne sollicitatieronde, ik deed mee in die ronde terwijl ik toch echt niet bij het bedrijf werkte. Ik kende toevallig degene die vertrok en zij heeft mij aanbevolen. Netwerken dus, met je vakgenoten.
Mermedina schreef:
18-04-2019 23:20
Waarom zoek je de oorzaak van je afwijzing in een feit waar je niets aan kunt veranderen? Wat zelfreflectie kan je helpen. Vraag eens aan andere mensen die jou goed kennen waar je goed in bent en wat er beter kan. Kom je langzaam over misschien?

Het is handig om dat soort zaken van jezelf te weten, dan kun je in het gesprek aangeven dat jij jezelf daarvan bewust bent en vertellen hoe je daarmee omgaat zodat het geen belemmering voor je functioneren is.

Ik ben (ruim) 40+ en kreeg een nieuwe baan met vaste arbeidsovereenkomst. Op gesprek komen doe je door te netwerken. Via via krijgen nog altijd de meeste mensen een nieuwe baan (meting van UWV).

Mijn huidige functie is nooit verder gekomen dan een interne sollicitatieronde, ik deed mee in die ronde terwijl ik toch echt niet bij het bedrijf werkte. Ik kende toevallig degene die vertrok en zij heeft mij aanbevolen. Netwerken dus, met je vakgenoten.
Het is moeilijk te zeggen hoe je overkomt natuurlijk, maar ik had de opmerking nog nooit eerder gehoord en meestal ben ik 1 van de snelsten (bijv tijdens vergadering tekstje doorlezen).

Netwerken is wel een hele goede tip!
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
18-04-2019 23:47
Het is moeilijk te zeggen hoe je overkomt natuurlijk, maar ik had de opmerking nog nooit eerder gehoord en meestal ben ik 1 van de snelsten (bijv tijdens vergadering tekstje doorlezen).

Netwerken is wel een hele goede tip!
Ik ben zeker 15 jaar jonger, maar ik weet wel dat netwerken cruciaal is als je een nieuwe baan wil. Net als dat het van groot belang is om eens te kijken hoe je jezelf online presenteert.

Misschien zit het probleem hem niet in je leeftijd of opleiding, maar in het feit dat je dat soort dingen niet weet of niet doet.

Verder: ik vind je hier sturend, verontwaardigd en een tikje arrogant overkomen. Dat zou ook wel eens een deel van het probleem kunnen zijn.
Hillegonda1 schreef:
18-04-2019 21:43
Vriend van mij is 59 en heeft net een aanvullende opleiding afgerond (Nevi 1 en 2) en daarmee een nieuwe functie gekregen die hij nog niet eerder heeft vervuld.

Hij is zich dus blijven ontwikkelen en nooit gestopt met leren/studeren. Hij is ook fit en actief en een goede werknemer, altijd op tijd, werkt hard, zet een stapje extra.
Ik heb nu al een hekel aan 'm ;-)
Alle reacties Link kopieren
Mijn functie zie ik nooit ingevuld worden door iemand jonger dan 35-40. Hetzelfde geldt voor veel andere functies. Deels omdat je een bepaald niveau gewoon niet bereikt zonder tien a twintig jaar ervaring, soms omdat leeftijd een bepaald gezag of vertrouwdheid meebrengt. Mag je discriminatie vinden, maar zo werkt het nu eenmaal. Een huisarts van 25 heeft een uitdaging, een korpschef van 30 is onwaarschijnlijk en een CFO van een grote onderneming van 40 is echt jong.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Hoe weet je zo zeker dat het aan je leeftijd ligt TO? Is het niet te makkelijk om de oorzaak buiten jezelf te zoeken? Heb je al eens met een recruiter gesproken? Wat voor mensen vervullen de functies waarop jij solliciteert?
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
18-04-2019 21:51
Wat zegt het dan?
Tegen mij, dat ze daarom verwachtten dat ik het werk snel beu zou zijn en verder zou gaan solliciteren, wat onzin was.

Overigens ben ik zelf een keer op mijn afkomst, mijn buitenlandse naam gediscrimineerd. Toen ik het bedrijf belde, was overigens in de jaren 80, werd mij gevraagd of ik een buitenlander was! en verteld dat de vacature al vervuld was. Mijn vriendin, die na mij belde, met haar oerdegelijke Nederlandse naam, werd direct uitgenodigd voor een gesprek, terwijl ik alle ervaring had, maar daar werd niet na gevraagd. Dit was bij een groot Nederlands concert, ik heb toen gewoon de verkeerde persoon aan de telefoon gehad, een hele domme telefoniste of iets dergelijks, was niet iemand van personeelszaken i.i.g..

Een vriendin van mij werd niet zo lang geleden op haar 58e aangenomen voor een leuke job en kreeg snel daarna een vast contract.
Die poll zegt niks natuurlijk. Als 100 dertigers aanvinken dat ze nooit met leeftijdsdiscriminatie te maken hebben gehad.

En het hangt helemaal van je branche en van de rest van je geschiedenis af.

Ik doe zelf ook aan leeftijdsdiscriminatie. Ik solliciteer niet meer als ik zie dat de directeur en de rest van het team dertig jaar jonger zijn dan ik. (Wat al een paar keer voorgekomen is.)
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
18-04-2019 23:14
Als 50+er gevraagd voor mijn huidige functie. Mavo en niet-relevante mbo-opleiding, veel werkervaring.

Partner heeft recent ook nog 2 mensen van ong 55 aangenomen, veel ervaring en ze rennen niet weg als ze elders 25,- méér kunnen gaan verdienen. Ze kunnen hun kennis delen met de jongeren. Iedereen blij, misschien halen ze hun 12,5 jarig jubileum nog bij dat bedrijf.
Dat en dat kun je van veel jonge mensen vaak niet zeggen? Die zijn toch nog meer bezig om op verschillende plekken ervaring en kennis te vergaren. Waar niks mis mee is hoor. Maar de tijden dat je iemand van 25 voor de komende 30 jaar aannam zijn echt voorbij.
Alle reacties Link kopieren
Bee_Kind schreef:
19-04-2019 09:44
Dat en dat kun je van veel jonge mensen vaak niet zeggen? Die zijn toch nog meer bezig om op verschillende plekken ervaring en kennis te vergaren. Waar niks mis mee is hoor. Maar de tijden dat je iemand van 25 voor de komende 30 jaar aannam zijn echt voorbij.

Ik bedoel er mee dat ze tot hun 67e moeten werken.
En er is niets mis met kennis vergaren op verschillende plekken. Maar de ervaring leert dat oudere mensen vaak meer trouw en loyaal zijn aan bedrijf. Ze hoeven niet zo nodig meer te baanhoppen of aan hun carrière te werken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreemde antwoorden in je poll.
Je bent ongetwijfeld niet de enige die solliciteert dus misschien pas je ook wel gewoon niet binnen een team of een organisatie. Als jouw hele houding mensen niet aanspreekt, kun je er nog drie diploma's bij halen, maar dan wil men je alsnog niet hebben.

De weinige oudere (als jij zo genoemd wilt worden) mensen die ik ken en op dit moment geen werk hebben, doen er naar mijn mening ook geen moeite voor. Als meer dan een kwartier reisafstand al te ver is terwijl je een auto voor de deur hebt staan, of dat de werkdagen je niet aanspreken, heb je naar mijn mening geen recht om te klagen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet zeker dat het bestaat en niet doordat ik gepasseerd of ergens niet aangenomen ben. Ik heb het managers letterlijk horen zeggen ‘die is misschien wel geschikt maar te oud’.
enn wijzigde dit bericht op 19-04-2019 10:32
25.34% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
19-04-2019 09:52
Ik bedoel er mee dat ze tot hun 67e moeten werken.
En er is niets mis met kennis vergaren op verschillende plekken. Maar de ervaring leert dat oudere mensen vaak meer trouw en loyaal zijn aan bedrijf. Ze hoeven niet zo nodig meer te baanhoppen of aan hun carrière te werken.
Ja wat jij zegt was juist wat ik bedoelde haha, sorry kwam misschien niet helemaal goed over!
Ja, het bestaat.
Of jij daarom wordt afgewezen. Geen idee.

Ik vind die eerste reactie (en de OP zelf ook) sturen in een andere richting.
Als je interessant genoeg bent voor de arbeidsmarkt, maakt leeftijd niet zo veel uit.
40+ vind ik nog helemaal niet oud, en ik ken zat mensen die met 50+ en zelfs 60+ van baan zijn gewisseld. Je eigen instelling speelt óók een belangrijke rol.

Wel denk ik dat je, hoe ouder je wordt, steeds meer via netwerken aan een baan komt en niet meer via CV en brief. Dus de manier waarop je een baan vindt verandert, maar je bent met 40+ echt nog niet uitgerangeerd.
(sowieso wordt het merendeel van de banen verkregen via netwerk, dus daar kun je het beste je pijlen op richten).
Splinter_ schreef:
19-04-2019 10:38
Als je interessant genoeg bent voor de arbeidsmarkt, maakt leeftijd niet zo veel uit.
40+ vind ik nog helemaal niet oud, en ik ken zat mensen die met 50+ en zelfs 60+ van baan zijn gewisseld. Je eigen instelling speelt óók een belangrijke rol.


Mhaw, dat is wel heel kort door de bocht, lekker makkelijk. Leeftijd is gewoon een flink onderdeel van die aantrekkelijkheid. Geld en gezondheid ( en dus weer geld) spelen gewoon een grote rol.

En niet iedereen is even hoogopgeleid en leerslim, graag doorlerend tot hun dood ect. Zat mensen hebben een lagere opleiding en bijpassende banen die echt wel willen en nergens aan de bak komen. Ook nu niet.


Ja, er zijn 50 plussers die met goede basis en stel hersenen wel aan een baan komen mocht dat nodig zijn... Maar ook zal die wel willen en het niet lukt. Dat heeft echt niks met houding te maken. Naar toontje vind ik het.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -werkloos/
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 19-04-2019 10:48
13.18% gewijzigd
JollyRider schreef:
18-04-2019 21:57
Dat je je postdoc econometrische astrofysica binnen hebt?
Postdoc “ vrijetijdskunde” is net zo “ zeer hoog opgeleid” . Dat een opleiding minder gevraagd is, maakt m niet minder hoog.

Zelf nog niet te maken gehad met leeftijdsdiscriminatie maar ik doe iets waar veel vraag naar is.
Alle reacties Link kopieren
Op wat voor soort vacatures reageer je? Als in de vacature staat dat er gezocht wordt naar een junior of medior en je reageert als senior begrijp ik dat je niet wordt uitgenodigd. Wij hebben regelmatig medior-vacatures openstaan waar veel seniors op reageren maar daar kunnen we gewoon niets mee. Je hebt niets aan een afdeling met 5+ erg ervaren krachten en te weinig starters/licht ervaren krachten als je ook rekening moet houden met uurtarieven/doorfactureren/loon dat past bij de ervaring die iemand heeft. Dit heeft niets met de leeftijd zelf te maken maar met de bezetting van een team en met welke workload je hebt en dat je die op een juiste manier moet zien te verdelen.
Alle reacties Link kopieren
Jij noemt jezelf één van de snelsten, omdat je tijdens een vergadering snel een tekstje kunt doorlezen. Maar is dat ook het voornaamste werk dat je in jouw functie uitvoert? Misschien ben je in andere werkzaamheden misschien inderdaad wel iets langzamer dan de rest. Ik zeg niet dat het zo is, maar het kán.
The eyes are useless when the mind is blind.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
19-04-2019 09:52
Ik bedoel er mee dat ze tot hun 67e moeten werken.
En er is niets mis met kennis vergaren op verschillende plekken. Maar de ervaring leert dat oudere mensen vaak meer trouw en loyaal zijn aan bedrijf. Ze hoeven niet zo nodig meer te baanhoppen of aan hun carrière te werken.
De ervaring leert ook dat oudere mensen die langer in dienst zijn vaker frauderen.

Ik denk dat je mensen beter als individu kan beoordelen dan naar de groep waar ze toe behoren.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
19-04-2019 10:48
Postdoc “ vrijetijdskunde” is net zo “ zeer hoog opgeleid” . Dat een opleiding minder gevraagd is, maakt m niet minder hoog.
Ik heb het niet gehad over vraag, misschien even bedenken wat je corrigeert voor je het corrigeert :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Hier geen enkel probleem om opdrachten te krijgen, ik ben 45.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
19-04-2019 15:23
Hier geen enkel probleem om opdrachten te krijgen, ik ben 45.
Opdrachten krijgen is overigens makkelijker dan een baan krijgen. Bij opdrachten betaalt je opdrachtgever voor één opdracht en loopt deze weinig risico verder. Bij loondienst loopt een werkgever aanzienlijke risico's los van de opdracht, maar als gevolg van de dienstbetrekking. Die risico's nemen deels toe, en worden deels ervaren als groter, naarmate de leeftijd van de werknemer hoger is.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ja, natuurlijk speelt leeftijd een rol. Oudere werknemers zijn duurder en niet omdat ze een hoog salaris krijgen.
Als een werkgever eenzelfde sollicitant heeft die jonger is, neemr hij die aan, want dat kost minder geld.
-jolijn- schreef:
19-04-2019 15:23
Hier geen enkel probleem om opdrachten te krijgen, ik ben 45.
Opdrachten krijgen is natuurlijk echt wel iets anders dan iemand vast in je team opnemen.

baukelien, leeftijdsdiscriminatie is zeker wel iets dat gebeurt, hoewel je me daar nog wel iets jong voor lijkt. Maar ik heb heus ook weleens gehoord dat mijn jongere manager een kandidaat bij voorbaat afschreef omdat iemand niet in het team zou passen, waarmee hij eigenlijk bedoelde; ik zoek een leuke vlotte dertiger.

Ik loop zelf naar de 40 en ik realiseer me wel dat je na een bepaalde leeftijd op je houding moet letten. Je moet enthousiaster doen en niet altijd maar de kritische advocaat van de duivel spelen, want je komt al snel zuur over. Ik heb het vaak genoeg gezien met “oudere” collega’s die bij brainstormsessies wat meer terughoudend zijn over nieuwe plannen. Dat is leuk als je 28 bent, maar loop je naar de 50, dan moet je zo’n boodschap heel goed verpakken om niet als zuurpruim te boek te staan.

De eeuwige betweter die alles altijd al in het verleden heeft meegemaakt zit ook niemand op te wachten.

Ik zeg niet dat jij zo bent, maar uit de paar reacties die ik hier van je lees proef ik bovenstaande een beetje, dus pas daar mee op. Ook in je brief kan zoiets al deels naar voren komen.

Ouder is leuk als je hoog in de boom zit, een hoge managementfunctie met veel mensen onder je, met grote budgetten en waar je veel strategische beslissingen moet nemen. Een slag daaronder, gewoon iemand op een afdeling heeft wel degelijk te maken met het beoordelen op leeftijd als de functie ook door iemand van 31 kan worden uitgevoerd. Dus dan is het extra van belang je open en leergierig op te stellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven